Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Tillåt mig att ställa en jättedum/konstig fråga, men denna 'strömsholmsridning' som det talas om titt som tätt, vad sjutton innebär det? :confused:

(Jag har alltså inte gått på ridskolan som 'alla' andra, utan är hemskolad : P Jag har fått lära mig att man plockar från alla olika influenser, alla har något bra. Har således inte ridit rent 'svenskt' själv, närmare den tyska skulle jag gissa)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

;)

Nej men ärligt är det väl svårt att lära någon via nytt system ta sig till piaff på enstaka kurser per år om de innan liksom låg på nivå innan LC.
Jag tror nog inte Bent gör ett sämre jobb än många andra där.
Dock vidhåller jag att jag tror att han har svårt för att skilja på spänning och energi.
Men jag tror att bara man själv lägger in mer energi kan man lära sig ofantligt av Bent.

Att han envisas med att rida på stång sabbar ju en del med i mina ögon. Men det har väl att göra med hans faschination av det historiska att göra en hel del. Jag tror dock att många, många skulle rida sämre än Bent på blank stång i de rörelser han gör på hästar med de förutsättningar hans har.

Det finns skäl till att rollkur slagit. Och tar man istället Bents sätt att lossa hästar och stretcha dem och stärka dem och sen lägger på energi(ganska mycket mer;)) och kontakt tror jag man får lite samma resultat i losshet och elasticitet. Men hästarna slipper det psykiska..

Ett 1 on 1 kaffee stund skulla behövs för att vet hans tänke sätt.

Bortsätt från det historiska kan der rör sig om det praktiska:
Du rida Dressage och jag har för mig du sa nåt om Western?
I så fall tänk lite....i ditt dressage med ett snaffel bet för du ta i lite för att sammla ihopp hästen i form;
I True Western på stång bet 1-hand neck reining på ett löss tyggle.
Har man bimaster dessa två konster, sammling, hand känsla för betet och rätt skänkle tryck....då är du redan på vag in i AR/Barrock med näste steg till den Hälvhög skolen" och vidar ala "Övenför Marken" Courbette - Croupad - Ballotad och Capriol. (fick det från Immer´s länk)

Bents tänka kan vara som min, "you learn by doing" ett stång bet är ett "en handsfättning redskap, med ett spor, lasso, ett smorgås eller vad som helst i ena handen, tvinga du dig själv att handera hästen med en hand och skänklar.
Konsistant Repetetion ger färdighet.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Gissa varför övergångar mellan piaff o passage räknas in som det allra svåraste o har koeff. 2.
Ja att gå in i högre samling/halva steg/tramp är inte så svårt. Det svåra är att rida ur det med bibehållen energi och balans.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Allt har ju att göra med hur bra man får lära sig saker och ting och HUR man gör saker och ting, vad man lägger in i orden osv.
Det är det jag utgått ifrån när jag gissat/spekulerat om hur någon annan tänkt.
Jag har tränat AR sen 2012 (inte med samma häst/kontinuerligt hela tiden, men ändå ett hum om hur mycket man hunnit se) och det är först nu senare året ungefär som jag provat på tramp (annat än på hästar som redan kunnat det om man haft lyxen att få rida någon sån) tänket att man jobbar mot tramp har däremot funnits några år. Att man rider övningar där man kan "råka" få till något trampsteg om hästen är redo och förutsättningarna är bra.

Eftersom jag inte vet hur ekipaget i exemplet tänkte så kan jag aldrig säga hur/vad/varför, men jag vet att orden "tramp", "piaff" med mera förekommer synnerligen ofta och tidigt - för den skull inte alls säkert att man faktiskt tränar på just det förrän efter många års träning men ofta sånt som är tänkt förberedande (egentligen grundjobb helt enkelt) eller det jag kallar "embryon" där man får vad ekipaget kan ge just då.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

OK. Tack.

Då börjar jag.
När man skriver om metaforer som de fyra bakbenen eller öppnan på böjt spår , så finns det stora utrymmen för missförstånd.

Öppnan på böjt spår är inte öppna iom att man inte kan få bakdelen att gå rakt, utan det står tydligt att det mer används som en metod att böja till hästen tillfälligt mer om den är rak.

Det står heller inte vikten av att inte förböja halsen eller VAR böjningen ska ske.

apropå att få bort den från yttre tygeln o göra halvhalter på innertygeln kommer ju inte att påverka ytterbak- att hästen sätter sig mer o blir samlad.

Om man nu rider med så korta steg som de flesta gör så kommer den ALDRIG att "trampa förbi ngn tyngdpunkt"! Innerbak måste tvärtom stimuleras till att ta för sig mer o då TILL tyngdpunkten. Däremot är det precis det motsatta till vad som händer om man även tvärar med bakdelen. yttre bak flyttar sig utåt- från kroppen o inre bak för mkt i sidled- inte under magen. Det står heller ingenstans att man måste RIDA för att förbättra allt förutom böjningen. att åka i en skola som ska bli bra kan jag garantera att inget proffs skulle bejaka.

I TR har man varit tydlig med att INTE rida Öppnan på fyra spår för att det blir oöndligt svårt att få hästen att bära sig bak med för stor kurvatur framför bakdelen. TR är mer modern o troligen mer genomtänkt.

Glöm inte att på den tiden tävlade man inte. få kunde få visa sin kunskap o få den bedömd.

Det blir ju oxå fel om tyndpunkten- tack för att man nu får den skrönan förklarad:bow:
Det står ingenstans hur man ska få den samlad dvs även sen den sedan rids rak. Sätets betydelse är obefintlig så jag förstår inte varför vissa tror att rörelsen går att rida med enbart säte o hand för att kunna böja den rätt.

Försök att böja på en kvist med båda händerna placerade mitt emot varandra. skänklarnas position är avgörande.

Så här blir det när någon som inte själv har hela biten klar för sig o som sedan ska lära andra.

Klart att det blir helfel.

Har inte SRS ngn handbok?

De rider ju skolor o allt annat som det ska.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jo jag kallar det jag rider för dressyr. Men det är väldigt influerat av AR. Jag rider ju sen en massa år för mannen du nämde som gör skolsprång. Vi har samma signalsystem som AR.
Så enhändigt och neckreining funkar fint. Vi har samma signalsystem.
Vi utbildar hästarna till att svara för lätta, lätta hjälper. Även i bettet.

En stång blir för skarp för de allra flesta om man vill rida i annat än lite längre och lägre westernform. Det finns skrivet redan i böcker av de gamla mästarna om att stång förstör mer än det hjälper.
Hästen släpper inte ur halsen från manken optimalt om man lägger har blank stång och ger mer instruktioner än bara neckreiningens svängande. All inverkan bettet kommer få den att dra in halsen.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

J


Hur tänker du där? I min värld, så finns begreppet att känna hästens bakben i handen. Lägger, hänger sig hästen i handen så vet jag, att jag måste aktivera bak och om jag då bara skulle lätta av, om du nu menar så, så förlorar jag effekten, korrigeringen av hästen.[/QUOTE]
Nej jag menade om man inte vill rida med kontakt. då blir det antingen det där stora rycken som bent gör eller en häst som inte vill ha kontakt- går bakom hand- oridbar.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om man har en häst som kan galoppera är det det allra lättaste sättet att lära in samling med Öppna.

då båda bakre benen är under samtidigt o reser upp framdelen. Dock finns det ett krux även där. du får inte ta bort svävmomentet där hästen just lyfter sin framdel. Bra galopp är en förutsättning o då menar jag en bra arbetsgalopp o därmed tempot inkl.

Då det ytterbenet är det som nästan själv lyfter hästen i sista fasen får det en rejäl genomkörare- stärkande o förhoppningsvis inte nedbrytande för bakknät.

Kramar på ytter är A o 0 även här- som i allt samlande arbete. Får bakbenet att stanna kvar i marken en bråkdels sekund.

Gör fattningar o låt hästen galoppera så kommer den att bli starkare o oxå få bjudningen till att vilja ta i mer- tycker det är kuuul. glädjen måste finnas kvar o därför får man inre bromsa hästn för mkt eller sätta in stång.

Jag igen.....
Nu kom jag ju oxå på varför Bent inte vill att man rider skänkelv. OM man rider för sakta o med små steg så kommer man ju inte så mkt framåt som man rider en bra sdn idag. där hästen sätter inunder inre bak mot det yttre frambenet- stretchchar det som sedan även ska böja sig mer i skolorna.

Ja o hur rids sk. vikn. i AR? I vilket tempo i all ridning?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jösses! :D Han har också skrivit att man lämpligtvis rider på en hand så att man kan hålla sherryglaset i den andra... Tror jag nöjer mig med det! :p
:idea:

Jag kom att tänka på min litografi från 16 eller 1700-talet.

Jag tror även att det uppåtriktade spöt samt även sherryglaset är en metafor. För hur handen ska bäras!

På bilden har ryttaren en oklanderlig handställning med rätt armbågsvinkel. Rider med båda tyglarna men spöt i den högra uppåt/ framåt.

Ryttarens har åtminstone insidan med gramankoppling fastsatt ganska högt upp o sen i sidoringen på kapsonen. Stångtygeln håller han inte i.

Hästen går i en ganska fri o hög form samt endast ställd i nacken. Den böjer sina bakben o frambenen är högre lyftade- samling.

Medhjälparen från marken har en lina satt i mittringen på kapsonet samt långpisk. Hästen har en stor energi- så mkt kan man se.

"Der schûlgerechte trab an der corde auf der volte rechts".. Från ngn akademi där det syns pelarer o båda gubbarna har uniformer med trekantiga hattar.
Jäkligt ful häst ... ni vet hur de målade förr:rofl:

KL
Det här påminner mig om att det blir fel av skrift som sedan tolkas lite som man vill.

Tänker på den svenska felaktiga översättningen av det s.k hovglasyret. Att hovisar sen urminnes tider inte har korrigerat hästars felaktiga vinklar genom att bearbeta tåväggen när det faktiskt har behövts.

det är ju av den anledningen som man nu inte behöver ha hästar med långa tår eller fånghästar som får återfall pga att ankfötterna bryts- lamellerna går isär igen.

"Glasyret" återbildas på några dagar efter bearbetning- som våra naglar. Kroppens eget nagelfett som ibland kan behöva hjälp utifrån. fett/ handcreme. MKT OT, men nu blev iallafall jag lite klokare varför AR är som det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jo jag kallar det jag rider för dressyr. Men det är väldigt influerat av AR. Jag rider ju sen en massa år för mannen du nämde som gör skolsprång. Vi har samma signalsystem som AR.
Så enhändigt och neckreining funkar fint. Vi har samma signalsystem.
Vi utbildar hästarna till att svara för lätta, lätta hjälper. Även i bettet.

En stång blir för skarp för de allra flesta om man vill rida i annat än lite längre och lägre westernform. Det finns skrivet redan i böcker av de gamla mästarna om att stång förstör mer än det hjälper.
Hästen släpper inte ur halsen från manken optimalt om man lägger har blank stång och ger mer instruktioner än bara neckreiningens svängande. All inverkan bettet kommer få den att dra in halsen.

För första gången önskar jag mig verkligen en gilla-knapp!

Jag kom från westernridningen in i AR (och därifrån till den klassiska dressyren), och även om mycket är likt finns stora skillnader och jag tycker nog att sättet att använda stång och bett rent generellt är annorlunda. Iaf i praktiken.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag unska att jag hade haft det tillfällighet att lära mig dressage i mitt ungdom, tyvär var det "on the hurricane deck of a cow pony...och ett stång bet i näven.
Riding the big circle on a moon lit night,
Real good with the horses never, reined them too tight.
Vet inte vad dom säjer i dom gamle boker, av dom gammel bilder av militär och barrock målning var det stång bet.
Att gå från snaffel bet som krävs lite tygnd till ett stång som krävs lite finger top/handled känsle kan vara svor, men när man har val lärt sig det då sitter den där som gutten.
Kan du marka skillnad med att styr bilen med en eller två hand?

Jag hitta nåt jag tror du skulla gilla, inte direkt Bent AR men hur den lätthet och smdighet kan gå till på stång.
Det blandning jag prata om av Dressage/Western Reining
Viva la Spania
www.youtube.com/watch?v=QKWau0fGpr4&feature=fvwrel
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Ville bara förtydliga, att jag skrev så generellt svar senast är för att det kändes svårt att svara på något som jag liksom inte kände igen mig i att jag hade skrivit/påstått.
Men vi får nog vara överens om att tänka olika, jag anser att det bör finnas en balans mellan påskjut-bärkraft för att kunna finnas bärighet, och då kommer man kunna kräva väldigt lite (dvs även väldigt lite påskjut) i början för att hitta det, för att med tiden kunna släppa på mer. Men självklart klarar en mer rutinerad ryttare mer också än en grön, för att man inte hjälper till att sabba lika mycket! ;)
Energi vill man (läs: jag) ha, men kan inte hästen svara bättre för att man lägger till energi, beroende på stadie i utvecklingen och kanske lite dagsform, då känns det inte nödvändigt att gasa på. När man känner att man bör kunna kräva lite till däremot, gasar man på.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Citat: "och en toarulle i käkremmen så ganashvinkeln inte kläms ihop".
:confused: Vadå? Har de en toarulle i käkremmen?? Det har jag aldrig sett, fast jag ser inte så mycket i o f s eftersom jag nästan alltid rider ensam eller med professionella hoppryttare. Häromkring är det inte så vanligt med konstiga abrovincher som väl är. Gramman är det ytterst sällan man ser också, det är mer om någon bråkstake rids på galoppbanan, inte annars. Förr i tiden var det vanligt här, men numera är det i stort sett borta. Fast jag vet en del dressyrryttare som rider på det förvisso. Men de flesta gör det inte.
Det där med toarullen... Är den full med papper också eller? Vilken konstig idé! Undrar vad folk hade sagt om jag hade kommit in med min häst med en toarulle under ganaschen? De hade skrattat ihjäl sig kan jag säga! Fast det känns mest tragiskt! :crazy:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Öppnan på böjt spår är inte öppna iom att man inte kan få bakdelen att gå rakt, utan det står tydligt att det mer används som en metod att böja till hästen tillfälligt mer om den är rak.

Även SRS rider öppna på volt.


Det står heller inte vikten av att inte förböja halsen eller VAR böjningen ska ske.

Skisserna visar tydligt.


apropå att få bort den från yttre tygeln o göra halvhalter på innertygeln kommer ju inte att påverka ytterbak- att hästen sätter sig mer o blir samlad.

Öppnan är väl mest för inner bak?

Om man nu rider med så korta steg som de flesta gör så kommer den ALDRIG att "trampa förbi ngn tyngdpunkt"! Innerbak måste tvärtom stimuleras till att ta för sig mer o då TILL tyngdpunkten. Däremot är det precis det motsatta till vad som händer om man även tvärar med bakdelen. yttre bak flyttar sig utåt- från kroppen o inre bak för mkt i sidled- inte under magen. Det står heller ingenstans att man måste RIDA för att förbättra allt förutom böjningen. att åka i en skola som ska bli bra kan jag garantera att inget proffs skulle bejaka.

Det är långt ifrån alla som rider med så korta steg, men det finns en del. Själv måste jag rida framåt en hel del för att få hästens bakben att svinga fram.
Skisserna i boken belyser klart och tydligt vad som händer när yttre bak flyttar sig i sidled.

I TR har man varit tydlig med att INTE rida Öppnan på fyra spår för att det blir oöndligt svårt att få hästen att bära sig bak med för stor kurvatur framför bakdelen. TR är mer modern o troligen mer genomtänkt.Glöm inte att på den tiden tävlade man inte. få kunde få visa sin kunskap o få den bedömd.

Och ändå håller SRS på den fyrspåriga.

Det blir ju oxå fel om tyndpunkten- tack för att man nu får den skrönan förklarad:bow:
Det står ingenstans hur man ska få den samlad dvs även sen den sedan rids rak. Sätets betydelse är obefintlig så jag förstår inte varför vissa tror att rörelsen går att rida med enbart säte o hand för att kunna böja den rätt.

Jag citerade inte hela boken - den innehåller en hel del annat än ett uppslag om öppna.

Har inte SRS ngn handbok?

De rider ju skolor o allt annat som det ska.

Jag vet inte vilken handbok de använder sig av idag. Alois Podhajskys "Den klassiska ridkonsten" gäller kanske fortfarande?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tänker man på vad Bent har haft för hästar så kan man lite mer köpa att det går att hålla sherryn. Han har ju haft såna krakar liknande min gamle ponny gångartsmässigt. Det är väldigt platt och orörligt. På en sån häst är det ju först stötigt och stumt och rör sig obekvämt innan de börjar jobba genom kroppen. Då sitter man lugnare. Sen kan man få dem att röra sig liiite mer. Men inte fasen är det så mycket att hänga i julgranen direkt.
Jag har en elev som har ett stort gångartssto. Hon blev sjösjuk då hon bytte till den från ponny och den började röra sig.
Den känslan får man väl aaaldrig på såna som min ponnykrake.

Och tänker man på hur dåtidens hästar var skapta så var de ju inga gångartsmaskiner. Sen red man kanske dessutom i en rustning på 200 kg. Att fläska iväg i ökad trav då känns som om de flesta hästar hade slitit ut frambenen på. Himla svårt att få dem att orka vara bäriga i ökade gångarter då.
Följer man den skolan kan man ju förstå mer ang glaset.
Med all bruksridning får man mycket ta in varifrån den kommer och varför. Funktionen var ju prio ett. Det lever kvar även idag i de grenarna.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag håller med om att jag tror det är en metafor för buren hand. Och att man hela tiden ska tänka upp och fram i handen. De flesta ryttare tänker ju ner och bak.

Även på barocktiden red man öppna på volt. Och som Immer påtalat gör även SRS det. Och det går alldeles utmärkt att göra i balans om man har det signalsystem vi har. Då tippar inte hästen på innerbog och skickar ut bakdelen. Man kan balansera upp manken och man har innan detta börjat med att böja hästen på raka och böjda spår och korrigera mankens balans. Och man har lärt hästen att inte följa innertygeln. Så då man ställer hästen med den och böjer för sitsen så behöver man bara flytta in framdelen från befintligt spår genom yttertygeln. Sladdar bakdelen har man tappat böjningen, antingen kan inte hästen böja sig så(för ogymnasticerad) eller så rider man för illa.

Fattar inte hur du menar med skänklarna på samma plats? Jag är ju trött i mössan. Men i min väld har man alltid ytterskänkeln längre bak än inner. Yttersidan är ju längre och skänkeln hamnar då längre bak. Så i all böjning sitter man ju så?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om du rider öppna på volt måste bakdelen ta en längre väg än fram- ej samlande.
Kanske funkar på en fullt utbildad.

Nej jag menade att det inte går att böja på hästen om skänklarna inte har olika positioner- som det blir naturlig om man rider som man vill att hästen ska gå.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Leafhillranch, på de gamla bilderna är det stångbett för att de som målades av till häst tillhörde samhällets toppskikt och förväntades vara riktigt välutbildade ryttare med extremt välskolade hästar.

Och stångridning/enhandsfattning är just för välutbildade ryttare på välskolade hästar, och inte ens då är det något för varje dag-ridning.

Ett problem med AR är att stången ofta åker på mer än så, även på orutinerade ekipage.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Hi Svea:
Jo det är så sant, det var militar och rik folk som rid, dom dödliga fick trämpa i clogs eller sniffa bak endan av en gamle häst eller ko mellen skäklar.
I USA där det fanns mer allman riding kunde det värjera mellan stång och snaffle, berör på om du bort east eller west av den Missisippi.

I´v never known a rich cowboy or one who could do all those fancy moves with their horses....but they all neck reined :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tänker man på vad Bent har haft för hästar så kan man lite mer köpa att det går att hålla sherryn. Han har ju haft såna krakar liknande min gamle ponny gångartsmässigt. Det är väldigt platt och orörligt. På en sån häst är det ju först stötigt och stumt och rör sig obekvämt innan de börjar jobba genom kroppen. Då sitter man lugnare.

Det är inte det Bent menar med sherryglaset, utan han skriver att i vår tid, när vi varken har svärd, sabel, vapen eller lasso att ha i högerhanden så kan vi istället exempelvis hålla ett glas sherry där. Det handlar alltså inte om att hästarna skulle vara platta och orörliga.
(Du tänkte kanske på islandhästuppvisningar där två ryttare håller varsitt glas öl i handen. Sen rider den ene i trav och den andre i tölt och så ser man vem som har all ölen kvar efteråt :p )


Och tänker man på hur dåtidens hästar var skapta så var de ju inga gångartsmaskiner. Sen red man kanske dessutom i en rustning på 200 kg. Att fläska iväg i ökad trav då känns som om de flesta hästar hade slitit ut frambenen på. Himla svårt att få dem att orka vara bäriga i ökade gångarter då.

Ja, särskilt om man skulle förflytta sig under en hel dag, eller arbetade ute på fältet med boskap från gryning till kväll. Det hade inte varit särskilt bekvämt för ryttaren heller....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp