Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jo jag hänger upp mig på felaktiga o egna hemmabenämningar- som dialekter. En missanvänd vokabulär.

På samma sätt som "arbete" när hästen hanteras från marken.

Jag har aldrig opponerat mig mot sluta på volt ej heller att ta med bogen in om hästens sedan blir kvar med rumpan inåt.
Tränaren måste ju säga åt ryttaren hur det ser ut o vad som felas.

att ha hästen rak i nacke hals o sen leda in den är ju oxå en korrigering för att hästen inte vänder med bogen först eller är förböjd.

Jag checkar dagligen att jag inte rider med för mkt innerhjälper o just nu är hästen väldigt mjuk o följsam- härlig:love:

Kryddan. Är det spanska tränare du rider för?
Jag undrar ju för här ställer man på sin höjd utåt eller nja... mer rakriktar konstant. Mer kyrametaforen- in mellan tyglarna, in i paketet.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej, jag har aldrig ridit för någon spansk tränare. Däremot har jag ridit för två portugisiska, varav en är en av de bästa jag har ridit för och den andre var inte alls i min smak. De jag brukar träna för är adepter till Kyra så jag tror inte att det är några större konstigheter. Helst hade jag ridit för själva Kyra men det kan man väl se sig i månen efter! :D
Jag tycker att du skriver bra Axel för man begriper vad du pratar om. Jag har verkligen noll förmåga att uttrycka mig när det gäller ridning, tyvärr. Jag tror att vi ofta tycker samma sak fast du förklarar på ett bättre sätt. Jag håller i a f alltid med om vad du anser.
Det som är med mig är att jag inte tar så blodigt på ridningen. Jag sitter upp och ser vad det blir av det hela bara. Ibland blir det lysande och ibland blir det inte så lysande... Min häst har en väldigt varierande dagsform minst sagt. I vilket fall är det inte aktuellt att rida en massa böjningar på honom, han rids in i handen på båda tyglarna. Det där med att rida på yttertygeln är en helt förlegad grej :) Var nu det kom in i bilden?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Gissa varför varken öppna på volt eller förvänd sluta på dito används i TR.
Det är en korrigering av ngt slag som jag skulle vilja se på film. Ge gärna belysande exempel.

Jag har dessvärre ingen film. Men jag kan bjuda på två citat från Podhajskys "Den klassiska Ridkonsten" igen. (Observera att boken är översatt från tyska, och att i Tyskland är det tydligen så att den inre sidan alltid är den som vätter mot mitten av ridbanan!)

Om öppna på volt:
Vid den Spanska Ridskolan lärs den unga hästen öppna, liksom de flesta andra sidvärtsrörelser, under trav. Man utgår härvid från den åsikten att varje sidvärtsrörelse kräver schwung och den är bättre i trav än i skritt. det har visat sig fördelaktigt att göra den unga hästen förtrogen med denna rörelse på den stora volten. Förutsättningen är dock att den rör sig i livlig kort trav - bara i detta tempo kan sidvärtsrörelsen utföras - med ett jämnt stöd och att den går riktigt formad på voltspåret. Då förs bogarna in mer i volten med den inre tygeln, varvid den yttre måste förhindra att hästen förböjer sig i halsen. Innertygeln sörjer alltså för att ställningen inåt bibehålls, den yttre bestämmer graden av ställning och leder hästen i den föreskrivnina riktningen.

Om förvänd sluta på volt:
En mycket bra övning för vigheten är förvänd sluta volt. Hästen leds ur förvänd sluta vid väggen in på en volt i vilken den är ställd utåt. Framdelen går på ett mindre och bakdelen på ett större voltspår. Ryttaren sitter mer på det yttre sittbenet och måste dra tillbaka den inre axeln något för att kunna hålla ut bakdelen motsvarande med innerskänkeln. En bra, men mycket ansträngande övning, vid vilken man noga måste ge akt på regelbundenheten och lättheten i stegen
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så trevligt att du hittade detta! :) Däremot så tror jag att det är en felöversättning att hästen skall vara ställd utåt i en förvänd sluta. Det skall den inte. Den skall vara rak i frampartiet med nosen i färdriktningen och bara vara böjd i bålen.
Alltså "höfter ut".
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu måste jag tänka.... Om jag rider förvänd sluta längs spåret och därifrån vänder in på en volt med bibehållen ställning (dvs hästens panna pekar rätt fram) så blir det ju ändå som om hästen är ställd utåt :confused: Om framdelen ska formas som volten och höften gå utåt måste ju hästen bli S-formad istället.
Tänker jag helt fel? Funderar nästan på att gå ut och sadla nordsvensken för att testa :p Besten har gjort sitt för den här helgen, jag var så nöjd med henne efter gårdagens träning att jag inte ville rida idag, utan lät tränaren rida henne istället - det var en fröjd att se, hon och portugisen var magnifika tillsammans!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vad roligt! :) Ställd utåt kan jag inte riktigt se framför mig. Man vill ju att hästens nos/panna - whatever - är i rörelseriktningen, alltså spårar framdelen i sin helhet i rörelseriktningen. Och eftersom man brukar rida den här övningen på en stor volt så kan man ju rida hästen i stort sett rak i framkärran. Här har vi ett utmärkt exempel på att jag är så kass på att uttrycka mig i ridtermer! :p Skall göra detta imorgon och fundera igenom det hela lite mer :) Generellt sett så är en utåtställd häst något jag försöker undvika i a f, det är mer om man inte kan ratta upp en vrålpigg sak som det kan ha en fördel i svängarna, så det är inte det att det är ett big no no, men kan man ha en rak häst eller en som är ställd i rörelseriktningen så är det att föredra i a f. Tycker jag åtminstone. Och det var också detta som gjorde att jag inte gillade den ena portugisens dressyrträningar, för han var väldigt mycket för detta att ställa utåt. Det har aldrig någonsin hänt att jag har ridit en dressyrträning för nån annan som har sagt att man skall ställa hästen utåt faktiskt. Även om man naturligtvis kan göra det också ifall man har en klar idé om varför, men i dressyrsammanhang så hör det inte riktigt hemma. I dressyr så brukar man mer säga att man skall se sin väg mellan hästens öron och är hästen utåtställd så hamnar man ju i väggen!
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

,
Jag rider enhändigt på blank stång ibland, men minst lika ofta på vanligt, enkelt tvådelat tränsbett och utan nosgrimma. Jag är verkligen inte perfekt, och min häst är inte färdigutbildad (blir de någonsin det?), men det är väl knappast förbjudet att prova stång ibland?


Men om du läser citatet ser du att han anser att du inte borde göra det? Till vilken nytta gör du det? Vad kan hästen få ut av det? :confused:



Ja, det håller jag med om. Om man tror att man har uppnått samma perfektion som de gamla mästarna så är man nog tämligen kaxig,

Fast om du läser som sagt, så anser en av de verkliga mästarna som verkligen haft inflytande över dressyren inte att du (och knappast andra av dagensryttare heller) har förutsättningarna och skickligheten att rida på blank stång, och då saknar det syfte? Men du sätter dej över det? Du vet bättre? Jag kan inte tolka det på annat sätt! Så jag undrar hur du anser att att du kan inverka rätt och utan att bara störa hästen på blank stång och med en hand dessutom?
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Finns det en svensk översättning? Jag skulle vilja veta vad en proffsöversättare tolkade de fetstilsmarkerade raderna till:

However, guiding a horse with the left hand alone requires a completely trained horse that is capable of responding to the curb only. The old masters, who had time and means for such thorough work, knew only the curb as the bit for the well-ridden horse and placed their little finger between its two reins. For preparing the green horse, they used the cavesson. Today, since we have once and for all added the bridoon and its two reins to the curb bit, we admit right from the start that we do not intend to, or are not able to work our horses to such perfection that they can be mastered under all circumstances with only the curb reins in the left hand G.Steinbrecht (1884, in: 1995, 19).

Min egen, högst amatörmässiga översättning:
I våra dagar, när vi en gång för alla har lagt bridongbettet och dess två tyglar till stångbettet, medger vi redan från början att vi inte har för avsikt att, eller inte har förmågan till, att arbeta våra hästar med en sådan perfektion att de kan bemästras under alla omständigheter med bara stångtygeln i vänster hand.

Det skulle man kunna tolka som en uppgivenhet - man vill inte längre sträva efter perfektion/ridkonst nu när man har introducerat det kombinerade kandaret.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Finns det en svensk översättning? Jag skulle vilja veta vad en proffsöversättare tolkade de fetstilsmarkerade raderna till:



Min egen, högst amatörmässiga översättning:
I våra dagar, när vi en gång för alla har lagt bridongbettet och dess två tyglar till stångbettet, medger vi redan från början att vi inte har för avsikt att, eller inte har förmågan till, att arbeta våra hästar med en sådan perfektion att de kan bemästras under alla omständigheter med bara stångtygeln i vänster hand.

Det skulle man kunna tolka som en uppgivenhet - man vill inte längre sträva efter perfektion/ridkonst nu när man har introducerat det kombinerade kandaret.

Översättning var bra.
Man rida INTE på stång med två hand!! det är ett en hand verktyg, (vissa påståenda av mastern verka inte så masterlig!)
Det finns två skol av ridning, 1-hand och 2-hand.
Vilket skol är mest fullanded kan vara ett bedomnings fråga... är det svårer att uttföra övanför mark momenter med en elle två hand?
Har du markt att det Spanska Rid Skol gjöra det på två hand men på dom gammel barrock tavlar är det uttfört med en hand...med anledning att det Är ett militar övning.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Nu ska jag fråga en fråga som du nog vet att jag redan vet svaret på. Men häng på iaf är du snäll. ;)

Varför är bridong bättre att ställa med? Och varför funkar stången som den gör? :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så trevligt att du hittade detta! :) Däremot så tror jag att det är en felöversättning att hästen skall vara ställd utåt i en förvänd sluta. Det skall den inte. Den skall vara rak i frampartiet med nosen i färdriktningen och bara vara böjd i bålen.
Alltså "höfter ut".
Du har ju alldeles rätt. ALL sluta rids ju med pannan mot/ i rörelseriktningen- ställd i den.

Förresten Tack. jag försöker ju att skriva som man pratar dvs ingen avhandling:angel:

antar att din häst är viktig att rida som man bör- rätta framdelen på bakdelen.

När man går ur skolorna ska ju framdelen tillbaka till bakens spår.

Bluddrigt inlägg, men jag mår kymigt:crazy:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Citat: "och en toarulle i käkremmen så ganashvinkeln inte kläms ihop".
:confused: Vadå? Har de en toarulle i käkremmen?? Det har jag aldrig sett, fast jag ser inte så mycket i o f s eftersom jag nästan alltid rider ensam eller med professionella hoppryttare. Häromkring är det inte så vanligt med konstiga abrovincher som väl är. Gramman är det ytterst sällan man ser också, det är mer om någon bråkstake rids på galoppbanan, inte annars. Förr i tiden var det vanligt här, men numera är det i stort sett borta. Fast jag vet en del dressyrryttare som rider på det förvisso. Men de flesta gör det inte.
Det där med toarullen... Är den full med papper också eller? Vilken konstig idé! Undrar vad folk hade sagt om jag hade kommit in med min häst med en toarulle under ganaschen? De hade skrattat ihjäl sig kan jag säga! Fast det känns mest tragiskt! :crazy:
Ha. kom att tänka på när min ena svullnar i sina spottkörtlar, Den dagen blir det fri form:rofl:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

:bow:

Jag hade läst det här citatet någonstans och sparade med tanke på diskussioner om att rida enbart på stång bland hobbyryttarna här :o

Sagt av en av mästarna år 1884:



Kanske Immer (som jag tror att jag sett på film ridande på enbart stång) eller någon annan som själv rider på stångbett a la Bent kan förklara om ni tycker att ni kan mer än denne man (Gustav Steinbrecht - googla om ni inte känner till honom:)) och hur ni har lyckats uppnå samma perfektion som de ännu äldre mästare han talar om som drev stora ridakademier och red dagarna i ända, finslipande detaljer, för att utveckla total perfektion.:confused: För alla andra är det precis som han säger här omöjligt

Vilken otroligt uppblåst syn på sej själv man måste ha som tror sig om att kunna göra detta trots att man inte ens har en bråkdel av de förutsättningar dessa mästare hade? HUr det går när man inte har uppnått den perfektionen ser vi ju på Bents ridning tex:crazy:
Igår när jag tittade på filmer från SRS såg jag att många inte ens höll i stångtygeln o de som gjorde det red inte med ngn inverkan.

Jag tror att stången är från krigstider då man snabbt vill stanna, resa hästen eller annat o då man bara hade en hand.

Dressyr är ngt annat där man kräver precision o finlir.
att rida på stång dagligen ger knappast den lösgjordheten som behövs
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Men visst. Så gör jag också. Jag rider på blank stång några få gånger per år. Då fokuserar jag på mitt säte och kontakten med bettet och lägger inte vikt vid formen på samma sätt som vanligt. Det blir fokus på små detaljer i min kropp. Jag rider också bara väldigt basic övningar. Det är inte som ett vanligt träningspass för mig. Någon gång har jag ridit på blank stång för tränare också. (tror det skett två gånger sammanlagt) Det låter här som om det skulle vara vanligt att rida på blank stång mest hela tiden. Är det verkligen det på vissa håll? (Det kanske bara är jag som inte stött på det?)
Men rider inte du på stång alltid?
att du har den tygeln utan hävstång.

Jag gillar inte alls känslan att rida med rakt bett o få hästar gillar tungtryck. det har man vetat i alla tider varav de ledade bettena. du kan heller inte få den att vara lika på tyglarna om du vill ställa den med rakt.

Jag anser inte att stången skulle "länga överlinjen". Det gör man genom att länga ramen. Jag vet nog inte vad jag har den till. en liten fingertipp- va kvar! Eller nu händer det! finare hjälp möjligen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jo jag hänger upp mig på felaktiga o egna hemmabenämningar- som dialekter. En missanvänd vokabulär.
Dialekter är väl inte mycket att göra åt. Men i det här fallet är det inte så stor skillnad menar jag. Bogen innanför och tagen bakdel är ju förstadiet till en korrekt skola, men den utförs i mindre böjning. Då är det rätt enkelt att istället säga öppna eller sluta med mindre böjning.(eftersom det faktiskt är just vad det är) Därför ser jag ingen motsättning i de två olika uttrycken. (men det är väl en smaksak förstås)

På samma sätt som "arbete" när hästen hanteras från marken.
En häst som tömkörs tränas ju från marken men visst kan de arbeta bra på töm.


Jag har aldrig opponerat mig mot sluta på volt ej heller att ta med bogen in om hästens sedan blir kvar med rumpan inåt.
Tränaren måste ju säga åt ryttaren hur det ser ut o vad som felas.
Ja självklart.

att ha hästen rak i nacke hals o sen leda in den är ju oxå en korrigering för att hästen inte vänder med bogen först eller är förböjd.
Ja men det är ju en korrigering. Det som diskuteras nu är övningen öppna och sluta på böjt spår.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det blir lite förvirrande sammanhanget tror jag. Om du rider förvänd sluta på en volt åt vänster så har du ju hästen ställd och böjd åt höger. Visst. Hästens panna pekar rakt fram, men ställning och böjning är ju åt höger i hästens kropp. (och volten åt vänster) Därav uttrycket att hästen är ställd utåt.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Nu ska jag fråga en fråga som du nog vet att jag redan vet svaret på. Men häng på iaf är du snäll. ;)

Varför är bridong bättre att ställa med? Och varför funkar stången som den gör? :)

Ja visst kan du svaren. Du kan dessutom förklara betydligt bättre än mig. Det vet jag. :D
Bridongen är ju ledad och kan påverka en sida i taget. Stången med sin hävstångseffekt verkar ju både på nacken, i munnen och via kindkedja. Och därigenom överlinjen. (via eftergift länga ut och sträcka fram)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Men rider inte du på stång alltid?
att du har den tygeln utan hävstång.
Nej jag rider inte alltid på stång. Jag rider på tränsbett också.

Jag gillar inte alls känslan att rida med rakt bett o få hästar gillar tungtryck. det har man vetat i alla tider varav de ledade bettena. du kan heller inte få den att vara lika på tyglarna om du vill ställa den med rakt.
Höstar är ju olika.(och ryttare för den delen) Min häst trivs med stängerna men hon trivs också bra på tränsbettet. (ett tredelat Billy Allen)
Jag anser inte att stången skulle "länga överlinjen". Det gör man genom att länga ramen. Jag vet nog inte vad jag har den till. en liten fingertipp- va kvar! Eller nu händer det! finare hjälp möjligen.
Vi har väl olika erfarenheter av stångridning kanske? För mig är det överlinjen jag vill påverka med stångtygeln. Vare sig jag rider med stångbett på dubbla tyglar eller på vanligt kandar. Finare hjälper, jag absolut. Mera exakt i hjälpgivningen.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Du är ju helt på det klara med varför bridongen är bättre att ställa med.
Hur kan då en stång m dubbla tyglat vara bra alt till kandar?
Hur funkar den stången?
Som en stång bör.. Varför den aldrig kan ersätta ledat tränsbett eller bridong. Den ger inte alls samma signaler.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp