Stopp för löshundsjakt?

Sv: Stopp för löshundsjakt?

Men om man nu skulle aktivt träna sin hund för att inte ta upp vargspår (vi gör tex det med våran hund fast för rådjur) hur ska man träna hunden om det inte finns varg i vanliga fall på jaktmarken? Sen kan jag tänka mig att det är svårare att träna mot varg istället för rådjur då det inte finns lika många.
Och hur ska man veta under drevet att det är varg hunden har tagit upp? På hare brukar man kunna se på hur det har gått att det var hare men kan vara svårare att skilja mellan räv och rådjur. Ofta är enda säkra sättet att veta vad som drivs att se drevet med egna ögon (och om du har en stövare som driver en bra bit bort från dig är det inte det lättaste)

Att göra en jakthund vargren är något jag tror kommer bli väldigt svårt att genomföra och jag skulle gärna vilja se lite statistik på hur många jakthundar man tror har sökt upp vargen och ras på dessa hundar. Dessutom ålder (om det är en orutinerad kanske den endast tror att det är en annan hund?)

Milo: Kan du tänka dig att ha två stycken sådana hängande på farstutrappan? "Men hunden måste ju ha något fint att titta på!"
Blä säger jag om lukten (och när de började droppa hjärnsubstans efter vintern...)

Men om man nu skulle aktivt träna sin hund för att inte ta upp vargspår (vi gör tex det med våran hund fast för rådjur) hur ska man träna hunden om det inte finns varg i vanliga fall på jaktmarken? Sen kan jag tänka mig att det är svårare att träna mot varg istället för rådjur då det inte finns lika många.
Och hur ska man veta under drevet att det är varg hunden har tagit upp? På hare brukar man kunna se på hur det har gått att det var hare men kan vara svårare att skilja mellan räv och rådjur. Ofta är enda säkra sättet att veta vad som drivs att se drevet med egna ögon (och om du har en stövare som driver en bra bit bort från dig är det inte det lättaste)

Att göra en jakthund vargren är något jag tror kommer bli väldigt svårt att genomföra och jag skulle gärna vilja se lite statistik på hur många jakthundar man tror har sökt upp vargen och ras på dessa hundar. Dessutom ålder (om det är en orutinerad kanske den endast tror att det är en annan hund?)

Milo: Kan du tänka dig att ha två stycken sådana hängande på farstutrappan? "Men hunden måste ju ha något fint att titta på!"
Blä säger jag om lukten (och när de började droppa hjärnsubstans efter vintern...)

Behovet av vargrena hundar lär väl finnas just i områden med varg? Där bör det finnas vargspår att aktivt träna på, eller hur? Annars kanske det går att samordna träning med någon djurpark? I Lycksele (om jag inte minns fel) samarbetar jägare med djurparken vad gäller att träna hundarna på björn.

Och hur vet man vad hunden driver? När vi har jagat hare har inte hunden släppts förrän spåret är taget och då har husse/matte koll på vad det är för djur. Visst riskerar man att hunden tar upp något nytt efter en tappt, men hur ofta händer det? Är man orolig kan man ju kalla in hunden vid en tappt och börja om.

Det underliga är att det verkar som om problemet som många jägare har är inte att deras hund dör under en jakt utan vad den dör av. Har läst insändare i tidningar där jägare tycker att det är för :devil: att deras hund har dödats av en varg medan de i samma veva tycker att om den hade dödats av vildsvin eller körts ihjäl i trafiken är något man får räkna med som en risk. Finns det varg i jaktområdet så får jägarna också räkna in vargen som en potentiell risk till att hunden bli skadad eller dö. Jag tycker faktiskt att det är dags att jägarna tar samma ansvar för sina hundar som alla andra hundägare ska göra. Är själv drabbad av att jakthundar ofta är inne i hagen och ränner runt. Hästarna blir nippriga och springer som tokar. Tyvärr är det svårt att få tag i en jagande hund och stå och filma har man inte tid med när hästarna ska försöka lugnas. Att de sedan står och blånekar när man får fatt på ägaren gör inte saken bättre. Visst hundar vet inte var gränserna går men det vet jägarna och ska därför vara så ansvarstagande att de hämtar hem hunden så fort den hamnar på annans mark. Vi har valt att inte bedriva jakt på vår mark för att det ska vara säkert att vistas på den både på en häst och per fot. Så om löshundsjakten försvinner ler jag.

Jag blir lika fascinerad varje gång. Varg ska vi inte ha för det tar någon hund då och då och kostar oss lite cash. Men lejon, tigrar, flodhästar, elefanter, isbjörnar och andra arter som har ihjäl en hel bunt människor varje år.... de ska skyddas till varje pris. Vargen är vårt rovdjur. Live with it.

Vi har ekonomi och möjlighet att sätta rovstängsel. För oss är vargen en bagatell. I tredje världen svälter folk för att vi i väst inte tillåter jakt inom reservat i deras länder . Jag vill inte heller utrota tigern, men lite perspektiv tack.

Sluta snåla och gör vad alla andra folk får göra, Bygga stängsel, skaffa herdehund och ge fan i att jaga om det inte behövs. Jag gillar viltvård, men då ska det vara vård och inte sport.

Kan ju bero på att den som håller på med grisjakt använder sig av en vis typ av hund och en viss typ av förhållande till sin hund mens exempelvis en som jagar med stående fågelhundar, stötande, apporterande handar har ett annat förhållande till sina hundar.

PS den ekonomi du talar om är väl knappast din egen utan djurägarnas.
Men du har rätt i en sak.
Man måste anpassa sig, man måste agera. man kan ju exempelvis skydda sina djur med hett bly.
Det är synnerlien effektivt och den vargen går garanteret inte på dina djur ytterligare en gång

Jag är övertygad om att det finns plats för varg även i sverige, men problemet är att där vargen finns, så finns det så mycket varg. Och den börjar bli närgången, bilder på vargar som rör sig inom samhällen i dagsljus, som går upp på altanen hos folk. Som står och tittar och inte går undan när folk försöker skrämma dem, det gör mig orolig.

Jag tror att vargstammen behöver bli jagad för att bli skygg, det har forskning visat i många olika länder, att ju högre jakttryck det är på vargen, desto skyggare är den.
Att framhåll Italien som något bra exempel på hur vargen ska skötas visar enbart på att man är dåligt påläst. Där har man officiellt ingen vargjakt, men tjuvjakten är enorm och vargen skjuts så fort man ser någon oavsett om den gör något eller inte.

Ang jakt med löshund så är det enda problemet att vargen dödar hundar, djuren som blir jagade är inte stressade, ett stressat djur som springer kan man inte skjuta eftersom det då är stor risk för skadeskjutning. Följ med ut på en jakt med löshund någon gång, det är spännande och intressant. Rådjur som jag personligen mest har varit ute på går i stora cirklar, står still och lyssnar efter hunden. De springer inte hejdlöst som folk verkar tro...

Vildsvinsjakt är en ny jakt i sverige, tyvärr är det många som inte riktigt vet hur det ska gå till, men om man jagar med rätt hundar och på rätt sätt så är skade risken väldigt liten.

Sen finns det många påstående i tråden om att jägarna vill sina hundar illa, jag tror inte riktigt alla förstår hur mycket pengar, tid och kärlek man har lagt ner på att få en fungerande jakthund. Sen kan jag förstå att det ibland blir missförstånd, för jag vet en hel del jägare som anser att det är betydligt bättre att skjuta hunden när den är ute i skogen och gör det roligaste den vet, istället för att åka till en vetrinär och avliva. Men då pratar vi alltså hundar som av någon andledning behöver avlivas för att inte lida, inte för att det är en dålig jakthund.

Löshundsjakt har man använt så länge hunden har varit i tjänst hos människan, att man nu pga av varg får för sig att det skadar andra djur känns mest löjligt, den ärliga andledningen till den här utredningen är att hunden är ett problem eftersom vargar dödar hundar, om vi då alltså kan förbjuda hundar i skogen så slipper vi det problemet, hur gör vi det?

Efter ha tänkt igenom lite mer så vill jag gärna ha källor på påståendet att hälften av alla jakthundar som dödats av varg har drivit varg.
Och då varg vandrar väldigt mycket är det svårt att veta vad som är områden med varg, vi bor tex. inte i ett varg område ändå hade vi varg här i somras och vi vet mycket väl att varje gång vi släpper vår hund har den risk för att bli tagen av varg. En större risk än för vanliga tamhunds ägare som oftast är de som gråter ut i stora artiklar om hur deras älskling blev tagen av vargen när den var lös och hade dragit efter vilt...

De flesta jägare jag känner skulle bli flyförbannade om deras hund hade blivit tagen av varg, men av samma orsak som en vanlig hundägare skulle ha blivit; sorg över att ha mist sin bäste vän och vetenskapen om att den led fruktansvärt när den dog.
Men detta är precis samma känslor som skulle ha kommit fram om det var en viltsvinolycka, nu råkade det bara vara varg istället och då är det förbjudet att vara arg över att ha mist sin bästa vän.

Sen att få en hund djurartsren är ingen lätt uppgift, även om det avlas för att få dem RR. Vår hane är efter två RR föäldrar men självklart så kan han ändå sätta efter rådjur, det är något som man aktivt måsta lära dem innan/på/efter jakt varje gång. Att få vår hane till att vara RR har tagit tre år, 365 dagar om året. Tre års träning varenda gång han har sett/hört/drivit rådjur.
Enklaste sättet att få hunden vargren vore nog att ta ett vargben/skin i en säck med hunden och slå då det är svårt att få en hund djurartsren speciellt utan mycket spår. Och självklart så ska arbetet börjas redan som valp!
(För några år sedan så skulle tex. jaktklubben ha rävrena stövare, det är nog största idiotin på länge)

Men som sagt, jag tror inte det är ett så stort problem att jakthunden söker sig till vargen och driver och om de gör det är det nog av så enkla anledningar att det finns en löptik eller att det var en riktigt dålig jakthund. Kan också vara intressant vilken ras som mest har drivit varg, är det en importerad ras som i hemlandet jagar rovdjur?
Sen är det väl allmänt känt att vargen ofta uppsöker drev? Sen sker det alltid olyckor, säg att en hund driver hare och springer rakt på en varg, räknas det då som om den har drivit vargen?

Sen håller jag med Jadzia, förutom sista jaktdelen kanske ;) Skulle vara tråkigt om vi fick stå med fyra inhemska raser (varav två redan så kraftigt reducerade att man ibland måste blanda in andra raser) som ingen hade någon nytta av längre och de skulle försvinna.
Sen tror jag på att jaga varg, men till vissa gränser. Visst kommer säkert inte DEN vargen tillbaka igen som man har skjutit på men det finns många fler och om man ska sitta vid sina djur 24/7 så blir det mycket billigare att investera i ett bra rovdjurstängsel (och kanske en herdehund, men då ska det finnas ordentligt skyltat och gärna notis i tidningen vart det finns sådana så ingen går in i hagen av misstag)

Har du hört något om detta om att hunden skulle ha drivit varg? Tycker ändå att jag läser det mesta jag kommer över gällande jakt utan att hitta något om detta.

Sen det med löshundsjakt så stämmer det väl, men man måste ha rätt hund till rätt jakt. Oftast om en stövare jagar ett rådjur går det inte till på det sättet som du beskriver utan då är det ett stressat djur som jagas. Därför läggs så mycket kraft på att få en RR hund.
Dessutom har det varit förbjudet att jaga rådjur med stövare ända sedan 40-talet.
Sen ska väl bara den optimala wachteln driva i 5-10 minuter? Eller är det något jag har fått om bakfoten?

Men jag kan inte annat än hålla med om vad du skriver! En jakthund är minst like älskad som en vanlig hund, bara för att det finns vissa ägare som väljer att avliva dem själva (när de är gamla/sjuka/skadade) är inget man ska se ner på, då hunden ofta får ett vackert slut.

Senast ändrad:

Nej jag har aldrig sett några exempel på att hundar har drivit varg i sverige och därefter blivit dödade. Däremot vet jag att man utomlands avlar fram stora vassa hundar som faktiskt är till för just vargjakt, men det är en rätt vidrig jakt där hundarna dödar vargarna genom att slita sönder dem. Det är rätt mycket herdehund i dem och jag vill inte se allt för många av den rasen här i sverige.

Wachteln får på jaktprov driva upp till 20 min, våran är 5-10 mins varianten och det är vi mycket nöjda med! Sen beror det ju självklart på vad man jagar, om man har en wachtel som kan ställa älg eller vildsvin så ska den ju kunna hålla i lite mer för att ge jägaren en chans att komma fram.

Vi hade föreläsning på jobbet som hölls av rovdjurscenter och det var de som konstaterade att det var lika vanligt att hunden sökt upp vargen som tvärtom.
Du kan säkert hitt ainfo om det på rovdjurscenters hemsida.

Det handlade inte om några "importerade raser" utan det var utslaget på alla vargdödade eller skadade hundar där den stora majoriteten var jakthundar under pågående jakt. Anledningen till att vargen tar hund är inte för att den ser hunden som föda utan för att hunden inkräktar på vargens revir. Vargen ser alltså hunden som konkurrent.
Är det då rimligt att vi ska ta oss rätten att bestämma att det är vargen som ska vika undan istället för att vi håller koll på våra hundar och ge rf-n i att släppa dem vind för våg i områden där vi vet att det finns varg?

:bow:
Det där har jag också alltid förundrats över! För oss är det okej att utrota en art men inte för andra länder att utrota arter som ställer till betydligt större problem för dom än vad vargen gör för oss.

(Jag tycker inte heller att människan ska utrota någon art, varken varg eller tex tiger).

Fast det vore kanske en ide att byta ut chillin i de där skyddsvästarna med små behållare av cyankalium..

Så att den som sätter tänderna i lilla drevern ida inte gör om det?

Ett bett och den lilla....till himmlen for....

Jaha, nu är det slut med löshundsjakten om vargkramarna får som de vill.

Tråkigt för alla grå, jämthundsägare, tax eller dreverägare.

Varför?
Jo för att alla vargtagna hundar riskerar att höja jakttrycket mot vargen...

Majoriteten av jägare kan utan några risker för att få hundarna vargtagna fortsätta jaga med löshund dock :grin:

Jag kanske upprepar nu, orkade bara läsa typ 3 inlägg, men vem har gjort dig till någon slags representant för varghatande jägarkåren...? Känns uttjatat nu.

Kopierar ett läsvärt svar från ett annat populärt hundforum där samma fråga togs upp...

Något som har varit en tradition i flera hundra år och där vi har en stor mängd olika jakthundsraser framavlade för olika syften under lika lång tid, är tvärtemot en enormt stor insats för att skapa en optimal lösning för alla parter. Eftersom rådjur inte skall hetsas så har vi kortbenta hundar så att dessa drivs långsamt. Eftersom vissa jagar på ganska små marker så är vissa raser framavlade för att hålla sig extra nära. För älgar, vildsvin, fågel, etc har vi andra typer av hundar och så vidare. Du kan ju slå upp en hundbok och kika på alla jakthundsraser som finns och deras olika ändamål.

Det sammanfattar ett gäng "balkonglådor" med orden "Det krävs ingen utbildning av hunden och heller ingen särskild utbildning i hundhållning av den som jagar!" När du köpte din hund, märkte du överhuvudtaget att du inte behövde någon utbildning i hundhållning då? Vi har nämligen inga sådana krav i Sverige för några hundägare. Däremot så slår jag gärna vad med dig om att den generella jakthunden är mer välskött och vårdad än den genomsnittliga sällskapshunden. Lyckligare också för den delen då den får arbeta.

Vet du varför Sverige har traditionen med löshundsjakt? Har du funderat på det överhuvudtaget? Vi har ett stort land med få invånare. Vi har också en ganska unik tradition av allmogejakt i Sverige. Det innebär att jakt i Sverige var något inte bara baroner och grevar fick ägna sig åt, som i många andra länder, utan för en låg peng så kunde även vanligt folk på landsbygden jaga och dryga ut hushållskassan med kött. Ibland en förutsättning för överlevnad. Det är samma människors ättlingar som idag benäms som varghatare och mördare av balkonglådorna. Fastän åtminstone jag inte vet någon kategori av människor som bryr sig mer om det vilda och naturen.

Kombinationen av mycket stora marker och få människor samt en folklig jakt, vad krävs då för att kunna jaga? Just det, hundar som täcker ytor och möjliggör att relativt få jägare ändå har en chans att fälla ett villebråd tack vare detta. Vi är ett av få länder som jagar med löshund av tradition och beroende på att vårt land ser ut som det gör till sin yta. Inget konstigt med det.

Sedan vet jag inte om jag ids kommentera den ocean av okunskap som "balkonglådorna" står för. De menar säkert bara väl enligt sig själva, men de är "nyttiga idioter" för andra intressen.

När de lyckats få till en på tok för stor vargstam och det gått ett antal år så kommer det vara mycket färre älgar och andra klövvilt i skogarna. Så småningom så kommer visserligen balans att ha uppstått mellan spillran av älgstammen och vargarna efter att ett antal svält ihjäl. Då är ju naturen i balans och vi har fått bort människan ur ekvationen som balkonglådorna vill.

Vilka är det bra för då? För de som faktiskt vistats i naturen, jägare och småbrukare så har jakten upphört, och att bedriva småskalig uppfödning av får eller liknande bakom de beryktade rovviltstängseln kanske man gör eller inte. Det beror på om staten velat skjuta till (inte de 40 miljoner man avsatt hittills) utan kanske snarare 1-2 miljarder för rovdjursstängsel vilket är den verkliga kostnaden. Annars har den djurdriften blivit olönsam och också upphört. (För övrigt så anmäler samma grupp dessa djurägare om deras djur blir angripna. Ja du läser rätt, fåruppfödaren anmäls av vargvännerna för oansvarig djurhållning när en varg angripit fåren. Enligt resonemanget att man inte satt upp tillräckligt med stängsel. Just det 40 miljoner där det krävs mer än 1 miljard. Samt inga pengar innan en etablering konstaterats i närområdet heller. Allt enligt reglerna.)

Men om vi hör till den grupp som tycker att jägare är av ondo så är ju det bra? Eller? Jaktarrende motsvarar lika mycket intäkter för skogsägare som skogens avkastning, fast med varg och ingen älg på marken så är arrendets värde noll. Det innebär att små markägare antagligen kommer sälja mark till de stora markägarna. Desamma som alltid hävdat att älgar är av ondo eftersom de äter tallplantor. Jaktarrenden är det nog en annan avdelning där som sköter, för givetvis förlorar de också på detta totalt sett.

Det innebär att det blir svårare ekonomiskt att stanna i glesbygd, hade man dessutom jakt eller småskalig uppfödning som intressen så är det givetvis ytterligare ett avbräck. Precis som med Saab så är sedan ett antal underleverantörer beroende av jägarna/jakten lokalt. Jakthundar står för runt en miljard i intäkter för veterinärer och andra i hundbranschen. För att inte nämna all jaktrelaterad utrustning allt från fyrhjuligar till pejlar och kläder.

Så när allt är klart har vi en ännu glesare och fattigare glesbygd, sämre livskvalitet och ett antal ytterligare 100 tusentals grisar som fötts upp i storskala under tveksamma förutsättningar för att ersätta det kött som inte längre kommer från naturen.

Glesare glesbygd innebär precis som alltid, färre människor som engagerar sig lokalt när man vill bygga ett nytt vattenkraftverk eller göra norra europas största kalhygge eller lagra sopor från Grekland. Så är det bara. Det var inte norrlänningar som hängde i eken utanför TV huset, det är lokalt som engagemang finns mot sådant. Så de som flinar hela vägen till banken är stora skogsbolag och kraftproducenter efter att balkonglådorna fått som de vill. Urarmad natur och stordrift är vad som finns kvar.

Jag kommer aldrig förstå varför vissa tycker att just människan är den enda organism som inte hör till naturen, när det bara för ont med sig att ha det synsättet. Dessutom kommer jag aldrig förstå matematiken när vi sätter ett högre värde på en varg än en älg, där en vargs lidande är ohyggligt, medan en älgs lidande inte ens är värt att nämna. Såg bilder på en älgko med hela ansiktet sönderslitet nyligen. Nej, hela denna fråga har spårat ut. Klart vi skall ha lite varg i Sverige, men de hör vildmarken till och de är inte mer värda än människan eller något annat djur. Personligen vet jag var det där "reglementet" kan parkeras.

Majoriteten av jägare kan utan några risker för att få hundarna vargtagna fortsätta jaga med löshund dock :grin:

Det där känns en aning taskigt mot oss som faktiskt inte längre har den möjligheten... Och problemet med "utredningen" som man vill få till är att de vill förbjuda all jakt med löshund oavsett om du bor i vargrevir eller inte, annars håller inte utredningen överhuvudtaget. Märk då fortfarande att jag inte är varghatare på något sätt, däremot vänder jag mig emot hur man hantera de som blir drabbade av vargen.

Vi hade föreläsning på jobbet som hölls av rovdjurscenter och det var de som konstaterade att det var lika vanligt att hunden sökt upp vargen som tvärtom.
Du kan säkert hitt ainfo om det på rovdjurscenters hemsida.

Det handlade inte om några "importerade raser" utan det var utslaget på alla vargdödade eller skadade hundar där den stora majoriteten var jakthundar under pågående jakt. Anledningen till att vargen tar hund är inte för att den ser hunden som föda utan för att hunden inkräktar på vargens revir. Vargen ser alltså hunden som konkurrent.
Är det då rimligt att vi ska ta oss rätten att bestämma att det är vargen som ska vika undan istället för att vi håller koll på våra hundar och ge rf-n i att släppa dem vind för våg i områden där vi vet att det finns varg?

Rovdjurscenter drivs med hjälp av pengar från varglobby håll, alltså är deras fakta lika färgade som om jag tog fakta från varghatar håll...
Om du kan hitta några som helst fakta på att det finns jakthundar i sverige som har blivit dödade av varg efter att de har drivit varg så vill jag gärna se det. De flesta fall jag har läst om så har hunden drivit ett bytes djur och vargen har kommit in och tagit hunden, om det var av konkuransskäl eller revirskäl, ja det har jag ingen aning om. Och jo det finns vargar som inriktar sig på hund som bytesdjur men de blir ofta jagade med hjälp av skyddsjakt.

Det är rimligt att anse att vargen ska vara skygg för människan och helst oxå för hundar som ändå luktar människa till stor del.

Jag blir lika fascinerad varje gång. Varg ska vi inte ha för det tar någon hund då och då och kostar oss lite cash. Men lejon, tigrar, flodhästar, elefanter, isbjörnar och andra arter som har ihjäl en hel bunt människor varje år.... de ska skyddas till varje pris. Vargen är vårt rovdjur. Live with it.

Vi har ekonomi och möjlighet att sätta rovstängsel. För oss är vargen en bagatell. I tredje världen svälter folk för att vi i väst inte tillåter jakt inom reservat i deras länder . Jag vill inte heller utrota tigern, men lite perspektiv tack.

Sluta snåla och gör vad alla andra folk får göra, Bygga stängsel, skaffa herdehund och ge fan i att jaga om det inte behövs. Jag gillar viltvård, men då ska det vara vård och inte sport.

:bow:Jaaaa!

Har inte lästa alla inlägg och inte det sista i sin helhet MEN det känns som att attityden till jakthunden ändrats. Förr jagade hunden hemma på sin mark och "lärde" sig gränserna. Idag har många jägare ingen egen mark och hyr in sig och hunden vet inte gränserna, hittar inte hem om den jagar 20 mil från hemmet m m. Har de sista 12 åren bott på samma ställe och antalet upphittade jakthundar som plötsligt sitter på trappen hemma har ökat markant. Har de då telnr på sig ringer man upp och tyvärr är det allt för ofta som det heter att jaga iväg den så den lär sig. Uttalande som jag tycker bottnar i hänsynslöshet mot hund och medtrafikanter. Detta hörde vi inte för 12 år sedan. Den sista var en hund som det först hette att det var första säsongen som hunden jagade - sen visade det sig att den var 8 år, ofta sprang bort och om den inte drivit så bra hade den fått en kula för länge sen - det sista är ordagrannt citerat.

Det finns en hel del att ta tag i. Jag har inte något emot jakt med hund men dagens jägare behöver som någon sagt redan tänka till, hålla koll på hunden vilket med dagens teknik är lätt men också hålla koll på vad och var hunden driver.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 181
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat