Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Favorit i repris:
Det enda jag har egentliga problem med i den här tråden är den skräck jag ser i vissa inlägg för att ha smör (den produkt som har SMÖR skriven på förpackningen) i rumstemperatur. Jag förstår det inte, men bryr mig noll om jag inte lever tillsammans med er.
(nu är det upp till er att avgöra om jag bryr mig.)

I övrigt är det en underbar tråd att lite civiliserat få trolla i.
Fast att medvetet driva gäck med andra och låtsas som om man är idiot är det verkligen roligt?
 
Matfett har jag hört, kan ha varit från min mamma.

Just Skogaholmslimpa hörde jag ofta under min uppväxt på 70-talet. Man sa O’Boy också om varm choklad.
Matfett är ju dock extremt vagt. Men det kanske är mer så idag när det finns diverse varianter på tub och folk steker i olja och sånt istället för smör i relativt stor utsträckning? Jag skulle ju aldrig säga att jag har matfett på smörgåsen, t.ex.
 
Det är intressant ändå att så många säger Bregott, för det är ju ett varumärke, inte produkten, tänker jag? Man säger ju sällan Skogaholmslimpan, utan man säger brödet. Eller?
Är det för att det saknas ett bra namn på smör som egentligen inte är smör?

Fast det är väl ganska vanligt att varurmärkesnamn blir synonyma med produkten?

Bregott istället för matfettsblandning
Oboj istället för chokladdryckspulver
Philadelphia istället för färskost
Tops istället för bomullspinnar
keso istället för cottage cheese
Lypsyl istället för cerat
 
Man säger ju också "Jag ska bara smöra mackan.." oavsett om det är margarin eller bregott eller liknande som åker på. Vi gjorde det i alla fall. :)

Bre mackan säger "man" väl ändå?

Smöra för någon annan gör man ju däremot. Förhoppningsvis använder man då inte något palmoljemargarin om man vill få sin vilja igenom :D
 
Ofta skriver man ju inköpslistan själv så när man står vid kyldisken är det nog rätt uppenbart vilken produkt man ska ha. Om det är partnern som handlar så borde det inte komma hem en ask lätta om man inte nu råkar använda lätta. De flesta jag känner kör med sitt märke så i slutändan så blir det inte så där jättemånga alternativ att välja på. Dessutom skriver man nog tydligare om man skriver listan till någon annan.
Jag vill alltid ha rätt produkt, inte bara oftast. Och sen har åtminstone inte jag ofelbart minne.
 
Matfett är ju dock extremt vagt. Men det kanske är mer så idag när det finns diverse varianter på tub och folk steker i olja och sånt istället för smör i relativt stor utsträckning? Jag skulle ju aldrig säga att jag har matfett på smörgåsen, t.ex.

Tror inte att någon stekte i olja på 70-talet? Men jag håller med dig om att det är vagt i dagens läge när det finns så många varianter att välja mellan. Minns jag rätt fanns det smör, bregott, flora, lätt och lagom och margarin.
 
Det är intressant ändå att så många säger Bregott, för det är ju ett varumärke, inte produkten, tänker jag? Man säger ju sällan Skogaholmslimpan, utan man säger brödet. Eller?
Är det för att det saknas ett bra namn på smör som egentligen inte är smör?
För att man behöver skilja det från "smörgåsmargarin". När man säger "bregott" är det för mig inte bara ett varumärke, det är en produktkategori "smör blandat med rapsolja för bredbarhet". Som kleenex på engelska.

I mataffären finns det:
Smörgåsmargarin (bredbar bytta, utan mjölkråvara),
Bakmargarin (skivbart block, utan mjölkråvara) ,
Smör (skivbart block, med mjölkråvara),
Bregott-ish (bredbar bytta, med mjölkråvara)
(Och något märkligt på plastflaska som är utanför mina referensramar och därför saknar namn för produkttypen. Fyller ingen funktion som inte olja på flaska duger till.)
 
Fast alltså, nä. Kommer jag på att jag vill ha en macka så är det ju då jag vill ha den. Kommer ju sällan på att ”åh, om en kvart vill jag nog ha en smörgås”. Och det är ju fullständigt ORIMLIGT att gå upp en kvart tidigare på morgonen för att smöret ska hinna tina?! Så mycket smör har man ju inte på smörgåsen ändå, att det märks sån skillnad i smak. Det är ju mest där för att ge lite extra fukt och få ostbiten att klibba fast.
Men jag fattar inte...
Pm man tar osthyveln och hyvlar en lagon stimms smör och lägger på mackan. När man plockat fram koppar, kokat kaffet/teet och är köar att äta - få är smöret lagom mjukt att bre.
 
Tror inte att någon stekte i olja på 70-talet? Men jag håller med dig om att det är vagt i dagens läge när det finns så många varianter att välja mellan. Minns jag rätt fanns det smör, bregott, flora, lätt och lagom och margarin.
Nä, det är därför jag tänker att ”matfett” funkade bättre förr, när det var i princip smör eller margarin som användes.
 
Men alltså, tråden har väl varit lätt ironisk från start? Tror liksom ingen tar inläggen här med dödligt allvar. Vore trist att döda stämningen nu liksom.
Den var lätt ironisk från start och övergick sedan i något som började likna förföljelse av en användare där så någonstans försvann det roliga så stämningen är rätt död sedan ett antal sidor tillbaka
 
Rent krasst så är ju även Bregott ett margarin - ett smörgåsmargarin - men ett bra sådant.
Hur definierar du margarin? Jag skulle säga att bregott är smör utspätt med olja - och att det inte är margarin.
Wiki säger "Margarin är matfett som vanligen baseras på härdad vegetabilisk olja." De är väl ren olja, inte härdad som används i bregott? Eller har jag totalt missat något väsentligt?
 
Vadå "man säger" jag har inte smörat enenda macka i mitt liv, däremothar jag brett enhel del mackor. Väldigt sällanmed bregott dock.
Bre mackan säger "man" väl ändå?

Smöra för någon annan gör man ju däremot. Förhoppningsvis använder man då inte något palmoljemargarin om man vill få sin vilja igenom :D

Okejdå, my bad! :D I vår hemtrakt var det vanligt att säga "smöra" istället för "bre."
Användes mjukost eller annat bredbart pålägg sa vi 'bre'.
 
Men jag fattar inte...
Pm man tar osthyveln och hyvlar en lagon stimms smör och lägger på mackan. När man plockat fram koppar, kokat kaffet/teet och är köar att äta - få är smöret lagom mjukt att bre.

Fast man kanske inte vill göra något annat, utan bara fixa en smörgås och gå ut.
 
Okejdå, my bad! :D I vår hemtrakt var det vanligt att säga "smöra" istället för "bre."
Användes mjukost eller annat bredbart pålägg sade man 'bre'.
Mina vänner sa också smöra. Jag var en korrekt besserwisser som rättade dem och sa att det hette ”bre” (åtminstone när jag lärt mig det själv).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 212
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 573
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp