Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Icke! Jag vill inte döpa om, jag vill behålla. Det är min sambo som krånglar till det genom att envisas med att ha ett annat sorts smör i kylen också! :D

Dessutom identifierar sig mitt Bregott som smör, då är det en självklarhet för mig att kalla det smör. Har det andra smöret problem med det så får det smöret lära sig hantera sina problem. 🤷‍♀️
Så du vill att andra ska hantera skiten du skapar genom att döpa om bregott till smör?:nailbiting::rofl:

Det är väl bättre att du hanterar dina problem, annars kan jag rekommendera parterapi ;)
 
Jag tycker att attityden i den här tråden har gått från att vara hjärtligt hård och rolig till att bli väldigt otrevlig.
Att @Hedinn kallar det h*n har på mackan för smör är väldigt vanligt och förekommer nog i en stor del av de svenska hemmen. Det hela har troligen en mycket enkel historisk orsak nämligen att det man bredde på mackan var smör och när smörgåsmargarinet kom så följde ordet med. Vi har massor av ord i det här språket som har mer än en betydelse så varför är just ordet smör så extremt laddat. Folk är nog i de flesta fall fuller medvetna om att det inte är det som ursprungligen hette smör.
När jag var barn sa vi aldrig "kan du räcka mig Bregottet" eller "kan du räcka mig Lätt och lagomet" utan man sa "kan du räcka mig smöret".
 
Man säger ju också "Jag ska bara smöra mackan.." oavsett om det är margarin eller bregott eller liknande som åker på. Vi gjorde det i alla fall. :)
 
Jag skriver smör eller Bregott på inköpslistan, beroende på vilket det är som är slut. Men jag tror ingen i min närhet skulle ta fel på vilket av "smören" jag ber om, eftersom det går att förstå utifrån situationen.
Orka bli militant.
 
Vi säger "jag ska bre mackan".

Och jag sällar mig till de som både kallar smör och norrgott för smör. Har inte stött på några problem eller missförstånd hittills.

Numera säger jag också oftast "bre" tror jag om frasen av någon anledning kommer upp, och på svenska dessutom. 😅 Men när jag tänker tillbaka på ungdomen då det åts smörgåsar i parti och minut och pratades samtidigt, tror jag vi oftast sa "smöra".
 
Disclaimer/Statement:
Det enda jag har egentliga problem med i den här tråden är den skräck jag ser i vissa inlägg för att ha smör (den produkt som har SMÖR skriven på förpackningen) i rumstemperatur. Jag förstår det inte, men bryr mig noll om jag inte lever tillsammans med er.
(nu är det upp till er att avgöra om jag bryr mig.)

I övrigt är det en underbar tråd att lite civiliserat få trolla i.
 
Jag tycker att attityden i den här tråden har gått från att vara hjärtligt hård och rolig till att bli väldigt otrevlig.
Att @Hedinn kallar det h*n har på mackan för smör är väldigt vanligt och förekommer nog i en stor del av de svenska hemmen. Det hela har troligen en mycket enkel historisk orsak nämligen att det man bredde på mackan var smör och när smörgåsmargarinet kom så följde ordet med. Vi har massor av ord i det här språket som har mer än en betydelse så varför är just ordet smör så extremt laddat. Folk är nog i de flesta fall fuller medvetna om att det inte är det som ursprungligen hette smör.
När jag var barn sa vi aldrig "kan du räcka mig Bregottet" eller "kan du räcka mig Lätt och lagomet" utan man sa "kan du räcka mig smöret".

Och hemma hos oss sa vi Bregott om Bregott och smör om smör, så för mig var det oerhört förvirrande att kalla något för något annat än det som stod på förpackningen. Jag blev uppriktigt förvånad när jag insåg att andra tänkte annorlunda.
 
Man säger ju också "Jag ska bara smöra mackan.." oavsett om det är margarin eller bregott eller liknande som åker på. Vi gjorde det i alla fall. :)
Vadå "man säger" jag har inte smörat enenda macka i mitt liv, däremothar jag brett enhel del mackor. Väldigt sällanmed bregott dock.
 
Jag skriver smör eller Bregott på inköpslistan, beroende på vilket det är som är slut. Men jag tror ingen i min närhet skulle ta fel på vilket av "smören" jag ber om, eftersom det går att förstå utifrån situationen.
Orka bli militant.
Appropå det, vad skriver folk på inköpslistan om de kallar allt matfett för smör? Hur vet de då om det är bregott, smör, flora, lätta eller bakmargarin de önskar? Det blir taskigt resultat om man försöker steka i lätta eller baka med mellanbregott.
 
Och hemma hos oss sa vi Bregott om Bregott och smör om smör, så för mig var det oerhört förvirrande att kalla något för något annat än det som stod på förpackningen. Jag blev uppriktigt förvånad när jag insåg att andra tänkte annorlunda.
Det är intressant ändå att så många säger Bregott, för det är ju ett varumärke, inte produkten, tänker jag? Man säger ju sällan Skogaholmslimpan, utan man säger brödet. Eller?
Är det för att det saknas ett bra namn på smör som egentligen inte är smör?
 
Appropå det, vad skriver folk på inköpslistan om de kallar allt matfett för smör? Hur vet de då om det är bregott, smör, flora, lätta eller bakmargarin de önskar? Det blir taskigt resultat om man försöker steka i lätta eller baka med mellanbregott.
Smör om det behövs Bregott. Annat smör om det behövs sånt där han andra använder i köket. Ska vi ha båda (vilket oftast är fallet då vi nu gör stora inköp väldigt sällan) så skriver jag bara smör två gånger. 🤷‍♀️
 
Appropå det, vad skriver folk på inköpslistan om de kallar allt matfett för smör? Hur vet de då om det är bregott, smör, flora, lätta eller bakmargarin de önskar? Det blir taskigt resultat om man försöker steka i lätta eller baka med mellanbregott.
Ofta skriver man ju inköpslistan själv så när man står vid kyldisken är det nog rätt uppenbart vilken produkt man ska ha. Om det är partnern som handlar så borde det inte komma hem en ask lätta om man inte nu råkar använda lätta. De flesta jag känner kör med sitt märke så i slutändan så blir det inte så där jättemånga alternativ att välja på. Dessutom skriver man nog tydligare om man skriver listan till någon annan.
 
Det är intressant ändå att så många säger Bregott, för det är ju ett varumärke, inte produkten, tänker jag? Man säger ju sällan Skogaholmslimpan, utan man säger brödet. Eller?
Är det för att det saknas ett bra namn på smör som egentligen inte är smör?

Matfett har jag hört, kan ha varit från min mamma.

Just Skogaholmslimpa hörde jag ofta under min uppväxt på 70-talet. Man sa O’Boy också om varm choklad.
 
Jag fattar ändå inte. Det kan väl inte vara det minsta lilla svårt att förstå vad jag menar även om man bojkottar det extremt äckliga Lätt och lagom
Favorit i repris:
Det enda jag har egentliga problem med i den här tråden är den skräck jag ser i vissa inlägg för att ha smör (den produkt som har SMÖR skriven på förpackningen) i rumstemperatur. Jag förstår det inte, men bryr mig noll om jag inte lever tillsammans med er.
(nu är det upp till er att avgöra om jag bryr mig.)

I övrigt är det en underbar tråd att lite civiliserat få trolla i.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 212
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 573
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp