Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Nein, nein, nein (nej, nej, nej) laster det hela tiden här hemma. Emilia vill inte ta pa sig kläder, inte äta, mm mm. Hon vaknar 100 ganger varje natt och grater. Hon hittar pa bus hela tiden, häller tex ut vatten och säger hoppala och skrattar. Idag i affären var hon arg sa hon fick en egen liten vagn och da brukar hon bli glad, men idag kom hon pa att det var roligt att köra pa folk och säga hoppala. Dom flesta tyckte hon var söt när hon sa sa och skattade at henne, därför fortsatte hon sa klart att köra pa folk.

Phu, mitt talamod testas verkligen.

När ni köper leksaker, bryr ni er om aldern som star pa den?
Emilia ska fa en docka med tillbehör i julklapp och när jag slog in den sag jag att det stog fran 3 ar, men jag förstar inte riktigt varför. Emilia har aldrig stoppat ngt i munnen och det gör väl sällan en snart 2 aring om det var mindre delar som är orsaken till 3 ars rekomendationen.

Ha ha, känner igen det där! Min lilla fröken bestämd här hemma säger Nej innan hon ens hunnit tänka vad hon svarar på...

-Vill du ha en banan? - Neeeejjjjjjjöö svarar hon och slukar halva bananen i ett nafs,

Det är massa frustration hela dagarna, oroliga nätter och mycket vilja =)

My tycker också att det är väldigt roligt att spilla ut något ("oppsan!") eller kasta dockan/gosedjur i golvet/väggen så att de slår sig ("oj oj oj") så att hon kan trösta...

För övrigt är det mycket lek med låtsasmat, spisen, dockor, kurragömma och att leka häst/hund.

Ang åldersgräns på leksaker så bryr jag mig inte om det alls.

//Julia

Jag känner igen precis allt du skiver om My, det är gulligt men talamodskrävande.
Det enda som inte är lika roligt är när hon gör Maja illa med flit och sen säger, hoppala och aj. Sen pussar hon och är jättegullig mot Maja.

Hihi ja tålamodet får sig verkligen ett rejält prov!

Igår hade vi fest här för mig. Först var det meningen att jag bara skulle gå ut och äta med ett par kompisar men mins sambo insisterade på att han ville laga maten och att vi skulle ha det här. Så helt plötsligt blev vi drygt 20 personer och det blev en massa god mat. På eftermiddagen körde min sambo in till byn för att handla något och när han kom tillbaka sa han att han hade en överraskning till mej. Jag avskyr överraskningar och trodde att han typ hade samlat alla där ute för att sjunga eller nåt, men när han tar av mig mössan som han dragit ner över mina ögon så står min mamma i hallen! Jag hade verkligen inte en enda susning och blev såklart jätteglad! Hon stannar till måndag så vi ska bara mysa fram tills dess!

Festen blev kanonmysig, så himla härliga människor jag känner!

Imorgon ska vi aka till svenska ambassaden i Wien och fixa pass till Maja, jobbigt att behöva aka dit för att fixa det. Ambassaden har bara öppet till kl 12 ocksa sa vi maste aka tidigt.

Hur långt är det från Graz, hur lång tid i bil?

Själv har jag kört 50 mil i bedrövligt väglag och galna medtrafikanter för att besöka min fina vän på västkusten..

Vilken superlyxig helg jag fick vara med om :D
Räk- & kräftfrossa i fredags, 30 årsfest med goood mat på lördagen och sedan red jag för första gången sedan olyckan i går ( pulsade runt i snön ).
Hela kalashelgen avslutades med spákväll ute på Tjörn. Badade jacuzzi ute under bar himmel, snön låg djup runt om och eldfacklor lyste upp i mörkret.

Nu har jag precis slagit ner rumpan i soffan efter en fruktansvärd dag efter våra svenska vägar..

/ C, glad men trött

Det är ungefär 25 mil, motorväg hela vägen. Vi hade planerat att ta taget, men det blev inte sa. Vi skulle ta pendeltaget till centralstationen, det gör sambon varje dag men han glömde visst att räkna med att det tar lite längre tid att komma iväg med barn, sa vi missade pendeln med ca 2minuter. Sa det blev bilen ist. Pa vägen till Wien var det en seriekrock pa motsatt sida och vägen var avstängd. Pa vägen hem hade en lastbil vält och lasten som bestog av sma träbitar lag över hela vägen. Skulle ta manga timmar att städa upp, jag är glad att vi akte at rätt hall vid rätt tillfälle, hade inte varit roligt att sitta i milslang kö i flera timmar med barnen. Hoppas det gick bra med dom i bilarna och lastbilen. Vägen sag torr och fin ut men sambon som körde sa att det var isfläckar pa en del ställen.

Lite häftigt var det pa ambassaden, kändes helkonstigt att prata svenska. Sag ocksa att svenska kyrkan, svenska skolan och en nordisk förening finns i Wien och ordnar massa aktiviter. För en kort stund kände jag att vi kanske kan bo i Wien men sen kom jag pa att staden är för stor för mig, jag skulle inte trivas.

Om 2-3 v kommer Majas pass, som tur är kan vi hämta ut det pa konsulatet här i Graz. Sen kan vi boka en Sverigeresa :)

Turbo: Förstår att det måste varit skönt att få prata svenska. Kunna uttrycka sig helt fritt utan att "tänka". Jag läste tyska i skolan och tyckte det var himla svårt, även om jag inte var helt värdelös på det. Men jag antar att man vänjer sig snabbt när man bor bland enbart tysktalande.

Idag var Tuva hos frissan för första gången. Toppade litegrann bara. Hon har rätt långt hår, men i topparna vra det rätt slitet. 2-3cm åkte av.

Annars har förmiddagen mest bestått av trots. Vi bråkar järnet här hemma om den jäkla nappen. Hon har den i stort sett hela tiden. Blir jordens utbrott om hon inte får den. Alltså utbrott delux med gallskrik!
Hon är 2 år och 4 mån. Övervägar att ta bort nappen helt, men eftersom hon vill ha den så mycket är jagf rädd för att hon ska börja med tummen istället. Gjorde jag själv och höll på med den alldeles för länge :o
Och sen kommer det garanterat inte bli ett fint avslut typ ge napparna till tomten sen är allt frid och fröjd, så drar man sig. Kanske ska jag tagga ner.. låta henne ha nappen så mycket hon vill och vänta 1 år och då ta bort den helt. Då kan man förhoppningsvis resonera mer med henne.

Nyss kom hennes farmor som en räddande ängel och tog med henne ut i pulkan. Var velig om jag skulle ut och gå med Lowe eller bara ta det lugnt inne. Blev kvar inne :D

Det ar betydligt enklare att resonera med en trearing an en tvaaring...

Sam som varit blojfri pa dagarna sen i somras har helt degraderat igen och kissar och bajsar i byxorna. Jag fragar honom om han vill ha bloja och ibland vill han det och ibland vill han ha kalsong. Det ar bra mycket trevligare att ta av en bajsbloja an att behova gora rent en bajsig kalsong. Jag funderar pa om han utvecklas sa snabbt pa talfronten (och kanske andra fronter ocksa som vi inte ser) att han liksom inte har tid att vara "stor" i pottraningen. De senaste manaderna har det verkligen hant saker med honom, fran att ha sagt i princip bara ett ord at gangen sa pratar han i femordsmeningar pa tva sprak.

Ska jag helt enkelt lata honom ha bloja ett tag? Fortsatta fraga?

Ja jag ska nog lugna mig lite. Låta henne bli större så jag kan prata med henne på ett annat sätt.

Svårt det där med blöjan. Eller egentligen inte, det är väl bara att fråga honom som du gjort om han vill ha den eller kalsong. Men eftersom han varit blöjfri så känns det ju himla trist att hoppa tillbaka till det användandet igen. Jag förstår dig precis. Jag är sååå trött på Tuvas blöjor nu när man fick en bebis. Hans bajs luktar filmjölk och han har en liten fisrumpa att torka. Allt blir så mycket äckligare nu när det är en illaluktande bajskorv som ligger i storasysters :p

Haha eller hur! bebisbajs ar liksom 0 pa skalan. 3aringsbajs ska helst bara ut ur andan och ner i toaletten. Fast som sagt, hellre i bloja an i kalsongen for det ar sa jakla vidrigt att gora rent! Hur fan far man loss det liksom? Det ar ju ingen hard tolle som trillar ut av sej sjalv liksom, och inte heller lost nog att kunna duschas av i duschen. Na, man maste draaaa av det med toalettpapper och sen tvatta bort det med en svamp ii duschen. Och luktar mumma - na ungefar lika mycket som mitt bajs.

Det som funkar bast just nu ar om han far vara naken. Da brukar han ga pa toaletten. Och sa kom storasyster med en dvd med Bear goes pottytraining som han alskar. Kanske den gor susen. Hoppas pa ett kortvarigt hopp tillbaka i alla fall.

Min brorsdotter var likadan, nappen i ständigt.

Nu får några månader sedan så valde dom att "ta fighten" som inte alls blev sådan fight. Hon är 3½ år och hade dom försökt med samma grej för 1 år sedan hade det varit hysteriskt. Nu gick det faktiskt jättesmidigt. =)

Uscha då, kommer kanske bakslag på det med?

Själv har julstressan slagit rot i min hjärna. La bilnyckel-,hemnyckel-,pappas hemnyckel och garagenyckelknippan på en hylla i mataffären och märkte det först när jag 30 min senare skulle låsa upp bilen. In i affären lättstressad och letade överallt innan jag slutligen hittade dom i juicehyllan..

Godnatt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar