Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Äsch det blev en dubbelpost, skriver från mobilen så stavfel och andra mystiska ord kan förekomma ;-)

Senast ändrad:

Ok, det finns en anledning till att vårt hem ser ut som om vi inte har några pengar. Allt som kan tas bort har tagits bort för att minimera förstörelse. Jag har också en otroligt envis unge. Det som har funkat bäst är att vara ute och rota. För att åka till något civiliserat ställe var inte kul när han var 14 månader. Att gå från huset och ner till vägen (och bort till traktorerna) har alltid varit ljuvt och trevligt med Sam. När man ska hem får man hålla en vilt fäktande och sparkande och skrikande unge under armen. Och inte som en vanlig arg unge utan man får liksom ha honom på längden vänd utåt så att han inte kommer åt att riva/knipa/bita/sparka en. Fölgreppet ungefär. :D

Nu är han för det mesta en riktigt trevlig treåring och idag följde han faktiskt efter mig hem över fältet trots att han ville gå åt andra hållet. Storskrikande av ilska - javisst - men han kom!

Så mitt tips är att sysselsätta henne med andra saker, hela tiden. Vad tycker hon är skoj? Och så vill jag säga att det blir bättre!

aha ok så hon blir lugn när om sisådär två år, skönt:p

Hon är duktig på att roa sig själv när hon är inne, och sådär trotsig är hon mest när hon är trött, eller när jag inte orkat leka med henne på ett tag och vill ha uppmärksamhet
. att vara ute är bara roligt när hon får åka pulka, det är nog fasen det bästa hon vet, det och att bada:p
Hon har inte lärt sig resa sig när hon drattat kull , den :devil: overallen och de :devil: kängorna är ju i vägen;)
Så det blir en ond cirkel när hon sätter sig eller slänger sig ner på marken när hon blir irriterad eller bara VÄGRAR ta ett steg närmare hästhagen och inte kommer upp och blir istället skitledsen för det.

Idag när vi skulle gå in och hon ville åka mer pulka kastade hon sig så mycket sidledes (så jag inte skulle få tag i henne) så hon trillade över kanten på sidan(fatta då hur hon kasta sig de är ju skithöga kanter på babypulka) och for med fejset rätt i snön:angel: När jag tog upp henne sa hon : uuhh, osch (oj). jag frågade om vi skulle gå in nu, och hon pekar på dörren "mmmm, dä" väldigt moloken:p

just tvn har vi inga problem med, för den hänger högt upp på väggen just för hon inte ska nå den:) Däremot dosorna vet hon att hon inte får ha, så när de ligger på bordet ger hon oss dem så vi kan lägga dem i fönstret. Även om jag är i köket kommer hon springande med dem och ger mig dom. i såna fall tycker jag det också är svårt, ska jag berömma för att hon ger mig dem eller säga till att hon inte få ha dem? det brukar bli det första just för att det är så mycket annat man säger nej till.

Ikväll har hon kommit på att det är skitkul att kasta saker. Leksaker, tutten, ballonger, allt.. så nu är väl inte tvn så säker längre :angel:

Angåede behandlingen av djur blev jag positivt överraskad nu under julen då sonen ibland kan vara lite hårdhänt på vår katt (trots bannor, beröm, ignorerande, avledning, punktmarkering osv). När vi nu, med katten på släp, besökt min mamma och pappa som har två katter och två hundar har sonen varit jätteduktig och bara klappat fint eller gosat - även med vår katt!

Dessvärre var han direkt tillbaka vid drag i pälsen och kasta saker på katten så fort vi kom hem. :(

Jag hade också berömt när hon kommer med kontrollerna, hon är ju snäll och ger dem till dig och inte hittar på hyss (även om du helst hade sett att hon inte rörde dem alls ;)). Vår tv sitter också ur räckhåll men datormusen och tangentbordet lever farligt. Ibland får man vända upp och ner på huset för att hitta den sablarns musen. :angel:

Comfort: Jag hade också berömt. Skäll så lite du kan. Välj dina fajter väl, annars blir det bara negativt hela tiden.

KL

Hur tar mig sig igenom dessa jobbiga perioder som kommer med barnen?

Dottern blir 3 i april och har i över ett halvår hållit på mer eller mindre. Hon fick en lillebror för 7 månader vilket nog inte underlättat för henne. Men att testa gränserna började innan dess. Det tar sååååå mycket på krafterna att dagligen ha fajter med henne. Tro mig när jag säger att jag väljer mina fajter !!

Vi har otroligt mycket hjälp av mormor och farmor, som mer än gärna umgås ensamma med både henne och lillebror. Så vi får egentid med båda barnen. Maken är oftast hemma strax efter 15 varje dag och ledig helgerna och tar då och då ut strödagar för att underlätta. Hon går på förskolan 5 timmar/3 dagar i veckan då jag är föräldrarledig med lillebror.

Jag ryter också ibland.
Men man får andas och som du säger gå därifrån.

Här säger lilleknodd emot om ALLT!
Det är sjukt frustrerande och det verkar inte gå att få honom att sluta.
Säger man åt honom så svarar han emot, gör miner, lipar och har sig.
suuuck! Vad gör man? Går ut och doppar huvudet i snön? (ja sitt eget då:p )

Hehe många frusterade föräldrar här nu med envisa barn.

Var hos en kompis i förrgår och hennes yngsta är likadan som de flesta andra i tråden.
Skönt att man inte är själv hehe. Hon kallade det dock två och treårshumor, var ett lite roligare namn på det.

Man har inte så mycket val... skönt att ni har så mycket hjälp av mormor och farmor. har du läst Ditt kompetenta barn av juul?

Vilken lyx att ha sa mycket hjalp! Min familj bor i Sthlm och makens i sodra England (3h med bil) och maken pendlar 3h/dag, aker hemifran vid 8 och ar sallan hemma fore 19.30. Sa jag ar i princip sjalv man-fre.

Nu har jag san tur att mina tjejer ar otroligt snalla och mestadels samarbetsvilliga, aven om vi sjalvklart ocksa har jobbiga dagar/veckor :devil:

Hursom sa verkar det som om manga barn lugnar ner sig och gar in i en ny fas just runt 3-arsaldern. De kan ju uttrycka sig battre och leker med mer struktur osv.

Jag tycker han beskriver bra sätt att handskas med vilda barn. Inga universallösningar men en väldigt vettig man.

Vilken lyx att ha sa mycket hjalp! Min familj bor i Sthlm och makens i sodra England (3h med bil) och maken pendlar 3h/dag, aker hemifran vid 8 och ar sallan hemma fore 19.30. Sa jag ar i princip sjalv man-fre.

Nu har jag san tur att mina tjejer ar otroligt snalla och mestadels samarbetsvilliga, aven om vi sjalvklart ocksa har jobbiga dagar/veckor :devil:

Hursom sa verkar det som om manga barn lugnar ner sig och gar in i en ny fas just runt 3-arsaldern. De kan ju uttrycka sig battre och leker med mer struktur osv.

Ja det är lyx både för barnen och oss föräldrar! De är guld värda :love:

Jag har letat info idag och sett flera ställen där det står även som du skriver att de lugnar oftast ner sig runt 3 års åldern. Jag hoppas verkligen det händer för dottern med !!!

Jag tycker han beskriver bra sätt att handskas med vilda barn. Inga universallösningar men en väldigt vettig man.

Men undra om det inte är han som ger tips i en föräldrartidning som jag läste hos en kompis för ett tag sedan. Om det är han så tycker jag han verkar ha bra tips.

Får nog bli en sväng till bokhandeln för att se vad som finns där.

Tack !!

Knapplån

Nu måste jag få berätta mitt ibland diskussioner om barn med egen vilja ;)
Det är bra att ha egen vilja och inte ge sig. Efter drygt ett år av bönande, frågande, förklarande osv. får jag nu äntligen riktig hjälp med att kunna få rida :banana::bump::banana:

Jag har fått beviljat tre timmar tre dagar i veckan för fritidsaktiviteter där personen får riktigt betalt och inte som tidigare bara en symbolisk summa.
En av "mina" tjejer som jag har i hemtjänsten kommer från mitten av januari hjälpa mej så att jag kan rida :D Det känns så himla bra! Äntligen kan jag få struktur på min kropp och kanske gå tillbaka lite i den negativa spiral av smärtor och orörlighet som har blivit konsekvensen av att min dotter har mindre och mindre tid att hjälpa mej att rida.

Kanske kan jag få tillbaka så mycket att jag kan klara mej mer utan rullstolen och det vore så otroligt skönt!
Den här tjejen har varit hos mej nu i över ett halvår så jag känner ju henne och hon känner mej, ingen risk för obehagliga överaskningar på den fronten i allafall. Sedan får vi bara hålla tummarna för att hon och hästen tycker om varandra :angel:

Men undra om det inte är han som ger tips i en föräldrartidning som jag läste hos en kompis för ett tag sedan. Om det är han så tycker jag han verkar ha bra tips.

Får nog bli en sväng till bokhandeln för att se vad som finns där.

Tack !!

Beställ den på nätet, jag köpte den för 43 kr inklusive frakt :)

Jag vill också ha vårdtagare i hemtjänsten som låter mig rida :eek: ;)

Hoppas det kommer fungera den här gången, LYCKA TILL!!

Jag vill också ha vårdtagare i hemtjänsten som låter mig rida :eek: ;)

Hoppas det kommer fungera den här gången, LYCKA TILL!!

Haha ja jag kan säga att hon var inte svårövertalad och hon ser detta som en trevlig uppgift :D
Jag håller tummarna för att du får en sådan brukare som jag då ;) (Även fast jag hoppas att inte någon behöver ha min sjukdom.)

Tack! Jag hoppas också verkligen att detta kommer att fungera. Dottern lär ju inte bo hemma resten av livet (hon tar studenten till våren) så att vi har fått till en lösning innan det blivit akut känns så otroligt bra! Både för mej och för henne.

Jag är så tacksam för att min handläggare på kommunen inser hur mycket hästarna och ridningen gör för mitt välbefinnande :bow:

kl

Vi har inte så mycket problem med att My vänder upp och ner på huset, hon är inte den typen riktigt, utan här är det mer "diskussioner" om vad hon ska ha på sig, om hon ska ha på sig något öht, om vi ska gå ut eller ej, vad, när och om vi ska äta, hur saker och ting ska gå till helt enkelt. Hon vill helst styra och ställa över alla personer och djur i huset på alla tänkbara sätt :D

Får hon inte som hon vill eller om man gör saker på fel sätt blir hon riktigt förbannad, kastar sig ner på golvet, eller står och stampar argt i golvet, skriker och vrålar. Hon har också kommit på att hon kan luras och säga "My aj aj", för då kanske någon kommer och tröstar och så kanske hon får som hon vill sen =) Smart liten tjej är det!

Jag försöker att behålla lugnet. Det tjänar ingenting till att skrika och gapa eller skälla (är min filosofi). Om det är något jag inte vill att hon ska göra så säger jag bara det, t ex "Jag vill inte att du ska äta en kaka just nu", och sen får det vara bra med det. Om hon blir arg då så får hon bli det och så går jag och gör något annat en liten stund. Vill hon kramas och bli tröstad istället så är det helt okej, hon måste ju få sörja att hon inte fick som hon ville. Jag försöker att alltid bekräfta henne, så att hon förstår att jag förstår vad hon vill, men det behöver ju inte betyda att hon alltid får som hon vill.

Mitt i allt när jag känner mig som mest frustrerad så försöker jag tänka att det är bra att hon vet vad hon vill och att hon inte är rädd att tala om det =) Det är ju en bra egenskap i det långa loppet! Men visst är det tufft, och jag väljer mina konflikter helt klart. Jag vill inte att allt ska bli så negativt, så jag väljer de viktigaste fighterna.

//Julia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar