Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

För att man behöver skilja det från "smörgåsmargarin". När man säger "bregott" är det för mig inte bara ett varumärke, det är en produktkategori "smör blandat med rapsolja för bredbarhet". Som kleenex på engelska.

I mataffären finns det:
Smörgåsmargarin (bredbar bytta, utan mjölkråvara),
Bakmargarin (skivbart block, utan mjölkråvara) ,
Smör (skivbart block, med mjölkråvara),
Bregott-ish (bredbar bytta, med mjölkråvara)
(Och något märkligt på plastflaska som är utanför mina referensramar och därför saknar namn för produkttypen. Fyller ingen funktion som inte olja på flaska duger till.)

Nja, både de du kallas smörgåsmargargin (alltså lätta, lätt och lagom osv) och bakmargarin innehåller ju i princip alla även de mjölk. Förutom de som det specifikt står mjölkfritt på.
 
I mitt barndoms hem på 1870-talet var:

Smör=det man har på bröd (oavsett om det var smör eller margarin)
Matfett=det man bakar med (inklusive smör)

Var det viktigt att det var smör om man t.ex. skulle göra pepparkakor sa man "riktigt smör"

Matolja fanns (även t.ex. olivolja). Man var noga med att inte steka i olivolja eftersom smaken försvann om den hettades upp och då förtiden var den dyr

Jag minns jättemycket bråk från den tiden - men aldrig om att någon fått fel fett på mackan
 
Appropå det, vad skriver folk på inköpslistan om de kallar allt matfett för smör? Hur vet de då om det är bregott, smör, flora, lätta eller bakmargarin de önskar? Det blir taskigt resultat om man försöker steka i lätta eller baka med mellanbregott.
Exet envisades med att kalla det smörgåsklister. Vilket förkortades till bara klister. Eftersom främsta uppgiften var att klistra fast osten
 
I mitt barndoms hem på 1870-talet var:

Smör=det man har på bröd (oavsett om det var smör eller margarin)
Matfett=det man bakar med (inklusive smör)

Var det viktigt att det var smör om man t.ex. skulle göra pepparkakor sa man "riktigt smör"

Matolja fanns (även t.ex. olivolja). Man var noga med att inte steka i olivolja eftersom smaken försvann om den hettades upp och då förtiden var den dyr

Jag minns jättemycket bråk från den tiden - men aldrig om att någon fått fel fett på mackan
Now we’re talking! Det där låter fullt rimligt. :D
 
Hur definierar du margarin? Jag skulle säga att bregott är smör utspätt med olja - och att det inte är margarin.
Wiki säger "Margarin är matfett som vanligen baseras på härdad vegetabilisk olja." De är väl ren olja, inte härdad som används i bregott? Eller har jag totalt missat något väsentligt?

I det du citerar står det "vanligen". Margarin är matfettsblandning som består av både vegetabiliska och animaliska fetter. Sedan sammansättningen se olika ut och kan både finnas med och utan tillsatser.
 
Nja, både de du kallas smörgåsmargargin (alltså lätta, lätt och lagom osv) och bakmargarin innehåller ju i princip alla även de mjölk. Förutom de som det specifikt står mjölkfritt på.
Skulle varit precisare. Menar så klart att det ska vara kärnad grädde som en väsentlig del av det substansbildande innehållet och inte slattar av skummjölk, kärnmjölk o.dyl. för smaksättningsändamål.
 
I det du citerar står det "vanligen". Margarin är matfettsblandning som består av både vegetabiliska och animaliska fetter. Sedan sammansättningen se olika ut och kan både finnas med och utan tillsatser.
Men då skulle inte veganprodukter klassas som margarin. Jag har alltid uppfattat som att det är processen i tillverkningen som gör att det blir margarin. Sen använder man det i förlängningen också om margarinbaserade produkter efter smak-, färg- konsistens-tillsatser är tillförda.

Men så länge du blandar "rena" fetter så blir det bara olika fettblandingar - oavsett om det är vegetabiliskt och/eller animaliskt i.

Edit: "vanligen" tänker jag syftar på att processen troligen går att göra med alla sorters fett, tekniskt sett, men att det sällan är någon som finner anledning att göra det med annat än veg. olja?
 
Den var lätt ironisk från start och övergick sedan i något som började likna förföljelse av en användare där så någonstans försvann det roliga så stämningen är rätt död sedan ett antal sidor tillbaka

Fast nä. Det är den ju inte alls. Att du inte uppfattar den som rolig är en sak, men jag ser då många inlägg på de senaste sidorna som fortsätter gå i god, lätt ironisk ton.
 
Fast nä. Det är den ju inte alls. Att du inte uppfattar den som rolig är en sak, men jag ser då många inlägg på de senaste sidorna som fortsätter gå i god, lätt ironisk ton.
En sista försök till förklaring sen lägger jag ner det här.
Inlägget personen svarade på handlade inte om det roliga i den här tråden utan handlade om att jag började få ont i magen över att vissa personer i flock började förfölja en enskild användares bruk av ordet smör. Att välja ut just det inlägget för att vara ironisk och försöka skapa skratt är inte roligt det är bara plumpt. Det fanns massor av andra inlägg som inte var allvarligt menade att välja ut för den typen av fyndiga kommentarer.
 
En sista försök till förklaring sen lägger jag ner det här.
Inlägget personen svarade på handlade inte om det roliga i den här tråden utan handlade om att jag började få ont i magen över att vissa personer i flock började förfölja en enskild användares bruk av ordet smör. Att välja ut just det inlägget för att vara ironisk och försöka skapa skratt är inte roligt det är bara plumpt. Det fanns massor av andra inlägg som inte var allvarligt menade att välja ut för den typen av fyndiga kommentarer.
Förmodligen är jag en av de du menar att agera i flock,
så eftersom jag trampat på dina tår utgår jag ur denna tråd.

Använd ordet smör hur ni vill.
 
Förmodligen är jag en av de du menar att agera i flock,
så eftersom jag trampat på dina tår utgår jag ur denna tråd.

Använd ordet smör hur ni vill.
Om jag tar ansvar för mina beslut och du tar ansvar för dina så blir det mycket bättre. Jag tänker INTE ta ansvar för att du tar illa vid dig av att jag försöker bromsa något som går mot mobbing. Om du var inblandad har jag inte ens susning om det får du avgöra själv
 
I mitt barndoms hem på 1870-talet var:

Smör=det man har på bröd (oavsett om det var smör eller margarin)
Matfett=det man bakar med (inklusive smör)

Var det viktigt att det var smör om man t.ex. skulle göra pepparkakor sa man "riktigt smör"

Matolja fanns (även t.ex. olivolja). Man var noga med att inte steka i olivolja eftersom smaken försvann om den hettades upp och då förtiden var den dyr

Jag minns jättemycket bråk från den tiden - men aldrig om att någon fått fel fett på mackan
1870, ja är imponerad över din livslängd har du fyllt 150 än? Jo på 1870-talet måste olivoljan varit ordentligt dyr. :rofl:
 
Äsch, margarin har konstig färg och smak och är typ matt istället för blankt. Rent vetenskapligt alltså. Samma sak med Lätta och liknande.
Jag är så fascinerad över att folk har koll på sånt där. Jag skulle aldrig klara ett blindtest på olika sorter, och kan inte låta bli att fundera över hur mycket smör folk som kan det har på sina smörgåsar. :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 212
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 573
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp