storlek på hästen?

Sv: vikt och längd???

Det finns redan en tråd här på forumet där man kan diskutera längd/vikt!!!

Sv: Längd och vikt sammanfogad tråd

enligt tabbelen så kan ja ju gå upp 40 kg till, ska nog gå å ta några mer julgodisar då :P thihi

Mohaha! Jag red våran shettis idag, på 95 cm i mkh! Det var mycket skojjigt! Jag är 160 och väger 40 kg. Han tar ju absolut ingen skada av att man rider honom nån gång då o då, han blir så glad när man rider honom, öronen är alltid riktade framåt! :)

Man känner lugnt då man är för stor! Shettisen är jag på tok för lång för, men ett russ jag rider ibland är jag bara för lång för att hoppa banhoppning (det blir för mkt framvikt över hindret)! Man känner själv!

Föresten så har jag hört sägas att shettisen är världens starkaste häst, i förhållande till sin storlek! En 50 kg ryttare kan lugnt rida, men det går ju ändå inte, eftersom man då är för lång! (eller finns det nån som är 115 lång och väger 50 kg?) :)

Sv: ???????

mian1 skrev:
I boken "Hästveterinären" finns en lista över hästens vikt och lämplig maxvikt på ryttare + utrustning.

300 kg häst - 50 kg ryttare
350 kg häst - 58 kg ryttare
400 kg häst - 67 kg ryttare
450 kg häst - 75 kg ryttare
500 kg häst - 83 kg ryttare
550 kg häst - 92 kg ryttare
600 kg häst - 100 kg ryttare
650 kg häst - 108 kg ryttare
700 kg häst - 116 kg ryttare

Längden är väl förmodligen en smaksak, men väger ryttaren 50 kilo kan h*n ju inte vara hur lång som helst. En 50-kilos ryttare på en 700-kilos häst låter ju som spagatvarning?

Min halvblodsvalack väger 740 kg (vägd senast igår på Strömsholm)
Själv väger jag 55 kg. (är visserligen 178cm lång)
Jag är jordens stelaste människa och som tur är behöver jag inte gå ned i spagat för att rida honom. :)

Har ett "problem" (eller ja, ett framtida problem) som jag funderar på. Det är så att jag har en 10 årig tjej som rider på min shetlandsponny (98 cm hög och robust i typen) och jag vet inte riktigt hur länge till jag ska låta henne rida honom. Vill alltså veta hur ni gör med era shettisar, vid vilken längd/vikt sätter ni stopp?
Min lillebror (40 kg men dock ganska lång) har ridit shettisen ett par gånger och det ser tokigt ut när han är så lång men det går ju. Det är nog ett litet tag kvar tills tjejen är lika stor som honom.
Här är ekipaget.

Jag brukar jämföra lite med mig själv som rider islandshäst för shetlandsponnyer påminner mycket om dem. På islandshästar sätter man ju upp ganska tunga ryttare och längden har oftast ingen betydelse alls enligt många, kan man resonera på samma sätt med shetlandsponnyer? Shettisen omnämns ju som världens starkaste ras i förhållande till sin storlek i rasböckerna. I samma böcker står också att de kan bära en vuxen person en kortare sträcka.

Sv: ???????

Klarar vikttabellen iaf *puh*. (Finns iofs inga tecken på ponnyn att jag är för tung för henne).

Är själv ungefär 160cm och P mättes förra året till 146cm och jag känner mig inte för lång på henne men hon är ganska bred, en smäckrare ponny skulle vara för liten.

*lånar knapp*

Jag ser mig som perfekt för min häst, hästen min är 160 cm och jag är 167 cm...

Kan visa bild så att ni får se det perfekta ekipaget :angel:

Dressyr.jpg

tyckte att den där tabellen verkade stämma väldigt bra, och längden beror ju helt på hur hästen är byggd och vad men vill göra, om man ska skritta i skogen eller om man ska tävlingsrida.
Min connemara är 140cm hög och väger runt 400-450kg han är lätt i typen men samtidt kompakt och välmusklad. Jag är 163cm och väger runt 66kg (är en knubbis jag vet det :crazy: ) och jag känner mig alldeles lagom, det ser även harmoniskt ut.

Jag är 168 och väger ca 54 kg och rider på min c-ponny som är 140. Tycker själv att jag är för lång, syns ganska tydligt i spegeln. Men jag tror inte han lider av det.../TH

jag är 165 cm lång och väger ca 58 kg. är ett halvblod
på 170 cm alldeles för stort för mig?

väldigt tacksam för svar :bow:

Sv: storlek på hästen?

Aj då - det var ingen lätt fråga.
Jag är själv 1,60/52 kg, hade tidigare ett sto på 1,62, nu har jag en valack på 1,68, valacken känns mycket mindre än stoet att rida och jag är absolut inte för liten för honom. Ifall det hade varit stoet som vore 1,68 så hade hon varit allt för stor för mig. Det är så beroende på hur de är i kroppen + hur de är ridna. Jag rider själv alltid mina hästar med mycket små hjälper så då spelar det inte så stor roll hur stora de är egentligen. Men när jag sitter upp på någon annans häst runt 170 som inte är riden som mina hästar, då känner jag mig liten kan jag meddela.

Lycka till med hästanskaffningen!

Det tror jag inte:)
Jag är 162cm/45kg och har en häst på 165 vilket jag tycker känns lagom men stort gick från liten C-ponny upp till storhäst:D
Här är en bild på dom bägge dagen efter åkte ponnyn en låg resa till sitt nya hem :cry: :cry:

{965f2443-9cf8-4cfb-83de-1c86797fe3e0}.jpg

:rofl:

Jag är 155 cm kort (väger runt 57-58) och jag rider lektion (ingår i skolan) på 165-170 hästar. Ehum. Låt oss säga att det är väldigtbra träning om man vill rida mer med vikt än med skänklar. Benen räcker ju inte till! :angel:

Jag har en egen häst också, han är 155 han med så där stämmer det iaf :devil: Jag ska inte växa mer och inte han. Men jag hade nog kunnat tänka mig en 165:are. Om den skulle kännts liten. :angel:

Fladde:

NAAW! Jättesöta hästar, och så ser de ju likadana ut :love: :love:

Det beror ju på... om det är stor hästar som är "tunga" att rida så är det kanske bättre att ha en mindre lite lättare häst. men det beror ju på din ridning också och vilken sorts häst du skulle vilja ha eller som du vill rida?

/ase

glömde ju svara på frågan också :o

jag håller med föregående i att man nog inte kan säga om du skulle funka med en hög häst eller ej, beror på en massa saker. om du sa köpa häst så tycker jag bra att du kan fara och provrida 170 hästar och se om det passar. :bump:

Sandraa skrev:
jag är 165 cm lång och väger ca 58 kg. är ett halvblod
på 170 cm alldeles för stort för mig?

väldigt tacksam för svar :bow:
Själv är jag 166 cm lång och väger 54 kg. Min häst är 173 cm över havet och jag tycker hon är precis lagom :-). Kompisarna säger att jag har växt i henne. Detta beror väl dock på vilken typ av häst det är och hur svår lätt riden den är. Mitt sto är ganska smäckert för att vara så stor vilket gör att jag inte tycker att hennes storlek är något problem.

Känns det rätt när du rider så stämmer nog den gamla klyschan att "storleken spelar ingen roll".

Mvh//LG

Äsch, låt henne rida på ett tag till. Du ser ju när hon blir alldeles för lång, och för tung lär det väl dröja innan hon blir?

Kan väl använda den här tråden jag med. Nog kan väl jag på 158-159 rida en häst på ca 160 utan problem?

Det beror ju på dig, vad du tycker om för hästar... Jag är själv 162 och väger 52 kg. Rider hästar på ca 160-165 och tycker vissa är gränsfall till vad jag orkar med! Min sköthäst är 163, men bred

från sidan

Jag trivs bäst på en häst på runt 150 .

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 869
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 998
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod