STORA hundar

Sophia_

Trådstartare
Ni som har riktigt stora raser (berner sennen, grand danois, borzoi, irländsk varghund mfl) hur löser ni det i praktiken?
Hur åker hunden i bilen? Blir det jättetrångt hemma? Problem med att hunden når upp överallt (maten på bordet mm.. :angel: )?

Andra grejer som ni upptäckt i efterhand är roligare/svårare/lättare/problematiskt med stora raser?

Sv: STORA hundar

Grand Danois. 80cm i mkh 65kg

Bil: Opel Vectra = normal stor kombi.

Matbord/bänkar: Är lärd att inte röra något. Får inte heller stå och lukta vid bordet. Då säger jag till henne att gå väck.

Hemmet: 50kvm litet hus alternativt lägenhet på ca 65kvm. Det är inte trångt inne. Inne sover/vilar hunden.
Busa, leka, motionera, träna osv sköter vi utomhus.

Träning: Hunden är i bra belöningshöjd! :idea:
Träning är för övrigt något som är viktigt när man har en hund man inte kan ta under armen om det blir jobbigt...

Vet inte om det finns något direkt problematiskt med stor hund. Inte som jag kan komma på.
Allt är ju större, skit, matgivor, rörelser (glada när man skall gå ut t.ex) men det är väl inte så konstigt.

Nej jag kan inte komma på något negativt. Har man hittat den rasen man vill ha och vet att rasen passar in på det man vill göra så bekommer det inte att det är en bjässe (eller hårboll, eller morgontoffla, eller naken eller.....)

Åh, har du ngn bild? :love: GD är min hemliga favoritras men jag törs inte ens föra det på tal här hemma att man kanske skulle skaffa en sådan...? :angel:

Har aldrig varit problem med dom GD's jag haft i mitt liv. Min låtsasmamma har 7 st hemma nu, tror jag att det är, och det går hur bra som helst. Gillar man rasen så gillar man också storleken och har inga problem med den.

Min GD sov i sängen, fick plats i alla bilar (En kort period åkte hon i en liten Golf, hon kunde ligga ner där bak och allting.) och lärde sig fort som unghund att man inte får ta från diskbänk/bord bara för att man når. Dock så hade hon en ovana att vilja lägga huvudet på bordet och dreggla under måltiden, om vi hade gäster. Hon visste mycket väl att det inte fungerade med oss, så hon provade alltid med alla nya. Kaaaanske kunde man få en liten smakbit ju.. ;)

Har aldrig varit trångt inomhus heller, förutom som valpar och yngre unghundar, så leker man inte inomhus alls hos mig. Möjligtvis kan man göra enkla trickträningar, godissök osv, men inte något full-fart-bus.

privat20.JPG

Finns fler här: http://community.webshots.com/album/177329846oHgHwM

Jag har nu en grandis som är 3, och ett litet monster som är en blandning Lhasa Apso/Tibetansk spaniel. Och jag måste säga att generellt så tycker jag att det är lättare att ha en stor hund än en liten. Inimhus så är det ofta så att stora hundar inser sina begränsningar, så dom är väldigt lugna ( hade en Irländsk Varghund innan). Medans du ofta har en liten hund springandes runt benen jämt. Sedan är det ju som nån annan skrevs här att det blir ju mer av det mesta som tex. mat, skit ect.....:crazy: Bilen är inga som helst proplem för mig iaf, har en Santa Fee med gott om bagage utrymme. Den enda nackdelen jag kan komma på är väl att många hundrädda människor (både barn och vuxna) blir så himla mkt räddare när det är en storhund:angel:
Ior (grandis) som valp, och då är det skönt att ha en stor beskyddare
Blandat016.jpg

Åååhhh Irländsk Varghund......en sådan vill jag ha någon gång i livet. Men jag har precis som trådskaparen funderat på detta med storleken och hur mycket bökigare det kan bli med en sådan jättestor hund. Vi är tex ofta uppe i fjällen och bor i husvagn och kör skoter och jag har inte riktigt kommit på hur man skulle få det att fungera praktiskt med en varghund.

Vi har haft två bernersennen (båda är tyvärr döda idag :cry: ) Hemma var det egentligen aldrig trångt. Och enda gången jag upplevde att det blev trångt i bilen var om hela familjen skulle till sommarstugan (4 människor, 2 bernisar och en massa väskor), då hjälpte det inte att vi hade en farmarbil, trångt blev det och varmt! Ett annat problem med stora hundar är att man inte orkar lyfta dem, något som skulle ha varit bra att kunna göra tex. i och ur båten, speciellt när hundarna började bli gamla och stela (både levde över 10 år).

Jag älskar stora hundar och tycker att de är "mera" hund men har ändå valt en medelstor ras (ca 45 i manken) till mig själv. Det är helt enkelt mera praktiskt med en mindre hund just nu.

Har haft en Varghund för många år sedan...han var med mig överallt utan problem, nästan alltid lös oxå :)

Skulle mer än gärna skaffa en till i framtiden, emn just nu har jag många små istället för en stor;) fortfarande håller jag mig till vinthundarna...har för närvarande 3 whippar :love: ..och ja...en lite större blandras oxå (schäfer/samojed)

Underbar :love: :love: :love: saknar min såååååå :cry: men kanske i framtiden.....:p

En kompis har en hovawart, 69 cm i mankhöjd.
Han åker i bakluckan på bilen (ibland är den avdelad, om vi är flera som åker med våra hundar, då blir han och min lagotto instoppade på samma sida). Han når väldigt bra, men är uppfostrad (numera :D) och tar inte från bordet - se men inte röra.
De har inte speciellt trångt, han sover på sin plats på en fäll på natten. Träning och motion sköts utomhus.

Bild, man kan ana storleksskillnaden på honom och lagotton

(ChristinAs GD är så snygg!!)

Vi har bara en jättevalp än så länge, 5 mån och väger nästan 20 kg. New F/Bernard Sennen.
Så jag kan väl egentligen inte uttala mig. Fast något som jag börjat reflektera över är just det att man inte kan lyfta honom (det är redan jobbigt). Men annars ser jag bara fram emot att ha en jätte i familjen. Får väl återkomma för utvärdering;)

Kul att ni gillar Nova!

Det någon skrev att de inte springer kring fötterna stämmer till viss del hos oss.
För det mesta är hon lung inomhus, som jag skrev. Men när man skall gå ut, då är det salsa i hallen!!! Och när en stor hund försöker gå agility-slalom mellan benen så kan man lätt tappa balansen!
Men det är av glädje så hon är förlåten!

Har en "liten" Grosserhane, ca 67 cm hög, 47 kg.

Det som jag ser som problematiskt är just det att jag inte orkar bära honom om det skulle hända ngt. Därför bor vi på bottenvåning med p-platsen precis utanför... ;)
Det som blir trångt är om man ska åka på någon längre resa (50-60 mil), han trivs inte med bara halva utrymmet i v70n utan vill helst ha hela. Jag vet att ju mindre utrymme desto säkrare vid en krock - men han trivs bättre med att ligga utsträckt än i en boll. Då får vi packa smått, ha väskor i baksätet eller i takboxen. Ska man också vara borta länge tar hans mat stor plats, det går ju åt ca 15 kg på en månad. Således lika bra att ta med hela säcken... ;)

Han kan lägga huvudet på bordet - men vet att han inte får ta något, likaså från diskbänken.
Som någon annan sa före mig, det märks när en stor hund yrar omkring i hallen, ivrig för att komma ut. :) Annars är det lugnt inne.

Hur funkar det att åka kommunalt - tåg/buss etc? Ngn som brukar göra det med sin bjässe? :)

nu har jag inte någon jättehund, men två ganska stora (55cm/30 kg resp 65cm/40kg) och eftersom jag inte har någon bil blir det till att åka kommunalt. vi har åkt allt utom flyg och det går jättebra. jag undviker dock att åka vid rusningstid, folk har märkligt lite respekt när de blir stressade.

Jag åkte tåg, buss, tunnelbana osv med min GD. Det gick jättebra alla gånger. På tunnelbanan åkte jag alltid i en fyrkant, så att hon fick plats att ligga ner.

Dom få gånger som folk försökte att tränga sig över henne eller liknande, då sa hon ifrån. Då backade dom undan så fint, trots rusningstrafik.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 431
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 946
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar