Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Är de riktigt svullna kan du dra på en gramsn och hänga på toarulle-ligan! :idea:;)

Kryddan: ja det är papper på tror jag. Jag har sluppit se. Bara fått det berättat av de som utför det. Man gör det ju gärna i smyg så ingen ska veta. Jag håller dock inte käften om det jag tycker är idioti. Även om jag inte namnger folk så tycker jag man ska få veta att sånt förekommer.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag kan tänka mig att toarullen sitter där så dom inte kan vika in nosen så man får verkan upp i första nackkotan och därmed skapa någon slags (falsk) eftergift där. Jag vet att man kan rida upp hästen i nacken på graman och sedan få igenom halvhalterna med nacken högst. Tror detta är någon annan variant då så dom inte kan ducka ner.. eller nått :cool:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Det blir ungefär som att rida på ett oledat tränsbett. Det är många hästar som trivs på dem och man får ju lära sig (och hästen) att rida på ett sådant bett då. De är ju till och med godkända i TR för dressyrtävling nu. Det blir inte lika stor variation på ett oledat, men när hästen trivs på det och man lärt sig tycker jag det fungerar väldigt bra. Passar säkerligen inte alla förstås, men man får ju anpassa efter hästen.
Jag har även ett ledat stångbett (även det Billy Allen) som jag använder ibland. Har satt ihop skänklarna på det så att de inte spretar åt olika håll, men jag växlar mellan de olika betten som sagt. (har 6 olika träns, med olika bett, som jag varierar med. Stångbett och tränsbett)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det var en bra förklaring :bow:
Jag försökte få till något i den vägen igår kväll, men jag var nog för trött så jag gav upp.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Apropå att din häst har en liten mun o inte skulle få plats med kandar...

Det går visst. Men det förutsätter att man inte sätter bridongen för lågt. Den har ju ingen hävstång o därmed dras uppåt. Du ska ha iallafall ett veck i mungipan.

min kan inte ha sin sprengerstång som är tjock. Till salu btw;)
Men ganska tunna bett kräver ju oxå sin man.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Det blir ungefär som att rida på ett oledat tränsbett. Det är många hästar som trivs på dem och man får ju lära sig (och hästen) att rida på ett sådant bett då. De är ju till och med godkända i TR för dressyrtävling nu. Det blir inte lika stor variation på ett oledat, men när hästen trivs på det och man lärt sig tycker jag det fungerar väldigt bra. Passar säkerligen inte alla förstås, men man får ju anpassa efter hästen.
Jag har även ett ledat stångbett (även det Billy Allen) som jag använder ibland. Har satt ihop skänklarna på det så att de inte spretar åt olika håll, men jag växlar mellan de olika betten som sagt. (har 6 olika träns, med olika bett, som jag varierar med. Stångbett och tränsbett)
Anledningen till att det raka bettet fått så stor utbredning är för att sveriges hästtandläkareutbildare påstår att det är bra. Ja det ger mindre skador på lan o mungipa o mer tungfibbel- från en som inte kan rida dressyr själv.

Varför sätta ihop skänklarna när man t o m har ledad kandarstångsskänkel numera för att kunna ha lite mer oberoende inverkan mellan sidorna.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tyckte att förklaringen var sämre.

Iom att volten svänger hela tiden så är det inte ställningen som ska vara helt fel, utan som kryddan menade- bara med tagen bakdel.

Proffs som kan förbättra o utveckla hästars gångarter har visat kontraställd öppna i galopp, men då på långsidan o egentligen är det mer än tanke än motstäld- rak framdel för att få in bogen samt tänja innersidans muskler som gärna blir kontraherade i galopp.

biggans förklaring med bogen in o tagen bakdel var bra, kruxet är när folk skriver regelrätt öppna sluta o när man inte ens kan rida den på rakt spår. då bör man inte ge sig på det på böjt spår.

Vilka är det som förordar det?
Ja inte är det ngn medelryttare om inte kan resten. det kan bara bli soppa.
Man får ju inte rida rörelser på bekostnad av takt, schwung eller rent obehag för hästen. Bara en kort korrigering o då gäller det att man vet vad man gör o inte knotar vidare utan att ha förbättrat- gjort klart.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Raka tränsbett används inte av de flesta som utbildat x antal hästar. Just för att man insett att det ger tvetydiga signaler och gör det svårare än det måste vara. De flesta hästar ogillar också tungtryck. Men många hussar och mattar har gått på den missen iaf.
En bridong används ju för att ställa och påverka ena sidan. Med rakt bett blir inverkan i båda sidor.
Att hästtandläkare förordar det är ett jäkla gissel. Det ger visserligen mindre synliga skador vid felanvändning. Men det blir längre utbildningstider, mer stret i munnen och triggar ofta en mottrycksreflex i hästen och gör så att man får svårt att få en lugn, mjuk och eftergiven mun.
Vill man lära någon något är tydlighet och konsekvens a och o. Och man bör inte gå in i önödig kamp.
Jag vet inte en enda hästtandläkare som sett och utbildat nog ekipage att ge bettråd. Hästarna får i slutändan ta ännu mer stryk i munnen. För jo.. Folk drar mer än man borde och rider med mer tryck än man borde.

Så länge som du inte har sidostycket och tyglar lösa löpande i samma ring som mundelen sitter är det inte samma sak som ett tränsbett. Alls!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Delvis *kl*

Jaha. Idag red jag i förvänd sluta på volt och var noga med att kolla exakt hur hästen var ställd. Och den var rak. Inget ställd utåt alls. Jag red alltså precis så som jag har ridit för A-tränare inom både hoppning och dressyr när jag red så här idag och det var ingen ställning utåt, bara höfter ut. Det blir lite lättare att tänka i engelska termer ibland, höfter ut, höfter in, bogar in o s v.
Om man ställer hästen utåt så har man tappat en del av funktionen med den här träningen tycker jag. Det är svårare att rida hästen rak dessutom.
Det här är bara så som jag gör men jag har faktiskt ingen aning om ifall det överensstämmer med de gamla mästarnas ideal. Däremot så är den där braiga portugisen som jag har ridit en del för skolad i den gamla mästarandan och han hade inte heller något att invända mot sättet som jag red förvänd sluta på volt på. Han var nöjd med det.

Alltså rak i bogar/halsen/nacken och bara böjd i bålen.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

biggans förklaring med bogen in o tagen bakdel var bra, kruxet är när folk skriver regelrätt öppna sluta o när man inte ens kan rida den på rakt spår. då bör man inte ge sig på det på böjt spår.

Vilka är det som förordar det?

Vilka är det som inte kan rida öppna och sluta på rakt spår innan de börjar med rörelserna på böjt spår? I de diskussioner som varit på de senaste sidorna har jag förutsatt att det handlar om skolor som de skall utföras.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Och jag rider förvänd sluta på volt precis som du. Men om någon beskrev det som om det ser ut som om hästen är utåtställd så skulle jag nog inte protestera.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nyfiken blir jag nu...

Vilken blir din yttertygel i den övningen?

Låter för mig som tagen bakdel på böjt spår, om hästen inte är böjd genom kroppen fram. Kallas det verkligen för förvänd sluta?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

För mig känns det märkligt att kalla det skola, förvänd som rättvänd. En skola är för mig alltid en böjd och ställd rörelse. För mig är det där mer tagen bakdel eller något liknande.

Förvänd sluta rider jag med både böjd och ställd häst. Däremot är det inte en övning alla hästar klarar av från start(snarare ingen ;)). Bogarna är det som jag vill ha raka på linjen. Och sen hästen böjd och ställd som i en vanlig rättvänd sluta. För att hästen ska orka får man antingen dra ner tempot eller rida stooor volt. Och det är en övning som görs på hästar som kommit en bit.

Varför ska man ha hästen rak fram?

Jag upplever inte att det blir omöjligt att hålla ens en sladdrig orm till PRE på linjen om man rider dem böjda. De måste ju lära sig signalsystem för hur man precitionsrider kroppsdelarna på dem bara. Så man kan pilla in dem på injen. Och det utan att börja inverka bakåt i handen. Lätta lätta hjälper i sidled.
Och samma med balansen i manken på dem. De får lära sig signalsystem för det.
De behöver ju sällan ridas loss. De är så mjuka och rörliga. Men de kan ju absolut stärkas av att arbetas i böjning.
Även om man med dem inte böjer i början. Då sladdrar de ju iväg innan de lärt sig vara på hjälperna.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Bra fråga... Har du fler? :p Om man gör det här i galopp så är det det höger tygel i a f om man galopperar i vänster galopp. Vad det gäller skritt och trav så är båda tyglarna yttertyglar så att säga eftersom man rider en häst lika mycket på båda tyglarna. Nu får jag väl huka mig för det blir väl minst 10 "påskallen" svar på detta... :D
En häst böjs alltid bara i bålen. Man ställer den i nacken och flyttar bogar/höfter. Sen kan man i o f s böja den hit och dit i halsen men det har inget med böjning att göra som i att "böja" hästen.
Knappt man vågar gå in på den här sidan igen efter DETTA svaret. Ha ha :devil:

Immer, vad bra att vi kom fram till samma sak efter att ha provridit oss igenom övningen :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jodå! Vänta bara tills frågeartilleriet kommer igång :D
Kan man göra regelrätt sluta på volt?

Försöker reda ut mina tankar:
Vänster volt, höger sluta. Slutans inner bak går en större bana och skall skjuta iväg bogen utåt? Den skall inte sträckas framåt? Slutans ytter bak som skall bära och skjuta hästen framåt, skall nu skjuta hästen utåt? Det blir jättebaklänges för mig. och framdeles som skall gå stadigt framåt, skall nu behöva korsa? Även om det är ack så lite, så är det ändå väldigt knasigt på nåt sätt. vad har man övningen till? Lossa?

Jag kan rida några steg bogen in på volt och sen räta om vart annat, tycker det är mycket effektivt om hästen gärna faller ut eller in, men väldigt sällan tagen bakdel (förvänd). Vet att jag gjorde en övning åttavolt, med bibehållen böjning åt ett håll under en period, men då försökte jag hålla hästen på voltapåret, utan att ta in eller ut bak eller fram.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

:eek: i GALOPP??? :D

Gu så konstigt! Varför då? På volt? Böjd åt 'fel' håll dessutom? Jag skulle nog aldrig ens bli så kreativ o komma på det. Hur gör man? Vad är inner o ytterskänkel? Haha! Du är galen! :rofl:

Ps
För mig är ryggraden på hästen från svanstipp till Atlas. Sen att ryggen inte har lika stor rörlighet överallt är ju en grej, men jag tänker nog inte att halsen från bogarna skall vara helt rak o sen en liten 'knix' i atlas. Jag vill visualisera en genomgående böjning. Med din övning känns det som ett S.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

*delvis knapplån*

Vill bara flika in här att två gånger om året besöker jag en rikskänd hästtandläkare i Östergötland med Campero och jag har flera gånger frågat om han vill se betten jag rider med men han har än så länge bara sagt att det inte behövs för han kan inte se att betten orsakar några problem. Vid ett besök hade han några sår i slemhinnan som inte berodde på hans problematik men de tyckte inte det var allvarligt (medan jag rådbråkade mig själv rejält om vad som orsakat dem). Så de går definitivt inte in och ger bettråd i alla lägen.

Jag tror det handlar om något så enkelt som att de inte gärna kan gå in och ändra folks ridning bara genom att se en häst i munnen, men de kan rekommendera ett bett som (i teorin) minskar risken för skador i hästens mun. Problemet blir ju bara som Tuaphua säger, att om ryttaren inte ändrar ridningen kommer problemet sannolikt tillbaka.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Kryddans övning i galopp är ju mer än avancerad.

Jag glömmer aldrig Tinnes förmaning att hästen inte kan/ bör böja sig lika mkt i galopp i öppna som den kan i trav. Jag förlitar mig på att hon vet vad hon talar om.

Det krävs ju skitmkt ridning o övervakning- att man är kunnig o kan finlira om en sdn övning ska ge ngt. Det låter igen som man vill tänja innersidan... i min smak för mkt.
Yttretygeln är ju alltid den långa sidan- den som du ska kunna komprimera/ få upp på bakdelen.. Den som den är ställd i... i allt utom kontra/ motställning.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Den sitter där för att man inte kan rida ut halsen om man drar hästen i vad man tror är form/på tygeln. Om den inte sitter där dras ganashvinkeln ihop och minskar. Med rulle behålls den öppen hur mkt de än drar.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Anledningen till att det raka bettet fått så stor utbredning är för att sveriges hästtandläkareutbildare påstår att det är bra. Ja det ger mindre skador på lan o mungipa o mer tungfibbel- från en som inte kan rida dressyr själv.
Stor utbredning vet jag ingenting om. Är det det? De jag känner som använder sig av oledade tränsbett (inkl mig själv) gör det för att hästarna trivs på det. Ingenting annat.

Varför sätta ihop skänklarna när man t o m har ledad kandarstångsskänkel numera för att kunna ha lite mer oberoende inverkan mellan sidorna.
De är fortfarande ledade skänklarna, men sätts ihop nertill för att inte nedre delen av skänkeln ska peka framåt när man tar i ena tygeln. Själva bettet är ju ledat och man kan ta tygeltag utan att det påverkar den andra sidan av bettet. (lät som en flummig förklaring. Hoppas det framgår vad jag menar)
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp