Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig på att huden på händerna är torrt som fnöske trots att jag smort in händerna i handkräm (när jag några timmar senare går och kissar och tvättar händerna igen tvättar jag bort handkrämen för den verkar alltså bara lägga sig utanpå :( ) Och så stör jag mig på att mitt hår är livlöst och matt i dag, och att jag får tusen strån i näven när jag petar på det. Vad i all sin dar har hänt med håret i natt liksom. Visst ser det alltid trist ut, mitt hår, men i dag är det värre än nånsin!!!
 
Men... men... varför? :D Det heter ju bara "hitta" ju? Jag hade verkligen inte förstått vad någon menade om jag fått den frågan, hitta på är något helt annat, precis som @sweep är inne på! :D
Ärligt talat så tror jag att det är så inpräntat i dialekten att det inte går att få bort, skulle jag säga "hittade du den där" så blir det "hittaru' pårendär?:o".

En annan sak som folk kan bli hysteriska på är frasen "så kan man ju göra" men med det uttal jag har blir det "så kan en ju jö". Träffs är också ett väldigt dialektalt ord för det område jag växt upp i, det förstår man inte ens i resterande kommundelar om man inte växte upp i mina hoods. :D
 
Ärligt talat så tror jag att det är så inpräntat i dialekten att det inte går att få bort, skulle jag säga "hittade du den där" så blir det "hittaru' pårendär?:o".

En annan sak som folk kan bli hysteriska på är frasen "så kan man ju göra" men med det uttal jag har blir det "så kan en ju jö". Träffs är också ett väldigt dialektalt ord för det område jag växt upp i, det förstår man inte ens i resterande kommundelar om man inte växte upp i mina hoods. :D
Jag förstår helt klart att det kan bli svårt att förstå varandra i vissa dialekter! :D Träffs har jag hört, vet en vämlänsk kvinna på AF som är ytterst korrekt och bra i sitt skriftspråk, hon är vänlig och rar och fullständigt grammatiskt korrekt. Och mitt i allt kan det ibland stå något om att mötas eller träffas eller samtalas, kan inte nu komma på vad det är hon skriver tyvärr, men fnissar varje gång jag läser det, åt att det har smugit sig in en liten bit av henne privata jag- dialekten! Det är SÅ härligt och mänskligt!
 
Ärligt talat så tror jag att det är så inpräntat i dialekten att det inte går att få bort, skulle jag säga "hittade du den där" så blir det "hittaru' pårendär?:o".

En annan sak som folk kan bli hysteriska på är frasen "så kan man ju göra" men med det uttal jag har blir det "så kan en ju jö". Träffs är också ett väldigt dialektalt ord för det område jag växt upp i, det förstår man inte ens i resterande kommundelar om man inte växte upp i mina hoods. :D
Jag kommer ju också från norra Örebro län och blir vansinnigt nyfiken vad du menar med "träffs"? :D
 
Men... men... varför? :D Det heter ju bara "hitta" ju? Jag hade verkligen inte förstått vad någon menade om jag fått den frågan, hitta på är något helt annat, precis som @sweep är inne på! :D
Jag hade också blivit helt nollställd. "Vadå 'hittar på'?! Tror du mig inte?" :cautious:
😅
Aldrig hört.
De flesta dialektala uttryck brukar ju gå att tolka i sammanhanget, men som det först beskrevs hade jag blivit förvirrad.
 
Rikssvenska pratar ingen av oss. Men när han vet att jag faktiskt inte förstår vad han menar när han säger hitta på så stör det mig att han inte ens försöker låta bli att använda det. Jag får ju hela tiden korrigera hur jag pratar för att han inte förstår allt (västra Värmland med inslag av norska) så då kan väl han åtminstone försöka. Så ja det stör mig oavsett om det är dialekt eller inte.
Det lät i ditt inlägg som att det var fel i hans språk och att det var det du störde dig på.
Om det bara gällde att en språkförbistring uppstod så är det ju en annan sak, som kan irritera utan att det behöver ligga värderingar bakom. :)
 
Jag blir galet irriterad å facebooks alla annonser.
Flödet består till absolut största delen av annonser. Vill jag se nåt från mina fb-vänner måste jag aktivt söka efter dem.

Jag döljer annonser hela tiden men det hjälper inte. Vill jag läsa ett annonsblad så skulle jag söka mig dit. Morr.
 
Men... men... varför? :D Det heter ju bara "hitta" ju? Jag hade verkligen inte förstått vad någon menade om jag fått den frågan, hitta på är något helt annat, precis som @sweep är inne på! :D
En (av flera funktioner) som verbpartiklar kan ha är att lägga till en precisering eller göra någon mer specifikt.

Hitta på (alt. hitta åt) betyder att hitta någon särskild sak, det som man letat efter.

Om du hittar en femkrona på gatan helt oväntat så kan du inte säga att du "hittat på" den. Det är bara en random pryl som du stöter på. Har du gått och letat efter en femkrona som du tappat så säger du att du hittar på den när du finner den.

Du kan hitta massor av roliga fröpåsar i butiken när du går där och tittar rent allmänt. Och så kan du hitta åt den där speciella sorten som du tittat efter på flera ställen, men som varit svår att få tag på.
 
Jag kommer ju också från norra Örebro län och blir vansinnigt nyfiken vad du menar med "träffs"? :D
Det roliga är att folk tror att man menar träffas men betydelsen här är "redig lyckträff vid jakt".

Lyckligtvis är det på väg att fasas ut, hör bara riktigt gamla människor ursprungna från området använda det nuförtiden. Roligt nog blir de extra noga med att poängtera varifrån i kommunen de kommer ifrån ju gaggigare de blir, så jag har hört lite roliga ord och missförstånd genom åren när jag jobbade på äldreboende. :D
 
Seriösa inloggningssidor som inte använder sig av BankID. Nu senast antagning.se som vill att jag ska knappa in en pinkod dom skickat via posten, som naturligtvis inte kommit. Really, liksom.
Om du har ett inlogg via en högskola brukar det fungera som inlogg. Förstår dock din frustration!
 
Jag hade också blivit helt nollställd. "Vadå 'hittar på'?! Tror du mig inte?" :cautious:
😅
Aldrig hört.
De flesta dialektala uttryck brukar ju gå att tolka i sammanhanget, men som det först beskrevs hade jag blivit förvirrad.
Men precis! Det hade nog blivit ett "eh... v...a...?! :confused:" från mig :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En (av flera funktioner) som verbpartiklar kan ha är att lägga till en precisering eller göra någon mer specifikt.

Hitta på (alt. hitta åt) betyder att hitta någon särskild sak, det som man letat efter.

Om du hittar en femkrona på gatan helt oväntat så kan du inte säga att du "hittat på" den. Det är bara en random pryl som du stöter på. Har du gått och letat efter en femkrona som du tappat så säger du att du hittar på den när du finner den.

Du kan hitta massor av roliga fröpåsar i butiken när du går där och tittar rent allmänt. Och så kan du hitta åt den där speciella sorten som du tittat efter på flera ställen, men som varit svår att få tag på.
Så du menar att det alltså inte är dialektalt utan rent korrekt svenska att säga så? Det skulle vara korrekt svenska att skriva så i någon form av akademisk text?
 
Jag blir galet irriterad å facebooks alla annonser.
Flödet består till absolut största delen av annonser. Vill jag se nåt från mina fb-vänner måste jag aktivt söka efter dem.

Jag döljer annonser hela tiden men det hjälper inte. Vill jag läsa ett annonsblad så skulle jag söka mig dit. Morr.
Jag får kanske 1-2 annonser i månaden.
Har du varit in i annonsinställningarna och tagit bort intressen etc?
Om du trycker gilla på något på en sida anser Facebook att du är intresserad av det som finns på den sidan och kopplar ihop med en massa andra intressen som den sidan är kopplad med.
Facebook ansåg t.ex att jag var intresserad av ”M”. Vad det betydde vet jag inte men jag tog bort det intresset. Jag var tydligen även intresserad av ”målbolag”. :confused: Tog bort det också plus en massa annat.
Det sägs att det inte hjälper men som sagt, jag får max 1-2 annonser/månad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 570
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 890
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 206
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Dongel?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp