Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan vara felfri svenska även om det inte passar i en akademisk stilart...
Mer talspråkligt än skriftspråkligt. (Som för många språkliga variationer vars spridning inte är i närheten av Mälaren ;)) Skulle tro det kan förekomma i en del informell text? Är ändå allmänt i landsändan och inte någon lokal kuriositet med begränsat bruk. (jag är mest van med "hitta åt" men tänker båda varianterna är på samma nivå)
Jag vet inte vad jag ska svara. Det är första gången jag stöter på någon som hävdar att ett uttryck i en dialekt är korrekt svenska.
För mig är dialekter talspråk och inte nödvändigtvis korrekt svenska, bara ett sätt att tala i vissa delar av landet.
 
Väntar på leverans från mataffären. Den ska komma mellan 20-21. Kl 19 fick jag ett sms där det stod att det hade blivit problem med betalningen (vilket är mitt fel, jag råkade skriva i ett gammalt kortnummer) och att jag behöver ringa dem för att lösa det. Jag har nu suttit i telefonkö i 55 minuter utan att komma fram, och nu är vi inne på den timme då maten skulle levereras. Är jätteorolig för att leveransen ska misslyckas på grund av detta och vet inte alls vad jag ska göra. Känns verkligen inte okej att ha så lång väntetid på en telefonlinje som är specifikt dedikerad till den här sortens ärende, som ju är väldigt brådskande! De säger till och med när man ringer att linjen är specifikt till för att lösa sådana här problem just för att de ska kunna lösas fort, men det verkar ju inte hjälpa. Gaaah! :arghh:
 
Det roliga är att folk tror att man menar träffas men betydelsen här är "redig lyckträff vid jakt".

Lyckligtvis är det på väg att fasas ut, hör bara riktigt gamla människor ursprungna från området använda det nuförtiden. Roligt nog blir de extra noga med att poängtera varifrån i kommunen de kommer ifrån ju gaggigare de blir, så jag har hört lite roliga ord och missförstånd genom åren när jag jobbade på äldreboende. :D
Spännande, det har jag aldrig hört förut!
 
En tand med en tillfällig lagning har börjat kännas öm. Den ska dras ut men jag har skjutit på det. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Har en resa till Kalmar på fredag för att se Thåström och övernatta på hotell.

Väntar jag så är risken att jag får riktig tandvärk lagom till fredag. Ringer jag tandläkaren i morgon för att dra ut den akut är risken att jag får extremt ont efter det. Brukar få något som heter dry socket som gör något så djävulskt ont. Tandvärk är en fis i rymden i jämförelse.
 
En tand med en tillfällig lagning har börjat kännas öm. Den ska dras ut men jag har skjutit på det. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Har en resa till Kalmar på fredag för att se Thåström och övernatta på hotell.

Väntar jag så är risken att jag får riktig tandvärk lagom till fredag. Ringer jag tandläkaren i morgon för att dra ut den akut är risken att jag får extremt ont efter det. Brukar få något som heter dry socket som gör något så djävulskt ont. Tandvärk är en fis i rymden i jämförelse.
Med de alternativen hade jag varit kaxig och väntat till måndag med att ringa tandläkaren, om tanden "bara" är öm, inte om den rent faktiskt gör ONT redan. Då hade valet varit samtal i morgon. Kan du inte få en till tillfällig lagning?

Jag hade en tand som lagades med tillfällig lagning några gånger under 5 år, sedan drogs den ut när jag var sövd och visdomständerna drogs ut. Jäklar vad arg jag var för att den drogs ut (upptäckte det när jag vaknade ur narkosen), tyckte det gick bra att laga min trasiga tand tillfälligt då och då- hade inte ont eller så, den verkade liksom död. Bara att fylla igen så kunde jag tugga på den igen.
Tandläkaren:
-Men du kommer få ont! Den kommer att ruttna och skapa smärtor och obehag!
Jag:
-Den har inte gjort det i 5 år, varför ta den då, varför inte bara låta den sitta tills den skapar obehag och fylla igen där det slits som tidigare?! Nu har jag ett hål där den suttit istället och inte råd med någon slags tand där alls!

Tja, man kan säga att jag inte är för att rusa åstad innan det är problem med bissingarna ;)
 
Jag vet inte vad jag ska svara. Det är första gången jag stöter på någon som hävdar att ett uttryck i en dialekt är korrekt svenska.
För mig är dialekter talspråk och inte nödvändigtvis korrekt svenska, bara ett sätt att tala i vissa delar av landet.
Använder du "korrekt svenska" som motsats till felaktig, eller som beteckning för en formell stilart? Undvek uttrycket i mitt svar pga. tvetydigheten.

Jag är van att det syftar på ett striktare och normföljande skriftspråk främst för professionell användning. Där finns knappt utrymme ens för mycket allmänna regionala variationer, så för mig blir det i det sammanhanget en ickefråga eftersom de per definition redan är uteslutna. Men diskussionen kom ju inte upp i relation till formellt skriftspråk.

I talspråk betraktar jag det som ett regionalt spritt, allmänt och väletablerat ord som inte finns anledning att begränsa till bara vardagligt bruk. Det kan bli olämpligt i vissa formella stilarter framför allt i skrift, men ryms inom övriga former av "vårdat språk", "god svenska" eller vad man nu ska kalla det.

(Med tanke på att det har förtydligats att första inläggets störning inte handlade om att värdera språkbruk som felaktigt -vilket var det jag reagerade på- så tänker jag att det för lite långt att börja en diskussion om hur en ser på språknormer, språklig variation och relationen mellan tal- och skriftspråk. Blir för komplext för denna tråden enligt min mening så med det ovan sagda lämnar jag frågan)
 
Lämnade in tre par gamla shortchaps i mocka för kemtvätt. De kommer bli klara strax efter jag behöver åka hemifrån för att hinna till min första ridlektion på 20 år.
 
Med de alternativen hade jag varit kaxig och väntat till måndag med att ringa tandläkaren, om tanden "bara" är öm, inte om den rent faktiskt gör ONT redan. Då hade valet varit samtal i morgon. Kan du inte få en till tillfällig lagning?

Jag hade en tand som lagades med tillfällig lagning några gånger under 5 år, sedan drogs den ut när jag var sövd och visdomständerna drogs ut. Jäklar vad arg jag var för att den drogs ut (upptäckte det när jag vaknade ur narkosen), tyckte det gick bra att laga min trasiga tand tillfälligt då och då- hade inte ont eller så, den verkade liksom död. Bara att fylla igen så kunde jag tugga på den igen.
Tandläkaren:
-Men du kommer få ont! Den kommer att ruttna och skapa smärtor och obehag!
Jag:
-Den har inte gjort det i 5 år, varför ta den då, varför inte bara låta den sitta tills den skapar obehag och fylla igen där det slits som tidigare?! Nu har jag ett hål där den suttit istället och inte råd med någon slags tand där alls!

Tja, man kan säga att jag inte är för att rusa åstad innan det är problem med bissingarna ;)
Lagningen är hel så ingen anledning att laga den igen.
Har inte bestämt mig än hur jag ska göra. Får se hur det känns när jag vaknat till lite.
 
Diskussionen om BLUP för islandshästar som sker i flertalet olika facebookgrupper. Framförallt meningen "Det SIF Avel håller på att göra med BLUP just nu..." som sen fortsätter att klaga på saker som görs och beslutas på internationell nivå.

Om det inte var för att jag verkligen inte vill ge mig in i de diskussionerna så skulle jag fråga om de menar att vi ska bryta oss ur FEIF och ha en egen, svensk variant av islandshästar.
 
En kollega har fått positivt på covidtest idag. En annan kollega blev sjukskriven för annat i fredags.
Så nu är vi bara två kvar som typ står på benen fortfarande. Och vi har några extra intensiva veckor framför oss med långa dagar. På toppen av det hela har jag fortfarande ont vid knät till och från samt har redan jobbat lite förmycket timmar denna månad...

"Skönt" iallfall att jag inte har varit där och jobbat sen i torsdags, så ska/bör vara lugnt på covid-fronten för min del. Om nu inte sista kollegan också får det. :crazy:
 
Av någon anledning stör det mig att en användare på fb som jag är vän med inte delat något om Ukraina kriget, men nu hux flux för det har brunnit ner ett stall med 30-talet hästar i Ukraina, då delas det friskt…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 570
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 890
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 206
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ny sadel, ont
  • Föräldrar till barn som rider
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp