Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Naturen är självreglerande, om vi bara låter bli att lägga oss i. Den typ av gammaldags jakt du beskriver behövs inte längre. Det bondesamhället är borta.
Numera är jakten en hobby, hur mycket viltvård vi än vill kalla det och ger man sig då in i leken får man leken tåla.
Förresten, älgens lidande......eh, det fungerar så i naturen. Lejonen börjar äta sitt byte när det fortfarande lever.
Kan tro att de vanliga kevlarvästarna (som man även kan sätta fast spikar på) finns gör ett bra jobb, men det är ju bara det att det inte verkar vara så jäkla många jägare som verkar tycka att det är värt att investera i en skyddsväst till sin "värdefulla" jakthund.
Naturen är självreglerande, om vi bara låter bli att lägga oss i. Den typ av gammaldags jakt du beskriver behövs inte längre. Det bondesamhället är borta.
Jag är övertygad om att det finns plats för varg även i sverige, men problemet är att där vargen finns, så finns det så mycket varg. Och den börjar bli närgången, bilder på vargar som rör sig inom samhällen i dagsljus, som går upp på altanen hos folk. Som står och tittar och inte går undan när folk försöker skrämma dem, det gör mig orolig.
Jag tror att vargstammen behöver bli jagad för att bli skygg, det har forskning visat i många olika länder, att ju högre jakttryck det är på vargen, desto skyggare är den.
Att framhåll Italien som något bra exempel på hur vargen ska skötas visar enbart på att man är dåligt påläst. Där har man officiellt ingen vargjakt, men tjuvjakten är enorm och vargen skjuts så fort man ser någon oavsett om den gör något eller inte.
Ang jakt med löshund så är det enda problemet att vargen dödar hundar, djuren som blir jagade är inte stressade, ett stressat djur som springer kan man inte skjuta eftersom det då är stor risk för skadeskjutning. Följ med ut på en jakt med löshund någon gång, det är spännande och intressant. Rådjur som jag personligen mest har varit ute på går i stora cirklar, står still och lyssnar efter hunden. De springer inte hejdlöst som folk verkar tro...
Vildsvinsjakt är en ny jakt i sverige, tyvärr är det många som inte riktigt vet hur det ska gå till, men om man jagar med rätt hundar och på rätt sätt så är skade risken väldigt liten.
Sen finns det många påstående i tråden om att jägarna vill sina hundar illa, jag tror inte riktigt alla förstår hur mycket pengar, tid och kärlek man har lagt ner på att få en fungerande jakthund. Sen kan jag förstå att det ibland blir missförstånd, för jag vet en hel del jägare som anser att det är betydligt bättre att skjuta hunden när den är ute i skogen och gör det roligaste den vet, istället för att åka till en vetrinär och avliva. Men då pratar vi alltså hundar som av någon andledning behöver avlivas för att inte lida, inte för att det är en dålig jakthund.
Löshundsjakt har man använt så länge hunden har varit i tjänst hos människan, att man nu pga av varg får för sig att det skadar andra djur känns mest löjligt, den ärliga andledningen till den här utredningen är att hunden är ett problem eftersom vargar dödar hundar, om vi då alltså kan förbjuda hundar i skogen så slipper vi det problemet, hur gör vi det?
Rådjuren äter upp mina föräldrars äpplen och älgen tuggar glatt på granplanteringarna. Ska vi också kräva ersättning?
Det är lite larvigt att det bara ska gälla rovvilt.
Har ni sett dessa i verkligheten? Har nämligen haft det på min hund och hon kunde inte röra sig normalt...
Rådjuren äter upp mina föräldrars äpplen och älgen tuggar glatt på granplanteringarna. Ska vi också kräva ersättning?
Det är lite larvigt att det bara ska gälla rovvilt.
Numera är jakten en hobby, hur mycket viltvård vi än vill kalla det och ger man sig då in i leken får man leken tåla.
Jag är övertygad om att det finns plats för vargen i sverige, men den är i dagsläget på många ställen alldeles för oskygg, vilket inte är konstigt eftersom människan i deras ögon är helt ofarlig.
Jag är övertygad om att det finns plats för vargen i sverige, men den är i dagsläget på många ställen alldeles för oskygg, vilket inte är konstigt eftersom människan i deras ögon är helt ofarlig.
Kan ju bero på att den som håller på med grisjakt använder sig av en vis typ av hund och en viss typ av förhållande till sin hund mens exempelvis en som jagar med stående fågelhundar, stötande, apporterande handar har ett annat förhållande till sina hundar.
PS den ekonomi du talar om är väl knappast din egen utan djurägarnas.
Men du har rätt i en sak.
Man måste anpassa sig, man måste agera. man kan ju exempelvis skydda sina djur med hett bly.
Det är synnerlien effektivt och den vargen går garanteret inte på dina djur ytterligare en gång
Det där känns en aning taskigt mot oss som faktiskt inte längre har den möjligheten... Och problemet med "utredningen" som man vill få till är att de vill förbjuda all jakt med löshund oavsett om du bor i vargrevir eller inte, annars håller inte utredningen överhuvudtaget. Märk då fortfarande att jag inte är varghatare på något sätt, däremot vänder jag mig emot hur man hantera de som blir drabbade av vargen.