storlek på hästen?

Sv: storlek på hästen?

....alltså båda två på samma gång...(65+40 kg)

*lånar knapp*

jag har ett treårigt arabsto som alltså inte har växt klart ännu (är ca 140 nu) men beräknas att bli kring 145. hon är ju dessutom hyftat kort i kroppen preciiiis som araber ska vara ;) själv är jag 160 och väger ca 52 kg. för att få veta hur bra vi ligger till enligt den här vikttabellen...
300 kg häst - 50 kg ryttare
350 kg häst - 58 kg ryttare
400 kg häst - 67 kg ryttare
450 kg häst - 75 kg ryttare
500 kg häst - 83 kg ryttare
550 kg häst - 92 kg ryttare
600 kg häst - 100 kg ryttare
650 kg häst - 108 kg ryttare
700 kg häst - 116 kg ryttare

undrar nu hur mkt pollen kan väga :confused:

finns bilder på henne här
http://pg.photos.yahoo.com/ph/orchilea2002/my_photos
bilderna är frtån i somras, så då kanske hon var lite mindre:P

Senast ändrad:

När din arab blir äldre tror jag den kommer väga mellan 400 - 500.
En c ponny på min ridskola väger ca 440.
Han är av den kraftiga typen.

Iiiih vad fin din pålle var :love:! Rysningar längs ryggraden. Finast var "Uppvisning på betet". Berätta mer om henne, vilken drömhäst!

:love: :love: :banana: :love: :love:

Hej!

Skapade en egen tråd om detta p.g.a att jag inte sett denna :P
Hur som helst! Jag fyller 15, är 1,74m lång och väger ca 55kg.
Nu undrar jag om jag är på tok för lång för att rida maxade c-ponnyer? (Nu pratar jag inte om islänningar eller fjordingar etc) utan något lättare ponnyer. Skulle gärna vilja ha svar på detta då jag ska ha foderhäst.

´mvh

Visst KAN du rida c-ponnyer, men jag skulle rekomendera att du skaffar en maxad d-ponny istället (om du vill rida ponny alltså).
Sen beror det ju lite på vad du vill med din ridning. Vill du tävla kan du (antagligen) inte ha en c-ponny, men om du vill rida utan speciella krav på att hoppa högt och tävla och sånt, så kan du säkert rida c-ponnyer, du är ju inte för tung.
Men jag vet hur det är, c-ponnyerna är perfekta, lagom små för att orka rida ordentligt men lagom stora för att vara lite utmaning när dom är på det humöret ;)

jo, hon är helt underbar :love:

vad vill du veta ;)
jag kans säja iallafall att hon är e: etic-etat u: orchestra-zobat

har haft henne i ett år nu:)

Jätte fin ponny!(ville bara säga det,men det visste du väl förståss) :)

Alla ponnyer är sent utvecklade...shettisar är inte färdigväxta förrens dem är 5 år.Jag har hört att det bara är islandshingstar man bör rida in vid 5 års ålder,ston och valacker runt 6-7 år!

hej ville bara fråga er som "kan" jag är 150 lång o väger 37 kg , är jag för stor för ett russ på 128cm i mk ? jag rider nästan jämt barbacka så det blir ju ingen tyngd för sadeln ;)

Jag har en C-ponny som jag rider varje dag, men jag är själv 170cm men jag störs ingenting av längden. Jag väger bara 48kg så det är det inte något problem med det heller...

Marri skrev:
hur kan människor på 170 rida c-ponnyer när jag är förlång! för mitt varmblod på 154? :confused: :

Jag såg mindre ut på min C-ponny (är drygt 1.70) när jag slutade rida honom i höstas än vad du gör på din häst nu, men han är ganska kraftig och bär verkligen upp ryttaren. Så går gör det! :bump:

Hejsan!
Min dotter har en maxad D-ponny, men har tidsbrist med ridningen pga läxor (högstadiet...:( ) så jag (=mamma) får rycka in ibland o hålla igång stoet. Skulle gärna vilja visa en bild, men lyckas inte klippa o klistra in den (nån som kan förklara hur man gör?)...

Jag är 183 lång o väger ca 67 kg.:eek: Rider med syntetsadel (dressyrmodell). Bilden säger mer än tusen ord som sagt...

Kan man bli anmäld? :confused:

Min dotter är 148cm och väger 43 kg och rider en grov(tjock) shettis på 105 cm. Hon ser inte alls så stor ut på henne som jag trodde att hon skulle göra och hästen är en riktig piggelin med full fart från början till slut ca 50 min. Hon skulle nog helst vilja trava hela tiden.

Hejsan!
Min dotter har en maxad D-ponny, men har tidsbrist med ridningen pga läxor (högstadiet...:( ) så jag (=mamma) får rycka in ibland o hålla igång stoet. Skulle gärna vilja visa en bild, men lyckas inte klippa o klistra in den (nån som kan förklara hur man gör?)...

Jag är 183 lång o väger ca 67 kg.:eek: Rider med syntetsadel (dressyrmodell). Bilden säger mer än tusen ord som sagt...

Kan man bli anmäld? :confused:
Här är iaf en länk till en bild på mig o ponnyn. Tacksam för kommentarer!;)
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8761

lång är du ju, men inte särskilt tung, tycker jag. huvudsaken är att det känns bra. jag tycker man märker rätt väl om hästen inte orkar med, och sitter man bara i balans brukar det mesta funka...

jag är 7 cm kortare än dig och väger ett par kilo mer :angel: men har ridit ett par stora d-ponnyer. en orkade mig bara kortare stunder (hade lite extravikt att bära på själv) men en annan hade inga problem, så som sagt, man får känna efter lite.

Tycker också att det ser ok ut....

Det värsta jag vet är ungar som blivit för långa som fortsätter tävla sina ponnyer trots att de borde gå upp en kategori. Förstår inte riktigt det :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 998
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka