Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Det låter hoppfullt. Har bestämt mig för att lägga ner stressen med nappen. Även om man får smått panik när man läser på forum om alla barn som bara har nappen när dom sover och slutar helt med sen innan dom blir 2 år. Då känner man sig rätt misslyckad på den fronten.

Vindvissla: Jag tycker barnbajs luktar värre än mitt. Men det kanske är för bajsblöjan är i princip i näsan när man byter den :crazy: Vårt är det ju iallafall närmare en meter till när det åker i toan ;)
Jag hade slängt kallingarna...

Det är sådan jäkla skillnad på barn så få inte panik.

E har aldrig napp på dagtid medan kusinen alltid hade napp, vissa barn skapar trygghet i nappen mycket mer än andra barn så jag tycker du gör rätt i att lägga ner stressen ett tag till =)

Haha då är man inte glad på sig själv.
Jag lyckades tappa bort bilnyckeln från det att jag låste bilen på vår garageuppfart tills jag gick in i hallen hemma (15 meter). Då var sambon lagom glad som skulle till jobbet. Han hittade nyckeln ute i snön tillslut.

Annars är jag rätt trött på julen redan. Vi ska vara här i år med min mamma, farmor,bror + ev sambo och sambons föräldrar och bror. Knytis och vi har minskat ner så det bara skulle köpas julklappar till barnen osv. Himla trevligt låter ju det...
Kort fattat lever inte min pappa längre och min farmor är väldigt olycklig (såklart, men det är vi alla) över det och mamma har nu träffat en man hon är tillsammans med (vi är väldigt glada för henne skull, pappa var inte så lätt att leva med alla gånger) men har inte berättat det för min farmor. Ngt hon gjorde häromdagen för ev kommer hennes nya till oss också på julafton och det blir väldigt konstigt om min farmor inte vet vem det är då. Farmor reagerade så som att hon troligtvis kommer börja GRINA :eek: när hon ser honom för hon kommer påminnas så mycket om att pappa inte är där osv... Herre jävla jesus om hon gör det. Då gräver jag ner mig i källaren.

På dagen ska vi till min mormor och hälsa på, hon sitter ensam och vill absolut bestämt inte komma på julafton. Inte för att det spelar någon roll men vet ni vad vi skulle få för fika där?! Dricka och jordnötsringar :crazy:
Jaja, dte är bara jul en gång om året och tur är väl det...
Släkten är värst...

Hur gick julfirandet?

Här är det extrem antisov period nu :crazy:
Lilleman gör aaaallt för att inte sova oavsett hur trött han är.
Han somnade snällt vid sju idag, vaknade sedan vid nio, halv elva lade han sig och sov igen :crazy: Han hade jordens utbrott med skrik, gråt, vrål, försök att ta sig ut sängen (jädra unge och bli lång, han slänger ju över nästan hela benet över kanten) och protester utan dess like. Han skulle ha vatten, godis, julklapp, kalender m.m. Allt bara för att inte sova.
Hur jobbigt som helst. Pappan hans höll på till halv tolv i går natt innan Isak somnade. Vad gör man?

Man andas och försöker vara lugn och säger -nu ska vi sova, om och om igen. Sedan tänker man på att snart kommer tonårstiden och då vill de sova jämt ;)

Julfirandet gick bra. Jordnötsringarna och fruktsodan var god ;) Skämt å sido, det var trevligt hos mormor.
Och inget lip från farmor.

Barnen blev överösta med julklappar trots att jag sagt att dom inte skulle handla mycket till dom.

Hehe ja sambon bara skrattade igår när jag rätt uppgivet sa att det går väl över innan han fyller 18:D;)

Ajda: Vad bra:)

Här blev ocksa julfirandet helt ok, och för en gang skull är jag glad att Emilia är kvällspigg. Klockan var över nästan 22 när alla julklapparna var öppnande.

E maste ha varit väldigt snäll sa manga paket hon fick, dom sista ville hon inte ens öppna. Sambon hade byggt ett leksakskök till henne och sa hade vi lite tillhehör till det men sa kom alla paket fran farmor, gammalmormor, gammelmoster osv. Tror det är köket hon gillade bäst. Och en docka som heter Majsi, den har bade nappflask och napp sa jag hoppas Maja far vara lite mer ifred nu.

Jag fick en tyskakrus av sambon, kanske inte det roligaste men bra.

Vi hade nästan värsta tänkbara julväder, gratt, dimmigt och smaregnigt. Idag är det 8 grader varmt, gratt och blasigt.

Inatt aker till till andra änden av Österrike (trakterna runt Innsbruck) där vi ska vara över nyar. Aker i natt sa barnen förhoppningsvis sover, det tar 6h i bilen. Väl där blir det massa pulkaakning och andra snöaktiviterna. Fördelen med alperna att om det inte är snö i dalen finns det alltid högre upp.

Isak har fått en leksaksspis i julklapp som han har lekt med idag.
Av mormor kommer han få en liten elmotorcykel. Alla grabbar (han + kusiner) får likadana. En traktor + grävare och lite Cars lego står också hos mormor och väntar (eller ja, legot kommer morfar med)

GOD FORTSÄTTNING PÅ ER ALLA!!

Här har det precis nyss blivit tomt med besökande. Ella sover som en stock, själv har jag krupit upp i soffan med en kopp thé och filt.

Vilken kväll igår, Ella var helt lyrisk och glad. Öppnade första paketet och sedan ville hon inte öppna fler ;-)

Sov hela natten och vaknade 8.30 i morse, det har aldrig hänt :D

Emilia sov ocksa mkt bättre inatt än hon gjort pa länge, kanske man skulle fira jul varje dag :)

Ett paket hade räckt här ocksa

Mirre: Sådär har vi det också med läggningarna just nu. Vi försöker att vara konsekventa och behålla lugnet, men det är verkligen inte lätt!

Kl

Vi har haft en trevlig jul här, med massa trevligt folk och roliga paket. My älskade tomten, hon lyste upp som en liten sol när hon förstod att hon skulle få paket av tomten. "Aket, tack taaaack" sa hon och sträckte fram handen =)
Hon fick b la en jättefin docka av farmor, en liten fjällräven ryggsäck, dockservis, påbyggnad till tågbanan, böcker, cd spelare, cd skiva, play do lera, en liten expedithylla till från ikea för förvaring av leksaker, och lite annat smått och gott. Maja fick fårskinnstofflor, overall och två mjuka skallror. Massor av bra saker =)

Själv är jag också nöjd med julklapparna, fick bla presentkort på restaurang, ett par thermobyxor, finfina kuddar till soffan och annat bra!

//Julia

Det är nästintill omöjligt:crazy:
Känns det som alla fall, har precis lagt honom och idag tog det bara 1 timme.
Men han skriiiiker hela tiden, fattar inte hur han kan skrika så högt och så länge.
Klättrar ur sängen, kastar sig med huvudet mot sängen (kom på ganska snabbt dock att det gjorde ju ont) gnäller och säger emot stup i ett.
Ska han hålla på så här varje kväll kommer jag bli knäpp:crazy:

Hur fasen lyckas ni hålla tålamodet uppe?

Tja det är kanske lättare sagt än gjort, men man får tänka som så att VAD tjänar man på att bli upprörd/arg och skrika tillbaks?
Blir barnet verkligen lugnare och somnar snabbare utan protester?

Provade att verkligen konsekvent lägga ner honom och säga nu ska du sova
om och om och om igen. Skrikandet kan göra en smått galen. Får skaffa öronproppar tror jag. Just nu känns det förbannat hopplöst. :cry:

Men visst har du helt rätt i det du skriver

Har du testat att lägga honom lite senare?

Jag tycker det hade varit kanonbra om man kunde se lite in i framtiden. Om man hade vetat att det var en treveckorsperiod så hade det inte varit lika illa, men när man inte vet om ens närmsta år kommer vara fylld av hemska läggningar så känns det tyngre.

Vi har haft en jättemysig jul idag hos sambons äldsta syster. Sam har spelat gitarr, både OldMcDonald, Twinkle Twinkle, Incy Wincy och the wheels on the bus, och om alla inte sjöng med så gick han runt och pekade och sa You sing too :love: Jag som bara gnäller annars måste få berätta hur härlig Sam är för tillfället. Han är så klok och nyfiken på livet och så himla duktig och intelligent. Han är snäll mot Isaac för det mesta och har världens humor! Mellan 1.5 och 2.5 var det jäkligt tufft att vara hans mamma men det senaste halvåret har det blivit så mycket bättre och det blir lättare och lättare för var dag. För det mesta kan jag prata ur honom ur utbrott och han kan förklara så mycket mer. Jättemysigt, precis så jag hade tänkt mig att det skulle vara.

Sover han fortfarande middag?

Om han är så svår att lägga vid 19, så kanske det är en idé att senarelägga sovtiden precis som vindvissla föreslog. För E är det uteslutande så att om man försöker lägga henne för tidigt så blir hon frustrerad och jättearg, i början tog jag det som att hon ev var övertrött men hon var helt enkelt inte alls redo att sova.

Nej han sover inget på dagarna (eller jo ibland på dagis men där är han inte nu)
Idag gick det helt smärtfritt. Sade att vi skulle upp till sängen och läsa sagor istället för att sova och det fungerade. Förklarade att när sagan är slut ska han sova och det var inga problem alls. Så skönt!

Knapplån (visst är det så man skriver? :) )

Vet inte om jag får skriva här eller om jag borde starta en egen tråd. Har inte läst hela tråden men skumläste några inlägg här och där. I första inlägget står det att alla får skriva så jag chansar. Nog med struntprat.

Jag vill så hemskt gärna ha en bebis. Jag och min sambo (sedan ca två år) har pratat om barn sen innan vi vart tillsammans, vi är sambos, förlovade (med planen att vi ska gifta oss när vi väl kommit på hur vi vill att det ska vara), har en hund tillsammans, gemensam stabil och bra ekonomi.. Så nu gjorde vi slag i saken och kastade mina mini-piller (Cerazette) i mitten av september. Sedan dess har vi bara kört på som vanligt men det är fortfarande bara massa minus på de förbannade g-testen.

Jag, som är väldigt orolig av mig, har nu fått för mig att det inte kan bli någon bebis pga en abort jag gjort för många år sedan. VET att det är larvigt men vi vill så hemskt gärna att det ska bli en bebis. Vet att det vanligtvis tar ca 7 månader att bli gravid men de flesta av mina vänner (som har barn) vart gravida inom 2 månader.

Vet verklien inte vad jag vill med det här inlägget, kanske bara lite pepp och stöd. Håller tummarna för att det blir en bebis 2011..
/bebis2011 (förhoppningsvis)

Om man bara kör på som vanligt med samlag så är det för många par svårt att träffa exakt rätt med ägglossning osv, man ska lite flyt/tur också.

Har du hyffsad kontroll på när du har ägglossning? Annars finns det ÄL-stickor man kan ta till för att få lite mer klarhet i när under en period som man är som mest fertil.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar