Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Knapplån

Åh herregud vad jag har fått räkna till 10 idag. :crazy:

"Ska jag hjälpa dig och skära köttbitarna Milton?"
"Ja"
*börjar skära*
"NEEEEEEEJ, mormor skära"
*mormor börjar skära*
"NEEEEEEEEEEJE mamma skära"
"Ok, då skär mamma"
*börjar skära*
"NEeeeeeiiiee"

Det hela slutade med att han inte åt en enda tugga av maten. Till detta hade vi även:

"Mjölk"
"Ja, kan jag få ditt glas?"
"Ja" *räcker fram glaset*
*jag är på väg att börja hälla mjölk*
"Nej, inte mjölk" *drar bort glaset*
"Det är ok" *ställer bort mjölken*
"Haaa deeeeeen :cry:"
"Ja men ställ fram ditt glas då"
*Milton ställer fram glaset*
*Jag ska till och hälla*
"NEEJ" (ett halvt andetag senar) "Mjöööölken" och ja, ni fattar resten...

Det blev ingen mjölk heller. Någon timme senare börjar jag diska en vällingflaska.

"Neej, INTE välling"
(en tyst halv minut)
"Välling :("
"Vill du ha välling?"
"Jaa"
*tar fram flaskan*
"Inte välling!"
(fortsatt ja och nejande från hans sida trots att man inte orkar fråga längre)

Ännu någon timme senare somnade han i min famn och har inte ätit sen 14:30 på förskolan. Men men, han fick mååååååånga chanser. :cool:

Jag är helt med på att gränstestartiden är jobbig. Men detta leder ju ingenvart för honom själv. :confused: Mellan middagen och vällingtjafset var han sitt vanliga glada jag. Oh well, det går över... :D

Jag tror inte de vet själva vad de vill många gånger. Min nästantvååring är likadan och blir helt förstörd om man skulle råka öppna en banan till honom "Sam do it" betyder "Isaac kan själv" . Men han kan inte öppna bananen helt själv för då bara mejar han in tummen i den så jag får snabbt som attan bryta den lite omärkligt och så tror han att han gör det själv - frid och fröjd :D

Nej inte jätteviktigt.
Men däremot är det ju inte helt lätt, för att inte säga skitjobbigt, att komma ner (och framförallt upp!) från golvet nu. Så att hjälpa till med skor är inte helt lätt.
Känns så surt då när jag VET att han KAN. Men han vill bara inte.

eyz: Känner igen det där.

Öh, jag vet hur det känns :D

Du får lyfta upp honom på en stol eller bänk istället. Nu har du ju inte så långt kvar, visst är det i december du ska ha?

Ja den 4 :) Längtar!
Ska bli skönt att få tillbaka lite smidighet haha.
Det har varit några gånger som sambon fått dra upp mig från golvet :o
Lite svårt att leka med Isak ibland, ner går ju oftast bra, men upp...:crazy:

Jag JUBLAR över ditt inlägg!! Milton är ju en dag äldre än Ludwig och tydligen är de på exakt samma nivå :D

Snacka om att man kan bli tokig... Idag har han ätit ett par tuggor på en macka, ett glas yoghurt (uppdelat på två tillfällen) och 3 bullar :cool:

Man får träna sitt tålamod alla fall :D

Ajda: Såg att jag missat och svara på ditt inlägg, klär jag av honom så skriker han för det istället.
"Neeeej! Jag kan sjääälv" Så man får alltså inte hjälpa honom heller

kl

Hur länge funkar en ofodrad skaloverall?
Jag fgick in på vårt lokala second hand och kom ut med en Reima i jättebra skick, för 30 kr!
Senaste dagarna har hon haft en tunnare vinteroverall på sig, men det har ju varit ca 10 grader dagtid så egentligen har det varit för varmt. Funkar skaloverallen ett tag till om hon har fleecestället under?

Det gör den säkert.
Har hon fleece under så håller hon sig varm bara hon är torr :)
Isak har sitt regnställ fortfarande, man får se till att han är ordentligt klädd under bara.

Mina barn klarar sig ännu mer bara fleece och skalkläder/regnkläder. Den ena får visserligen inte mer än så förrän det är minusgrader annars kokar hon, men jag har upplevt barnen som varma med så lite kläder på sig.

Vi har haft det en gång, men då var det minusgrader.
Idag är det 10 gr varmt här, kl 07.08 på morgon.

Vi har runt 10 grader på dagen, några grader varmare om solen skinner.

Emilia har över sina vanliga kläder en softshell jacka, ofodrade regnbyxor, en lite tjockare bomullsmössa och ibland fingervantar på sig ute.

Stakars Emilia blev magsjuk inatt, hon kräktes 5 gånger under en timme och sen en gång till lite senare. Det måste vara en av dom jobbigast sakerna med att vara förälder, se sitt barn må så dåligt och vara ledset utan att kunna hjälpa.

Nu idag verkar hon inte må illa men säger att hon har ont i magen. Hon har ätit lite rostbröd iaf och sover nu igen.

Maja tyckte att det var morgon kl 4, hon har inte ställt om sig till vintertid än. I vanliga fall brukar hon kunna sova någon timme till i vår säng men inatt fick Emilia sova hos oss och då blev det problem med Maja.

Så idag är jag trött, sov väl 2 timmar ungefär och sen 5 min här och där inatt. Hoppas vi andra klarar oss från magsjuka, men chansen är nog liten då det verkar som det går på dagis (4 st var sjuka i helgen)

Usch stackars Emilia. Hoppas hon blir frisk fort och att ni andra slipper.
Svälja vitpepparkorn har funkat bra för mig när Isak varit sjuk.

Det går här också nu, magsjuka, förkylningar och vattkoppor.
Allt på en gång, tredje omgången nu på kort tid. :crazy:
Isak har haft vattkoppor nu, pappan och jag har varit dåliga båda två i förkylning. Min sambo har klarat sig dock.
Hoppas vi slipper magsjuka :crazy:

Båda barnen har varit förkylda med mkt hosta i flera veckor, dom blir inte bra fören nästa förkylning kommer.

Emilia mår ok, men är trött och vill helst bara se på tv. Maja är på hemskt humör, hon vill inte titta på Tv och är inte nöjd med att Emilia vill sitta i mitt knä hela tiden. Längtar till sambon kommer hem vid 17.

Stackars Emilia :( Hoppas ni inte blir smittade. Maginfluensa är nog det värsta man kan ha.

Du får lägga dig på golvet med en kudde och en filt framför tvn och slumra lite med Emilia och låta Maja klättra på dig. Det brukar jag göra ibland på eftermiddagarna när jag är helt slut.

kl

Den här veckan är sambon hemma och det är sååå skönt. Även om det är pissjobbigt rent ut sagt att han jobbar borta mån-tors oftast så tar vi vara mer på förhållandet nu när han väl är hemma. Det känns som det här stärker oss som ett par, iallafall från min sida.
Idag har jag köpt en crosstrainer. Nu jäklar ska det byggas lite muskler och tajta till kroppen lite. Jag är inte tjock eller så, men känner att jag motionerar alldeles för lite. Nu när hästen varit skadad en längre period så har mina muskler förtvinats. Magen är som en mjuk kudde och jag vill ju ha en hård :p Sit-ups är roligt i ungefär 3 dagar sen fallerar det. Hoppas jag kommer ha motivation att köra på den här nu iallafall varannan dag.

Ja fy, maginfluensa är hemskt!
Jobbigt när förkylningar bara tar om.

Just nu ligger Isak på golvet och vägrar klä av sig.
Han är inte sur, han bara vägrar.
Så fort jag säger något håller han för öronen.
Vi ska gå till Mattias föräldrar snart, något han verkligen vill göra.
Talade om redan på dagis att vi går inte om det blir gnäll och tjurande.
Blev lite när vi gick hem men det lyckades vi avstyra med prat.

Har förklarat massvis med gånger att vi är hemma en stund först, innan vi ska gå. Och att vi då klär av oss när vi kommer hem från dagis.
Han är helt med på det, men så fort vi är hemma så sätter han sig på tvären.
Ingen är arg eller så, utan vi har bara lugnt förklarat vad som gäller. Men inget fungerar. Så vansinnigt irriterande!
Så vi drar djupa andetag, svär i tanken och pratar lugnt.

Bad honom låta bli gardinen, då ställde han sig med två fingrar på den.
Bara rent provocerande. Suck. Är det bara för att få en reaktion från oss eller?
Han vill ha vatten, vilket han självklart får. Men han går inte in i köket med stövlarna, han trampade i hundbajs på väg hem. Vilket vi förklarat.

Hur får man stopp på det här? Det är väl bara test antar jag, men hur man honom att sluta? Det är så irriterande att det blir varje gång vi går in. Även på dagis, säkerligen hos Mattias föräldrar också.

Jag tycker du ska välja din strider noga. Såklart han inte ska gå in med stövlarna. Men nu vet du ju att han oftast alltid tjurar när ni ska kläav er. Om du hjälper honom av med kläderna direkt när ni kommer hem då? Inte säger något i stil med:
-Mamma hjälper dig av med kläderna eftersom du alltid blir så arg osv.
Det kan vara provocerande. Utan bara hjälper honom rakt av. Ta av honom stövlarna innan han ens får en chans att kunna klampa in med dom.

Vad jag menade med att välja dina strider kan tex vara gardinen. Egentligen vad gör det om han pillar eller tex springer runt den? Sålänge han inte drar ner den.
Visst, gardinen kanske blir skrynklig eller lite små fläckar efter smutsiga barnhänder... Men gör det så mycket i situationen ni har nu? Jag hade kunnat ta ickeperfekta gardiner ett tag mot att få lite frid hemma.

Jag tror att man är ute på djupt vatten om man säger "om du gnäller och tjurar så går vi inte" för det är ett hot som man sällan håller.

Ge honom alternativ som han inte kan välja något dåligt på "vill du klä av dej själv eller ska mamma göra det?" och om han säger Nej så säger du "Jag hjälper dej gärna av med kläderna. Du får inte komma in med ytterkläder på men du kan ligga kvar där tills du vill ta av dej".

Vad händer då?

(och skit i gardinen eller släng upp den ovanpå gardinstången så du slipper den fajten OCKSÅ.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
307
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 971
Senast: MattiZ
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 668
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar