Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

KL

När "ska" man sluta med napp egentligen? E. som är två år får nappen när pyjamasen sätts på och sen somnar han med den, när han har sovit ett tag så drar vi ut den. På morgonen har han den till frukost. Han får(nästan) aldrig napp när han har slagit sig, är lätt att trösta utan. Men när slutar man med napp?

Emilia bli 2 i mars och hon älskar sin napp, hon kommer fa ha den salänge hon vill (ja, kanske inte när hon börjat skolan). Men vi har regler för nappen, hon far bara ha den när hon ska sova och när vi aker bil och det fungerar bra.

kl

Tack för att ni delat med er hur ni gör med läggtid. Det är dags för oss att pa allvar ta tag i Emilias sovrutiner sa det var roligt att läsa hur ni gör.

Personligen tycker Jag max 1.5 i vaket tillstånd och max 4 år när de ska sova. Och så tycker Jag man kan ta bort nappen när man ska ta kort för det ser så osött ut.

Det finns lika många varianter som det finns barn.

Ella har aldrig varit ett nappigt barn i vaket tillstånd, därför har vi inte justerat så mycket alls. Hon använder napp när hon är sjuk/trött/sover och jag har då ingen plan på att börja avveckla napparna alls än.

Att ta bort napp på så små finner jag ingen anledning till, jag tror inte man kan förklara och resonera så att dom förstår varför och då blir det ju tokigt. När hon börjar bli äldre så kan man resonera & förklara mer, inom sin tid slutar de allra flesta barn med nappen.

Personligen tycker Jag max 1.5 i vaket tillstånd och max 4 år när de ska sova. Och så tycker Jag man kan ta bort nappen när man ska ta kort för det ser så osött ut.

Ludwig är 18,5 mån och hans nappar rör vi inte än på ett tag. Han har aldrig napp på dagis förutom när han ska sova, men första timmen efter dagis släpper han den inte frivilligt! Han har vart fruktansvärt tuttig sen han föddes och han visar tydligt att han fortfarande behöver nåt att suga på. Även om jag stjäler den i tid och otid när han bara har den av gammal vana.

Men jag resonerar som Cala - de är ju för små för att man ska kunna förklara nåt vidare. Det får helt enkelt vänta ett tag till :)

Min son är lika gammal som Snyggves och vi har inte infört några nappregler än. Han har alltid napp när han ska sova om han inte råkar somna i famnen någon enstaka gång. Han vaknar ett par gånger per natt och då får han nappen så somnar han omedelbart om igen. På morgnarna får han ha nappen i kanske en halvtimme, sen brukar han vara på väg till dagis eller i full fart med lekar så då behövs ingen napp.

Min sambo brukar ge sonen napp i tid och otid bara för att det är enkelt. Jag försöker dock avleda/hitta på något kul för att muntra upp sonen om han är uttråkad eller bara på dåligt humör.

Dock är vi båda lite slarviga med att ta rätt på napparna så de ligger lite här och var i huset så sonen kommer gåendes med dem lite då och då. :o

Framöver ska vi (eller ja, det är min plan) bli bättre på att plocka undan napparna, hur länge han får ha napp när han sover får vi se. Om han är 3-4år och fortfarande inte slutat med napp får vi nog hjälpa honom att sluta men än ser jag inga problem med nappen. :)

Min sambo brukar ge sonen napp i tid och otid bara för att det är enkelt. Jag försöker dock avleda/hitta på något kul för att muntra upp sonen om han är uttråkad eller bara på dåligt humör.

Dock är vi båda lite slarviga med att ta rätt på napparna så de ligger lite här och var i huset så sonen kommer gåendes med dem lite då och då. :o

Framöver ska vi (eller ja, det är min plan) bli bättre på att plocka undan napparna, hur länge han får ha napp när han sover får vi se. Om han är 3-4år och fortfarande inte slutat med napp får vi nog hjälpa honom att sluta men än ser jag inga problem med nappen. :)

Det där kunde jag ha skrivit :D

KL

När "ska" man sluta med napp egentligen? E. som är två år får nappen när pyjamasen sätts på och sen somnar han med den, när han har sovit ett tag så drar vi ut den. På morgonen har han den till frukost. Han får(nästan) aldrig napp när han har slagit sig, är lätt att trösta utan. Men när slutar man med napp?

När L spottat ut nappen i sömnen brukar vi stoppa in den igen. :angel: Men till vårt försvar bara när han gnisslar tänder, vilket han tyvärr gör något förskräckligt.

Han har på dagarna inte napp alls hos sin dagmamma, när han kommer hem behövs den dock, då är det en sliten som behöver en napp, ett täcke och vila en timme framför TVn. Tyvärr är vi dåliga på att ta ifrån honom den när han börjar leka igen, och liksom hos Eyz ligger det nappar lite varsom, och då är det svårt att få honom att släppa taget. Mest tuggar han dock, framför att suga på den. Snor den vid tillfälle.

Fyller natten med att fylla i Ls fylla-i-bok. Det är dock slarvat en hel del med den. Hela avsnittet om förlossningen är tom. Men jag kom på att jag publicerade en förlossningsberättelse på buke så det var bara att leta fram den. Sökfuntionen fungerar sådär, så jag var tvungen att leta för hand. Till sist hittade jag den, voila! Vilken nostalgi att läsa. Vilken pepp och sammanhållning! Och vad illa jag skriver. :o Mängder av svordomar varvat med dåliga formuleringar och konstigt uppbyggda meningar. :o Ska tänka på det i fortsättningen, men jag tror inte att det är lika illa. Hoppas. :o ;)

Men vad han växt sedan dess! Det är helt otroligt att tänka sig att den där virvlande terroristen och snackar som en kulspruta har varit ett litet knyte som åt och sov. Det har gått så otroligt snabbt!

Men vad han växt sedan dess! Det är helt otroligt att tänka sig att den där virvlande terroristen och snackar som en kulspruta har varit ett litet knyte som åt och sov. Det har gått så otroligt snabbt!

Nej nej. Dom har aldrig varit sådär små som dom nyfödda är ;):D

KL

Nu har jag lagt barnen för sista gången som 29-åring :bump: Imorrn blir det fest, jag som inte trodde jag hade några vänner får snällt laga mat till drygt 20 pers! Det ska bli kul.

Är det nån mer än jag som har bebiscravings? De senaste veckorna har det växt fram mer och mer och det liksom känns i hela kroppen nu. Det hjälper ju inte att barnen fått en ny liten kusin, en alldeles mörkhårig och fjunig tösabit :love: Idag har jag tänkt flera gånger att jag kanske borde valt en man som ville skaffa en stor familj, men den jag har är ju så himla bra på alla andra sätt :love: så det känns ju inte aktuellt att byta.

Så...hur botar man bebislängtan? Jag borde ju vara nöjd...

Igar somnade Emilia vid 19.30 och idag vid 20, känns konstigt att inte ha henne uppe hela kvällen men nu vi försöka halla dom rutinerna.

Idag var vi pa föräldra-barnträff och jag tycker inte om hon som har hand om det. Känns som hon hela tiden granskar vad man gör och tycker det är fel. Sen la hon sig i min amning ocksa och sant gör mig sur. Hon är iof ammningsradgivare sa hon kanske ville tjäna lite pengar. Iaf sa ifragasatte hon varför Maja fick flaska och om jag inte ammade alls.Sa att jag delammade och da fick jag en lang "föreläsning" om nackdelar med det. Jag är jättenöjd men hur vi fördelar amning och flaska men det var svart att visa mig säker pa det när jag inte kan spraket sa bra. Men visst borde en amningsradgivare även stötta flaskmatning om det fungerar bäst sa för mamman?

Alla andra mammor där är iaf väldigt trevliga sa det är synd att ledaren inte är bra. Emilia hade roligt och lekte massor. Tyvärr är det bara 1,5 h varannan vecka sa det är svart att hinna med att fa kontakt och barnen hinner inte leka alls länge (= en rikigt arg Emilia som ville leka mer och inte ga hem).

Grattis i förskott!

Jag förstar inte den där längtan, jag tyckte inte alls om att vara gravid och första manaden med bebis är inte speciellt rolig. Ända är jag avvundsjuk pa grannen som ska ha en liten i februari, pa en kompis som ocksa ska ha i februari och när jag sitter och tittar pa bilder pa en annan kompis son som är en vecka.

Grattis några timmar i förskott :D Hoppas att du får en riktigt trevlig dag!

Bebislängtan botas bäst med att man tänker ofta och hårt på alla de nätter man inte får sova ;) Sedan njuter man av alla andras bebisar som man kan lämna tillbaka när de blir otröstliga eller behöver bytas på ;)

Dessutom ser man till att njuta av varenda dag och varenda ny upptäckt ens underbara barn gör :love:

Tack :D

Jo det känns liksom i hela kroppen, jag vill sååå gärna ha en till! Minst! Suck....

Tråkigt att hon var så neggo, men skönt för dig att du har lite kött på benen och vet att detta funkar bäst för er. Kanske lär hon sig nåt nytt också. Här i min by är det också skitkasst med öppna förskolan, en gång i veckan i en möglig högljudd lokal och tio mammor som bara är hemma och inte har något annat liv. Nä, jag gav upp. Trist för jag hade gärna lärt känna lite andra mammor runtomkring, men jag har ju lite krav på bekantskaper....

Den lokalen vi är i är inte heller rolig, liten och i källaren och inget anpassat till mindre barn. Det är ett fritids pa eftermiddagarna och det ser ut som det gar ganska manga barn där (manga namn vid klädhängarna iaf), hur dom far plats förstar jag inte.

Fast mina sömnlösa nätter kan räknas på mina tio fingrar.... så det argumentet var superkasst :D

Åh jag njuter av mina goa ungar hela tiden, det gör jag verkligen! Jag tycker det är superhäftigt vart steg de tar och var gång de utvecklas. Jag njuter dessutom av nuet och försöker tänka på att spendera så mycket kvalitetstid med dem som jag kan/de behöver.

Jag tror det känns som att jag fortfarande väntar på någon. Svårt att förklara, kanske är det bara griller i huvudet.

Senast ändrad:

Jag är inte mycket för presenter men kolla vad min mamma har gjort till mig i födelsedagspresent

Hon är så himla duktig!

Ja men då kanske du väntar på någon? Jag kände samma sak men ville inte ha fler barn när jag inte längre kunde få (ville ha) den pappan... Några år senare insåg jag att den jag väntade på var någon jag aldrig kunde ana. Mej själv. Jag behövde ta hand om mitt inre som man tar hand om ett litet barn.
Nu menar jag inte att det är så för dej men vägarna kan gå väldigt krokigt ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter