Störiga saker vi stör oss på del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
*poff*
Hälsningar, micron
Åh nej!

Det här påminner mig om en sak som stör mig väldigt mycket även såhär 3-4 veckor efter att incidenten inträffade: Jag skulle värma något i en ny skål, kollade som alltid så att den var säker att micra, och ställde in min gröt i micron. Då blev det fyrverkerier vill jag lova! Som tur var stod jag precis i närheten, så jag lyckades stoppa spektaklet innan micron blev kaputt.

Tog ut skålen, tittade förvirrat undertill och såg då att det i själva verket står "Microwave not safe. Dishwasher safe.", med pyttesmå bokstäver:

bowl.webp

Alltså, vem skriver ens så?! Är den inte säker att micra så skriver man väl ingenting om det alls undertill, eller? Så resonerar i alla fall jag - står det inget så låter jag bli, men här var det verkligen lätt att läsa fel... Speciellt när man ska värma gröt tidigt på morgonen. Grr!

Mera elände från finska veterinärserien.

En unghingst hämtas från unghästbetet. Översättaren hävdar att den varit på kalvbete. :banghead:
Plus att de envisas med att kalla veterinär för läkare.

Synd på överästtningsmissarna för det är en bra serie!
Översättningsnissar alltså... detta exempel påminner mig om varför jag slutade använda subtitles.

Tittar en hel del på amerikanska serier och filmer och det finns en översättning jag inte glömmer, pappan sa "I have eight kids in the house" och översättningen blev "det är tio barn i huset" :banghead: :D
Annars brukar det vara kul att läsa översättningarna för låtar, det brukar kunna bli heltokigt.

Översättningsnissar alltså... detta exempel påminner mig om varför jag slutade använda subtitles.

Tittar en hel del på amerikanska serier och filmer och det finns en översättning jag inte glömmer, pappan sa "I have eight kids in the house" och översättningen blev "det är tio barn i huset" :banghead::D
Annars brukar det vara kul att läsa översättningarna för låtar, det brukar kunna bli heltokigt.
Jag använder textningen för att kolla så jag inte är fel ute. Behöver rosta av mitt språk :)

Vissa termer känns obegripliga så då har jag texten som hjälp.

Jag använder textningen för att kolla så jag inte är fel ute. Behöver rosta av mitt språk :)

Jo, det har du rätt i, textningen är bra hjälp till att försäkra sig om att man förstått handlingen rätt. Om översättaren översatt rätt :)

Skulle också behöva rosta av min finska... kinesiska också för den delen. Trist att språk är en färskvara och ingen evighetsvara :meh:

Skillnade märks när jag sett några finska och franska tv-program nu senast.
Så irriterande att inte kunna ta blicken från rutan minsta lilla.
För i min tanke ska textläsningen fungera lika som jag är van till engelskan, precis som du beskriver.

Förutom att jag stör mig på min existens stör jag mig på att jag har en miljon saker att göra men har mått för dåligt både igår och idag för att göra något. Så nu sitter jag i panik och försöker göra klart en inlämning som ska vara klar på fredag. Imorgon kommer jag ha en till inlämning att göra som ska in på fredag och dessutom ett prov. Inlämningarna på fredagen är innan skoldagen är slut och tyvärr har jag inte de ämnena då. Alltså måste jag göra klart detta hemma och sedan stör jag mig på att jag har skyhöga krav på mig själv och därför aldrig blir nöjd med en prestation jag gjort... :arghh:

Kan hända att jag är aningens tidsoptimistisk som inte börjat tidigare... men till mitt försvar har jag haft fullt upp med annat då.

Ja, en till sak jag stör mig på är att allt just nu bara handlar om att släcka tillfäliga bränder för att snabbt springa vidare till nästa. Det går tydligen inte att ha mer framförhållning än att alla förberedelseuppgifter ska göras och sen kommer alla betygsavgörande inlämningar/prov/whatever samtidigt - i alla ämnen. :meh:

Att biljettsajter fortfarande alltid kraschar när populära evenemang släpps (jag har inte varit på konsert på ca 100 år så har förträngt vilken pärs det är)..
Håller med om det. Sambon har ägnat hela förmiddagen åt att försöka få tag i Rammsteinbiljetter, gick till slut men det tog evigheter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 874
Senast: martha
·
Skola & Jobb Ok, här kommer ett riktigt gnälligt inlägg!:meh: Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten i kommunen och den senaste tiden har det...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 463
Senast: Nillizan
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 046
Senast: lady_vip
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama