Störiga saker vi stör oss på, del 38

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 337
  • Visningar Visningar 59 767
Klädstorlekar som ändras! Har på senare tid fått märka att storlek XL numera är större än vad det var tidigare.
För en tio år sen köpte jag ett gäng tröjor från Åhléns, sju-åtta stycken likadana eftersom det är min basklädsel. Nu har flera av dem börjat bli utnötta så jag beställde några nya på nätet. De ser likadana ut som alltid men sitter inte på samma sätt, de är snudd på för stora. Sitter säckigt och inte som jag är van vid.
Har de senaste åren råkat ut för det även med andra klädmärken. Har köpt utan att prova eftersom jag redan haft flera plagg av samma modell och när jag tar på plaggen hemma är de för stora. Inte bara tröjor, har även råkat ut för det med tajts som fladdrat runt benen.
Liknande störning, fast inte relaterat till storlek kanske.
Jag är väldigt petig vad gäller trosor. Blir galen på trosor som skär in på olämpliga ställen. Så när jag hittar bra trosor brukar jag köpa på mig ett lager.

För några år sen hittade jag den perfekta trosan. En enkel bastrosa hos stor klädkedja. Köpte tre direkt. Och något år senare fem till på nätet. Samma trosa, samma modell, samma storlek, samma materialblandning enligt ”innehållsförteckningen”. Men en helt annan trosa.
Lite annorlunda i modellen, sladdrigare i materialet, skar in överallt - gahhh 😖
Nu - X år senare - har jag kvar originaltrosorna men har slängt de flesta från andra omgången.

Jag är väldigt petig vad gäller trosor. Blir galen på trosor som skär in på olämpliga ställen. Så när jag hittar bra trosor brukar jag köpa på mig ett lager.

För några år sen hittade jag den perfekta trosan. En enkel bastrosa hos stor klädkedja. Köpte tre direkt. Och något år senare fem till på nätet. Samma trosa, samma modell, samma storlek, samma materialblandning enligt ”innehållsförteckningen”. Men en helt annan trosa.
Lite annorlunda i modellen, sladdrigare i materialet, skar in överallt - gahhh 😖
Nu - X år senare - har jag kvar originaltrosorna men har slängt de flesta från andra omgången.
Det påminner mig om min störning. Jag brukar köpa min bastrosor från hm, de brukar vara 5 i en bunt, men på senaste tid har jag inte lyckats hitta dem i vår lokala butik, det finns all världens cheeky, bikini hipster, low rise/high rise, string och what not, men inte helt vanliga i bomullsblandning:arghh:

A-kassan som fortsätter att "smyghöjas" en tia i taget. Fortfarande en väldigt fördelaktig a-kassa som kostar 150 kr/månad. Men jag måste erkänna att det känns konstigt att titt som tätt upptäcka att månadsfakturan höjs utan att det har aviserats på något annat sätt... O_o

Jag betalar 141:-/månaden sedan april 2024 (135:- innan dess om jag minns rätt). Så höjt har de ju gjort, men åtminstone "bara" en gång per år, inte lite hipp som happ (höjningen aviseras bara på hemsidan, dock, inget meddelande eller så..lite som övriga försäkringar, det står på fakturan typ..). Kommunals A-kassa.

A-kassan som fortsätter att "smyghöjas" en tia i taget. Fortfarande en väldigt fördelaktig a-kassa som kostar 150 kr/månad. Men jag måste erkänna att det känns konstigt att titt som tätt upptäcka att månadsfakturan höjs utan att det har aviserats på något annat sätt... O_o

Min a-kassa (akademikernas) aviserade att höjning skulle ske i rätt god tid. Kostat 130kr länge men nu 140kr/mån.

Vad är det för mysko a-kassa som inte aviserar?

Sitter och tittar och för ner mitt nya arbetsschema i min kalender. Inser att många av mina nätter infaller på helgdagar och även storhelger... Påskdagen +annandag, 1maj, nationaldagen och midsommardagen. :cautious: Tur OB är lite bättre de nätterna iaf. :laugh:

Telia ska släcka det fasta telenätet där min mormor (96 år). Hon har då fått 'fasttelefoni över mobilnätet'. Dock har inte mobilnätet (tillräckligt med) täckning där hon bor så nu är hon helt avskärmad från yttervärlden.

Telia hävdar att hon har täckning och hänvisar till sin täckningskarta. De tycker också att hon skall ringa dem själv...

Folk som uppenbarligen inte lärt sig något av pandemin, utan åker kollektivt fast de typ inte kan andas och hostar lungorna ur sig 🤮
Min erfarenhet är att folk slutat bry sig, det hostas och snoras hej vilt överallt utan en tanke på omgivningen så länge det inte utgått nån pandemivarning och samhället i stort sett stängts ner.

Jag stör mig på folk som försöker gömma rostskador under tjocka lager spackel utan den minsta tillstymmelse till slipning så spacklet har en chans att fästa istället för att spricka och samla mer vatten så rosten verkligen kan käka resten av plåten utan att det syns, kan man inte renovera så ska man inte renovera.:mad:

Köpte tortillabröd. Tyckte de smakade lite papper och var hårda. Kollade bäst före datum
IMG20250215120527.webp

Ett halvår gamla..

Är det bas-trosan på ica?

Förutom att jag glömde min fyndade kyckling som jag gav all krafter jag inte hade igår kväll framme efter tillagning...

Så skickade jag just detta på Vinted: Nu är det mitt fel som snabbt godkände varan pga stressad och såg inget mer än att skicket var sämre än "mycket bra" när den var mer "tillfredsställande" så jag får inga pengar tillbaka men snälla, kolla igenom vad du skickar. Jag kunde fått hela tvätten förstörd då metallen på snörena såg ut som att någon tuggat på dom."

Jag kollade snabbt, blev besviken på skicket direkt men inte så att jag orkade klaga så godkände. Insåg sen att ett fel inte märkes direkt och nu när jag skulle tvätta att snörena var åt helvete i sista sekund ... :arghh::nailbiting:

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 027
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 074
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
129 482
Senast: Lilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
660
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10