Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Har du redan läst ut Ditt kompetenta barn? :D

Om han inte nämner den där kan det hända att det är ett senare uttryck. Jag har läst om det när han skriver i kolumner och pratar med familjer i alla fall. Googla på Juul och autonoma barn. Om du vill läsa om liknande finns det många engelska böcker som pratar om "spirited children" det är samma sorts barn (fast det låter trevligare än autonoma tycker jag). Och Spirited är verkligen ett ord som passar bra på Sam.

Jag har bara läst "Här är jag. Vem är du?". Är det stor skillnad på den och "Ditt kompetenta barn"? Är det värt att läsa den med liksom?

Jag tycker att Juul är bra och sätter ord på tankar och känslor som jag själv har. Det är alltid skönt att få lite bekräftelse och tips! Det är verkligen inte lätt alla gånger att vara förälder till en liten envis upptäckare som testar gränser och utforskar sig själv och sin familj! Och jag kan tänka mig att man kommer stöta på fler perioder i barnens uppväxt där man kan känna sig rätt frustrerad och lite vilsen!

//Julia

kl

Hur gör ni när ni lägger era barn? Väntar ni tills barnet visar tecken pa att vara trött eller är det en bestämd tidpunkt varje kväll?

Idag blev jag chockad, jag stog med Maja i vagnen i en busskur och in kommer en dam och tänder en cigarett en meter fran Maja, gör man sa?
Nu är jag arg pa mig själv för att jag inte sa ngt men hon fick en ilsken blick och sen gick jag ut. Tyvärr tror jag inte att hon fattade, "rökningkulturen" här är annorlunda än i Sverige.

Jag lägger E när hon börjar bli trött, jag förstår inte varför man envisas med att försöka lägga ett barn som inte är trött.
Jag tänker lite så här; Vissa "kamper" måste man ju ta för barnets bästa, men jag vill ju minimera antal "bråkiga" stunder. Välja mina strider helt enkelt.

Hon lägger sig mellan 18.30-20.30 ( oftast blir det runt 19 ) för då är hon trött. Jag själv går ju inte och lägger mig pigg eller äter när jag inte alls är hungrig så varför skulle det vara annorlunda för mitt barn?

Vi försöker vara så flexibla som möjligt, rutinen hon har nu har hon bestämt själv ut efter hennes mat- och sovklocka :D

Vi gjorde så förut, men insåg att L mår bättre av ett fast klockslag. Detta under en period då han ändå gick upp mellan 6-6:30 varje dag, lade han sig senare än 20 så var han snortrött dagen efter. Efter att vi börjat lägga honom vid åtta varje dag sover han mer regelbundet samma tid även middagsluren. Nu är han oftast trött när han ska sova (och känner i kroppen när klockan blir åtta, han kan sitta jättetrött i soffan, men gör inte ett försök att gå i säng. Så fort klockan blir åtta går han in i sovrummet.

Men så är han aldrig ledsen när han ska sova heller. Han kan komma ut flera gånger (men det händer sällan), då sägervi, "Godnatt L" och följer honom in i sängen och bäddar om. Han är glad under hela tiden, och till sist somnar han. Och jo, ska jag upp tidigt dagen efter händer det mycket väl att jag lägger mig fast jag är pigg. :)

Men det är ju så att vi testat fram vad L mår bäst av, vi hade ju inte skaffat en fast sovtid om han mådde bra av att ha en flexibel tidpunkt när han lägger sig. :)

Isaac 11 månader lägger jag när han är trött. Om jag försöker lägga honom när han inte är trött somnar han ändå inte förrän han är trött. Dock får han inte sova efter 16. (middag alltså)

Sam 3 år får inte sova på dagen även om han är trött. Det medför att han är jättetrött mellan 19-20 och jag brukar vänta ut honom. När han blir sådär zombie är det bara att leda in i sängen, stoppa om och ge honom en flaska välling så är han väck.

Jag anammade detta ganska tidigt eftersom det funkar så mycket bättre på mina barn. Inget bråk, inget gnäll, alla glada och barnen sover.

Vi har väl haft rutiner för mat och sömn med My sen hon var ett halvår ungefär, men de har ändå varit flexibla. Med maten var det länge så att vi erbjöd henne mat med 2,5-3 timmars mellanrum även om hon inte visade att hon var hungrig, eftersom hon var lite svår att få att äta ordentligt. Nuförtiden har vi ett "matschema" som vanligtvis innebär frukost-mellis-lunch-mellis-middag-välling med ett par timmars mellanrum, men om hon inte är hungrig så väntar vi med maten, och blir hon hungrig tidigare än vad hon brukar får hon mat då. Det är inte så noga, det enda vi försöker undvika är småätande mellan målen.

Angående sömnen så får hon inte sova efter/längre än till kl 14, för då är hon omöjlig att lägga på kvällen. För mig är det viktigt att kvällsläggningen går smidigt eftersom jag ofta är ensam med båda barnen då (Micke jobbar en del nätter). Sen några månader tillbaka sover hon inte lunch speciellt ofta, men det händer fortfarande om hon visar att hon är jättetrött. Jag gör inget aktivt försök att lägga henne dagtid, utan det är om hon själv somnar i bilen eller går in och lägger sig i sängen som hon får sova.

På kvällen går hon oftast och lägger sig mellan 19-20:30, beroende på om hon sovit eller ej. Vi brukar känna av när hon blir trött, men ändå inte låta henne vara uppe allt för länge ifall det inte är något speciellt (typ fest eller liknande), eftersom vi upplever att hon mår bäst av att ha någorlunda fasta hållpunkter med mat och sämn. Oavsett om hon är dödstrött eller lite lagom trött så vrålar hon helt hysteriskt några minuter när hon ska läggas (har hon börjat med de sista veckorna) och är jätteledsen. Hon vill ABSOLUT INTE sova!!! Hon brukar lugna ner sig efter en stund, men det är helt klart hjärtskärande...

//Julia

Har du redan läst ut Ditt kompetenta barn? :D

Om han inte nämner den där kan det hända att det är ett senare uttryck. Jag har läst om det när han skriver i kolumner och pratar med familjer i alla fall. Googla på Juul och autonoma barn. Om du vill läsa om liknande finns det många engelska böcker som pratar om "spirited children" det är samma sorts barn (fast det låter trevligare än autonoma tycker jag). Och Spirited är verkligen ett ord som passar bra på Sam.

:o Det tog två dagar :o Så lättläst, lättförstålig och intressant bra bok var det länge sedan jag läste :love: Men jag ville ju läsa om autonoma barn! Jag har googlat men hittar bara ifrån tidningar. Jag är så dålig på engelska så jag orkar inte läsa en hel bok på engelska :(

Hm. Jag har faktiskt Här är jag! Vem är du? i hyllan men har inte kommit för mig att läsa den än. Därmed vet jag inte om han pratar om autonoma barn i den heller. Någon annan kanske vet? Ja visst är den bra, så himla aha-jamensåklartfylld och jag tyckte den gav mig som förstagångsnybliven förälder mycket bekräftelse i att det jag tänker och gör är rätt - i alla fall enligt honom. Han har så himla sunt tänk!

Dock vet jag många som inte har klarat att läsa den alls för att språket har varit för svårt (!). Däribland min sambo, iofs var boken på engelska men han påstod att han inte alls kunde komma in i den. Lite synd tyckte jag, han hade verkligen behövt det, delvis för att förstå mig och delvis för att han ofta har bra lösningar men falerar i slutet av konflikten för att han inte riktigt vet hur han ska lösa det.

Jag får hoppas att någon annan vet :)

Ja visst är det många jaha! Ja just det! och faktiskt en del tårar eftersom jag kände igen så många av hans exempel på "fel" ifrån min egen barndom :( Särskilt det med osynliga barn och detta med att barnet ska ändra sig och anpassa sig som man tyckte förr. (Eller ja, många tycker ju det fortfarande tyvärr.)

Visst har jag gjort massor med fel med mina barn, det ska gudarna veta, men det är lustigt att jag utan att ha vetat om det har följt hans tänk i mångt och mycket. Det var intressant att läsa hans tankar och att mina har varit liknande trots att jag inte har några undersökningar att stödja mej emot. Det var intressant att nu, när jag har facit i handen läsa om hur barn reagerar på olika saker och att mina tankar om deras reaktioner har varit likadana som hans.

Jag har redan lånat ut boken till min svägerska som följer hans spalt i någon föräldratidning och ville läsa boken med.
Jag håller verkligen med den kritiker som anser att varje förälder borde läsa boken för det är så många misstag man kan slippa göra.

Kanske var din sambo inte redo att läsa boken? Jag tror att man behöver vara redo för att kunna ta till sig oavsett vad det är. Be honom prova igen om ett tag, kanske tycker han helt annorlunda då.

Vi har kört med ganska fasta rutiner vad gäller nattning ett bra tag nu, och det fungerar bra för oss.
Kvällsgröt vid 18-18.15, sen på med pyjamas.
Går upp till hennes rum någongång innan 19. Är hon jättetrött så läser vi en kort saga, sen sovdags. Är hon piggare kan hon få sitta och leka lite i sitt rum eller så läser vi fler sagor eller sjunger lite.
Men hon somnar oftast mellan 19-19.30. Ibland är hon mkt tröttare än hon verkar, nästan så hon låtsas vara pigg för att slippa lägga sig hehe.

kl

Sonen har varit feberfri sen i lördags mitt på dan.
Inga kräkningar och bajsningar (diarre) efter lördagsmorgonen och uttorkad var han inte eftersom han fyllde en blöja med kiss på fem (5 :eek:) minuter. Helt sjukt!
Han verkar ha brottats med gaser och magknip dock hela helgen. Och hungrig/inte hungrig hela tiden. Inte riktigt velat ha det vi erbjudit. Han åt lite fiskbullar och kokt potatis i lördags. Lite yogurt emellanåt.
Igårkväll när vi skulle äta varma mackor med falukorv på, skulle han absolut ha så han fick några bitar. sen sov han hela natten. Vaknade jätteledsen på morgonen. Och så bajsade han ner sig igen.... Man liksom undrar om det ska börja om igen.

Men sen ville han äta lite gröt och macka i alla fall och han drack ganska mycket vatten. Gnällig men förmodligen trött för han somnade i vagnen (!) när vi var ute på en prommis.

Mamman och pappan är som två zombies... vi ville ju inte ha en två månaders bebis igen... Stackars älskade unge.

Jag kanske formulerade mig tokigt och inte tillräckligt .

Det du beskriver anser jag vara ett barn som behöver mer sömn och givet är då att lägga barnet tidigare. Jag menade heller inte att barnet själv får styra till punkt och pricka när det är sovdags, vi har som jag skrev sov tid mellan 18.30-20.30 men oftast blir det faktiskt samma tid varje gång ( +- 10-20 min ). Men jag skulle inte ta fighten med en icke trött unge kl 19, då kan vi vänta, mysa i sängen läsa sagor etc 30 min till och så blir läggande problemfri.

Jag lägger mig aldrig pigg för att sova, då läser jag eller lyssnar på ljudbok tills jag blir lite mer i sovfas ;-)

Jag funderade idag pa hur han madde, skönt att han verkar ma bättre men det tar säkert ett tag för magen att stabilisera sig igen.

kl

alltså fy flen! nu är jag depp:(
jag håller på och tapetserar hallen. vita tapeter blir det.. om ni vill ha ett råd så använd inte en färgad handduk att tvätta limmet bort från skarvarna med, det spelar ingen roll om handduken är tvättad 1000 gånger, DEN FÄRGAR AV SIG! Så nu sitter jag här med ROSA skarvar!! 4 bårder kommer jag få slita ner:(

Moa har börjat rabbla ord på löpande band! senaste veckan har hon lärt sig pulka, Moa, moster, mössa, fisk, badaoch säkert fler som jag glömt. Pulka säger hon klockrent!
Åka pulka är det bästa hon vet, när vi ska gå in håller hon sig fast i sidorna, kastar sig så jag inte ska få tag i henne och gråter, när hon ska ur pulkan:p

Glad lucia på er!

här kör vi inte på några rutiner alls knappt.. Moa sover när hon är trött. Oftast blir det vid 20.30 ungefär, men ett par dagar i veckan iallafall är hon uppe till 22.30.Vaknar alltid runt 08.30 utom när hon ska till dagis. Hon blir konstigt nog inte nämnvärt tröttade de dagar hon varit där, vilket ja hade hoppats på:p

Antingen hinner hon somna till litei famnen medan den andra gör välling, eller så lägger vi henne innan hon hunnit, men ordentligt trött är hon. Hon dricker lite välling, stoppar i tutten och vill hålla hand tills hon somnar. Oftast är nattningen över på runt 5 minuter.

Okej, jag förstår. :) Utvecklar också lite: Oftast är han ju trött innan 20 nu, men innan vi började lägga honom då så var han gärna vaken till både 21, 22 och i enstaka fall 23. Och då var han absolut INTE trött vid 20.

Hade det dock varit en regelrätt fight, att han blev arg när vi sa att han skulle gå i säng, då hade vi nog gjort annorlunda. Nu är han väldigt nöjd med att vi följer honom in och bäddar om honom igen, bara att han går upp några gånger till, men aldrig att han blir arg när vi tar in honom till sängen igen. Då hade vi nog fått tänka om.

Vi lägger honom alltså med nappen och vällingflaskan och låter honom somna själv i det mörka sovrummet. Ibland i sin säng, ibland i vår. Vi har en spjälsäng med långsida borta som står mot vår säng, så han kan krypa emellan om han vill.

Ja det tar väl några dar till innan han blir sig själv. Nu är stora problemet hur man får i honom mat. Han vill ju inte ha mat som är snäll för magen...

När han är frisk så lägger vi honom när han blir trött. Oftast blir detta vid 19.30
Han brukar få välling strax efter 19, sen borstar vi tänder och verkar han inte riktigt trött så väntar vi en stund till innan vi lägger honom.
Vi väcker honom kl.07.30 på morgonen och han får inte sova mer en 1 1/2 timmer på dan och inte efter kl.14 för då ligger han vaken om natten :grin:

När han är frisk så lägger vi honom när han blir trött.

Haha. det där lät ju!
Nu när han är sjuk så sover han mest hela tiden. Men vi väcker honom inte på morgonen och han får givetvis somna när han är trött. Vi anpassar oss efter hans behov.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar