Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om du rider öppna på volt måste bakdelen ta en längre väg än fram- ej samlande.
Kanske funkar på en fullt utbildad.

Podhajsky skriver om öppna på volt i kapitlet som handlar om den unga hästens utbildning.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är väl ganska vedertaget även i den vanliga dressyren att rida öppna på volt? Det gjorde jag på ponny när jag tränade för A-tränare, likaså när jag red på ridskola. Då red vi öppna på den öppna delen av volten och sluta på den slutna delen av volten. Det måste ju vara fler än jag som känner igen det där?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Öppna, sluta och förvänd sluta på volt är en vanlig träning inom dressyren. Jag har också ridit för A-tränare som har det här som standardövning, det har väl de flesta? Den bästa träningen är förvänd sluta på volt tycker jag, men jag sitter oftast på slingerbultar så de rids mest i öppna rakt fram och sluta på diagonalen och inte så mycket skolor på volter (om jag nu rider någon böjning alls alltså). Det blir mer jobb mot piruetter och tempoväxlingar t e x om man jobbar på en volt.
Den hästen jag har nu har i stort sett bara spårat rakt fram (i ridhus så volter ingår) sen i slutet på maj förra året och han är mycket bättre nu än han var innan faktiskt. Håller man på för mycket med lösgörande jobb på en häst som har lätt för att bli slingrig så blir det svårt att rida den rak sen. Blir lite som än slank den hit, än slank den dit, och än ramlade den ner i diket! :D Att rida en häst rak och att den spårar är inte det lättaste, du var väl också och tittade på den senaste clinicen med Patrik K och han sa ju också att det mesta krutet lägger han på att rida hästen rak så det kändes bra att höra! :)
Fast sitter man på en häst som behöver ridas loss mer så är det bra med skolor i alla dess former såklart :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

OK - jag har inte riktigt hängt med i tråden - så vilken diciplin (eller representant för) menar att man inte rider inte öppna på volt?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vad axel representerar är jag inte riktigt på det klara med. Men det är h*n som skriver så i inlägg #648 och #656.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej jag menade inte att man ska rida hästarna platta och orörliga.
Utan att en häst med de exteriöra förutsättningar och de gångarter som Bents haft, och dåtidens hästar, så kan man hålla sherry utan att spilla allt för mycket. För även om man rider fram allt man bara kan i dem så rör det sig inte så mycket som på hästar med GP-gång.
Jag tror inte Bent sagt ngt om att hålla sherry om han red Totilas som unghäst alt hade som mål att rida GP-program med ökningar etc.
Men rider man hästar som inte har så mycket rörelser som de mer extrema halvbloden och rider lite långsamt så går det ju bättre. Då är det mer still där uppe.

Sen förstår även jag den humoristiska tonen och skämtet om att man ska ha det lite mysigt i sadeln och därmed ha tillbehör därefter.;)
Man slipper slåss för liv och död eller jaga runt kor för brödfödan..
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Men hur vanligt är det egentligen med blank stång? Jag ser att de flesta som har stångbett rider med dubbla tyglar när jag är på kurs. (och någon enstaka har blank stång). Det är kanske vanligare än vad jag ser? (Sen rider inte alla på stång alls förstås.)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

En stång blir för skarp för de allra flesta om man vill rida i annat än lite längre och lägre westernform. Det finns skrivet redan i böcker av de gamla mästarna om att stång förstör mer än det hjälper.
Hästen släpper inte ur halsen från manken optimalt om man lägger har blank stång och ger mer instruktioner än bara neckreiningens svängande. All inverkan bettet kommer få den att dra in halsen.

:bow:

Jag hade läst det här citatet någonstans och sparade med tanke på diskussioner om att rida enbart på stång bland hobbyryttarna här :o

Sagt av en av mästarna år 1884:

However, guiding a horse with the left hand alone requires a completely trained horse that is capable of responding to the curb only. The old masters, who had time and means for such thorough work, knew only the curb as the bit for the well-ridden horse and placed their little finger between its two reins. For preparing the green horse, they used the cavesson. Today, since we have once and for all added the bridoon and its two reins to the curb bit, we admit right from the start that we do not intend to, or are not able to work our horses to such perfection that they can be mastered under all circumstances with only the curb reins in the left hand.G.Steinbrecht (1884, in: 1995, 19).

Kanske Immer (som jag tror att jag sett på film ridande på enbart stång) eller någon annan som själv rider på stångbett a la Bent kan förklara om ni tycker att ni kan mer än denne man (Gustav Steinbrecht - googla om ni inte känner till honom:)) och hur ni har lyckats uppnå samma perfektion som de ännu äldre mästare han talar om som drev stora ridakademier och red dagarna i ända, finslipande detaljer, för att utveckla total perfektion.:confused: För alla andra är det precis som han säger här omöjligt

Vilken otroligt uppblåst syn på sej själv man måste ha som tror sig om att kunna göra detta trots att man inte ens har en bråkdel av de förutsättningar dessa mästare hade? HUr det går när man inte har uppnått den perfektionen ser vi ju på Bents ridning tex:crazy:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Kanske Immer (som jag tror att jag sett på film ridande på enbart stång) eller någon annan som själv rider på stångbett a la Bent kan förklara om ni tycker att ni kan mer än denne man (Gustav Steinbrecht - googla om ni inte känner till honom:)) och hur ni har lyckats uppnå samma perfektion som de ännu äldre mästare han talar om som drev stora ridakademier och red dagarna i ända, finslipande detaljer, för att utveckla total perfektion.:confused: För alla andra är det precis som han säger här omöjligt

Jag rider enhändigt på blank stång ibland, men minst lika ofta på vanligt, enkelt tvådelat tränsbett och utan nosgrimma. Jag är verkligen inte perfekt, och min häst är inte färdigutbildad (blir de någonsin det?), men det är väl knappast förbjudet att prova stång ibland?


Vilken otroligt uppblåst syn på sej själv man måste ha som tror sig om att kunna göra detta trots att man inte ens har en bråkdel av de förutsättningar dessa mästare hade?

Ja, det håller jag med om. Om man tror att man har uppnått samma perfektion som de gamla mästarna så är man nog tämligen kaxig.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Du har fortfarande missförstått Bents uttalande (eller har han skrivit orden?). Det där med sherryglaset handlar inte om att sitta bekvämt i sadlen på en häst med behaglig gång, glaset (eller kanske ridspöet) har man i den lediga handen när man rider med enhandsfattning.
Förr red man brukshästar enhändigt för att ha den andra handen ledig för svärdet eller lansen eller ett lasso.

Jag ska se vad Bent har skrivit om detta, men det får bli imorgon eller senare. Nu måste jag gå och lägga mig, är mitt uppe i träningshelg för favoritportugisen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Att rida sk. vikn. eller flytta ut bakdelen har samma syfte som det skrevs i citatet att gymnasticera insidan samt bakbenen.

Om man tror att det är regelrätt öppna så tvärar man nog med bak även på rakt spår-felaktig öppna.

Kryddan. som lösgörande kanske o då rakriktande.
Dock betvivlar jag att många kan ha hästen i balans o oxå få önskad effekt. Dvs kan rida en samlad skola med god korrekt böjning.
Antingen rider man med bogen ngt in eller bara böjer.

Den enda övningen som är samlande är när baken har kortare väg att gå- sluta o därför användbar som förberedelse för galopppiruett- piruettarbete.

det här påminner om de som oxå anser att man ska rida in i piruett från sluta.....att man måste samla långt innan o sen inte kommer runt
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Är det inte mening att ger en (vad heter det?) Kandära Bet? du vet..en snaffle/stång.
Har aldrig riktig förtståt hur dom ska fungera ihopp, en för brömsning--en för styrning?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Öppna, sluta och förvänd sluta på volt är en vanlig träning inom dressyren. Jag har också ridit för A-tränare som har det här som standardövning, det har väl de flesta? Den bästa träningen är förvänd sluta på volt tycker jag, men jag sitter oftast på slingerbultar så de rids mest i öppna rakt fram och sluta på diagonalen och inte så mycket skolor på volter (om jag nu rider någon böjning alls alltså). Det blir mer jobb mot piruetter och tempoväxlingar t e x om man jobbar på en volt.
Den hästen jag har nu har i stort sett bara spårat rakt fram (i ridhus så volter ingår) sen i slutet på maj förra året och han är mycket bättre nu än han var innan faktiskt. Håller man på för mycket med lösgörande jobb på en häst som har lätt för att bli slingrig så blir det svårt att rida den rak sen. Blir lite som än slank den hit, än slank den dit, och än ramlade den ner i diket! :D Att rida en häst rak och att den spårar är inte det lättaste, du var väl också och tittade på den senaste clinicen med Patrik K och han sa ju också att det mesta krutet lägger han på att rida hästen rak så det kändes bra att höra! :)
Fast sitter man på en häst som behöver ridas loss mer så är det bra med skolor i alla dess former såklart :)
Nej jag har varken själv ridit eller sett ngn elitryttare rida förvänd sluta eller en ens öppna på volt.
Har ridit det på tävling, men då på rakt spår.

Fanns ett program där man fick från öppna till förvänd sluta på mitten av långsidan.

Det finns bättre sätt.

låter mer som man har problem med yttersidan o att hålla ytterbogen på plats eller så har man en jäkligt stel häst. Om man måste ta till medel som att böja hela hästen åt fel håll- vad är syftet? Det går ypperligt att tillfälligt böja till hästen utan att göra det ännu svårare för den- för det är ju böjningen som man är ute efter.
Böjningen/ smidiheten sker ju gradvist- varav man börjar med liten böjning o därmed tvärning.

att folk har gjort ngt på ridskolan på en lektionhäst är helt klart inte ngn bra öppna. Ridläraren har äl inte varit helt pedagogisk när den tagit till den benämningen på rörelsen.
Gissa varför varken öppna på volt eller förvänd sluta på dito används i TR.
Det är en korrigering av ngt slag som jag skulle vilja se på film. Ge gärna belysande exempel.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Har kollat på SRS o där kan man se samma som elitryttare gör. man har kort om tid ett par m. att forma hästen i hörnet inför diagonalsluta o iom dödssynden att rumpan är före så sladdar man ut rumpan först o sen formar till.
du hinner inte rida ett par steg i öppna först.

Det är alltså inte en rörelse utan en korrigering som bara är några steg o av en anledning.

många tolkar det som slarviga hörnpasseringar, men tro mig.. de kan om de vill.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Svarar flera här:

Leafhillranch, de två betten i kandaret påverkar hästen på lite olika sätt. Kort uttryckt kan man säga att det är tänkt att man ska få "flera knappar" när man rider påkandar.

Traceys och Immer, jag tycker inte att det är fel att rida på blank stång någon gång ibland även om man inte är på toppnivå. Man kan lära sig mycket av det - men för att man inte ska förstöra krävs det respekt för verktyget! Sen kan det ju finnas brukssituationer där man har skäl att göra det också.

Immer, det verkar ha blivit bättre på blank stång-fronten, men inte bra. Det var t ex bara ett par veckor sedan som det cirkulerade en video på FB på en av de auktoriserade svenska AR-tränarna, glatt uppvisande en fyraåring på blank stång. Förvisso mjukt riden, men dock.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Alltid lika kul att läsa vad du skriver! :) Nej, jag tycker inte att man rider en piruett ur sluta men just nu så är det här ett bra jobb för att stärka upp min häst igen, han säger själv vad han orkar och inte och några piruetter orkar han inte ännu. Men vi närmar oss bit för bit igen! :)

Tauphua, vad menade du med den där toarullen??
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag rider enhändigt på blank stång ibland, men minst lika ofta på vanligt, enkelt tvådelat tränsbett och utan nosgrimma. Jag är verkligen inte perfekt, och min häst är inte färdigutbildad (blir de någonsin det?), men det är väl knappast förbjudet att prova stång ibland?
Men visst. Så gör jag också. Jag rider på blank stång några få gånger per år. Då fokuserar jag på mitt säte och kontakten med bettet och lägger inte vikt vid formen på samma sätt som vanligt. Det blir fokus på små detaljer i min kropp. Jag rider också bara väldigt basic övningar. Det är inte som ett vanligt träningspass för mig. Någon gång har jag ridit på blank stång för tränare också. (tror det skett två gånger sammanlagt) Det låter här som om det skulle vara vanligt att rida på blank stång mest hela tiden. Är det verkligen det på vissa håll? (Det kanske bara är jag som inte stött på det?)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Är det inte mening att ger en (vad heter det?) Kandära Bet? du vet..en snaffle/stång.
Har aldrig riktig förtståt hur dom ska fungera ihopp, en för brömsning--en för styrning?
Ja de två tyglarna/betten i kandaret har ju olika funktion. Stången länger i första hand överlinjen. Bridongen verkar ju som ett vanligt tränsbett den kan du tex ställa med vilket är svårt med enbart en stångtygel. Att ha ett stångbett med dubbla tyglar blir ganska likt att rida på kandar. Man kan vara mera exakt i sin påverkan med dubbla tyglar och blir inte så begränsad som med en tygel. Har man en häst som inte får plats med dubbla bett i munnen är det ett bra alternativ. (tycker jag)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om man tror att det är regelrätt öppna så tvärar man nog med bak även på rakt spår-felaktig öppna.
Häng inte upp dig på uttrycken Öppna och Sluta i det här sammanhanget. De övningarna på volt brukar gå under benämningen "tagen bakdel" och "bogen innanför". Så har det varit när jag ridit för bokstavstränare och även på ridskolan. Att tex rida bogen innanför i början av öppna delen och tagen bakdel på slutet av öppna delen är en övning som var väldigt vanlig på min ridskoletid. (och annat på den slutna delen)
Har inte hört de tränarna benämna detta som öppna och sluta, men övningarna är de samma. De har bara olika namn på dem. Både tagen bakdel och bogen innanför är ju skolor i mindre utsträckning. dvs de är inte färdiga skolor men på väg dit. Pratar man i termer som skolor med mer eller mindre böjning istället så blir ju det samma sak. Lite olika terminologi bara. (Det är förstås enklare att hänga med om man förstår båda uttryckssätten)
Jag hade ibland svårt att förstå vad som menades när jag var på AR-kurs de första gångerna. Eftersom tränaren själv tävlat dressyr så använde han då bara vanliga dressyrtermer och då var jag med.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp