Stor ras som påminner om papillon

karamelldrottningen

Trådstartare
Finns det någon medelstor ras, eller lite större ras som mentalt påminner mycket om papillon men som är dels större kroppsligt och gärna har kort päls?

Varje gång jag sorgset sagt att BC kan jag bara ha så länge jag har lantbruksdjur, så är det nån som berättar för mig att "pappisar är precis som BCs fast mindre!", så jag antar med den logiken att en BC är som en stor pappis...?:cautious:

Varje gång jag sorgset sagt att BC kan jag bara ha så länge jag har lantbruksdjur, så är det nån som berättar för mig att "pappisar är precis som BCs fast mindre!", så jag antar med den logiken att en BC är som en stor pappis...?:cautious:
Fick så enormt roliga bilder i huvudet när jag tänkte på om vi skulle byta hundar utan att byta sätt att ha hund. 😂
Jäkla tur att det inte blir av! 😬:laugh:

Just storpudel är en ras jag sneglat länge på! Kul att du tog upp just den rasen :)!
Mina föräldrar har haft storpudel när jag var i tonåren och det var en väldigt trevlig hund som var med på allt. Det finns ju en anledning till att just pudel ofta var en klassisk cirkushund förr i tiden. En fördel är ju dessutom att de inte fäller och är man villig att lägga lite tid med klippmaskinen med jämna mellanrum är det lätt att hålla den kortklippt. Min gamla mamma lärde sig att klippa deras pudel själv och det var inga problem.

Det är helt olika typer av spaniels, fågelhundar resp toy spaniels.

Jag tycker de har väldigt olik mentalitet om man generaliserar.

Då känns väl storpudeln kanske lite närmre.

Givetvis är de olika, men jag tycker ändå att de känns närmare de arbetande spanielraserna än de andra toy, som cavalieren till exempel.

Och storpudeln var ju redan rekommenderad. :D

Jag kommer att skaffa hund om ca 1,5 år och antingen blir det en papillon. Men känner att det hade nog varit lite mer optimalt med en något större ras. Behöver inte vara en stor hundras men medelstor till stor helst. Hittar jag ingen som påminner om papillon så blir det nog den rasen ändå. Men ska kolla upp storpudel mer! Mellanpudel kanske också kan funka? Hur är de?

Fick idag bekanta mig lite grann med en trevlig pudel! Oklart vilken det var. Mellan eller stor. Försiktig och trevlig. Kändes klok och som en tänkare. Ägaren var tyvärr inte på plats så kunde inte fråga så mycket om den då den som var med hunden knappt visste något.
Men kändes spontat som en hund som skulle kunna passa mig. Skulle vilja träffa fler pudlar för att få en bättre uppfattning. Kanske kontakta någon uppfödare?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar