Stör mig på handfallna människor. Alltså sådana som aldeles bra hade klarat av att fixa saker och ting själva, alternativt köpt hjälp, men som utgår från att alla andra ska hjälpa dem.
En bekant til mig som har barn i samma klasser och jag lägger varje vecka, eller oftare upp något rop på hjälp på Facebook. Nu ska hon flytta, och alla de som hjälpte henne senast (mindre än ett halvår sedan) är tydligen upptagna.
Undrar varför... Och så behöver hon låna en lastbil. Med chaufför givetvis. Paketbil dög inte.
För ett par veckor sedan frågade hon ifall det fanns någon som kunde ta sig an att sköta hennes bil, dvs byta olja regelbundet, byta däck, mindre reparationer. Hon skulle bjuda på kaffe.
Då det ska samlas till klasskassan har hon förhinder varje gång. Då vi några mammor har gått ut och fika behöver hon alltid skjuts och har sen glömt bankkortet hemma. Och så vidare.
Hon har jobb som är helt ok betalt, och inga sjukdomar hon i varje fall pratat om, men verkar ta för givet att alla hjälper till hela tiden. Om man säger att det inte passar nu, så kräver hon detaljerade förklaringar på varför, och om det verkligen är helt omöjligt för mig att hjälpa?
Egentligen borde jag ju inte störa mig, utan bara ta bort henne på facebook.