Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Men usch vilken hemsk figur :eek: Jag är nog beredd att hålla med dig Cala!

Påminner om djävulen och han gav då mig mardrömmar som liten, även om mina föräldrar aldrig skulle drömma om att hota med honom ( som man gjorde förr och många gör än idag ). Jag visste ju att han var "påhittad" men usch han var/är verkligen superläskig.

Även om han inte slar barn längre sa är ju själva syftet med honom att skrämma barn. Förra helgen tjuvstartade dom med en "uppvisning" med krampusar som hade eldshow och likande och det var häftigt för vuxna men jag vet inte om barnen uppskattade det sa mkt. Jag tror iaf att dom allra flesta barn idag far presenter av Nikoulas ist och han är snäll, han är jultomten här för pa julafton kommer "jesusbarnet" med presenterna.

Sa här kan utklädda krampusar se ut
http://www.allmystery.de/dateien/mt56238,1252009570,krampus.jpg
http://thetorchonline.com/wp-content/uploads/2009/12/krampus.jpg
http://www.mieming-plus.at/images/031f2a9b670a9615f.jpg

Ditt kompetenta barn ska beställas :)

Förövrig blev det ingen lang stund pa julmarknaden, det var inne i en hall och själva marknaden var mysig med det var väldig hög musik och hela lokalen var rökig eftersom folk här inte verkar kunna ga ut för att röka.

Senast ändrad:

Precis och det är det här med att skrämma barn som jag ogillar..

Jag höll på att "göra i brallan" första gången jag såg en "riktig" krampus, då i vuxen ålder ;). Han är en läskig prick..

Vilken otäck typ! Jag blev faktiskt lite rädd :o
Vet inte om jag skulle vilja skrämma mitt barn med honom, jag menar är man tillräckligt liten är ju t.o.m. jultomten läskig, denna krampus måste nästan vara mardrömsframkallande?

+ cala

Vi kommer iaf aldrig att använda oss av honom för att skrämmas med, hot är ingen uppfostringsmetod som vi vill använda.
Förra helgen var det manga barn som var rädda, även ganska stora barn. Vi stog en bit bort sa Emilia blev inte rädd. Men framför oss stog en mamma med ett barn i kanske 5-6 arsaldern och barnet blev rädd och backade när Krampusarna kom nära och mamman haller fast barnet :(

Usch vad jobbigt för barnen, träffar de krampus först och sedan nikoulas eller hur fungerar det där?

Ja det är den kan jag lova dig !

turbofling: Stackars liten =/. Dom utklädda kan verkligen se ohyggligt skrämmande ut, även för oss vuxna..

Det verkar vara lite olika hur man gör, men ganska ofta verkar dom komma tillsammans en krampus och Nikolaus. Egentligen ska Krampus komma den 5 december och Nikolaus den 6 men det slas ofta ihop.
Sen har Krampus ofta "uppvisningar" som dom jag skrev om innan.

Aterkommer imorgon kväll om hur det var här den här gangen. Men Nikolaus ska iaf aka runt med häst och vagn men jag vet inte om en Krampus är med da.

Kl

Jag har haft två mjölkstockningar denna veckan, bada med feber. Sjukt jobbigt och Jag vet att Jag får skylla mej själv för Jag inte klätt på mig ordentligt. Hädanefter ska Jag inte ens kalla på hundarna utan jacka på :( ni kan väl tycka lite synd om mej iaf?

Kl

Jag har haft två mjölkstockningar denna veckan, bada med feber. Sjukt jobbigt och Jag vet att Jag får skylla mej själv för Jag inte klätt på mig ordentligt. Hädanefter ska Jag inte ens kalla på hundarna utan jacka på :( ni kan väl tycka lite synd om mej iaf?

Usch, jag tycker i alla fall ohyggligt synd om dig!! Vet precis hur jobbigt det är med mjölkstockning, hade ju rätt många själv när jag ammade...undrar lite om det kommer bli samma visa med nästa lilla pyre :crazy:

Ang. diskussionen om Krampus och Nikolaus.
Min släkt är tysk, på pappas sida, och vi hade när vi var små som tradition att Nikolaus kom den 6:e och la godis i våra finputsade skor :d Vi ställde fram pepparkakor och mjölk tror jag till honom, och morötter och knäckebröd till hans åsna.
Den hära Krampus har jag, tack och lov, aldrig hört talas om förrens nu - hujedamig vilken hemsk figur och fy för alla föräldrar som skrämmer sina barn med honom! Sånt upprör mig verkligen :mad:

Förresten så tror jag detta var mitt första inlägg i denna tråd, ska man presentera sig..?

Jag heter i alla fall Sunniva, är 25 år och bor ca en timme söderut från Stockholm i en liten by som heter Järna.
Här bor jag då med sambo Thomas och son Emil på 1,5 i ett gult litet parhus.
Min syster bor här också förresten, och så väntar vi på ett litet syskon som är planerat att komma på Valborgsmässoafton ;)
För tillfället har jag varken häst eller hund, men eftersom jag är uppväxt praktiskt taget med båda delarna och livet känns bra fattigt utan, så kommer vi säkerligen inom kort att utöka familjen ännu mer :love:

Jag har varit lite inaktiv på buke på senaste beroende på en jobbig start på den här graviditeten, och sen när illamåendet och den skiten släppte så höll förlossningsrädslan i sig vilket har gjort att jag varit lite under isen. Helt bra är det väl inte än, och blir nog inte heller förrens förlossningen är över.
Men det börjar kännas bättre i alla fall :)

Kl

Ajajaj :( Jag tycker jättesynd om dej och skickar varma försiktiga kramar.

Tack :love: jag kilade i säng med förste stockningsutsugaren isaac så vi har sovit middag i två timmar. Nu mår jag mycket bättre! Tänkte åka och fixa lite granris nu.

Åh vilket fint namn du har :)

Charmige Emil känner jag igen från bildtråden :laugh: Kul med syskon, men fy för förlossningsrädsla :( Hade det i 9 månader och mådde riktigt dåligt i perioder.

kl

Jag undrar om ngt kan skrämma Emilia, inte ens Krampus var hon rädd för (vilket jag nästan var).

Lovade ju att skriva hur upplägget var sa här kommer det.

Nikolaus och en lite lätt utklädd Krampus kom akande med häst och vagn pa varan gata. Han stannade och delade ut lite godis till alla barn. Krampusen höll sig i bakgrunden. Emilia var mer intresserad av hästarna än godiset, det är bra :)
Lite senare gick vi bort till värdshuset. Pa parkeringen där massor Krampusar som gick omkring, dom ser väldigt läskiga ut men är snälla egentligen (nu för tiden iaf). Dom skrämmer mest äldre barn och är bra pa att läsa av barnen.
Mot slutet av "uppvisningen" kom Nikolaus och tvingade alla Krampusar att sätta sig ner och ta av maskerna. Sen delade en Krampus (utan mask) och Nikolaus ut pasar med choklad, nötter och frukt till alla barn.

Kallt var det idag, hade för lite kläder pa mig och tänkte da pa vad Vindvissla och hennes mjölkstockning men jag verkar ha klarat mig fran det (eller hur fort kan det komma?). Vad olika det verkar vara hur lätt man far det.

Jag tror det kommer lite med åldern, den här rädslan som jag tänker på..

Min brorsdotter var precis som min E inte rädd för så mycket. Nu är hon 3½ år och vill inte se på vissa disneyfilmer mer ( som hon sett jämt sen hon var liten ) för nu är dom läskiga. Hon blir lätt skrämd nu och så har hon aldrig varit.

Jag var likadan, kavat och framåt tills 3 års ålder. Vaknade en natt, kikade ut och fick se en skabbräv som stirrade på mig. Sedan hade jag rävfobi i flera år. Kunde inte ens höra på Pettson och Findus / rävjakten.

Hihi hoppas du slipper stockning! Med Sam hade jag aldrig några problem, en gång fick jag en riktig knuta och då hade jag köpt en jäkligt tight amningsbehå, så tajt att jag hade blåmärke på revbenen i flera månader.... Med Isaac har jag haft säkert tio stockningar...

Ang. diskussionen om Krampus och Nikolaus.
Min släkt är tysk, på pappas sida, och vi hade när vi var små som tradition att Nikolaus kom den 6:e och la godis i våra finputsade skor :d Vi ställde fram pepparkakor och mjölk tror jag till honom, och morötter och knäckebröd till hans åsna.

Vi firade också Nikolaus (fast hos oss fick han inget att äta, bara nyputsade skor;)) men har aldrig hört talas om Krampus, månne det är ett rent österrikiskt tillägg?

*kl*

Ni som har läst Jesper Juul, det är ju många som tycker han är bra - vad är det ni gillar? Vad är huvudbudskapet?

Har inte läst honom själv, men man blir ju lite nyfiken. :)

Åh vilket fint namn du har :)

Charmige Emil känner jag igen från bildtråden :laugh: Kul med syskon, men fy för förlossningsrädsla :( Hade det i 9 månader och mådde riktigt dåligt i perioder.

Tack :)

Ja det känns så sorgligt, jag kan verkligen inte riktigt glädjas helt och fullt för att jag är så jäklarns rädd för att föda igen.... :( önskar att jag bara kunde få en liten färdigbakad bebis i en korg av storken!!! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar