Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag kan förstå hur du känner och då har jag ändå sambon hemma i stort sätt varje kväll. Hoppas barnen har somnat lätt ikväll, sover bra inatt och tar lite sovmorgon imorgon.

Kommer ni ihåg att jag skev för ett tag sen om att jag inte fick så bra kontakt med personalen på Emilias dagis?

Det har blivit mycket bättre nu, hämtar Emilia 15 min senare nu och då har värsta "hämtningsstormen" lagt sig. Så en i personalen har jag pratat ganska mycket med nu, det är även hon som jag tycker verkar vara bäst mot barnen.

Sen måste jag få höra er åsikt på en sak.
Som det är nu får barnen ha med sig mellanmål själva. En del barn har med sig bullar/kakor/chips som gör dom andra barnen avvunssjuka. Det är också ganska tråkigt att fixa med matsäck varje morgon.
Så personalen kom med förslaget att dom köper in gemensamt mellanmål och vi betalar för det 9 euro/månad. En jättebra tyckte vi och alla utom tre föräldrar och eftersom några är emot så blir det inget gemensamt mellamål. Jag kan inte komma på vilka argument som finns mot det, kan ni komma på något?

Det bästa argumentet är väl att barn inte förstår varför andra får godare mellanmål. Eller så bestämmer man att alla tar med samma saker, frukt, yoghurt t ex.

Jag tycker att det är en jättebra idé med att betala en summa och så blir kanske mellanmålsstunden trevligare.

Alltså, jag menade vilka argument dom föräldrarna som är emot kan ha. Jag kan inte komma på ett enda, ser bara fördelar. Skulle gärna fråga dom föräldrarna men vet inte vilka det är (även om jag har starka misstankar till iaf en, hon är emot allt).

Funderar på om det kan vara priset som dom tycker är för dyrt, men mindre än 9 euro blir det väl knappast om man fixar hemma.

Oj då, jag läste inte så noga. Kanske vill folk själva bestämma vad deras barn vill äta? En del folk kan vara lite vrånga inför nya idéer som inte kommer från dem själva.

Inte vet jag, jag tycker att det är en bra idé.

Det var jag som skrev otydligt :)

Jag är imponerad att folk överhuvudtaget förstår vad jag skriver, känns som mina kunskaper i svenska försvinner ju mer tyska jag lär mig (och engelskan är nästan helt borta, får visst inte plats mkt språk i min hjärna)

Hi hi, vad bra att du har Buke då (eller vi kanske jag ska säga, för Buke är bra till mycket)

Det måste ju nästan vara pengarna de är ovilliga att lägga ut (även om det inte blir särskilt dyrt). Eller att de inte vet vad för mellanmål personalen köper till barnen. Fast personalen måste ju kunna tala om vad mellanmålen kommer bestå av.

Jag tycker också det är en kanonidé och hade blivit överlycklig över förslaget.

Jag tror min son vaknade i morse och upptäckte helt sonika den fria viljans existens. Alternativt vaknade på fel sida.

Han har varit bedrövlig idag. Försöker tänka att han bara är sund och gläds åt att han utvecklas. Men tålamodet tröt vid påklädning av ytterkläder, då höjde jag rösten ett par gånger. Då blev han faktiskt lite ledsen. Vi kramades lite.

Vi tog en promenad och det var lite jobbigt. Han ville inte sitta i vagnen och släppte jag ner honom på vägen så lade han sig ner och gnällde.

Ena blöjbytet fick vi hjälpas åt med idag. Han bara sprattlar som en fisk. Skitsvår att avleda. Det funkade en gång i kväll att fråga var näsan, snoppen, rumpan, mammas näsa sitter.

Jaja, jag har ju skaffat mitt lilla barn så det är väl bara att stå ut och försöka vara så pedagogisk som möjligt. Och hålla sig för skratt. Han är ju charmig t o m när han sätter sig på tvären.:love:

Fortsatt på tvären.

Men i em så har han varit betydligt mer hanterbar. Vi tog en tur till grannen och klappade hans hundar o katter och sen körde vi in ved i ladan här hemma. Det var roligt visst. Mitt barn behöver aktiveras mer än jag gjort hittills. Visst försöker jag få igång sysselsättningar åt honom men han behöver nog vara med mer ändå när jag grejjar. Han gillar att stoppa tvätt i maskinen, ta ut den och hjälpa mig bära korgen t ex.

Hjälpa till hemma med tvättmaskin osv är poppis här med.
Jättepraktiskt nu dessutom när jag inte gärna böjer mig, sitter på huk osv.
Jag får lite hjälp och han får nåt och göra. Helt perfekt :)

Idag har vi haft en mysig dag.
Lite lek på rummet i morse (vilket börjar bli svårt eftersom jag har svårt att ta mig upp och ner från golvet :p ), när sambon vaknade gick vi till lekparken, lekte där en stund och knatade sedan iväg till affären.

Väl hemma slog vi till och gjorde tårta till bara oss tre, jättekul tyckte Isak :D
Tog fram lite glasburkar som han och jag målade och tände ljus i. Lite halloweenfirande i miniformat :D

KL

Idag var jag och badade i simhallen med My och Maja. Det var jätteskoj och det är så roligt att det fungerar så bra att åka själv med dem. My har sina armpuffar och simmar jättebra med dem. Vi håller mest till i en varm bassäng för mindre barn, och det är verkligen toppenbra, för där bottnar My överallt (vattnet går till hakan på henne ungefär) så jag behöver inte vara så orolig att något ska hända.

Men... idag hände det ändå en läskig grej. My stod uppe på golvet, ca 1,5 meter från kanten, och skulle precis gå upp för trappan till den lilla rutchkanan, när en unge som inte kan varit äldre än henne (hon är 2,5) springer fram, grabbar tag om henne som om han vill krama henne runt magen, och sen helt sonika lyfter/puttar henne ner i bassängen! Inte ett ord eller så, bara i med henne... My, som inte tycker om att få för mycket vatten över huvudet och särskilt inte när hon inte är beredd, blev såklart livrädd! Jag hann se vad som skulle hända så jag fångade snabbt upp henne, men hon var ändå under vattenytan och kastades i från kanten, så det var ett redigt fall... Hon har inte tidigare vågat hoppa från kanten på eget bevåg, bara sittandes.

Värst av allt var att pappan till detta barn bara tog sin son, utan ett ord, och gick iväg med honom. Jag såg inte vart de tog vägen, och han markerade inte på något sätt att det sonen gjorde var fel. Han bad inte om ursäkt eller hörde sig för att allt gått bra (trots att My skrek så det hördes i hela badhuset i säkert 5-10 min). Var inte det grymt dålig stil?! Så sjukt märkligt beteende tycker jag.

Hur som så gick det bra. My lugnade sig efter ett tag och sen badade vi en stund till och hon åkte rutchkana och verkade ha kommit över den värsta chocken. Tack och lov! För jag vill verkligen inte att hon ska bli rädd för att bada!

Maja är helt frisläppt i vatten. Hon åker ner med huvudet under ytan när hon hoppar från kanten eller åker rutchkana och kunde inte bry sig mindre. Hon vill bara upp och hoppa och åka direkt igen =)

//JUlia

Sånt stör jag mig också på, ok att mindre barn ibland kan göra dumma saker men att föräldrarna inte då tar ansvar för vad sina barn gör. Säger till sitt barn och pratar med det andra barnets föräldrar (ber om ursäkt, kollar så allt är ok med barnet).

Stackars My! Fy tusan vilket beteende.
Men skönt att hon vågade åka sedan alla fall.

Just nu sitter jag och försöker komma på något att göra.
Vädret är toppen men känns inte alls lockande att gå ut. Blir numer alltid kaos
så fort vi kommer hem. Vi hinner knappt innanför dörren innan Isak slänger sig på golvet och tjurar. Vägrar klä av sig och bara gnäller. Han kan absolut klä av sig. Han får ligga men det känns så trist när det blir varje gång, inte så kul att försöka hitta på något att göra då.

Igår var vi i skogen och lekte, han (och vi ) hade kul när vi var där.
Inga problem alls. Så fort vi kom hem så började han tjura och vägrade klä av sig. Lika idag, vi var och tittade på en lekpark som de bygger här. En mysig promenad, men så fort vi kom hem så vägrade han ta av sig stövlarna.
Kul när de är leriga som tusan.

Gjorde lunch och när den var klar tog han av sig på 2 sek.
Varför måste han bråka så förbannat om det då?

Kan det vara att han är så trött när ni kommer hem? Eller kan det vara för att han liksom blir ledsen för att det roliga är över? Vad händer om du innan ni går hem berättar vad ni ska göra sedan, dvs. att ni hittar på något kul när ni kommer hem. Det behöver ju inte vara något stort eller jobbigt (jag gissar att din ork kanske är lite begränsad nu med tanke på bebismagen) men kanske att ni gör fruktsallad eller att han får titta på en film. Något som gör att han har något att se fram emot när han har kommit hem.
Nu har du ju provat att låta honom ligga och det verkar ju inte som om det fungerar något vidare. Kanske ska du erbjuda honom hjälp innan han hinner kasta sig på golvet? Fråga om han vill ta av sig själv eller om han vill ha hjälp innan ni kommer in.

Vilken unge och vilken pappa :eek:
Vilken tur att det gick bra! Hon kunde ju lika gärna slagit sig eller blivit jätterädd för vatten. Vänta inte för länge till nästa bad tillfälle så att inte detta minnet är något som etsar sig fast. Fast hon inte verkade rädd när ni var där så kan det ju komma sedan. Ungefär som att man blir rädd för att komma upp i sadeln igen om det går för lång tid efter att man ramlat av trots att man satt upp direkt igen.

Vilket otrevligt barn, jag hade blivit jätteupprörd om något av mina barn hade gjort så och jag hade definitivt bett om ursäkt till barnet och hoppats att mitt barn också skulle göra det. Skönt att hon repade sej snabbt igen. Härligt att du kan gå och bada med båda två, vi har ungefär en liknande pool (30 cm i ena änden och 90 i andra) och Sam klarar sig själv, under ständig övervakning förstås. Nu har Isaac också börjat släppa taget och vill göra saker själv så för mej är det bara att hålla räkningen, 1 barn 2 barn, 1 barn 2 barn men så länge det inte är för många i poolen går det jättebra.

Vi brukar prata innan om vad vi ska göra osv.
Igår skulle vi fika när vi kom hem, han var glad hela tiden tills vi kom in.
Är inte så att han är ledsen och gråter, utan han bara totalvägrar, gnäller och slänger sig på golvet. Försöker man prata med honom så skriker han, håller för öronen eller vänder ryggen åt en. :crazy:

Kan du fråga honom på ett annat sätt? Är det jätteviktigt för dej att han klär av sej själv? Kan du säga "vill du ha hjälp att ta av jackan" och om han säger nej och hellre vill skrika så vänta en stund och fråga igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
307
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 989
Senast: MattiZ
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 668
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar