Stopp för löshundsjakt?

Sv: Stopp för löshundsjakt?

Rovdjuren har en plats i vårt ekosystem. Vad jag vet har man inte hittat något syfte med fästingen än.

Naturen är självreglerande, om vi bara låter bli att lägga oss i. Den typ av gammaldags jakt du beskriver behövs inte längre. Det bondesamhället är borta.

Numera är jakten en hobby, hur mycket viltvård vi än vill kalla det och ger man sig då in i leken får man leken tåla.

Förresten, älgens lidande......eh, det fungerar så i naturen. Lejonen börjar äta sitt byte när det fortfarande lever.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Kan tro att de vanliga kevlarvästarna (som man även kan sätta fast spikar på) finns gör ett bra jobb, men det är ju bara det att det inte verkar vara så jäkla många jägare som verkar tycka att det är värt att investera i en skyddsväst till sin "värdefulla" jakthund.

Har ni sett dessa i verkligheten? Har nämligen haft det på min hund och hon kunde inte röra sig normalt...

Naturen är självreglerande, om vi bara låter bli att lägga oss i. Den typ av gammaldags jakt du beskriver behövs inte längre. Det bondesamhället är borta.

Jo, men har inte det "självreglerande skeppet" och möjligheten att "låta bli attlägga sig i" seglat iväg IOM att vi har byggt vägar och städer i de vilda djurens naturliga levnadsområde?

Eller?

Jag är övertygad om att det finns plats för varg även i sverige, men problemet är att där vargen finns, så finns det så mycket varg. Och den börjar bli närgången, bilder på vargar som rör sig inom samhällen i dagsljus, som går upp på altanen hos folk. Som står och tittar och inte går undan när folk försöker skrämma dem, det gör mig orolig.

Jag tror att vargstammen behöver bli jagad för att bli skygg, det har forskning visat i många olika länder, att ju högre jakttryck det är på vargen, desto skyggare är den.
Att framhåll Italien som något bra exempel på hur vargen ska skötas visar enbart på att man är dåligt påläst. Där har man officiellt ingen vargjakt, men tjuvjakten är enorm och vargen skjuts så fort man ser någon oavsett om den gör något eller inte.

Ang jakt med löshund så är det enda problemet att vargen dödar hundar, djuren som blir jagade är inte stressade, ett stressat djur som springer kan man inte skjuta eftersom det då är stor risk för skadeskjutning. Följ med ut på en jakt med löshund någon gång, det är spännande och intressant. Rådjur som jag personligen mest har varit ute på går i stora cirklar, står still och lyssnar efter hunden. De springer inte hejdlöst som folk verkar tro...

Vildsvinsjakt är en ny jakt i sverige, tyvärr är det många som inte riktigt vet hur det ska gå till, men om man jagar med rätt hundar och på rätt sätt så är skade risken väldigt liten.

Sen finns det många påstående i tråden om att jägarna vill sina hundar illa, jag tror inte riktigt alla förstår hur mycket pengar, tid och kärlek man har lagt ner på att få en fungerande jakthund. Sen kan jag förstå att det ibland blir missförstånd, för jag vet en hel del jägare som anser att det är betydligt bättre att skjuta hunden när den är ute i skogen och gör det roligaste den vet, istället för att åka till en vetrinär och avliva. Men då pratar vi alltså hundar som av någon andledning behöver avlivas för att inte lida, inte för att det är en dålig jakthund.

Löshundsjakt har man använt så länge hunden har varit i tjänst hos människan, att man nu pga av varg får för sig att det skadar andra djur känns mest löjligt, den ärliga andledningen till den här utredningen är att hunden är ett problem eftersom vargar dödar hundar, om vi då alltså kan förbjuda hundar i skogen så slipper vi det problemet, hur gör vi det?

Tack för ett vettigt inlägg!

Rådjuren äter upp mina föräldrars äpplen och älgen tuggar glatt på granplanteringarna. Ska vi också kräva ersättning?

Det är lite larvigt att det bara ska gälla rovvilt.

Fast en effekt av jakt är ju att djuren blir skygga för människan, och helst inte kommer i närheten = inga rådjur i trädgården.
Om älg gör stora skador på dina planteringar kan du dessutom söka ersättning hos skogscentralen.

Halvt kl

Jag tycker det är ganska självklart att vi behöver en viss jakt på varg, och vi behöver hålla beståndet på en lämplig nivå.
Det skulle behövas enorma mängder varg för att reglera viltstammarna naturligt, och skulle man ta bort all 'gammeldags jakt som inte längre behövs' idag för att vargen skulle få sköta allt naturligt, så skulle vi få stora problem med våra övriga viltstammar.
Dom skulle öka sig explosionsartat, och en stor del skulle senare bli sjuka eller alternativt svälta ihjäl.

I det samhälle som vi har idag så behövs jakt, både på rovdjur och övrigt vilt, men att prata om att utrota vargen helt är ju bara löjligt.

Angående kevlarvästar skulle möjligtvis en med el eller spik i kunna ge något skydd, en helt vanlig skyddsväst som används vid exvis grisjakt skulle kanske skydda mot ytliga sår från tänder, men kan aldrig stå emot det enorma trycket en varg har i sina käkar.
Dödsorsaken hos vargdödade djur är allt som oftast krosskador.

Har ni sett dessa i verkligheten? Har nämligen haft det på min hund och hon kunde inte röra sig normalt...

Jag har läst Viltskadecenters utvärdering av västen och trots att västen enligt några av de deltagande jägarna begränsade hundens rörelseförmåga något bedömde alla att de antagligen skulle fortsätta använda västen.

Jag kan väl tycka att man gör det man kan för att skydda sin hund. Finns det varg i området och man släpper hunden lös är förmodligen en väst med spik ett betydligt bättre skydd än ingen. Bättre flytförmåga ger den också, ifall hunden skulle gå ner sig i en tjärn eller liknande.

Men vilken typ av jakt?
Förra årets licensjakt var ju totalt meningslös.
Än så länge har inte beståndet nått en genetiskt hållbar nivå så den enda jakt som är rimlig är jakt på utvalda individer som ger sig på tamdjur.
PL

Håller helt och hållet med dig.

Men så måste djurägare bli bättre på att skydda sina betesdjur också tycker jag. Som med stängsel som håller vargen utanför t.ex. Minimera chansen att vargen ö.h.t kommer åt djuren.

Senast ändrad:

Håller med dig!

landsbygdbro: Dig är jag bara väldigt trött på...

*KL*

På skolan hade vi en man som hade bott 20 år i USA och jobbat på rancher. Han kom från början från sverige och bodde nu i sverige igen. Han tyckte också att vargproblemen var rätt "löjliga". I USA så kunde de skjuta dem med ngt som inte gick hål utan bara gjorde förbannat ont när de kom nära gårdar/djur. Vet inte med vad dock, men det borde ju gå att få reda på. Det vore väl ngt?
Jag håller även med om att man faktiskt borde sätta ut herdehundar på vissa ställen. Med rejäla varningssyltar förstås. Det finns väl även en hund som tacklar istället för att bita om man nu är rädd för eventuella attacker på främmande människor.

Rådjuren äter upp mina föräldrars äpplen och älgen tuggar glatt på granplanteringarna. Ska vi också kräva ersättning?

Det är lite larvigt att det bara ska gälla rovvilt.

Jag håller med dig. När jag hör folk tala om "statens vargar" och att de inte vill betala för dem genom att behöva stängsla kring sina djur bättre etc så börjar jag undra lite kring vems älgarna och rådjuren är? Jag kanske inte har lust att "statens rådjur" käkar upp min trädgård eller behöva betala för viltstängsel för "statens älgar"? Men älg, rådjur och annat som jagas för att ätas verkar på något vis tillhöra de som bor i närheten, och de ska rovdjuren inte peta på. Och nånstans där brukar diskussionen spåra ur...

Fast det finns ju älgskade fond, och viltskadefond, där drabbade markägare kan få ersättning för de skador vilt kan orsaka bland tex gran/tall planteringar, odlad mark osv. Det är ett stort problem med de skador olika vilt kan ställa till med hos markägare och man gör en hel del åtgärder och forskning på hur man ska undvika det.
Att det sedan inte betals ut till en villa ägare kanske har med att göra med omfattningen av skador, men jag vet villaägare som har fått ersättning när vildsvinen har förstört trädgården.

Jag är övertygad om att det finns plats för vargen i sverige, men den är i dagsläget på många ställen alldeles för oskygg, vilket inte är konstigt eftersom människan i deras ögon är helt ofarlig. Ta som exempel incidenten i Insjön i Dalarna http://www.jaktojagare.se/aktuellt/varg-forfoljde-ryttare så är vargen en aning för närgången för att det ska kännas helst bekvämt. (sen är inlägg under artikeln på ganska låg nivå, men artikeln i sig visar att problemet är en verklighet i vissa delar av sverige.

Numera är jakten en hobby, hur mycket viltvård vi än vill kalla det och ger man sig då in i leken får man leken tåla.

Håller med dig till 100%. Att få jaga i dagens Sverige är inte en mänsklig rättighet! Det är en hobby.

Jag är övertygad om att det finns plats för vargen i sverige, men den är i dagsläget på många ställen alldeles för oskygg, vilket inte är konstigt eftersom människan i deras ögon är helt ofarlig.

Jag tycker det är konstigt. Har sett vargar i hägn. De som inte är nappade är fortfarande väldigt skygga, de går inte fram ens till de som matar dem varje dag. Det krävs att de nappas upp för att de inte ska vara skygga.

Jag är övertygad om att det finns plats för vargen i sverige, men den är i dagsläget på många ställen alldeles för oskygg, vilket inte är konstigt eftersom människan i deras ögon är helt ofarlig.

Låter väldigt konstigt, gamla skottskador, skoterförföljda o dödade och skjutna....med vilka medel menar du man ska få vargstammen tycka människor är mer farliga?

Ja på de ställen där man faktiskt har dödat/jagat varg så är de mer skygga än i de flockar där man inte av olika skäl har bedrivit jakt, tycker du verkligen att det låter konstigt? Vargen har inte en gemensam kunskapsbank utan varje flock/familj lär sig på egen hand, vilket betyder att om du jagar varg i värmland så förstår inte vargarna i västmanland att det har hänt... Det samma ser man i alla djurflockar, har flocken blivit jagad så blir den försiktigare, vildsvin tex drar sig för att återvända till en åtel där någon i flocken har blivit skjuten, men andra flockar av vildsvin som rör sig inom samma område drar sig dit osv.

Om du läser problematiken runt att flytta vargtiken från Idrereviret så är forskarna väldigt tydliga med att hon numera skyr helikoptrar eftersom hon har blivit jagad och upplevt något för henne väldigt obehagligt, men de räknar kallt med att hane som är hennes partner inte är rädd för helikoptern på samma sätt.

Du förstår nog inte vad jag menade- det bedrivs tjuvjakt........blir de inte rädda av det då?

Senast ändrad:

Det bedrivs enligt vargfoskarna ingen tjuvjakt i någon större utsträckning, jag litar på forskarna som faktiskt ser till hela vargstammen och inte bara på några enstaka tillfällen. Den enda som har påstått att det bedrivs tjuvjakt i större utsträckning har hittat på det på egen hand och blev inte ens stödd av sin arbetsgivare, länstyrelsen i det och inte heller stödd av de vargforskare som studerar vargen i sverige idag... Så nej jag tror inte att det bedrivs en utbredd tjuvjakt på varg, självklart kan det säkert ske på vissa ställen, men åter igen så har inte vargflockarna ett gemensam kunskapsbank utan varje flock lär sig själva, på de ställen där de är oskygga så blir de väl uppenbarligen inte tjuvjagade.

Kan ju bero på att den som håller på med grisjakt använder sig av en vis typ av hund och en viss typ av förhållande till sin hund mens exempelvis en som jagar med stående fågelhundar, stötande, apporterande handar har ett annat förhållande till sina hundar.

PS den ekonomi du talar om är väl knappast din egen utan djurägarnas.
Men du har rätt i en sak.
Man måste anpassa sig, man måste agera. man kan ju exempelvis skydda sina djur med hett bly.
Det är synnerlien effektivt och den vargen går garanteret inte på dina djur ytterligare en gång

Du är verkligen den mest trögsynta människa jag någonsin diskuterat med, du ser verkligen inte en millimeter längre än din egen näsa räcker..

Fast en flocks kunskap sprids ju till andra flockar när valparna är så stora att de drar iväg och bildar egna flockar.

Rävar, rådjur och älgar söker sig inte sällan till bebyggelse trots att de är intensivt jagade så det är inte så enkelt som att jakt gör djuren rädda. Jag tror ärligt talat att det är mer effektivt att skrämmas genom att skjuta gummikulor på vargen för då för den med sig sina negativa erfarenheter till flocken. En död varg för inte vidare något.

Det där känns en aning taskigt mot oss som faktiskt inte längre har den möjligheten... Och problemet med "utredningen" som man vill få till är att de vill förbjuda all jakt med löshund oavsett om du bor i vargrevir eller inte, annars håller inte utredningen överhuvudtaget. Märk då fortfarande att jag inte är varghatare på något sätt, däremot vänder jag mig emot hur man hantera de som blir drabbade av vargen.

Fast TS kan jag med lös hund hur mycket h*n vill, finns ju inga vargar där h*n bor.
Att ideligen starta varghatartrådar verkar tyda på någon slags fobi.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 181
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat