Stopp för löshundsjakt?

Sv: Stopp för löshundsjakt?

Det där resonemanget haltar rejält...
Vem har sagt att älgars lidande är okej?
Och vargen lär knappast utrota älgen i första taget. Eller andra.

kl
Löshundsjaktens vara eller inte vara har jag inte så stor åsikt om i dagsläget. Men väljer man att jaga med lös hund i vargområden så får man ju acceptera den risken istället för att vilja utrota arten för sina egna syften.

Jag kanske upprepar nu, orkade bara läsa typ 3 inlägg, men vem har gjort dig till någon slags representant för varghatande jägarkåren...? Känns uttjatat nu.
Vad värre är, så har TS gjort sig själv till talesman för småbönder, skogsägare m fl. Jag har flera gånger försökt få reda på vem som utnämnt honom till det, naturligtvis utan att få svar.
Med sitt val av nick så misskrediterar han också oss övriga landsbygdsbor. :mad:

LIA

Om du kan hitta några som helst fakta på att det finns jakthundar i sverige som har blivit dödade av varg efter att de har drivit varg så vill jag gärna se det. De flesta fall jag har läst om så har hunden drivit ett bytes djur och vargen har kommit in och tagit hunden, om det var av konkuransskäl eller revirskäl, ja det har jag ingen aning om.
Spelar det egentligen någon roll? Hund som kommer i närkontakt med varg ligger dåligt till, möjligtvis med undantag av varghane vs löptik. De flesta vargdödade hundar jag läst om har sökt sig till vargen, medvetet eller inte, och för vargen betyder det både revirintrång och mat.

Och jo det finns vargar som inriktar sig på hund som bytesdjur men de blir ofta jagade med hjälp av skyddsjakt.
Verkar ologiskt. Var finns sådana mängder hundar att varg skulle inrikta sig på sådana??

Det är rimligt att anse att vargen ska vara skygg för människan och helst oxå för hundar som ändå luktar människa till stor del.
Att vargen ska vara skygg för människa är jag med på, men det du skriver om människoluktande hundar är väl ändå ett misslyckat försök till skämtsamhet? :confused:

LIA

För de som faktiskt vistats i naturen, jägare och småbrukare

Så intressant att får reda på vilka det är som faktiskt vistas i naturen. Jag antar att övriga naturintresserade, bärplockare, motionärer, ornitologer, friluftsmänniskor m fl inte räknas.

Vad värre är, så har TS gjort sig själv till talesman för småbönder, skogsägare m fl. Jag har flera gånger försökt få reda på vem som utnämnt honom till det, naturligtvis utan att få svar.
Med sitt val av nick så misskrediterar han också oss övriga landsbygdsbor. :mad:

LIA

Vet inte hur många trådar TS har startat som grundar sig på vargdebatten. Nu bor jag förvisso i Skåne (här har vi farliga vildsvin så det kryllar av det och får leva med det) och behöver inte bekymra mig om varg för tillfället. Men jag tänker genast på länder som typ Rumänien där de är mycket, mycket mer beroende av jakt och lantbruk och ändå har massa varg. Undrar hur det kan lösa sig för dem..?

Fast det vore kanske en ide att byta ut chillin i de där skyddsvästarna med små behållare av cyankalium..

Så att den som sätter tänderna i lilla drevern ida inte gör om det?

Ett bett och den lilla....till himmlen for....

Hur kan en människa hysa så mycket illvilja, torftighet och vridna åsikter som du gör (och gärna delger i diverse trådar), utan att frätas upp inifrån?

Hur kan en människa hysa så mycket illvilja, torftighet och vridna åsikter som du gör (och gärna delger i diverse trådar), utan att frätas upp inifrån?

Undrar hur många som förfasas över vad jag skriver, som anser att jag är vidrig o känslokall som sedan trär över ett fästingshalsband med nervgift över lilla älsklingens huvud med syfte att ta död på representanter för en annan djurart.

Hur många som hållit en liten älskling vid liv långt efter det att en ärlig veterinär skulle accepterat?

:cool:

Nu förstår jag inte riktigt, balkonglådorna är det vi som bor i lägenhet eller?
För jag bor i lägenhet och är ute i skogen flera timmar i veckan, förr var det både till häst och till fots numera bara till fots.

Så nog kan man vistas i skogen även fast man har balkong.

Kan nämna att där jag hade hästen fanns det rovdjur (björn) och jag var bra mycket mer rädd för att rida i skogen under älgjakten än jag var annars. Så jägarna skrämmer mig mer än själva rovdjuret..

Det underliga är att det verkar som om problemet som många jägare har är inte att deras hund dör under en jakt utan vad den dör av. Har läst insändare i tidningar där jägare tycker att det är för :devil: att deras hund har dödats av en varg medan de i samma veva tycker att om den hade dödats av vildsvin eller körts ihjäl i trafiken är något man får räkna med som en risk.

Det här är jag också förundrad över. Varför är det värre om hunden är vargdödad än om den blir dödad av annat under jakt??? Jag önskar att någon kunde tala om det för mig.
Varje höst får vi på mitt jobb in ett antal hundar som har blivit påkörda, påskjutna eller skadade av bytesdjur (t.ex. älg). Många av dem klarar sig inte, men inte står ägarna i tidningen och beklagar sig. Gemensamt för dessa hundar är att de blir skadade under löshundsjakt.

Men jag tänker genast på länder som typ Rumänien där de är mycket, mycket mer beroende av jakt och lantbruk och ändå har massa varg. Undrar hur det kan lösa sig för dem..?
På motsvarande sätt som dom som har lejon, tigrar, giftormar osv, osv omkring sig gör. Man anpassar sig.
Men hade dom haft såna som "landsbygdsbo" hos sig hade jorden varit bra mycket fattigare på vilda djur. :angel:

F ö undrar jag samma sak som Trix. :bow:

LIA

Jag blir lika fascinerad varje gång. Varg ska vi inte ha för det tar någon hund då och då och kostar oss lite cash. Men lejon, tigrar, flodhästar, elefanter, isbjörnar och andra arter som har ihjäl en hel bunt människor varje år.... de ska skyddas till varje pris. Vargen är vårt rovdjur. Live with it.

Vi har ekonomi och möjlighet att sätta rovstängsel. För oss är vargen en bagatell. I tredje världen svälter folk för att vi i väst inte tillåter jakt inom reservat i deras länder . Jag vill inte heller utrota tigern, men lite perspektiv tack.

Sluta snåla och gör vad alla andra folk får göra, Bygga stängsel, skaffa herdehund och ge fan i att jaga om det inte behövs. Jag gillar viltvård, men då ska det vara vård och inte sport.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Undrar hur många som förfasas över vad jag skriver, som anser att jag är vidrig o känslokall som sedan trär över ett fästingshalsband med nervgift över lilla älsklingens huvud med syfte att ta död på representanter för en annan djurart.

Hur många som hållit en liten älskling vid liv långt efter det att en ärlig veterinär skulle accepterat?

:cool:

Haha, du jämför alltså vargar med fästingar:D:rofl: Tog dina argument slut?

raderar.....

..det är därför vargen är så bra, den kommer minska rådjurstammen så fästingarna minskar.

Det här är jag också förundrad över. Varför är det värre om hunden är vargdödad än om den blir dödad av annat under jakt??? Jag önskar att någon kunde tala om det för mig.
Varje höst får vi på mitt jobb in ett antal hundar som har blivit påkörda, påskjutna eller skadade av bytesdjur (t.ex. älg). Många av dem klarar sig inte, men inte står ägarna i tidningen och beklagar sig. Gemensamt för dessa hundar är att de blir skadade under löshundsjakt.

Precis vad jag också undrat över. Fakta, svart på vitt med antal och dödsorsak skulle skrivas ut i tidningarna om hundar som dött under jakt och på vilket sätt, och seriöst skrivet. Finns det några samlade uppgifter om sånt? Nu ser man bara siffror på varg som rivit får, renar och hundar.

Här har vi jägare som jagar rådjur i skogarna som ligger i anslutning till samhället. Allt som ofta går jakten in på villa tomterna och korsar härs och tvärs vägarna. Senast igår när jag rastade min hund hörde jag en jakthund som drev genom friluftsområdet och in bland villorna. Och vips kom en tax farande genom en häck, direkt framför postbilen :eek: men blev inte påkörd som tur var. Jakten gick vidare över nästa väg mellan två bilar och sedan hörde jag skallet vidare långt in i skogen och mot riksvägen. Hur rädda är just de här jägarna om sina hundar kan man undra.

Inte en notis hade det blivit om hunden blivit på körd eller ställt till det för folk, men oj vad det skulle bli rubriker om hunden hade blivit tagen av en varg :mad:

Det är faktiskt konstigt. Tänk hur många hundar som dödas/skadas av vildsvin här nere, det är tråkigt, men alltid en kalkylerad risk man tar som hundägare.

Jag har själv haft en hund som dog i en jaktolycka, det är hemskt, men som sagt alltid en risk. Hundar skadas varje dag (under säsong) och det vi jägare måste bli bättre på är att inse hundens begränsningar, brister och hur den ska arbeta.

Kan ta ett exempel på ett gods här i Skåne. De har väldigt mycket vildsvin, och har storjakter ett par gånger per säsong. Då släpper de massor av hundar, "tränade" att gå på vildsvin, och varje år dör/avlivas/skadas hundar på dessa jakterna. Varför? Jo, det blir för mycket hundar på för lite vildsvin, hundarna blir övermodiga och grisarna slåss för sitt liv. Tror siffran från sista jakten var 7 skadade hundar (dvs uppsöker veterinär) och en död, ytterligare en hund avlivades.

Där jag jagar har vi också massor av vildsvin, men vi släpper kanske max 2 hundar för vildsvin per drev, resten av hundarna undviker grisar och driver dem möjligtvis, inte ställer.

Då ska jag genast åka ned till afrika och börja skjuta av alla lejon. Herregud, man måste ju skydda sin boskap. Eller??

Vi i sverige har ekonomisk möjlighet att sätta stängsel och att ordna mat på annat vis än jakt. Då får vi göra det också och inte vara så jäkla bortskämda och snåla. Det blir ett jäkla liv så fort en varg plockar en hund, men kör en bil över den så....jaja, olyckor händer. Jag blir så trött. Vi har den här planeten till låns. Alltför ofta glöms det bort.

Jaga gärna med lösgående hund, men gnäll inte över risken. Jag riskerar min hunds rygg varje gång jag skickar honom i modprov, men inte sjutton kan jag komma och gråta om han skulle skada sig. Varje gång vi släpper ut en katt kan den bli rävmat. Polisen som sänder sina hundar gör det med risk för hundens liv varje gång. Gör vad du vill, men var medveten om riskerna. Och gnäll inte om det skiter sig.

Jag har inget emot att varg som står på gårdsplanen ska skjutas, men det ska inte användas som en ursäkt att skjuta allt grått som rör sig. Jag ser heller inte problem med att jaga med lös hund, men som sagt, ta risken det innebär eller sluta.

Då ska jag genast åka ned till afrika och börja skjuta av alla lejon. Herregud, man måste ju skydda sin boskap. Eller??

Vi i sverige har ekonomisk möjlighet att sätta stängsel och att ordna mat på annat vis än jakt. Då får vi göra det också och inte vara så jäkla bortskämda och snåla. Det blir ett jäkla liv så fort en varg plockar en hund, men kör en bil över den så....jaja, olyckor händer. Jag blir så trött. Vi har den här planeten till låns. Alltför ofta glöms det bort.

Jaga gärna med lösgående hund, men gnäll inte över risken. Jag riskerar min hunds rygg varje gång jag skickar honom i modprov, men inte sjutton kan jag komma och gråta om han skulle skada sig. Varje gång vi släpper ut en katt kan den bli rävmat. Polisen som sänder sina hundar gör det med risk för hundens liv varje gång. Gör vad du vill, men var medveten om riskerna. Och gnäll inte om det skiter sig.

Du skriver så kloka saker! :bow:

Naturen är självreglerande, om vi bara låter bli att lägga oss i. Den typ av gammaldags jakt du beskriver behövs inte längre. Det bondesamhället är borta.

Numera är jakten en hobby, hur mycket viltvård vi än vill kalla det och ger man sig då in i leken får man leken tåla.

Förresten, älgens lidande......eh, det fungerar så i naturen. Lejonen börjar äta sitt byte när det fortfarande lever.

Rådjuren äter upp mina föräldrars äpplen och älgen tuggar glatt på granplanteringarna. Ska vi också kräva ersättning?

Det är lite larvigt att det bara ska gälla rovvilt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 181
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka