Stopp för löshundsjakt?

Sv: Stopp för löshundsjakt?

Fast TS kan jag med lös hund hur mycket h*n vill, finns ju inga vargar där h*n bor.
Att ideligen starta varghatartrådar verkar tyda på någon slags fobi.

Ja men utredningen som man har lagt in om vill förbjuda all löshundsjakt, oavsett om det finns varg eller inte. Att bara förbjuda löshundsjakt pga varg håller nämligen inte, utan man framför åsikter så som att andra djur i skogen blir stressade osv, och det betyder att det måste gälla över hela landet. För oavsett om det finns varg eller inte så måste ju ändå samma sak gälla.

Nu tror jag inte att den utredningen kommer att gå igenom för det enda som faktiskt är ett problem med löshundar och jakt är skadorna på hundarna dels vid vildsvinsjakt och där har jägarna ett stort ansvar att läsa på och använda rätt hundar och jaga på rätt sätt, och dels vid vargkontakt, och där får man kanske titta på vilka alternativ som finns, skyddsvästar med el finns ju under utprovning, även skyddsvästar med spikar i, om de fungerar eller inte törs jag inte svara på i dagsläget, men att hundarna kan röra sig i dem, ja det är en nödvändighet och många av dem som jagar vildsvin idag har ju skyddsvästar och många har tyckt att det har fungerat bra.

Jag har inte startat en enda varghatar tråd, jag hatar inte heller vargar på något sätt, men jag anser att man inte får vara allt för blåögd och tro att vargen är ett gosedjur, det är ett vilt rovdjur som faktiskt ställer till problem. Många problem kan man säkert lösa men man måste våga se problem för att hitta lösningar. Tyvärr är länsstyrelsernas förhållningssätt på många ställen i landet ett problem där man dels inte ens kan erkänna att rovdjuren ställer till problem och dels inte hjälper till att hitta lösningar utan istället hittar på en massa annat.
Som ex så finns det en häst i fläckebo i västmanland, där man hörde vargarna i närheten, hästen kom in skadad i bakdelen med rivmärken och köttsår. Hagen är helt slätt utan några träd eller stenar eller något annat hästen kan har gjort sig illa på. Men länstyrelsens rovdjurs expert kan garantera att det inte är ett rovdjur som har orsakat skadorna, men vad som har hänt kan man inte komma på... Sådan uttalande gör att ortsbefolkningen tappar förtroendet för länsstyrelsen... Det finns så många andra bra sätt att hantera en sådan situation som faktiskt är till hjälp.

Senast ändrad:

Det är väl i alla fall delvis på att det skrivs och skriks så mycket när en hund blir vargdödad. Många hundar skadas och dödas av vildsvin, men det blir inga reaktioner av det.

Människor har skadats svårt av björn men det blir inga ramaskrin av det heller. Men så fort det är varg så ska de utrotas.

Att vargar är rovdjur som går på stora bytesdjur är helt sant och inget man ska ta lätt på, men de är inte de enda farliga djuren i vår fauna.

Och inget rovdjur kommer upp till bilarnas nivå när det gäller att döda och skada djur och människor...

Fast att det inte skrevs om björnar är väl inte helt sant? Det var ju ett rejält mediauppbåd förra året när en kille på skidor ramlade ner i ett björnidé...

Och det skrevs en hel del när det dödades människor av björn, fast det intressanta var att det alltid stod att det var jägare som hade blivit dödade/skadade och visst var de jägare, men de var inte ute och jagade när de blev dödade... Ett fall var en som röjde i skogen, med röjsåg, en annan gick mellan dasset och huset... Men i rubrikerna stod det "Jägare dödad av björn" Björn är oxå ett stort problem där det finns björn, men det skrivs det väldigt sällan om någon annanstans än rena jakttidningar, övrig press verkar tyvärr inte vara intresserad.

Haha, du jämför alltså vargar med fästingar:D:rofl: Tog dina argument slut?

Nej inte direkt.Men rent principelt finns där likheter.
Jag vill inte ha varg på mina marker för det skulle påverka det liv jag för negativt.

andra använder nervgifter för de inte vill riskera att deras liv påverkas negativt. Man vill inte ha sjuka hundar eller fästingar i sängen...

Jag vill inte ha varg på mina marker för det skulle påverka det liv jag för negativt.

andra använder nervgifter för de inte vill riskera att deras liv påverkas negativt. Man vill inte ha sjuka hundar eller fästingar i sängen...

Jag håller med dig om fästingmedel- de borde förbjudas- som jag skrev förut, bättre släppa fram varg så rådjursstammen minskar till en mer för stammen normal nivå,ex.

Att du är egoist och tänker mer på dig själv, inte kan kompromissa för fem öre, det har nog ingen missat, du som menar dig vara så påläst om mycket, konstigt att du inte förstår nyttan av varg naturmässigt sett?:confused:

Jag håller med dig om fästingmedel- de borde förbjudas- som jag skrev förut, bättre släppa fram varg så rådjursstammen minskar till en mer för stammen normal nivå,ex.

Att du är egoist och tänker mer på dig själv, inte kan kompromissa för fem öre, det har nog ingen missat, du som menar dig vara så påläst om mycket, konstigt att du inte förstår nyttan av varg naturmässigt sett?:confused:

Bilarna tar flest djur av alla de slag, även jakthundar, jag tycker natt vid jakt bör all biltrafik stoppas på flera mils omkrets så att inte villtet man jagar eller hundarna bli påkörda.

I de områden där vargen tillåts dominera så ändras viltfaunan rätt radikalt.

Klövviltet är väl det som påverkas mest.
Rådjur o hjort slås i stort sett ut totalt.
Grisen lär sig rätt snart att hantera vargen och tar för sig av den platsen som dov o rå lämnat.
Älgen kommer även den på sikt att minska och de individer som överlever anpassar sig till vargen.

Atalet jägare i området kommer förmodligen att halveras vilket på sikt innebär problem då man önskar reglera vargstammen

Skogsägarna tjänar på processen,andel tallplanteringar kommer att öka.

Men antalet människor som bedriver aktivt fritidsliv i skogen kommer att minska.

När sedan viltstammarna sjunker så kommer vargens intresse för tamdjur att öka. Får o ungdjur av häst o nör blir till måltavlor..

Det är helt naturligt och ingenting att bli upprörd över eller hur.

Här nere i södra sverige kan vi fortsätta med att använda stötande hundar men i norr får man övergå till att låta tio, femton hundar jaga i grupp, då tar inte vargen dem...:cool:

IHär nere i södra sverige kan vi fortsätta med att använda stötande hundar men i norr får man övergå till att låta tio, femton hundar jaga i grupp, då tar inte vargen dem...:cool:

Saknar du mig eftersom du väcker en äldre tråd till liv?:rofl:

Eller har ingen annan velat diskutera varg med dig på ett tag?:cool:

Och vem har pratat om att varg ska dominera?, så mycket att det inte blir någon mat/vilt kvar?, inte en enda om jag minns rätt, inte en enda som velat ha vargtillväxten helt fri utan enbart ge varg mer utrymme , fler antal för att få en friskare, starkare stam- det är ju väl så vilktigt så de på säkert sätt kan fälla de där älgarna.:devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 298
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 884
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka