Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Totalt oblyg :D
Stannar gärna och pratar om allt med vem som helst ute.
Hejar på alla vi möter:p

.

Sån är Moa också :)

Visst att det är skönt att hon inte är blyg, men ibland hade det varit lite skönt.. som när vi var på park-fest i somras och hon plötsligt var borta och hade gått med en annan familj när de gick förbi :crazy: Har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv de 10 sekunderna innan vi hittade henne.

del kl

VI har fått bakslag i lämningarna på dagis. Det brukar gå jättebra när jag lämnar och hon hinner inte ens säga hejdå, men när hennes pappa har lämnat henne är hon ledsen och är så några dagar efter. Igår och idag morse har hon sagt flera gånger att hon inte vill dit utan vara hemma med mig. Trots att de skulle fira henne idag med glass och paket ville hon inte dit,, lilla loppan:( Var jätteledsen när jag gick, det brukar inte bekomma mig men nu när hon sagt flera gånger att hon inte vill dit:(

Har du frågat personalen om det har hänt något?

Behöver ju inte vara en stor sak, men kanske gör det att Moa blivit lite otrygg/osäker?

De vet inte att det har hnt något, och hennes pappa gör precis som jag. Kommer in, klär av, kramas och säger nåt peppande om hur roligt hon ska ha på dagis idag, säger hejdå och går. Eller så klär man av henne och så springer hon in. Dock blir hon alltid ledsen när han lämnar

Det lustiga med Milton är att han kan vara rätt reserverad mot främlingar, om någon t ex börjar prata med honom på affären springer han in bakom mig. Men tar de honom i handen och börjar visa och prata om något så släpper det väldigt fort...

Jag tycker det är jättesvårt att veta hur man ska klä på de små liven till dagis just nu. Vi hade -3 imorse men när solen lyser (vilket den gör nu) så blir det ju jättevarmt i solen. Än så länge får sonen gå i ofodradt galonställ med fleeceställ under. Men det börjar nog bli dags att ta fram den något tunnare overallen...

Moa har på sig ett par lite tunnare termobyxor som andas, och sen vinterjackan över när hon åker dit. Där har hon en tunnare jacka som hon har på sig på dagen sen. Dock har vi haft -1 om mornarna.

Igår regnade det från och till och blåste rätt hårt, då hade hon på sig sin "skräpoverall" när vi var ute och det var lagom.

Jag håller med om att det är svårt, tycker polarns reklam stämmer bra in på hur det är nu, förutom snön då :D

kl

Emilia är blyg, även för såna hon känner så tar det en stund innan hon börjar leka. På förskolan tar det alltid en stund för blygheten att försvinna och då är det ändå med folk hon träffar flera timmar varje dag. Ganska skönt på det sättet att hon alltid håller sig i närheten av oss när vi är iväg. Jobbigt för jag är rädd att blygheten ska begränsa henne, jag är själv väldigt blyg i början med nya människor så jag vet hur jobbigt det kan vara.

Maja verkar också bli blyg, eller så är det bara en fas nu. Idag på föräldra-barnträffen lämnade hon inte mitt knä på 1,5 h, sista 10 min kunde hon vara några få meter från mig men tittade hela tiden så jag var kvar.

Skillnaden mellan dom två är att Emilia var väldigt framåt fram till 1,5 år ungefär (när Maja föddes), hon gav sig ofta iväg på egna äventyr från det att hon kunde krypa och var väldigt "med" redan tidigt (när hon var 2v var hon vaken i flera timmar på ett kalas och tittade sig runt). Maja har aldrig gett sig iväg, hon vill vara nära hela tiden. När vi är hemma på förmiddagen så behöver jag inte stänga trappgrinden för hon skulle aldrig krypa upp själv (följer Emilia med gör hon det).

Jag använder skaljackan fortfarande, men fleece under och sen ett par överdragsbyxor på dagis. Mössa och fingervantar. Vårt dagis brukar inte vara ute direkt på morgonen utan har lite inne-aktiviteter oftast till iaf 9.30-10. Då har graderna stigit lite.

Lowe ligger ochs over ute i sin vagn nu, jag smaskar godis som jag var och handlade förut (och mat givetvis) och skaaaa baaaara kolla buke. Jag borde ut och ta tag i trädgården och klippa ner gamla växter som är fula och kratta massa äpplen och päron. Tvivlar på att jag kommer lämna soffan >.<

Jag kom just in från en promenad med hundarna och idag hade det nog varit läge för overallen faktiskt. Frosten ligger kvar överallt utom där solen (som sedan ett tag tillbaka inte alls värmer något) legat på och det var riktigt ruggigt. :cool:

Sambon/särbon råkade få med sig sonens vantar när han åkte till jobbet 20 mil bort i måndags, det blir nog en vända till Ica för att köpa ett extra par om det ska fortsätta vara såhär kallt...

Jag brukar låta dem hållas och känna efter när den andra personen tycker det räcker.... Eller så säger jag "säg till om jag ska ta honom" eller något.

Älskade fina Irland och älskade höst, luften är krispig och jag har precis kommit hem från en 5 km runda utan att ha ont för första gången sen i våras!!

IMAG0047-718607.jpg

Ella har sitt Didrikson Boardman-ställ. Jag är så galet nöjd med det stället, lång användningtid. Hon har även en PoP-skaljacka som används om det är varmare på dagen. Fodrade gummistövlar, mössa och tunna tumvantar :)

Boardmanstället håller värmen bra till -5 ungefär :)

Fin bild :-)

Hehe ibland önskar man att Isak var lite blyg alla fall :-)
Men samtidigt är det skönt att han är så framåt, han har lättelätt att få kompisar.

Isak var nöjd över att ha overallen idag så den behövdes nog.
Blev regnstället hem dock. De var på biblioteket och läste saga idag, kul när de gör sådana saker :)

Hur gör ni om barnen slänger sig på golvet och skriker att de inte får av sig kläderna? Även om man vet att de kan och inte ens försöker. Hjälper ni eller väntar ni?

hon får ligga. till slut ger hon sig .

när vi ska gå hem från dagis brukar hon inte vilja ha på sig kläderna, då tar jag henne under armen och bär ut henne, då brukar hon komma på efter några meter att hon visst vill ha kläderna på.

det kanske inte är "rätt" att göra så, men såna diskussioner orkar jag helt enkelt inte med. Jag väljer då hellre striderna och tar sånt som har mer betydelse

Ja, så känner jag också.
Dessutom får man inte hjälpa honom heller i såna lägen.
Sedan blir han ju glad när han kan själv :)

Vi hade blodbad här nyss.
Isak nös kraftigt och antagligen gick nåt blodkärl sönder.
Det fullkomligt forsade innan vi fick stopp på det. Fick bli ett
samtal till sjukvårdsupplysningen. Jag somnade i soffan och vaknade av att
sambon ropade. Rusar in i badrummet och det är blod överallt.
Skönt att man inte får panik i sådana situationer. Isak blev lite rädd men det gick bra. Nu sitter han här ren och fin igen.

Hur gör ni om barnen slänger sig på golvet och skriker att de inte får av sig kläderna? Även om man vet att de kan och inte ens försöker. Hjälper ni eller väntar ni?

Jag försöker avleda, prata om ditten/datten och föreslå att om vi snabbar oss med kläderna så hinner vi göra något kul. Jag orkar verkligen inte ha henne vrålandes så jag väljer mina strider noga ...

Vårt största vardagsbekymmer är just att få av ytterkläderna - Milton vill inte gå in, han är trött och då blir det tvärstopp. Jag har jättesvårt för höga och långdragna ljud så jag försöker verkligen dämpa honom men i de lägena hjälper inte det mest generösa lockandet. Ibland händer det att jag helt sonika klär av honom trots vilda protester men det vanligaste är att jag (vi) säger att jag gärna hjälper till när han är redo och går sedan iväg till angränsande rum och frågar med jämna mellanrum om han vill ha hjälp (att dra ur ena armen ur jackärmen).

Idag var han supertrött efter förskolan och när jag nekade något han ville ha raserades hela världen. Då funkade i alla fall avledning genom att tappa upp diskvatten. :D

Jag älskar verkligen förmågan hos (små)barn att gå från att ha varit jättearg en lång stund till att när ilskan väl bryts så är det som om problemet aldrig funnits, och det går på bara någon sekund.:D

Eller hur?

Uäää nääää blääää iihhhhhhhhhhhhhhhhhhh uaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa näääääääääääääääääääääääää i fem minuter ..

5 min 32 sek - Mamma *skrattar* kom da !! Vi leka nu

Eh va? :D

Haha ja det är verkligen jättefascinerande.
Ena sek rasar hela världen och nästa så är allt toppen och livet leker :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
308
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 622
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 101
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 670
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden