Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

*kl* lite ot.

Måste bara tipsa.

Vi har varit på resa och inför den så inhandlades en sulky, med kravet att den också skulle vara ett bra alternativ till "stora vagnen" här hemma (en Teutonia Lambda), liten i bilen, lätt att fälla ihop med barnet på armen, och lätt att bära med samma barn kvar på armen, då vi bor knöligt till med en smaaal trappa upp, men ändå stabil och "rejäl". Valet föll till slut på en Babyjogger City Mini trots att den var mer än dubbelt så dyr än vi tänkt oss, för den var så mycket bättre än alla andra vi tittade på och vi är så galet nöjda! :love:

Vi har haft den en månad nu samt varit iväg på resan och jag skulle nu lätt kunna tas för marknadsförare, särskilt om man ser till det här inlägget :P

Men jag ville ändå dela med mig av erfarenheten för jag är så GLAD över inköpet, så dagens första tips i tråden är ett barnvagnstips!

Nu är det sovdags här, godnatt allihop!

Hur uppfattar ni detta?

Skickade in inkomstuppgift ang dagis förut och hon
som sköter det ringde idag. Tydligen hade jag skrivit fel någonstans och lite sådant.

Ska då skicka in en ny så allt stämmer, frågade då om pappan behövde skicka in en ny också. Men nej han behövde inte fylla i öhvt? Trots att jag då sagt att jag har bara inkomst (csn då) till nov sedan har jag ingen aning om hur det blir.
Min sambo jobbar bara extra i behov av folk så det kan bli nån dag eller så här och där. Svar om a-kassa har han inte fått än.
Pappan har då fast jobb och en schyst lön. Han skrev i den första inkomstuppgiften så de borde ju se att han kan betala dagis men det räknas visst inte:confused:

Så nu ska vi som inte har inkomst betala högsta avgiften:confused:
Hur fan går det ihop? Vi har ju gemensam vårdnad, Isak bor varannan vecka och är dessutom skriven hos pappan.
Har inte pratat med honom än men ska göra det.

jag skulle inte våga ge det för matförgiftningsrisken.. fast samtidigt lär ju barnen i asien käka det så :p

sen så är det ju fisk! BLÄ!

*behöver jag få i mig zink och järn knaprar jag hellre på en spik*
Mitt livsmotto :D

Senast ändrad:

Min stora unge gör det, gjorde det första gången när han var drygt ett år. Lilla ungen har inte provat än, vi äter det inte så ofta. :)

suck och tvi.. här går det inte framåt med sömnen direkt... snarare bakåt.

natten till igår sket hon ner sig mitt i natten så vi bytte blöja vid 01. låg vaken en bra stund efter det och sov en hel timme(!). Sen låg hon vaken mellan 03-07. Då Gick pappan uppe henne så jag fick sova en timme. På dagen sen sov hon 45 minuter. Hur lyckas man??!!

Ungefär såhär är det varje natt - förutom bajsningen;)

Varje natt vaknar hon två - fyra gånger inom 3 timmar från det att hon lagt sig. Till slut går det inte söva henne i sin säng mer utan hon blir tokledsen och får komma över till mig, då somnar hon oftast om fort. Sen vaknar hon efter nån timme, HÖGST 1 ½, och kan inte komma till ro. Försöker man lägga henne i sin säng antingen
1.. när hon sover då vaknar hon.
2. när hon vaknat blir hon förkrossad.
Tills slut (oftast efter minst en timme) somnar hon om men sover så otroligt lätt, det räcker med att jag rör mig minsta lila eller låter lite så börjar allt om.

På tisdag börjar hon dagis, och jag letar jobb. Jag BÄVAR inför att behöva kliva upp tidigt när hon sover såhär! Bäst sover hon på morgonen, då ka. hon i undantagsfall sova 2 timmar i sträck.

Om jag tex skulle ha jobbat denna veckan som var och klivit upp vid 6, hade jag snittat på 3 timmar sömn/natt.

jag trodde att detta bara skulle hålla i sig nån natt, men det har varat i tre fulla veckor nu...:crazy::cry:

Comfort, ah, okej. När skulle du ge det som tidigast? (Jag minns inte hur gammalt ditt barn är.)

kpist, okej. Vi gav vår son det när han var 1½ ungefär, och nu när han är två fullkomligt älskar han det. Fem bitar laxsushi får han i sig, men om han kan få sno några laxbitar av sin pappa så är det helt ok, då är det bara att hoppa över riset. ;)

never:D

nä men skämt åsido, jag är rätt nojig över matförgiftning då jag råkat på många själv och vill inte att min dotter ska göra det (1 år) så jag kommer nog hönsa rätt mycket om sånt:o

Vad jobbigt. :( Har tyvärr inga råd att komma med. Mer än att när du börjar jobba så varva båda två, så att en tar barnet och den andra sover på soffan eller i ett annat rum, så att en får sova per natt. Hur gammal är hon? Hur aktiv är hon om dagarna? Jag vet att när jag var hemma med min son sov han sämre i slutet när jag började få svårt att aktivera honom så han var understimulerad, kan det vara något sånt?

Haha, jag ser framför mig hur du skickar med henne potatis- och majspuré till skolan. ;)

Okej, jag har aldrig haft matförgiftning, så jag har inte ens tänkt i de banorna. Men jobbigt att du råkat på många, kan det skilja mellan personer hur känsliga de är för matförgiftningar?

Jag har inte heller tänkt på matförgiftning så. Skulle jag känna att risken var stor att bli matförgiftad på någon restaurant skulle jag varken ge mitt barn maten eller äta den själv, oavsett rätt.
Men jag har heller aldrig blivit matförgiftad. :)

Förhoppningsvis rättar sömnen till sig när Moa börjar på dagis :) De flesta barn sover ju bra där och så får hon så mycket stimulans på dagarna att hon sover som en klubbad säl på nätterna ;)

Hon är 13 månader. Jag märker ingen direkt skillnad på när hon varit mycket stimulerad under dagen och när det varit mer lugnt. sambon har nog lite delade åsikter om att jag ska jobba, pengar är bra men han har nog inte lust med att hjälpa till om nätterna:D

jag har känslig mage, aft problem med gallan och magkatarr bla. Choklad gillar min mage inte heller, men det struntar jag i, det är värt några extra toabesök:angel:
En gång har det varit ofärdig fläskfile och två gånger räkor som ställt till det.

Fast det måste ju tära på dig att hon sover som hon gör, iom att du inte får sova ordentligt? Då måste han ju ändå vara villig att ta några nätter då och då iaf? Sover hon bara 45 min om dagen är det ju inte som att du är ledig om dagarna heller.

kl

Här är det också lite si och så med sömnen, men så är det väl när man har en liten tvåmånaders och en som blir två år i slutet av januari...

My sover oftast bra på nätterna nuförtiden, men har den senaste tiden sovit lite oroligt. Antingen drömmer hon eller så är det tänder som spökar, för hon vaknar rätt ofta och gråter. Tack och lov somnar hon oftast om ganska omgående ( vi hade ju en låååång period med nätter då hon var vaken 3 timmar i streck varje natt).

Vårt största sovproblem just nu är lunchsovningen. Hon behöver egentligen sova på dagen för annars är hon rätt grinig framåt sex tiden på kvällen, men det tar nästan alltid en timme att lägga henne på dagen och det är inte hållbart när jag har Maja också. I bilen somnar hon oftast utan problem om jag är ute och åker vid rätt tid, men det är inte alltid jag är det. I vagnen sover hon aldrig, och här hemma tar det alltså en timme för mig att lägga henne, och ännu längre om Maja är vaken. Sen sover hon ca 1-2 timmar oftast. På kvällen när man ska lägga henne tar det då ca 40 min för henne att somna, och någon av oss behöver ligga bredvid hela tiden. Oftast är hon inte ledsen, men hon kämpar verkligen emot tröttheten, hon slår lite lätt på sig själv, på väggen, på mig och på täcket, babblar massor, sjunger och leker med gosedjuren osv... Om hon inte sovit på dagen tar det max 5 min för henne att somna på kvällen. Från och med i morgon ska jag testa att ta bort lunchsovningen och bara låta henne sova på dagen om hon själv somnar (t ex i bilen). Det är liksom inte hållbart att lägga så mycket tid, energi och frustration på hennes läggning!

//Julia

Jo det tär...men han tar en natt på helgen, det underlättar en del:)

Snyggve hon får bara gå 3 timmar/dag nu (och jag ska bara ha henne där 3 dgr/v) så frågan är om det stimulerer så mycket nu, men jag hoppas!:D

vi har kommit överrens om det är båda är nöjda:)
(innan hette det att han behövde sova mer än mig eftersom han jobbar och då tog han ingen natt så jag är nöjd med framstegen;))

Fast du jobbar ju? :confused: Ok att det kan anses att vara "ledig" när man har ett spädbarn hemma, som sover stora delar av dagen, då kan jag köpa det. Men en på tretton månader måste ju underhållas, och sover hon bara 45 min om dagen är det ofta lika jobbigt som vilket annat jobb som helst, imo.

Sedan, givetvis, är ni nöjda är det jättebra, men jag vet att jag hade inte anförtrott mig själv med att ta hand om vårt barn om jag sov så lite. Jag hade inte litat på mig själv helt enkelt. Men gör du det är det bra, då behöver du säkert inte sova mer för att fungera, även om det såklart är önskvärt. :)

tror du vi har diskuterat detta eller:D Har tom gjort en tråd om det här för länge sen där även min sambo skrev.

Det dryga är att hon har aldrig sovit bra - inte på dagarna heller som spädis. Alltid varit otrolig vaken och medveten, och när de på föräldragruppen sa saker som : - ja Emilie klarar inte vara vaken mer en 1 ½ timme i sträck, satt jag bara och gapade.. att vara vaken 6 timmar har alltid varit en baggis (utom just precis i början såklart)
Än idag har hon aldrig sovit mer än 5 timmar i sträck, och det har hänt en gång.

Så jag är van att inte få sova - men visst fasen sägs det en hel del när hon varit vaken i 3 timmar mitt i natten-det ska jag inte sticka under stol med:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar