Sv: Stora snacktråden - förälder
Vi har väl haft rutiner för mat och sömn med My sen hon var ett halvår ungefär, men de har ändå varit flexibla. Med maten var det länge så att vi erbjöd henne mat med 2,5-3 timmars mellanrum även om hon inte visade att hon var hungrig, eftersom hon var lite svår att få att äta ordentligt. Nuförtiden har vi ett "matschema" som vanligtvis innebär frukost-mellis-lunch-mellis-middag-välling med ett par timmars mellanrum, men om hon inte är hungrig så väntar vi med maten, och blir hon hungrig tidigare än vad hon brukar får hon mat då. Det är inte så noga, det enda vi försöker undvika är småätande mellan målen.
Angående sömnen så får hon inte sova efter/längre än till kl 14, för då är hon omöjlig att lägga på kvällen. För mig är det viktigt att kvällsläggningen går smidigt eftersom jag ofta är ensam med båda barnen då (Micke jobbar en del nätter). Sen några månader tillbaka sover hon inte lunch speciellt ofta, men det händer fortfarande om hon visar att hon är jättetrött. Jag gör inget aktivt försök att lägga henne dagtid, utan det är om hon själv somnar i bilen eller går in och lägger sig i sängen som hon får sova.
På kvällen går hon oftast och lägger sig mellan 19-20:30, beroende på om hon sovit eller ej. Vi brukar känna av när hon blir trött, men ändå inte låta henne vara uppe allt för länge ifall det inte är något speciellt (typ fest eller liknande), eftersom vi upplever att hon mår bäst av att ha någorlunda fasta hållpunkter med mat och sämn. Oavsett om hon är dödstrött eller lite lagom trött så vrålar hon helt hysteriskt några minuter när hon ska läggas (har hon börjat med de sista veckorna) och är jätteledsen. Hon vill ABSOLUT INTE sova!!! Hon brukar lugna ner sig efter en stund, men det är helt klart hjärtskärande...
//Julia