Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

*kl*

Är lite seg, så det tog mig bara två dryga månader att hitta till den här tråden. :p

Jag heter iaf Lotta och är 25år, är sambo med Jesper, 33, på en liten gård i Södermanland som vi håller på att totalrenovera. Vi fick vår dotter Selma den 21 april 2010, hon är alltså lite drygt 7 mån gammal.

Innan jag flyttade ut på landet så var jag i Åre i 4 år och jobbade och åkte skidor. Nu är planen att sköta gården och driva en liten hobbyuppfödning av hopphästar.

Just nu bor, förutom vi tvåbenta, min treåring Bajke, min sambos hyrda fjording Sindar, två små welsh mountain föl, rottisen Zelda, jaktlabben Sam och två stallkissar, Tifa och Yuffie här. Har en liten tvååring också, men hon bor just nu på en granngård och blir inriden.

Växte upp med två bröder och har spelat tv-dpel sen innan jag kunde gå. Är även en prylnörd, sitter och skriver på en nyinköpt iPad, även fast det går tiden gånger fortare med laptop, bara för att den är så snygg. :o Både jag och min sambo jagar och jag älskar att öva skytte och lerduvor, men vägrar att skjuta annat än fåglar, då jag bara ser bambi framför mig när det är högvilt som fälls. Både jag och sambon är bilintresserade och just nu har vi en Audi Q7a -10 och en Land Drover Defender -97, som min sambo är löjligt kär i.

Innan vi fick Selma var jag inte alls förtjust i barn, var snarare lite rädd för den. Har fortfarande ingen längtan efter att hålla på med andra barn än mitt egna, har väldigt svårt att förstå den bebishysteri som vissa har som ska "hålla" hela tiden, men det kan ju också bero på att jag kan vara liiiite överbeskyddande ibland... :angel:

Tycker det är svårt att skriva presentationer, men älskar att läsa andras. :)

Jag tyckte det var en jätteintressant beskrivning av dig och ditt liv! Kul att du hittade hit!

Jag pumpade helt de 2 första veckorna då min dotter hamnade på neo.
När jag slöt att pumpa och bara ammade var mjölken på väg att ta slut och jag fick pumpa efter hon ätit varje gång för att hålla igång produktionen...

Det har gått bra efter det, produktionen stabiliserade sig och jag ammar fortfarande (dottern snart 7 månader).
Och jag har ibland pumpat ur och ibland inte. Har ofta pumpat ur på morgonen då hon sovit många timmar på natten :) = 1 portion på flaska dagligen :)

Jag pumpade också bara. Vi fick aldrig igång amningen på bb av diverse anledningar, jag mådde för dåligt och hade för ont och Selma fick ersättning direkt då hon var så stor och i behöver av mat. Efter det så försökte de "tvinga" framför amningen genom att sätta mig i position som gjorde så ont att ajag i stort sett grät innan vi börjat och flera olika som skulle klämma på min bröst och en hysterisk skrikande unge som vägrade ta bröstet, så jag och Selma fick inte direkt den bästa starten, så jag valde att pumpa åt henne i 3 mån tills jag inte irkade mer.

Det rÄckte för mig att pumpa var fjärde timme och hålla igång produktionen, då sov jag från 23-9 och pumpade inte då heller. Selma fick bröstmjölk 4 ggr dagligen à 180-200ml och det räckte min pumpning till. så det verkar verkligen vara individuellt hur pumpar fungerar. Sen kanske det är lättare om man är van vid att göra det redan från början och brösten inte "vet" bättre? Intressant det där.

Skulle förresten behöva tips angående tvättning.

Håller på att gå igenom Selmas kläder som blivit för små. Vissa saker kommer jag att behålla och mycket kommer jag att ge bort, men det är tyvärr ganska många kläder som fått gula fläckar av morötter och diverse andra rätter... Finns det något bra sätt att få bort dem eller är det kört? Har prövat med vanish, men det fungerade inte, så jag tänkte höra om ni allsmäktiga mammor här inne har något bra tips? :)

Har aldrig provat själv men det finns folk som skulle kunna sälja sin själ för galltvål, speciellt på såna fläckar.

De barnmatsfläckar här hos mig som inte försvunnit med vanish har heller inte försvunnit med galltvål. Jag använder den fasta som ser ut som en vanlig tvål. Jag såg att det finns flytande också, kanske är den bättre?

Galltvål eller citrontvål brukar funka här, iaf mot bajsfläckar på bodys o sånt.

Citrontvål? Vart hittar jag det?

fick höra att man kan lägga kläderna i ett klorinbad, någon som prövat det?

Knapplån

Var på vårdcentralen med sonen idag. Vi åkte dit eftersom han fått "mystiska" sår i ena örat och även framför örat. Det visade sig att det var öroninflammation. Och vi som trott att det inte var det eftersom han inte visat att han haft ont (som vi tolkat det). Stackars barn. :cry:

Så sonens krämpor förra veckan var, samtidigt, kraftig förkylning, magsjuka, öron- och ögoninflammation. Det känns så grymt att man ens tänkt tanken "hu vad jobbig han är nu", inte konstigt att han var det. :(

Idag efter ögondroppar och penicillin har han varit på jättebra humör och sa 'll med tungan när han pekade på bollen i boken! :love: Annars säger han bara mamma(mamamamma).

Fy, stackars liten. :( skönt att han redan mår bättre av ögondroppar och penicillin! :)

Längtar efter att Selma börjar prata också, hur gammal är din son? Selma säger ingenting, men hon förstår vissa ord, bla vovve, puss ( hon kan börjar pipa av glädje och gapar stort med munnen när jag säger det :D ) och Selma, men hon gör ingen ansats till att säga något.

Sonen är 18 månader, alla jämnåriga kompisar har pratat länge men han är en liten funderare så han vill väl säga något klokt det första han gör. :p

Selma är ju så liten än, njut av jollret! :)

Stackars liten! Hoppas penicillinet hjälper fort! Sam var också ganska sen med att prata, vid 18 månader sa han typ tato (traktor) och bi (bil) . Jag skulle nog påstå att det inte lossnade för honom förrän han var 2,5. Han är fortfarande lite bakom om man jämför med andra men dwt går definitivt framåt sa Jag har slutat oroa mig.

Lite allmänt

Vet du jag tänker jämt på Magnus Ugglas låt 1:a gången när någon förälder ( inkl mig sig ) längtar efter något i framtiden ang sitt barn :)

Varför längtar du
till den dag då du ska fylla sju
Varför skynda på
när den tiden snart är här ändå
och det liv som du har
alla tusentals dar
passerar på ett litet kick
Så mens ditt hjärta slår an
passa på om du kan
fånga varje ögonblick

Ang pumpning av bröstmjölk, jag tror det handlar om mer än bara pumpar. Man får ju en annan drivreflex när barnet suger. För vissa fungerar det klockrent att pumpa och för andra ( som mig ) fungerar det inte ( tyvärr).

Ang pratet: E säger inte heller så många ord som man förstår.
Mamma
Pappa
Hej/hejdå
Zaga
Dricka ( allt flytande är dricka )
Alla bebisar heter Ella och alla män är pappa ;-)

Men hon börjar mer och mer så det släpper väl när det släpper.

Senast ändrad:

Vad fint, och sa sant! NJut njut njut av det man har just nu! (jag tror jag pussar Isaacs mjuka kinder ungefar 3 miljoner ganger var dag) Allt det andra kommer sen, sa smaningom.

Pa tal om inget har Isaac borjat prata i min telefon och tycker det ar jattekul :love:

Ja den är jättefin & så sann, man ska verkligen fånga dagen för vips är ögonblicket förbi..

E älskar också att prata i telefon, varenda gång det ringer så skriker hon - Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej och ska prata :D

Mysigt :love: Nar Sam pratar med mormor eller morfar i telefon brukar han prata oavbrutet i typ tio minuter och det enda de forstar ar traktor, lastbil, helikopter och horsie. :D Ibland kommer det en massa ljudeffekter ocksa....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 451
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar