Sv: Stora snacktråden - förälder
kl
My var tidig med språket (som med det mesta, vilket inte alltid är en fördel) och nu pratar hon massor. Hon säger nya ord varje dag, härmar allt hon hör och sätter i olika sammanhang. Hon är jätteduktig på att försöka förklara när man inte förstår, då demonstrerar hon med ljud och kroppspråk =) Jag har ingen aning om hur många ord hon kan, för det är alldeles för många för att hålla reda på, och hon säger flerordsmeningar lika självklart som enstaka ord. Jätteroligt när man kan prata med henne på ett så "vuxet sätt" =)
My är just nu inne i en period där hon ska göra allt själv. Jag får inte hålla henne i handen när vi är ute och går eller i affärer och liknande, hon ska klä på sig själv och välja kläder själv, hon ska borsta tänderna själv och äta själv(helst laga mat själv också). Hon ska göra precis allt själv, vilket naturligtvis inte är möjligt. Det innebär massor av konflikter hela tiden och frustration från Mys sida när hon inte klarar av det hon vill göra eller när hon inte får fram vad hon vill, och frustrerande för oss när vi ständigt ställs inför konflikter med henne. Det kan handla om småsaker som att man ger henne bananen på fel sätt, eller hjälper henne att klä på dockan på fel sätt, eller gungar på fel sätt, elelr ja, you name it. Ett annat exempel är när hon springer och öppnar frysen hela tiden och ska ha glass och blir illförbannad när hon inte får. När detta upprepat sig tjugoelva tusen gånger under en dag är det nästan så att man vill ge sig, men det är ju dumt, så jag försöker undvika att vara hemma istället (vilket inte är lika lätt nu med -10 grader ute)
.
De senaste kvällarna har hon blivit väldigt arg och upprörd när hon ska sova på kvällen. Hon säger "amban" och gråter hysteriskt. Jag tror att hon menar att lampan ska vara tänd, men jag är inte säker, för det är inte alltid det hjälper att tända den heller. Vi har alltid haft helt mörkt när hon ska sova, men jag har en teori om att hon skulle vilja ha en liten nattlampa och att det är det som triggar igång utbrottet. I dag höll det på i säkert en timme, och ingenting dög. Det är jobbigt, för hon blir så ledsen och man blir ju så ledsen för hennes skull när hon är helt ifrån sig.
Annars är det väldigt mysig att My trivs så bra hemma för tillfället och att hon leker så mycket på egen hand. Hon har verkligen börjat organisera sina lekar och det är störtmysigt att se på och/eller vara med i hennes lekar. Hon lagar tex mat på leksaksspisen och dukar upp och låtsasäter, hon leker med små smurfar och dockor och pratar med dem, ställer frågor och har sig. Jätteskoj!
Vilket långt inlägg det blev nu, det gäller att passa på när man har några minuter för sig själv =) Maja har precis somnat på soffan bredvid mig och jag slänger i mig lite kvällsfika samtidigt som jag skriver här. I morgon ska vi till öppna förskolan på förmiddagen och det ska bli skoj (ända tills vi ska gå därifrån för då vet jag en som bryter ihop...)
För övrigt håller jag verkligen med Cala; att leva i nuet och ta tillvara på varje ögonblick är verkligen helt rätt!
//Julia