Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag tycker han är bra för han är väldigt bra på att beskriva det jag tycker :D Hans främsta budskap är att man ska behandla barnet som en medmänniska och inte nedvärdera det. Hans böcker har hjälpt mig, inte bara i hur jag ska formulera mig till min treåring utan även hur jag ska förklara mina "uppfostringsmetoder" för andra som undrar. Ibland är det rätt skönt att kunna säga "I am very fond of this Danish child psychiatrist, and he says..."

Jag tycker även det är skönt att han ger konkreta förslag och tips, alltså verkligen "om ditt barn vill gå ut och festa fast det bara är 12 år, säg såhär" eller "när treåringen inte vill ha overallen på sig, gör såhär". Och det funkar. Det är humana och trevliga metoder han använder och gör att både barnet och föräldrern stärks i sin personlighet utan att kränka någon.

Köp Ditt kompetenta barn om du är intresserad, det är typ huvudboken. Kostar 50 spänn eller nåt som pocket.

För mig är Jespers huvudbudskap väldigt brett men för att förklara lite grann av hur jag personligen tolkar honom:

Kontakten med mitt barn är A-O och betyder allt, inte att disciplinera och uppfostra med metoder/teorier. Barn vill att man ska uppmärksamma dem, mitt barn vill att jag ser henne, respekterar och inte manipulerar henne. Att inte disciplinera och begränsa mitt barn bara för att. Ett viktigt ord för mig är respekt.

Jag vill kunna möta min dotter, inte ha en fri uppfostran och definitivt inte en auktoritär och kränkande sådan.

För mig är det otroligt viktigt att min dotter ser människor lika värde.

Så lite om Krampus igen: Han en gestalt som ofta förekommer i Bayern, Österrike, Ungern och möjligtvis i Kroatien, kanske Tjeckien också?

Senast ändrad:

Men vem tycker att man ska nedvärdera och kränka sitt barn? Eller lära det att människor är olika mycket värda?

Det måste ju vara väldigt få föräldrar som har det som målsättning med sina barn, även utan att ha läst JJ?

kl

Innan jag fick barn hade jag aldrig mensvärk, varken med eller utan p-piller. När E. var nio månader fick jag tillbaka mensen och nu har jag alltid mensvärk vid mens. Ont i ryggen, magen och även underlivet. I hopp om att det skulle bli bättre så började jag äta p-piller igen men det har knappt blivit någon skillnad.

Är det någon som har varit med om samma sak och kan ge några tips? Nu är E. två år så jag börjar tappa tron om att det ska gå över av sig själv. Finns det någon bra lösning lr är det bara att "gilla" läget?

Det är väldigt många föräldrar som kränker sina barn. Och det lilla Jag sett av Anna Wahlgren har varit totalt emot vad Jag tycker. Typ att hon förespråkar att man ska trycka i dem nappflaskan även om de inte vill ha den, för vi vet minsann hur mycket mat de behöver. Vidare ska man inte ha ögonkontakt med barnet när man matar det.

Hennes läggningsmetoder innebär att man upprepar samma mönster tills barnet accepterar och somnar. Oavsett om barnet dunkar huvudet i väggen tills det börjar blöda eller får panik när man börjar läggningsproceduren. För oss som tycker juul är normal var nog aldrig aw något alternativ.

Det är väldigt många föräldrar som kränker sina barn. Och det lilla Jag sett av Anna Wahlgren har varit totalt emot vad Jag tycker. Typ att hon förespråkar att man ska trycka i dem nappflaskan även om de inte vill ha den, för vi vet minsann hur mycket mat de behöver. Vidare ska man inte ha ögonkontakt med barnet när man matar det.
Hennes läggningsmetoder innebär att man upprepar samma mönster tills barnet accepterar och somnar. Oavsett om barnet dunkar huvudet i väggen tills det börjar blöda eller får panik när man börjar läggningsproceduren. För oss som tycker juul är normal var nog aldrig aw något alternativ.

Jag tycker det är jätte mysigt med ögonkontakt, vilken dum grej att lära ut :crazy: Har faktiskt varit in på Annas hemsida och jag och min man satt bara och gapa åt hennes metoder. Inget vi kommer använda oss av även om vi också har buffat vårt barn i rumpan så är det inte på långa vägar samma sätt som hon förespråkar.

delvis kl
Finns andra sätt att kränka barn på, jag har en kvinna som jag träffar via mina små-kusiner och jag tycker hon är hemsk mot sina tre barn. Äldsta är 12 år nu och yngsta i 6-års ålder (kanske yngre, jag minns inte när hon fick barnet) men har alltid förlöjligat och varit sarkastisk mot sina barn. Mig veterligt så förstår inte små barn sarkasm och hon är bara urschlig hela hon, hon brukar vara stora samtalsämnet mellan mig och min mamma när vi går hem från kalasen hos små-kusinerna.

Ja nu kanske du missförstod inlägget, underförstått menade inte jag att föräldrar utgår ifrån att man ska kränka sitt barn men det sker genom olika metoder som föräldrar tar till.

Bara den här tråden : Din vilja finns.. säger rätt mycket =)

Undermedvetet ( eller medvetet ) tror jag det finns många föräldrar som lär sina barn att människor har olika värde.

Senast ändrad:

Ja, det är sant, men ni som läser JJ verkar ju inte tänka så. Alltså, var det nya med JJ för dig att du då insåg att du inte ska kränka och nedvärdera ditt barn, medan du innan hade tänkt att det är väl helt ok med lite kränkningar, och det är väl inte så noga detdär med att människor är lika värde?

Eller ligger JJ:s styrka i att man får bekräftat sånt man tyckte redan innan?

Nu har jag inte läst JJs böcker utan bara spalter i barntidningar och lite artiklar här och där.

Han ger väl verktyg så man kan praktisera de egna värderingarna (som stämmer med hans) på ett sätt som man kanske inte tänkt på innan, eller haft förmåga att komma på själv. Som vindvissla nämner så tycker jag det är jätteskönt med konkreta förslag ibland, det blir lättare att ta till sig och applicera i andra situationer också.

Sen är det väl alltid skönt att finna bekräftelse i det egna tänket?

Absolut, bekräftelse är jättebra, jag var bara nyfiken på vad de som gillar JJ tycker är bra med hans böcker. Och det kan ju vara bekräftelse på sånt man redan visste, eller att man lär sig nya saker man inte visste.

Ligger nyttan i böckerna i första hand i nya kunskaper, eller för att man blir mindre osäker för att man får bekräftelse i att man ska fortsätta som man alltid gjort? Givet då att man inte hör till de föräldrar som vill kränka och nedvärdera sina barn.

Eller ligger JJ:s styrka i att man får bekräftat sånt man tyckte redan innan?

Ja for mig var det sa i alla fall. Och att han grenade ut mer specifikt HUR man gor rent praktiskt nar man tycker och kanner som jag gor infor barnuppfostran. Nar jag laser hans bocker tanker jag ofta "jamenvisst, precis, sa bra forklarat!" eller "ah vilken bra losning" Jag tanker aldrig "ah sadar hade jag aaaaldrig kunnat tanka mig att gora" eller "wow vilket revolutionerande tankesatt, undra om det funkar".

Jag var liksom en JJ-anhangare redan innan jag last bockerna, antagligen for att min mamma och pappa praktiserat ungefar samma uppfostringssystem med mig och jag tyckte att det funkade (se bara hur trevlig jag blev ;))

Jag tror inte de föräldrar som kränker och nedvärderar sina barn vill göra det, jag tror att de är omedvetna om vad deras handlingar och ord får för konsekvenser.
Sen finns det väl säkert de föräldrar som gör det medvetet men jag gissar att man då kanske inte är riktigt frisk i huvudet.

Nej det ger en förståelse för sådant som man inte hade en aning om hur man skulle tackla. Han bekräftar det jag tycker på ett sätt och förmedlar hur. Jag vet ju hur jag vill att mitt barn ska ha det, men inte exakt hur jag ska bete mig för att vara den förälder eftersom jag aldrig stött på det jag stöter på under mitt barn uppväxt.

Det är ständiga utmaningar nu när hon har så mycket egen vilja och Jespers sätt att ge råd inför det hela känns rätt för mig.

Senast ändrad:

Tack för alla förklaringar, tror jag förstår lite mer. Fattar jag det rätt att det handlar om att få hjälp att konkretisera de uppfostrings(i brist på bättre ord)-ideal eller -idéer man har?

Man vet att man inte vill t ex kränka sitt barn, men vet inte riktigt hur man ska undvika det i praktiken, och då ger JJ handfasta råd och tips på hur man löser vardagliga problem utan att göra det?

kl

Innan jag fick barn hade jag aldrig mensvärk, varken med eller utan p-piller. När E. var nio månader fick jag tillbaka mensen och nu har jag alltid mensvärk vid mens. Ont i ryggen, magen och även underlivet. I hopp om att det skulle bli bättre så började jag äta p-piller igen men det har knappt blivit någon skillnad.

Är det någon som har varit med om samma sak och kan ge några tips? Nu är E. två år så jag börjar tappa tron om att det ska gå över av sig själv. Finns det någon bra lösning lr är det bara att "gilla" läget?

Det var likadant för mig. Har visserligen alltid haft ganska mycket mensvärk, men efter förlossningen är den 1000 ggr värre :crazy:

Har inte testat p-piller och sånt nu, men en ny graviditet tog bort all mensvärk :D;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar