Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Haha jag som är värsta traditionsbiten. Här adventpyntas det max en dag innan 1:a advent, julgranen kläs på kvällen den 23:e och då povsmakas julskinkan på vörtbröd ( hela tjocka familjen samlad ).

Hur har ni andra det med gamla traditioner inför jul?

Vi var och köpte advensstjärnor, ljusstake, utegran mm igar och sambon tyckte vi skulle sätta upp det igar men det vägrar jag. Pa lördag ska dom sakerna upp tillsammans med julgardinerna. Övrigt julpynt och julgranen tas fram den 23:dje och da görs även skinkan och provsmakas. Lussekatter bakas till lucia
h

Jag är väldigt fast pa dom sakerna sa vi far se hur sams jag och sambon är. Han vill även ha riktiga ljus i julgranen men jag tycker det är en dum idé med Emilia. Ett svensk julbord maste det vara pa julafton iaf, vilket innebär att vi maste göra julskinkan helt fran grunden (rimma och allt), far se hur det blir.

Mina föräldrar har också riktiga ljus i julgranen, tror inte det är något problem med bebisen faktiskt. Jag och mina syskon och deras barn är ju alla uppväxta med levande ljus i granen, och aldrig att det hänt något eller ens varit fara på taket. Man har ju inte granen tänd så mycket om man har levande ljus, så när den väl är tänd brukar även barn tycka den är fascinerande att titta på. En gran med plastljus blir liksom inte alls samma sak, tycker jag.

Vi firar hela julen hos mina föräldrar, så de egna julbestyren brukar begränsa sig till lite hyacinter och något till julbordet som vi tar med oss, får se hur mycket som hinns med i år, men förhoppningsvis gravad strömming i alla fall.

Är annars extremt traditionsbunden, kan inte tänka mig att fira på något annat sätt än vi gjort i alla år. Tur att min man inte är likadan, annars skulle vi få svårt att fira ihop!:D

Håller med ang att granen kläs den 23, på kvällen.
Lite julmusik i högtalarna, glögg och pepparkakor på bordet och familjen samlad.
Då kan man klä den. I år är Isak så stor att han kan hjälpa till också. :)
Förra året åkte han runt i sin gåbil och snodde kulor :D

Jag är inte alls speciellt traditionsbunden, vill jag påstå.
Bästa julen hittills var för två år sen. På julaftonskvällen kom mina föräldrar hit och åt middag. Nån sorts gryta har jag för mig, absolut inte nåt juligt :)
Senare kom våra nya grannar hit och drack glögg. Dom grannarna är bäst och vi umgås fortfarande :)

Vi kommer aldrig ha jultomte och ännu oklart om vi kommer ha julgran i framtiden. Känns väldigt oviktigt för mig.

jag är väldigt traditionsbunden:D Men jag tror det hänger ihop lite med att vi förlorade vår mamma rätt tidigt, så traditionerna har liksom blivit tajtare.. så upplever iaf jag det!

lussekatter bakade jag och systerdottern i lördags, och pepparkakor har jag lovat att vi ska göra nästa gång hon ska sova här, den 4 dec. jag hittade så söta pepparkasformar på ullared, i form av ren, snögubbe, julgranskotte, klocka, gran, gunghäst, tomte mm!!

den 23dje kläs granen här hemma hos oss, ljusstakar och stjärnor kommer upp första advent.

Vi gör så att vi är hos sambons familj på dagen, äter, kollar på kalle och öppnar julklappar. Sen på kvällen åker vi till min familj och gör samma sak, utom kalle då :)
Ena syrran har två kids, och den andra har en bonus och så är ju Moa större denna gång och kan vara med mer, förra året var hon ju bara 2 månader. Så det lär bli fullt röj!

Idag lämnade jag av Moa på dagis, vi sade hejdå (hon lärde sig det i bilen till dagis, "ejå":p) sen åkte jag hem och red!

*kl*

Känner mig lite omständig.
När dottern var nyfödd hade jag mer eller mindre nedräkning till att hon skulle bli 6 månader så att jag "fick" sluta amma. Har aldrig haft problem, inga mjölkstockningar, inga sår, inga läckande bröst, ingenting men ändå har jag inte gillat det. Nu när Isabella är 6 månader, blir t.o.m. 7 månader nästa helg (!), så vill jag inte sluta amma.
Jag har blivit bekväm tror jag, känner nästan lite sorg över att trappa ner amningen samtidigt lite orolig över att veta hur jag vet att inte "min mat" räcker längre.
Hur blev det så här? Först längtade jag efter att sluta amma och nu vill jag inte?! :confused: Har kommit så långt i alla fall att hon äter gröt till lunch varje dag nu sedan i torsdags men annars är det mest smakisar av andra saker.

Vet inte vad jag ville med mitt inlägg heller... bara skriva av mig till andra som kanske har gått igenom samma sak kanske?

Haha jag som är värsta traditionsbiten. Här adventpyntas det max en dag innan 1:a advent, julgranen kläs på kvällen den 23:e och då povsmakas julskinkan på vörtbröd ( hela tjocka familjen samlad ).

Hur har ni andra det med gamla traditioner inför jul?

Just så ska det vara hos mig med. ;)

Fast jag har börjat fundera på upplägget, jag tycker det är så mysigt med julklapparna framför julgranen och tas granen in kvällen den 23:e är det ju inte ens ett dygn med klappar och gran. Så jag funderar på att ändra om de strikta reglerna och ta in granen lagom till skolavslutning, dvs 20-22 dec.

Om du nu inte vill sluta så är det väl bara att strunta i att sluta och sluta när du eller dottern tröttnat på det, eller när mjölken tar slut. Om hon inte blir mätt lär du märka det ändå.

Introducera gröt och ge morgon och/eller kväll om du vill vara säker på att hon är mätt? :)

Jag har inte gått igenom samma sak, mitt mål har alltid varit att följa WHOs rekommendation (helamning i 6 mån och delamning i minst 2 år).
Men jag gissar att det är vanligt, jag tycker åtminstone att det borde vara det! :D Delamningen tycker jag personligen är den bästa amningen. Man är inte bunden till barnet på samma sätt som vid helamning men man har alltid ett superbra knep att dra till med och alltid ett mellanmål redo när det behövs! :laugh:

Gröt äter hon till lunch och ganska ofta så äter hon gröt på kvällen innan jag ammar sista gången :) samtidigt som jag inte vill sluta amma så vill jag det för att kunna välja att ha vilka kläder som helst på mig istället för att allt ska vara amningsvänligt. Sedan så börjar det komma påtryckningar från andra att jag borde nog sluta nu för Isabella börjar bli stor nu och gott kan äta annan mat :(

Hur ofta ammar du då? Morgon - kväll eller lite när det passar er? Morgonamningen är den som jag tänker sluta med sist i alla fall. Ganska praktiskt att kunna ge henne frukost i sängen om man har lust :D

De som tycker att du ska sluta amma för att hon är stor nog bör du sluta lyssna på! :mad: 7 månader är ju ingenting! Är du hemma är det väl bara att hiva upp vad det nu är du har på dig, eller syftade du på bh:n? :o (jag älskar min ena amningsbh så den har jag fortfarande ibland trots att vi slutat amma :D)

Min mjölk tog slut när sonen var 9-10 månader, hade planerat att delamma i alla fall några månader till. :( Det mjölkmål vi körde mest med var nattisslurken - då somnade han gott och snabbt.

Nu kommer jag att ta i:
SLUTA LYSSNA PÅ DESSA NEGGON!!!!
:D:o
Fortsätt med amningen så länge du (om din man?) vill. Ho äter ju gröt och smakisar så låt det ta den tid som det tar!
Icke amningsvänliga kläder :confused: Vad är det? :p

När hon vill under hela dygnet, hon är ju så liten än! :) Storebror ammar morgon, eftermiddag och kväll.

Andra ska inte bry sig om ifall du ammar ditt barn eller inte, det ska vara ditt och i viss mån ditt barns beslut.
Jag ammade sonen morgon och kväll länge efter att han börjat äta vanlig mat och det fungerade utmärkt. Han var 15 månader när jag slutade amma helt. Dottern som ratade all annan mat än amning tills hon var sju månader valde själv att sluta amma när hon var nio månader genom att börja bitas. Hon bet i allt, sina fingrar, mej, napparna, leksaker ja allt. Hon ville inte ha välling heller och hon är en frisk artonåring idag. Sonen ville ha annan mat redan vid fyra månader och fick då börja smaka, inte heller han åt välling mer än två veckor och han är en frisk tjugoåring idag.
Amma som du själv vill och lyssna till ditt hjärta. Du märker om hon inte blir mätt. Det är ju bara bra att du nu känner dej bekväm med amningen, tänk om du hade plågat dej igenom sex månader! Det hade ju varit hemskt.

+ Bollen, kpist, TinyWiny
Ja hemma hivar jag upp och drar ner och håller på och amningsBH är nog de skönaste BH.arna jag någonsin ägt! Aldrig (nästan iaf) mer bygel-BH säger jag bara :D Icke amningsvänligt för mig är mina långa, sköna och tighta tanktoppar eller min stora (även den långa) polotröja eller för den delen mina fina toppar som varken är lämpliga att dra upp eller ner.

Min man han tycker inte det spelar någon roll om jag ammar ett tag till eller inte utan jag får göra som jag vill och jag har ingen deadline heller som det är nu att hon måste sluta ammas.
Mitt första mål var att hon skulle sluta amma vid 6 månader (nedtrappning med smakisar och mat från 4 månader), sedan flyttades det fram till nyår och nu vet jag inte men hon kommer ju inte ha slutat amma om 6 (?) veckor inte en chans.
Tycker det är jobbigast för att ingen varken på min eller min mans sida har ammat "länge", så de verkar tycka jag är lite konstig som inte ger henne mer riktig mat. Hade jag tyckt annorlunda om hon inte hade sovit hela nätterna på "min mat"? Hade jag haft bråttom då att få i henne riktig mat?

Ellerhur! När jag köpte min första amningsbh tittade jag skeptiskt på de bygellösa tingen men när jag sedan skulle gå tillbaka till vanliga bh-ar insåg jag att bygellöst is teh shit! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 451
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar