Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Svarar flera...med lite egna tankar och träningsupplägg.

Jag har stor respekt för träning, där övningar, lydnad och lösgjordhet först, kan genomföras i skritt. Kan man dessutom kunna rida på eftergift, dvs där hästen går kvar i det tempot eller steglängd som man sätter dom i, utan att behöva andvända hand, helt enkelt för säte, då har man enligt mig kommit långt.

Min röda tråd i ridning, hjälpgivning diagonalt och att kunna rida på eftergift, har exakt samma upplägg, ger samma känsla i alla gångarter. Det man inte klarar av i skritt, klarar man inte heller i en högre gångart. Klarar man av det i skritt och gör en igångsättning till trav och tappar känslan, bryt av och hitta tillbaka och gå upp igen.
För mig är det bara att kunna hitta ett system i en framridning, som gör att man får fram en kommunikation, där hästen också ser en belöning i att, när ryttaren blir nöjd likamed-sitter still, missnöjd-rättar och går sen metodiskt vidare. Gör om gör rätt!

Om jag får tro, så bygger nog AR mycket på den röda tråden, varjefall om man ser till skritten. Dessvärre blir det en miss när piaffen kommer före en balanserad arbetstrav med genomsläpp. Nyanserna arbetstrav-samlad-ökad-samlad till piaff verkar inte existera. För mig måste nyanserna finnas och dessutom kunna utföras på vanlig tredelat bett, då eftergift från handen, dvs hästen mun, är en eftergift från bakbenen....en häst som är styv i munnen har inte verken genomsläpp eller bakben med sig. Likväl som en slapp tygel, enligt mig, inte kommer att kunna ge en halvhalter tillsammans med säte, som krävs för att kunna balansera upp hästen och kunna gå vidare till samling. För mig kan ett skarp bett ta bort symtomen, som en styv mun ger mig i ett snällt bett.

Att kunna samla skritten, hålla kvar hästen för säte med en eftergift i handen, för att sen driva den med underskänkel in i en piaff med eftergiften kvar, är för mig kvalite. Dessutom kan denna övning appliceras i alla gångarter, det är nyanserna som är viktiga, för mig ytterligare en till röd tråd :)

Vart en riktig roman...sorry! Ni som rider AR, kan det vara så att det finns lite i min ridning som ni utför? Eller ni som nu rider klassiskt, känner ni igen er?
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

...själv tänker jag som så att om du rider en gångart saktare än vad som känns "naturligt" för hästen, utan att råka låsa den, så triggar man hästen att lägga lite vikt bakåt och hitta balansen för att klara det långsamma tempot och ändå kunna balansera ekipaget. Sen är det som sagt ett förstadie till samling, på sikt vill man kunna lägga till lite mer energi och att hästen ska hitta bättre teknik/styrka till att börja jobba mer diagonalt i skritten och börja vinkla lite bak (skolskritt) men dit är det ju en bra bit från att bara korta skritten - embryostadiet.

Jag vet att detta inte är samlingstråden, men jag ställer frågan ändå.

I ordet "samling" lägger jag även in ett "samlande av energi" i hästen, dvs att komprimera energin, hålla i den, för att sedan kunna kunna öppna de ventiler jag behöver för att kunna utföra det jag vill. Dvs, inte bara ett vinklande bak med en rent mekanisk flytt av vikten.

Hur når man denna energisamling ur kort och långsamt? Hur får man in energin i hästen? Det är alldeles för lätt att få en häst att tappa sin framåtbjudning och det är inte något som automatiskt kommer tillbaka som genom ett trollslag bara för att hästen kanske blir starkare rent muskelmässigt.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Där tror jag också olika personer kan uttrycka det lite olika, själv tänker jag som så att om du rider en gångart saktare än vad som känns "naturligt" för hästen, utan att råka låsa den, så triggar man hästen att lägga lite vikt bakåt och hitta balansen för att klara det långsamma tempot och ändå kunna balansera ekipaget. Sen är det som sagt ett förstadie till samling, på sikt vill man kunna lägga till lite mer energi och att hästen ska hitta bättre teknik/styrka till att börja jobba mer diagonalt i skritten och börja vinkla lite bak (skolskritt) men dit är det ju en bra bit från att bara korta skritten - embryostadiet.

Som du säger så är det ju bara en liten grej i ett stort pussel, du kommer knappast kunna lära hästen skolskritten om man inte som ryttare hittar balans och lär sig att låta bli att störa, skolskritten kräver också balans och är känslig för taktförändringar/störningar. Men ett väldigt skonsamt sätt som sagt jämfört med många andra, att börja öva embryot i skritten där man inte råkar sabba för att ryttaren inte hinner med, på sikt för att komma någonvart är det såklart mycket annat som behöver jobbas med också! Man kan inte ta en del i ett pussel och tro att det är en mirakelkur, som med allt annat.

I ditt pussel kanske sakta skritt vore katastrof, i mitt pussel har bland annat skolskritten faktiskt gjort stor positiv skillnad. (Skolskritt är ju som sagt mycket mer än sakta skritt, men sakta skritt är ju början till det, embryot.)
Varför skulle hästen ta mer vikt bak? sålänge den tar korta steg med raka bakben har du ingen samling. Den blir däremot spänd vilket man inte vill. DM beskrivning funkar på en välriden häst- där man har den på sätet med bibehållen energi utan att bli spänd.

Jag håller inte ned att man ska rida så för ryttarens skull. hästen då? Övergångar där du får en naturlig samling i avsaktnings/ igångsättningsmomentet är betydligt mer givande o logiskt för den- såvida att den tar i o inte ramlar framåt eller lufsar igång.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag gissar att det bara är tränaren i det fallet och kanske ryttaren som kan förklara. Jag förstår inte heller av den beskrivningen. (fast det skulle vara intressant att höra resonemanget)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

kan man inte bara få kalla det vad man vill? :)

jag säger även ajg att jag tränar min häst för jag anser att så fort jag och min häst har kontakt då uppstår träning oavsett om man väljer att kalla det uppfostran eller vardagslydnad osv. En häst som inte har lärt sig stå still på stallgången blir även en sådan träning ett arbete även om du inte anser det. Men så ser jag det ur rent beteendemässigt och du behöver inte hålla med :)

jag efterlyser inte "nicka bifallande" men kanske en förståelse för att människor har olika erfarenheter och ser på saken på olika vis. Ditt sätt är rätt för dig men någon annans sätt kan vara lika rätt för någon annan...
Men förvänta dig då inte att folk ska förstå vad du menar när du sätter en egen betydelse på ord o sen ska "diskutera".
Läs i ordlistan på hantering av djur.
För mig låter det som att man då inte tränar hästen uppsuttet. alltså vad är träning för en häst?

Då utesluter man även ordet hantering o det blir svårt att diskutera.

Har man även hund o ska ut o rasta den så arbetas väl även den:confused:

Nej man måste skilja på begreppen.
Har man en häst som måste tränas på att hanteras brukar det behövas väldigt få dagar för att få till det.

Barnen "arbetar" hemma o skolan o tränas ......
visste ni inte att barnarbete är verboten:grin:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

I ditt pussel kanske sakta skritt vore katastrof, i mitt pussel har bland annat skolskritten faktiskt gjort stor positiv skillnad. (Skolskritt är ju som sagt mycket mer än sakta skritt, men sakta skritt är ju början till det, embryot.)
[/QUOTE]
Jag förstår hur du tänker och håller med om att det är ett stort pussel att lägga, men i det här fallet fanns ju inte en grundform och att i det läget träna piaff (för det var vad det stod, inte sakta skritt), så kan det knappast bli annat än pannkaka. En bra grundform är en förutsättning. Det är ju stor skillnad på sakta skritt och piaff.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag vet att detta inte är samlingstråden, men jag ställer frågan ändå.

I ordet "samling" lägger jag även in ett "samlande av energi" i hästen, dvs att komprimera energin, hålla i den, för att sedan kunna kunna öppna de ventiler jag behöver för att kunna utföra det jag vill. Dvs, inte bara ett vinklande bak med en rent mekanisk flytt av vikten.

Hur når man denna energisamling ur kort och långsamt? Hur får man in energin i hästen? Det är alldeles för lätt att få en häst att tappa sin framåtbjudning och det är inte något som automatiskt kommer tillbaka som genom ett trollslag bara för att hästen kanske blir starkare rent muskelmässigt.
:bow: Den måste ju redan finnas där o den får inte kortas genom att hålla den i munnen eller få den att gå bakom hand. det är ju ryttarens hand som är avgörande om den har ngt att hänga på eller om den skyr bettet.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Svarar flera...med lite egna tankar och träningsupplägg.

Jag har stor respekt för träning, där övningar, lydnad och lösgjordhet först, kan genomföras i skritt. Kan man dessutom kunna rida på eftergift, dvs där hästen går kvar i det tempot eller steglängd som man sätter dom i, utan att behöva andvända hand, helt enkelt för säte, då har man enligt mig kommit långt.

Min röda tråd i ridning, hjälpgivning diagonalt och att kunna rida på eftergift, har exakt samma upplägg, ger samma känsla i alla gångarter. Det man inte klarar av i skritt, klarar man inte heller i en högre gångart. Klarar man av det i skritt och gör en igångsättning till trav och tappar känslan, bryt av och hitta tillbaka och gå upp igen.
För mig är det bara att kunna hitta ett system i en framridning, som gör att man får fram en kommunikation, där hästen också ser en belöning i att, när ryttaren blir nöjd likamed-sitter still, missnöjd-rättar och går sen metodiskt vidare. Gör om gör rätt!

Om jag får tro, så bygger nog AR mycket på den röda tråden, varjefall om man ser till skritten. Dessvärre blir det en miss när piaffen kommer före en balanserad arbetstrav med genomsläpp. Nyanserna arbetstrav-samlad-ökad-samlad till piaff verkar inte existera. För mig måste nyanserna finnas och dessutom kunna utföras på vanlig tredelat bett, då eftergift från handen, dvs hästen mun, är en eftergift från bakbenen....en häst som är styv i munnen har inte verken genomsläpp eller bakben med sig. Likväl som en slapp tygel, enligt mig, inte kommer att kunna ge en halvhalter tillsammans med säte, som krävs för att kunna balansera upp hästen och kunna gå vidare till samling. För mig kan ett skarp bett ta bort symtomen, som en styv mun ger mig i ett snällt bett.

Att kunna samla skritten, hålla kvar hästen för säte med en eftergift i handen, för att sen driva den med underskänkel in i en piaff med eftergiften kvar, är för mig kvalite. Dessutom kan denna övning appliceras i alla gångarter, det är nyanserna som är viktiga, för mig ytterligare en till röd tråd :)

Vart en riktig roman...sorry! Ni som rider AR, kan det vara så att det finns lite i min ridning som ni utför? Eller ni som nu rider klassiskt, känner ni igen er?
Jag rider en blandning av vanlig dressyr och AR och ja, jag känner absolut igen mig. Det är ju de där nyanserna/variationerna (arbetstrav-samlad trav- ökad trav) som i förlängningen kan bli en piaff.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag håller med de är inga svåra övningar. Många använder ju sluta i galoppfattningar för att det är lättare för hästen. Sen hade inte jag personligen använt mig av det, jag hade gjort annorlunda från början i arbetet men det är ju en annan sak.

Vilka är "många":confused:

O vad händer sedan? En häst på dubbla spår. Kan man inte fatta galopp på rakt spår lär du inte kunna få hästen rak sedan heller.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag rider en blandning av vanlig dressyr och AR och ja, jag känner absolut igen mig. Det är ju de där nyanserna/variationerna (arbetstrav-samlad trav- ökad trav) som i förlängningen kan bli en piaff.
Återigen det där strävandet efter piaff. nuförtiden.. vad säger det?
Inget! När man inte kan göra ngn avancerad rörelse i trav i galopp.

För DET kräver mkt av ryttaren. De som har fått till sig illusionen av att man kan rida svår dressyr genom att en gång för alla ha LÄRT hästen- är ute med...

Varför blir det stor skillnad på hästar om det inte berodde på ryttaren? Som om den vore programmerad.

Varför kan elitryttare som en gång utbildat en häst, sedan utbilda många fler?
En slump? Allt handlar om ryttarens ridskicklighet o kunskap.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Ja jag vet då inte, jag har aldrig varit med om att en kass ryttare har kunnat utveckla sina elever till en högre nivå iallafall hur pedagogiska dom än är. Trots allt måste du veta vad du pratar om i självupplevda scenarion, inte från en text ur en bok.

Inte en kass ryttare. Det menade inte jag utan ett som rider rätt bra men undervisar mycket bättre än hon/han rider själv. Vi hade en sådan instruktör på ridskolan tidigare. Hon red och tävlade L:A och satt och tragglade i samma tempo på samma volt varv efter varv och hästarna blev till slut tokiga. (och hon red även så när hon red för sin A-tränare) Hon löste detta genom att köpa ny häst varje gång. (=kom ingenstans alltså) Hon hade de tektiska kunskaperna, men upplägget av träningarna var tragiskt. Hennes elever däremot kom längre och längre och hon undervisade inte alls som hon red själv. Flera elever passerade henne med hästlängder när det gäller tävlingar och kom mycket högre upp i klasserna. Sen hade vi en period (som inte blev så lång av denna anledning) en instruktör som var tvärtom. Hon red fantsktiskt bra, men kunde inte alls förmedla detta till eleverna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Det är av en anledning som vissa duktiga instruktörer har en lägstanivå- ett kval som eleverna måste ha uppnått

Redan på 80-talet red jag en SRF sponsrad kurs på 10 ggr där man måste ha ridit godkänt i mvs b.

Alla har inte nytta av att rida för ngn som Lussan.

att lära ut basics eller sitsträning kan nästan vem som helst lära ut, men när det kommer till att bibehålla sin sits o dessutom lära sig timing är en helt annan.

De vill inte lägga energi på ngn som är talanglös eller ganska ointresserad. Det är slöseri med resursen.
det finns andra som kan få den platsen
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Återigen det där strävandet efter piaff. nuförtiden.. vad säger det?
Inget! När man inte kan göra ngn avancerad rörelse i trav i galopp.

För DET kräver mkt av ryttaren. De som har fått till sig illusionen av att man kan rida svår dressyr genom att en gång för alla ha LÄRT hästen- är ute med...

Varför blir det stor skillnad på hästar om det inte berodde på ryttaren? Som om den vore programmerad.

Varför kan elitryttare som en gång utbildat en häst, sedan utbilda många fler?
En slump? Allt handlar om ryttarens ridskicklighet o kunskap.

Jag kan bara hålla med dig (för en gångs skull) Jag förstår inte heller varför hetsen efter piaff är stor hos vissa. Jag skulle gärna komma dit på min häst, men jag är inte alls säker att vi kommer dit. Och gör vi inte det så spelar det ingen roll. Vi kommer så långt vi kommer och vi trivs och har roligt på vägen. Så länge vi utvecklas är jag glad. Fort eller långsamt spelar ingen roll för mig.
Självklart beror jättemycket på ryttaren. (kombinationen häst och ryttare) Det blir ju väldigt olika resultat beroende på ryttaren, men så är det ju. Vi är alla olika och tränar efter våra förutsättningar. Så länge vi kommer framåt så är det bra tycker jag. Man kan inte jämföra sig med alla andra hela tiden. Viktigast är att jämföra sig med sig själv.
Har någon påstått att elitryttarnas förmåga att utbilda hästar är en slump? Nej det tror jag inte. De som lyckas gång på gång gör ju det just för att de är så skickliga.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Var detta till mig? Som svar på vad? Hänger inte med nu. (men jag håller med om vad du skriver)
var den instruktören som instuerade bättre än hon red själv eller den som red väldigt bra med inte kunde förmedla?
Den förste hade elever från nybörjarnivå till Intermediare (och dit kom hon ju inte själv. Hon fastnade på vägen, men god hjälp av sin A-tränare. Tittade ofta när hon hade honom där och kunde aldrig förstå varför han lade upp träningarna som han gjorde. Det fanns kanske en tanke, men att sitta varv på varv i samma mycket korta tempo, i samma gångart och bara rida runt runt. Det blev bara konstigt. (och hästarna protesterade vilt efter ett tag) När hon red för andra tränare. tex Tibblin och Aspegren, då gick det ju väldigt bra eftersom de lade upp det helt annorlunda, men hon hade sin favorittränare och red för honom regelbundet. Hon hade alltså inga problem att ta till sig instruktionerna för tekniskt skicklig var hon, men hon ville träna och rida som "sin" A-tränare förespråkade. Det var synd. En talang som försvann där. Hon hade kunskaperna man använde dem inte vid sin egen ridning kan man säga.
Den andre hade också elever på olika nivå, men det spelade ingen roll. Hon kunde inte förmedla till varken de på låg nivå eller de på hög. Hon hade helt enkelt ingen pedagogisk förmåga. (så en god ryttare ger automatiskt inte en bra tränare menar jag)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

En av de största anledningarna till att man börjar/ byter till AR är ju för att man "får" rida skolor o piaff innan man egentligen är klar för det. Att man ser det som en genväg vilket sedan inte visar sig vara sann.

Det finns ingen beskrivning av hur en bra skola ska se ut som färdig produkt= inga kvalitetskrav.

Det är inget förtal Immer. Det kan flera här intyga!
Det betyder inte att man måste förkasta allt.

Säger återigen... att böjning är inget som Bent har patent på.
Men böjning för rakriktning ska ju ske tills den är liksidig o sen underhållas.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

En av de största anledningarna till att man börjar/ byter till AR är ju för att man "får" rida skolor o piaff innan man egentligen är klar för det. Att man ser det som en genväg vilket sedan inte visar sig vara sann.
Men är det det verkligen? Jag känner inte igen det själv, men så kanske det är för vissa? Vad besvikna de måste bli då när det inte fungerar så.

Det finns ingen beskrivning av hur en bra skola ska se ut som färdig produkt= inga kvalitetskrav.
Antar att det beror på vilken tränare man rider för. Mina tränare kräver kvalitet och utan det skulle inte jag fortsätta träna för dem. Utan kvalitet kommer man ju inte framåt. (tycker jag)

Säger återigen... att böjning är inget som Bent har patent på.
Men böjning för rakriktning ska ju ske tills den är liksidig o sen underhållas.
Ja
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Varför skulle hästen ta mer vikt bak? sålänge den tar korta steg med raka bakben har du ingen samling. Den blir däremot spänd vilket man inte vill. DM beskrivning funkar på en välriden häst- där man har den på sätet med bibehållen energi utan att bli spänd.

Jag håller inte ned att man ska rida så för ryttarens skull. hästen då? Övergångar där du får en naturlig samling i avsaktnings/ igångsättningsmomentet är betydligt mer givande o logiskt för den- såvida att den tar i o inte ramlar framåt eller lufsar igång.

Om hästen är framtung som utgångsläge, vilket ju de flesta är helt naturligt innan dom är skolade (vissa mer än andra...) så är det klart man vill börja flytta vikt bak för balansens skull.

Målet är ju just att hästen ska börja lära sig vinkla bak, vad du än använder som övning kommer ju inte hästen börja vinkla det första den gör utan det är en gradvis utveckling, om man ska kunna få något hållbart resultat.

Det ena utesluter ju liksom inte det andra, för att du har EN rörelse man övar eller En sak man fokuserar på under en del av ett pass, betyder ju inte att man inte gör annat också.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

[/QUOTE]
Jag förstår hur du tänker och håller med om att det är ett stort pussel att lägga, men i det här fallet fanns ju inte en grundform och att i det läget träna piaff (för det var vad det stod, inte sakta skritt), så kan det knappast bli annat än pannkaka. En bra grundform är en förutsättning. Det är ju stor skillnad på sakta skritt och piaff.[/QUOTE]

Jag har så svårt att tro att det var just piaff att jag utgick ifrån att det var tramp som tränades, och utifrån beskrivningen "embryo-stadiet", fast nu var det ju inte riktigt det jag skrev om i inlägget du citerade, utan kommentar om de korta stegen i skritten.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

En av de största anledningarna till att man börjar/ byter till AR är ju för att man "får" rida skolor o piaff innan man egentligen är klar för det. Att man ser det som en genväg vilket sedan inte visar sig vara sann.

Det finns ingen beskrivning av hur en bra skola ska se ut som färdig produkt= inga kvalitetskrav.

Det är inget förtal Immer. Det kan flera här intyga!
Det betyder inte att man måste förkasta allt.

Säger återigen... att böjning är inget som Bent har patent på.
Men böjning för rakriktning ska ju ske tills den är liksidig o sen underhållas.

Så kan det säkert vara, alltså att en anledning är att man FÅR göra saker innan man är redo.
Hur blir man bättre på något? Jo, genom att öva på det! :)

Att rida piaff innan hästen "är färdig" har jag aldrig hört någon tränare förespråka. Tvärtom har jag hört tränare prata om att det inte spelar någon roll alls om man aldrig kommer till "färdig" piaff utan att det är det förberedande jobbet (tramp, halva steg, och annat såklart innan man ens börjar med det) som är det uppbyggande.

Men börjar man prata lite vadsomhelst, så känns det ju faktiskt tokigt att ett ekipage t ex inte ska "få" öva på skolor för att man inte kan än. För som sagt, man måste ju faktiskt prova och få kvitto om det var jätte-överkurs och kanske ska trappas ner till enklare nivå, eller få prova för att öva sig fram till att så småningom kunna göra det bra.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Målet är ju just att hästen ska börja lära sig vinkla bak, vad du än använder som övning kommer ju inte hästen börja vinkla det första den gör utan det är en gradvis utveckling, om man ska kunna få något hållbart resultat.

Men, det handlar ju inte bara om att hästen, rent mekaniskt, ska lära sig att vinkla bak, som en cirkuskonst. Det kommer ju sas "på köpet" genom att man lär den hjälper, för att på så sätt skapa ett språk med vilket vi kan förmedla vad vi vill att den ska göra, och på så sätt (förhoppningsvis) få den att röra sig igenom hela kroppen på ett korrekt sätt (med viktförskjutning som resultat).

Så, sammanfattat; min syn är alltså att vi inte ska lära den att vinkla i sig, utan lära den hjälperna som får den att jobba på ett sådant sätt att den vinklar och flyttar vikt bakåt!

Lite "vad är hönan och vad är ägget-resonemang".
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp