Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Ja, jag hade definitivt gjort det. Jag hade sett en kommentar som det där som en personlig förolämpning. Jag hade sett det som att han tyckte att barns skötsel och stimulans är totalt ointressant och att det jag gör är totalt oväsentligt. Vidare hade jag även läst in att han inte brydde sig alls om hur jag mådde, eftersom han kan sova gott (!) fast han vet att jag som gör lika mycket som honom om dagarna inte sover sex av sju nätter. Men om du inte ser det så är det ju givetvis bra för dig, om det nu inte är som jag tolkar det han menar. ;) Hoppas att du inte tog illa upp över att jag eldade upp mig lite, men jag tycker att det var en otroligt fräck sak att tycka.

Vad jobbigt för dig! Hoppas att du kan få jobb nu, och även om du inte får det så ska ju du vara arbetssökande (dvs jobba) så då får ni väl börja dela nätterna ändå nu när hon börjar på dagis? Men förhoppningsvis börjar hon sova bättre såklart. :)

Då tyckte jag det var jobbigt, men nu är det ingen fara längre för jag har som sagt vant mig vid att inte få sova så länge. Häromnatten när han hade henne sov jag två timmar i sträck och sen var jag redo för en ny dag, totalt utvilad!

Han är världens bästa pappa, så det handlar verkligen inte om att han inte tycker det är intressant! Nu när hon börjar på dagis kom vi fram till att han lämnar henne varannan morgon, för annars får han knappt träffa henne eftersom han kommer hem tidigast 18.30 under veckorna.

nej då jag tar absolut inte illa upp, har hört det mesta förut, och även tyckt så själv stundtals:)

Okej, vad bra att din kropp klarar det. :) Vad jobbigt för honom att ha sådana tider när han har barn. Vill han vara föräldraledig något sedan när du får jobb? :) (Säg ifrån om du tycker jag är för närgående, jag tycker det är jätteintressant med hur folk gör och varför de gör som de gör, det är därför jag frågar.) :)

Ja ha han vill vara ledig sen, men det dröjer lite för vi behöver jobba in mer pengar först.
Om nästa barn kommer som vi planerat vill han vara ledig 6 månader när barnet är runt 9-10 månader och sedan byta jobb, men det hänger ju på en hel del.

Lustigt, vi hade exakt samma problem vid exakt samma ålder. Det kändes som om halva vår dag gick åt att middagssöva sam, en halvtimme i bilen så sov han typ max en timme, sen somnade han inte förrän nio tio på kvällen. Månaden innan han fyllde två tog vi mer eller mindre bort dagssömnen, han fick sova om han somnade själv. Sen när det gick pustade vi lite så han höll sig vaken. Nu somnar han nio kvällar av tio somnar han på fem minuter kl 19.30

Isaac är mycket tröttare och somnar alltid innan 20 så Jag har mer lediga kvällar nu än när Jag bara hade sam.

Då tyckte jag det var jobbigt, men nu är det ingen fara längre för jag har som sagt vant mig vid att inte få sova så länge. Häromnatten när han hade henne sov jag två timmar i sträck och sen var jag redo för en ny dag, totalt utvilad!

Jag tror snarare du har vant vid att ha ständig sömnbrist, så du känner dig (relativt sett) utvilad efter två timmar. Skulle du sova åtta timmar per natt en vecka i sträck skulle du förmodligen känna dig som en hyperfokuserad duracellkanin, efter så lång tid av sömnbrist. Sömnbrist har blivit ditt normalläge, så att säga.

*kl*

Får man sträcka lite på sig och säga att man är superstolt över sin unge här ;)

Min lilla 15 månaders son packar i och ur tvättmaskinen om man ber honom. Så söt! "Dääää" varje gång han tråcklar ur något och håller upp till mej. Mycket praktiskt då jag slipper stå på knä och tömma maskinen. Han är noga också, inte en enda grej kvar i maskinen. Sist kom det i och för sig ut en gul plastspade också men den hade nog en rolig simtur :D

Var bara tvungen att säga det till någon!

Mvh Miks

Jag håller med dig.

Lite allmänt om sömn.

Jag blir liksom ( letar ord ) lite ledsen för jag upplever att det relativt ofta är kvinnan som får stå ut med sömnbristen och att de i allra flesta fall heter: Jo men han(pappan) behöver sin sömn mer än mig(mamman)=(

Att ta den största delen av nätterna och få sin sömn störd under längre tid är inte alls bra och har rätt mycket biverkningar trots att man tror att man klarar det.

Jag blir liksom ( letar ord ) lite ledsen för jag upplever att det relativt ofta är kvinnan som får stå ut med sömnbristen och att de i allra flesta fall heter: Jo men han(pappan) behöver sin sömn mer än mig(mamman)=(

Jag tror att det blir den fördelningen för att kvinnor ofta är hemma från början. Den som är hemma blir den som får ta de flesta nätterna i många familjer. Vi har det fördelat så men om det blir panik som det varit för oss några veckor nu så delar vi lite mer. När sambon ska vara hemma i januari är det han som kommer få ta de flesta nätter.

Vi har båda ett varsitt oerhört krävande arbete som man måste vara alert och representativ på. Att komma hålögd och sömnbristförvirrad skulle inte göra någon glad. Varken kunder, arbetsgivare eller familj.

Mvh Miks

Nej faktiskt inte av dom jag syftar till forts denna uppdelning även när barnet går på förskola eller när man delar mer på föräldradagarna.

Jag syftar inte bara till comforts inlägg och uppdelning nu, men jag kom och tänka på det igen när jag läste.

kl

Ang sömn.
För Emilia har det alltid tagit en timme att somna pa eftermiddagen och jag var orolig för hur det skulle ga med Maja. Men nu somnar Emilia mkt lättare pa eftermiddagen, vi sätter oss och tittar pa barnprogram pa Tv och da verkar Emilia varva ner och komma pa att hon är trött. Vi tittar pa Tv till hon nästan somnar och da bär jag upp henne i sängen och hon somnar direkt. Kvällen är värre, hon blir aldrig trött. Även nattsömen är dalig nu, hon vaknar och grater flera ganger varje natt och är halvvaken mkt längre än innan.

Vi har alltid delat lika pa ansvaret pa natten. Förut tog vi Emilia varannan natt och nu tar sambon alltid Emilia och jag Maja. Han jobbar men blir inte alls störd av att vakna pa natten och somnar lätt om igen. Jag paverkas mkt mer av att vara vaken pa natten.

Maja sover helt otroligt bra, hon äter sista gangen vid 23 när vi gar och lägger oss och sover sen till 4 ungefär, äter och sover 2 h till, sen vill hon inte göra annat än att äta fram till 10-11 ungefär.

Emilia har blivit en rikig busunge, hittar pa bus hela tiden. Häromdagen tex tvättade vi kläder pa 95 grader för da hade hon varit framme och pillat pa tvättmaskinen.

Emilia sa ocksa sin första tvaordsmening i helgen. Hon sa "tjocka mamma", hon kunde väl ha valt en snällare sak men hon är ärlig iaf :)

*kl*

Får man sträcka lite på sig och säga att man är superstolt över sin unge här ;)

Min lilla 15 månaders son packar i och ur tvättmaskinen om man ber honom. Så söt! "Dääää" varje gång han tråcklar ur något och håller upp till mej. Mycket praktiskt då jag slipper stå på knä och tömma maskinen. Han är noga också, inte en enda grej kvar i maskinen. Sist kom det i och för sig ut en gul plastspade också men den hade nog en rolig simtur :D

Var bara tvungen att säga det till någon!

Mvh Miks

:love: Underbart!

Angående dela på nätterna - tycker man hör ganska många som tagit varannan natt. Jag har alltid undrat hur man gör det när man helammar? Enda anledningen till att vår bebis vaknar på natten är hunger. Jag ammar, och sen slocknar bebisen igen. Hur gör man för att dela då, det enda som händer på nätterna är ju amning, och det kan inte pappan ta?

Delvis KL'

Amningen går såklart inte att dela på. När My var riktigt liten fick min man ta en del blöjbyten och jag ammade. När hon var 5 månader ungefär började hon vakna på nätterna och vilja vara vaken och leka, det var nog först då som det blev lite mer varannan natt för oss (men jag tog såklart fortfarande matningen så jag var ändå vaken varje natt vid flera tillfällen). När My började dricka välling på natten och slutade ammas nattetid vid ca 10 månaders ålder blev det mer varannan natt på riktigt (dock inte strikt varannan natt, var jag piggare en period tog jag fler nätter och var Micke piggare en period tog han fler nätter). My strulade rätt länge med sömnen, men vid 15 månader slutade hon äta på natten, och vid 17 månader sov hon sin första hela natt, och sen dess har det fungerat ganska bra (med några undantag). För tillfället vaknar hon några gånger per natt och gråter som om hon vaknat av en dröm, men somnar snabbt om igen tack och lov.

Eftersom My är så svår att lägga till lunch (och till kvällen om hon sovit lunch) så har vi tagit bort dagssömnen nu, och det fungerar mycket bättre!

Maja har äntligen börjat förstå att man ska sova på natten och vara vaken på dagen, och nu sover hon rätt bra. Hon somnar vanligtvis någon gång mellan 23 och midatt och sover sen till 03-04, äter och somnar om ganska snart. Sen brukar hon vakna och äta lite och prata lite vid sex snåret, för att sedan sova till 08-09 någon gång. I början somnade hon inte alls om efter att hon ätit, utan jag var tvungen att söva henne genom att vagga och gå runt, men även det börjar bli bättre.

Nä precis det är ju svårt att dela på amningen. De två nätter i veckan som min sambo inte jobbar tar han äldste sonen om han vaknar på natten. Annars har Jag båda. Nu sover de ganska bra så Jag har verkligen ingen sömnbrist, hade vi haft flera vakentimmar per natt hade Jag sett till att sova middag med yngste på dagen då sambon är hemma.

Min sambo kör bil om nätterna och Jag vill verkligen inte att han är trött då. Jag själv kör inga längre sträckor om Jag inte är pigg (som idag har Jag kört till galway 2 timmar, ligger i en hotellsäng och skriver.) För fy vad läskigt det är att köra när man är trött!

Nä såklart går det inte att dela på amningen.
Här så ammade i och för sig min son på nätterna fram tills han var drygt två månader bara, men då brukade vi gå upp båda två. Jag låg ytterst sällan i sängen och ammade.
Sonen kräktes väldigt mycket så nån av oss brukade torka spyor och den andra söva om ungen. Om han inte kräktes så brukade maken ändå ta barnet och söva om honom om han inte somnade på en gång.
Nu går den upp som vaknar först. Jag är den som behöver mest sömn och är oftast inte uppe först.

Jag tror att det blir den fördelningen för att kvinnor ofta är hemma från början. Den som är hemma blir den som får ta de flesta nätterna i många familjer.

Sa har vi inte gjort i min familj. Vi fick tvillingar och pappan blev darmed 100% delaktig fran borjan pa natterna - det fanns ju en bebis var att ta hand om! Vi hade en spjalsang pa vardera sidan om var sang och ansvarade alltsa for varsin bebis pa natterna. Sen nar de blev lite aldre har pappan tagit storsta ansvaret pa natterna eftersom vi bada anser att den som har det jobbigast pa dagarna ar jag som ar hemma. Han har ett mkt ansvarsfullt och hogt uppsatt jobb och pendlar langt, men han klarar sig pa mindre somn an mig och har ju dessutom mojlighet att sova pa taget (1.5h i vardera riktningen). Sa gor vi fortfarande, barnen fyller snart 3 men den ena sover fortfarande ratt daligt i perioder. Enda undantaget har varit nar han haft epilepsiattacker (2ggr sedan barnen foddes), da har han behovt sova mycket i flera veckor efterat.

Jag blev faktiskt besviken pa mig sjalv for jag trodde, innan barnen foddes, att jag kunde klara mig pa ratt lite somn. Men det kan jag inte :(

Nu ska jag aka och hamta barnen pa dagis :laugh:

Jag ammade bara Emilia en manad sa när hon at flaska var det ju inga problem att dela, men du har rätt i att om man ammar blir det ju lite svarare att dela lika.

mig behöver du inte känna dig ledsen för iallafall, jag är nöjd med hur nätterna fördelas nu, men annat var det när hon var runt.. 3 månader har jag för mig, då var jag helt bottenkörd och allt var fruktansvärt. Jag har turen att ha ett väldigt glatt och "enkelt" barn, hon leker mycket själv och är mkt försigkommen

Vi är helt överens om att när jag också jobbar är det varannan natt som gäller. Han kommer inte våga föreslå nåt annat sen tror jag :devil:
;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar