Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Ja, jag har själv att vattkoppor både som barn och som vuxen, så jag vet också att man kan få det flera gånger =) Dock hade jag väldigt lite som liten.

Hoppas verkligen att vi slipper vattenkoppor över jul. Att My får det är jag inte så bekymrad över, man ska väl igenom det där, men det känns lite hemskt om Maja skulle få det. Men men, får hopppas på att hon får en mild variant i så fall!

//Julia

Jag har haft vattkoppor och bältros, men min kusin har haft konstaterat vattkoppor 3 ggr :/..

Håller mina tummar för att ni ska få vara friska!!

kl

Inatt var det sa synd om Emilia, hon kräktes flera ganger det var fösta gangen sen hon var liten bebis och hon blev sa ledsen.

Hela dagen har hon varit trött och gnällig och sambon var tvugen att jobba över men lagom till han kom hem var Emilia pigg igen. Jag är allt annat än pigg, nästan ingen sömn inatt och en jobbig dag.

Det har varit synd om min son i över ett dygn nu :cry:
Han började kräkas igår morse, sen fortsatte det med diarre mer kräkningar och hög feber. Vi befarar vinterkräksjukan.
Idag har han "bara" feber, han har fått i sig en liten macka och ganska mycket vätska och sover igen nu efter 1 1/2 timmes vakentid.
Jag och maken går i princip bara och väntar på att själva bli sjuka.
Jag laddade upp igår med mängder av blåbärssoppa, coca cola, buljongsoppa. det är väl lika bra om vi skulle insjukna båda två samtidigt.

Jag är väldigt glad att han var hemma igår så vi kunde hjälpas åt att torka spyor etc.

I förrgår satt vi och var så förundrade över att sonen nästan aldrig är sjuk. Alla andras barn i vår närhet är sjuka jämt, även dom som inte går på dagis eller har syskon. Och så bara - PANG!

Da är det mer synd om din lilla kille, Emilia piggnade till fort. Vet inte vad det var som fick Emilia att ma daligt, kanske ngt hon ätit.

Ja och nu har han "bara" jättehög feber och jag har svårt att få i honom vätska och han vill bara sova. Usch, jag är orolig... Hade varit mer van om han hade varit sjuk fler ggr, men såhär hög feber har aldrig haft förut.

Det skulle jag ocksa blivit, Emilia har inte varit sjuk mer än ngr enstaka förkylningar med lite feber.

Du kan ju alltid ringa sjukvardsupplysningen om du är orolig, kanske har dom tips pa hur du kan fa i honom vätska.

Hur hög är febern?

E som aldrig ha varit febrig mer än precis på gränsen reagerade starkt på 18 månaders vaccinet och fick som mest 41 graders feber, det var kämpigt. Vill han inte ha något i flytande form, nypon/blåbärssoppa, annan saftsoppa, isglass ( piggelin ) eller något annat ?

Alltså topparna har jag inte tempat, men tror att det är åtminstone 40 grader.
Som högst har tempen legat på 39.7 och det var i armhålan. Han är inte tillräckligt medtagen för att inte skrika när han blir ledsen i alla fall. Ser det som ett gott tecken.

Han drack ganska mycket juice (du vet sån från 4 månader) imorse och en frukt smoothie, han fick också ner en halv macka. Mitt på dan drack han mer juice och ca 1 dl blåbärssoppa. Sen dess har han bara tagit några skedar juice och en äppelmos isbit. (Har alltid sån i frysen.)
Han har inte kräkts eller bajsat något alls idag. Men däremot verkar han ha smärtsamma gaser.

Här är också feber och kräks, måste vara något som går. Halva styrkan på jobbet vabbar, kaos råder...

Då har han ändå fått i sig vätska, vilket är viktigt.

Prova massera lite "kolikmassage" om du inte provat ännu.

Hoppas att alla sjuklingar blir friska fort fort fort =)

Ja och alldeles nyss sög han i sig en till äppelisbit och drack ganska mycket juice och lite vatten, så nu känns det lite bättre.
Men hjärtat brister varje gång han somnar utslagen i min famn. Eller när han vill till sin mamma.
Åh det är tufft att vara förälder.

Det pluppar ut bebisar bland mina bekanta och vänner.
Sag precis pa facebook att min allra första kompis fick en liten pojke idag. Vara familjer lärde känna varandra när vi var sma och vi bodde nästan grannar hela uppväxten, hon och jag är lika gamla och vara bröder är lika gamla sa vi lekte massor alla fyra när vi var sma.
Känns lite konstigt att vi har egna familjer och barn nu.

Isaks väldigt välutvecklade ordförråd har just nu begränsats till nej, jag vill inte och jag tycker inte om. Gällande allt i princip, speciellt jag vill inte.

Senast nu vid frukosten så fick han yoghurt med torkad frukt.
Brukar vara populärt och han åt bra först men sedan tyckte han helt plötsligt inte om det, ville inte äta och tog jag bort tallriken så skulle han äta.
Men ändå åt han inte när han sedan fick tillbaka den. Till slut tog jag bort den helt och hållet vilket resulterade i världens utbrott. (givetvis förklarade jag varför jag tog bort den. )

Hur hanterar man eg det här?
Det är verkligen ren trots rakt igenom och det är så frustrerande.
Pratade med hans pappa om saken och det är likadant där.
Dock har han mer tålamod än vad jag har :p

Just nu är jag bara allmänt trött och less på trotsande, en sambo som sover halva dagarna varenda dag.
Lite surt när vi har saker planerade idag plus att det är våran 1 års dag idag

En uppdatering.

Kvällen fortskred med liten som drack regelbundet och det kändes som om allt skulle vända.
Kl.01.00 vaknade vi av hans skrik. Strax därefter bajsade (diarre) han ner vår säng, golvet, sig själv, oss... Det var det sjukaste jag varit med om.
Torka, duscha bebis, sanera oss, sängen, starta tvättmaskin. Tempa liten som då hade 39.9 gav honom en panodil supp som inte hade hjälpt en timme senare. Han fick i sig lite lite vätska - sen vägrade han. Han var helt väck.

Efter konsultation med vårdguiden åkte vi in till akuten. Kl var då runt 03.00 sonen orkade knappt hålla sig vaken.
Blev hemskickade vid 04. Läkaren tyckte än så länge inte det var någon fara.
Somnade om vid 05.

Vaknade strax innan kl 08. Sonen har återigen bajsat ner sängen, sig själv och mig. Men tempen låg tack och lov nu på 38.3 Efter en dusch fick vi i honom lite blåbärssoppa. Sen ville han ha några skedar yogurt och en tugga macka. Runt halv elva däckade han igen.

Stackars liten :(
Men att inte läkaren kunde ge något febernedsättande eller något som stabiliserade magen lite. Eller kan man inte göra det på så små kanske?
Jag menar de blir ju lätt uttorkade, fast han dricker ju lite alla fall så det är ju bra.

Isak fick sådan där kraftig magsjuka vid 9 månader ungefär, pga av att det kom 4 tänder på en gång.
Hög feber, fick knappt behålla någonting och orkade ingenting.
Han sov nästan en hel dag, till slut fick jag väcka honom och då sjönk han bara ihop på golvet, kunde inte sitta upprätt i stolen och var helt väck.:crazy::cry:
Det var otäckt! Fick i honom lite alvedon och lite vatten, sedan vände det.
Vi var in till akuten men då hade han piggnat till så pass att de bara ordinerade alvedon mot febern och vila. Höll i sig i ungefär fyra dgr men var bara en dag som han var riktigt dålig.

Jag är ju en sådär som inte tror på trots, mer att i perioder så testar barnen ( utveckling ) och dom själva är rätt frustrerade.

Det är bara att bita i och köra på den linjen du beskrev tycker jag, dvs förklara förståeligt och ha tålamod.

Gnarpis: Stackars liten skrutt. Magsjuka på småttingar är aldrig roligt. Men han får ju fortfarande i sig vätska så det är bara att avvakta och hålla koll.

Fast vi hade ju givit honom febernedsättande hemma som inte hade hjälpt så att dom gav var ju ingen mening. Och vad skulle det vara som stabiliserade magen? Hade han varit uttorkad hade han blivit skickad till barnsjukhus och blivit inlagd.
Nu har ju tempen gått ner lite. Vi fortsätter erbjuda vätska såklart men han är piggare idag.

Usch vilken hemsk natt, hoppas verkligen att ni mår bättre idag!

Mirre jag förstår din frustration men jag tror också som Cala säger att de är frustrerade själva. Fortsätt som du gör och ge inga alternativ du inte kan hålla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar