Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Klart du får skriva här, här får alla vara med!

Jag hade också satsat på ÄL-stickor, så man får reda på när man har ägglossning. Enligt vad jag har hört ska man sedan pippa 1+3+5 dagar innan äl. Sen kan ni vila ett par veckor :D Lycka till!

ALLA blir inte gravida så fort. Vi körde oskyddat i 2,5 år innan jag blev gravid med första, och sen ytterligare oskyddat i 1,5 år innan jag blev gravid med nummer 2. Så det finns hopp för er också! ;) Men som de andra säger, ÄL-stickor hjälper ju till en del.

Kl

Shit jag har bestämt mig för att lära mig irländska. Det är helt sjukt svårt. Vad tycks om denna:

An bhfuil sé ina chodladh? som ska uttalas typ An vil she inna cholla? och betyder Sover han?

Var kommer logiken?

Haha shit:D
När jag gick på gymnasiet hade vi irländska utbytesstudenter där ett tag.
Jag fattade ingenting av vad de sade:D

Mirre pratade de engelska eller irländska? Irländsk dialekt kan vara nog så svårt, ibland känner jag mej helt tappad bakom en vagn :D

Tror de pratade engelska men med irländsk dialekt:)
Jag fattade i alla fall ingenting:D

Idag har Isak lekt med en kompis och de var så söta när de gick hand i hand :love: Han var noga med att hon skulle ha en kram innan vi gick också:love:

kl

Här har vi inte fått några vattkoppor än, som vi väntar och väntar. Någon som vet när man kan pusta ut och vara säker på att det inte kommer? Har fått höra av BVC och läst att inkubationstiden är mellan 14-21 dagar, men någonstans hörde jag också 26 dygn. Vad har ni för erfarenhet?

I morgon har det gått 21 dygn...

//Julia

*kl*

Här trotsas det för fulla muggar ungefär hela tiden. Fast det är också gnäll. Det är nog mest det jag är trött på. Vid frukost så säger inte T att hon vill ha en macka utan:
-Maaaaaaacka *tjut tjut*

När hon fått det ska hon bre själv och då äta ifrån smörkniven, vilket hon inte får. Jag brer istället. När mackan är färdig, ser hon att jag tuggar på en knäckemacka då ska hon promt ha det. Där är jag kluven, ska jag då ge henne en sånn macka med, eller säga att hon får äta upp första mackan innan? För oftast blir en macka liggandes.
Idag blev det gallskrik för hon inte fick fylla på sin redan fulla (som hon hällt upp själv) tallrick med yoghurt. Bröt ihop och skriker rätt ut.
Slutade med att hon bara petade lite i frukosten och inte ville ha mer. Hon har börjat äta dåligt vid måltiderna och ska bara gå och småäta mellan. Helt vårt fel, då det blivit alldeles för mycket godis, russin och fika sista tiderna då man haft besök och det har varit jul.
Men nu blir hon lika tjurig om hon blir nekad russin osv...

Det är inte direkt så att hon gör saker hon inte får om dagarna, utan att hon ska tjura, gnälla, gapa och skrika såfort hon inte får som hon vill.
Det tär ganska mycket och känns som jag snart går ner till hennes nivå och blir likadan om det ska vara såhär.

Ha ha, sådär är det här hemma också. Förutom småätandet kan jag skriva under på allt =) Det gäller att försöka hålla sitt eget humör uppe, för det är verkligen påfrestande ibland! Mys humör kan svänga lite, vissa dagar är hon glad nästan hela tiden och andra dagar är det precis som du beskriver heeeeela tiden.

Ingen som vet något om vattkoppor o det jag skrev i förra inlägget?

//julia

Isak är likadan här men det som funkar bäst med honom är
att bara ge två alternativ och välja mellan. "antingen sitter du och skriker och får ingen macka, eller så låter du mig bre den åt dig och du får den." Det funkar för det mesta men visst får han rätt ofta utbrott där han gnäller, skriker och håller på.

Här är det också konstant upprepning av vad vi säger, fast han säger emot.
Tex om vi säger att "du får inte ha pennan", så svarar han "jag får ha pennan"
säger vi då nej så svarar han med att "jag sade jo" suck:p
Det är konstant hela dagarna, också rätt tärande.

Nattandet har löst sig dock med hjälp av sagoboken.

Freya: Har tyvärr ingen aning, ring sjukvårdsupplysningen och fråga.

Senast ändrad:

kl
Här tar nattandet längre och längre tid för varje kväll... Nästan så vi hinner somna före :p, man blir ju inte pigg av att ligga under ett täcke på en madrass i mörkret i 1 1/2 timme.
Och på måndag börjar han på dagis. Det ska bli sååå spännande, jag tror han kommer älska dagis.

Mirre + Freyja: Hur gör ni för att inte själva få utbrott tillslut? Jag har ganska dåligt tålamod, och blir jätteirriterad över sånt här tjaffsande. Försöker bita mig i läppen eller gå ur rummet om jag känner att bägaren är påväg att rinna över, men ibland ryter jag till.

jag skulle också behöva lite trots- råd.

Moa pratar ju inte emot än, men däremot försöker hon psyka ut en med blicken:p tex om hon petar på nåt hon inte får och jag säger "nej inte röra", så lägger hon handen på, eller slår på den, och tittar med järnblick på mig. jag upprepar, och hon upprepar. När jag tar bort henne börjar hon skratta och går fram och gör om det. Till slut tycker hon det är skitkul...tar jag bort grejen hon fipplar med blir hon ledsen och slåss, alt slänger sig på golvet och gråter. Sån här blev hon när hon var 10 månader och det har inte blivit bättre, nu 14 månader... hur ska jag göra i såna här situationer?

Sån var Ludde med, i samma ålder. Fullständigt hopplöst! Hans favorit var dessutom att slå på tv'n, och den kan man ju inte bara plocka bort :grin: Men inte ett skit hjälpte, ärligt talat. Vi skällde, ignorerade, pratade, berömde när han lät bli (=just det, tv'n var det ju jag skulle slå på!) och satte undan han i ett hörn. Men efter ungefär en livstid slutade han självmant. Han hade väl helt enkelt testat färdigt då.
Och sen dess har han inte gjort om det en enda gång!

Hm, jag tycker objektet för dessa testningar bara förflyttas. Ena dagen (eller för all del veckan eller månaden) är det tv:n som "misshandlas", när den perioden gått över är det "riva ur alla kläder ur garderoben". När det blivit tråkigt är det dags att banka med diverse hårda föremål på diverse mjuka/ömtåliga föremål.

MEN, nu vid 19 månader tycker jag att sonen följer mina förtvivlade önskningar allt oftare. :D

Jodå, Ludde växlade också. Men favoriten var alltid tv'n. :p

Men håller med, nu är det inga större problem (förutom med påklädning och blöjbyten förstås... Speciellt för hans pappa. Suck.).

Här fick Tuva jordens utbrott precis innan kvällsmaten. Hon kom hem med sin pappa från stan och hittade ett tomt after eight papper i soffan som jag hade glömt slänga. Hon springer till köket och ska promt också äta after eight, vilket hon inte fick för vi skulle precis sätta oss och äta.
Gissa om hon gallskrek?:grin:

Tillslut fick hon gå ifrån bordet för mat skulle hon inte ha utan bara vrålade rakt ut. Men efter lite gap i vardagsrummet kom hon tillbaka. Åt maten, men satt i mitt knä. Där var hon nöjd.

Gissar på att hon är påväg att bli sjuk. Både jag och sambon är förkylda och hon sov ca 1 timme idag när vi var på promenad men somnade ändå kl 19 ikväll. Något som inte är likt henne. Hon brukar vara igång till minst kl 21 om hon sovit middag. Antar och hoppas det är därför dagen har varit ett pain in the *ss.

Jag har min 4e mjölkstockning på 3 veckor med :mad: Blir tokig, tack och lov har jag lyckats häva alla innan jag fått feber. Men kul är det inte...

Åh fler som har envisa testande barn.....

Jag som alltid haft så fruktansvärt dåligt tålamod och snabbt tappat humör har fått odla en
grymt förmåga att andas, räkna till 10 och hålla humöret.

Det hjälper inte att skälla , be , berömma rätt beteende när det kommer till att inte misshandla TVn,
inte slå hunden och inte äta blomjord. Det som fungerar är att punktmarkera och ligga steget före, på kort tid har det blivit lättare.

Jag väljer mina strider helt klart, alla strider är inte måsten och ja jag väljer den lätta vägen ibland. Men det har resukterat i glad mamma och glad unge :-D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar