Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Emilia är också så försiktig med sin docka. Igår var grannbarnet här och lekte lite och tog Emilias docka, E blev direkt lite ledsen och orolig men jag sa att grannen fick låna dockan lite. Sen kastar grannen dockan i golvet och Emilia blev så ledsen. Jag tycker inte om grannflickans beteende, hon är oförsiktig, otrevlig och stökig. Emilia tar efter henne och det tycker jag inte om. Mamman är trevlig att prata med iaf. Det första grannflickan sa när hon kom in här var, "varför är det alltid så smutsigt här?" :) Det är inte smutsigt men ofta stökigt med leksaker överallt så lite rätt hade hon iaf. Ibland är barn ärlighet rolig :)

Jag tycker att det ser ut som värmeutslag. Han kanske har legat på mage i natt och blivit för varm? Det kunde räcka för mina barn när de var små.

Ja och det var det jag såg :(

Hur hon blir överkörd av första hjulet, liggande mellan hjulen då bilen stannar och sedan överkörd igen, därav varningen.. Dom kanske har ändrat film för den biten jag såg igår var verkligen hemsk. Nästan så jag kände att jag ville kräkas :(

Alltså hur sjuk har världen blivit :cry:
Hur kan man resonera som han som körde på henne? Det var ju en olycka först men att sedan med berått mod köra över henne igen är ju så hemskt att det inte går att fatta. De som gick förbi tittade ju på henne, vad trodde de att det var? Ett bylte med kläder eller? Hur kan man inte bry sig?
Stackars barn och stackars föräldrar.

Mirre jag tog ett kort som inspiration till dej, här är våra trolldegsalster från igår. Jag torkade dem i ugnen och vi ska måla dem idag!

IMAG0036-749049.jpg

IMAG0034-747925.jpg

Vilka fina! :) vi målade våra igår, ska försöka komma ihåg och fota.

turbo: nej usch!
Väldigt glad att de inte har sådant här på dagis.
Då skulle han nog få vara hemma faktiskt.

Nej det är inte deras grej helt enkelt. Det var ju samma sak med "experimentet" i USA där dom placerade ut en snubbe som var rejält skadad och blodig ( sminkad ) liggande livlös på en öppen plats där många passerade och inte en skäl stannade för att kolla. Då låg han på rygg så man "såg" att han var skadad.

:(

Fattar inte det där, hur kan folk bara blunda och gå?
Men en annan sak jag tänkte på, vad gjorde tvååringen på vägen?
Var fanns föräldrarna?

Jag kan inte förstå hur folk bara kan ignorera sånt, undrar hur dom själv skulle vilja ha det om dom/deras barn blev liggande sjuk eller skadad.

En annan sak jag inte heller kan förstå är hur folk kan ställa sig i mängder runt en som är skadad/sjuk. Kan man inte bara låta den som ligger vara där tillsammans med dom som hjälper, varför stå och stirra? Jag är jättenyfiken av mig men skulle aldrig komma på tanken att stå och titta om jag inte är till någon hjälp. Om jag själv var den som låg där skulle jag inte tycka om att ha massor folk runt mig.

Nej det är konstigt, folk kan stå och stirra men inte hjälpa.
Gottar dem sig i skadeglädje eller? :crazy: Skrämmande.

Fy tusan vilket väder det är idag, bara vräker ner regn, kallt, rått och äckligt.
Uäck! Det här är värsta tiden på året, okt och nov, bara regn, lera och kyla.
Ska det komma ner nåt, kan det väl komma snö istället.

Hittade en sida idag som jag tyckte var bra.
Står en del om de olika utvecklingsperioderna i våra barns liv.
Tyckte det var bra och tänkvärd läsning :)
Psykologiguiden.se

Tack för den länken! Även om jag egentligen VET allt som står där så känns det bra att läsa det. Igen och igen och igen...

Theo, 2½ år, är allt som beskrivs där (det om tvååringar alltså) och vi föräldrar suckar, gråter, skäller, kramar och älskar. Och lite till! Vissa dagar känner jag mig bara så fruktansvärt otillräcklig...

Ja, jag har läst där många gånger idag :p
Isak stämmer bra in på beskrivningen om 3 och 4 åringar också:p

2-3 år kan kallas frontalkrockarnas tid. Det "snälla" barnet blir som förbytt, man känner inte igen det. Studier har visat att det uppstår små konflikter mellan barn och föräldrar var tredje minut och större konflikter uppstår tre-fyra gånger i timmen.

"Kan själv" brukar vara ledord. Borsta tänder, klä på och av, äta själv, öppna dörren själv. Om någon annan öppnar dörren eller jäktar på barnet kan det bli kris. Barnet behöver få tid på sig - vilket man ju inte alltid har som förälder.

2-3-åringen kan vara självsäker och kaxig, men behöver också få vara liten och behövande. Humöret kan svänga snabbt. Sömnstörningar är vanliga. Barnet behöver ofta sova i föräldrarnas sängar igen.

-------------------------------------------------

Alltså det stämmer så väl in ( ggr 20 ) att man nästan fnissar. Men ordet snällt även om det är inom situationstecken ogillar jag skarpt att man använder.

Håller med om att det varit bättre.
Sitter och tittar på Bolibompa med Isak, hehe vilka söta program det finns.

Isak mår bättre nu men nu är jag risig istället.
Urk. Halsont, trött som as och allmänt seg.
Hoppas att det ska ge sig. Skickade iväg sambon till affären
för att köpa glass. :p

Hmm inte alla program är bra dock.

Senast ändrad:

Studier har visat att det uppstår små konflikter mellan barn och föräldrar var tredje minut och större konflikter uppstår tre-fyra gånger i timmen.

Det är ju skönt att vi har en alldeles typisk 2.5-åring härhemma, eller nåt. Han har varit ARG den här sommaren, men det börjar vända nu.

Visst var det du och jag som var beräknade till samma dag? (typ 23/5) Min har snarare börjat efter sommaren med riktiga utbrott, och även bli ganska arg för, i vi vuxnas tycke, petitesser. Så även jag tycker att det var skön läsning på sidan - he's normal! :D

KL
Hur är era barn i situationer där andra vuxna gör saker med dem fast du är med? Sonen ids inte ens titta efter mig stora delar av gymnastiken för han springer som ett plåster på ledarna. I somras var vi i en lekpark där det fanns ett jämnårigt barn och dess farmor/mormor. Vi pratade lite och efter några minuter skulle sonen göra allt med farmorn/mormorn. När jag kom sa han bestämt "Nej, mamma stanna!". :cool:

För min egen del gör det inget (det är skönt med ett oblygt barn, jag var så hindrad under min uppväxt av min stora blyghet) men jag blir lite obekväm för jag tänker att folk blir trött på honom för att han är så ihärdig...

Ella bryr sig väldigt lite, hon är inte blyg och när hon känt av situationen så är hon kavat och väldigt social med nya bekantskaper. Men det handlar oftast om barn ( äldre barn ) och inte så ofta om vuxna ( som hon inte känner sedan tidigare ).

Är vi hos mormor är det bara mormor som duger osv, men inte så som du beskriver.

Jag tycker också att det är härligt att hon är så oblyg, men ibland blir jag orolig över att hon är så pass orädd för främmande egentligen. Samtidigt, i den här åldern är dom ju aldrig ute ensamma och ju äldre dom blir desto mer kan man prata med dom på ett annat sätt än nu. Vill ju för allt i världen inte skrämma henne för främmande människor.

Totalt oblyg :D
Stannar gärna och pratar om allt med vem som helst ute.
Hejar på alla vi möter:p

Idag blev det overall och vinterskor för honom till dagis.
Det är kallt, halt och frostigt ute nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
308
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 622
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 146
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 670
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar