elle12

Trådstartare
I går var jag nere i Falsterbo och tittade på 6-års och 7-års finalerna i dressyr. Jag blev faktiskt ganska förvånad över hur en del proffsryttare sitter i en rejäl stolsits, är det något som har kommit på modet? Jag har inte upplevt att det var så för några år sedan. Hästarna är väl framför skänklarna och går mycket bra, men dessa ryttare satt långt bak på sin egen bakdel och när man studerade linjen axel, höft, häl så var det några av de högst placerade som hade hälen flera decimeter framför höften i stort sett genom hela ritten. Vad har ni andra för erfarenheter, går det mode i sitsen beroende på vem man tränar för, eller är det bara slumpen att just dessa ryttare sitter så?

Sv: stolsits

Kanske har de med värst stolsits varit hoppryttare i sin ungdom. Gamla synder tar tid att bli av med.

Jag tkr nog inte att så "många" sitter i stolsits, spec inte om man tittar på danskarna. Men är man en liten smal tjej på en stor bjässe med internationell gång, kanske det lätt blir att man hamnar i stolsits för att det är så himla mkt gång i hästen och man "måste" ta till knep för att klara det. Många smala tjejer på stora hästar ser ju dessutom ut att rida med extremt hård hand. Men synintrycket kan vara fel! (Detta upplever jag främst på de svenska ryttarinnorna i 6-års och 7årsfinalerna)

Nej det är sadelns placering på hästen

Om du sadlar för långt fram blir lägsta punkten i sadeln för långt och ryttaren glider då dit ned.

Där går det inte att sitta bra hur mycket man än försöker

foten måste ju hamna rakt under stiglädret...

Så länge man sitter ned gör det ju inget annat än att överskänkeln blir mindre effektiv.
Det som gör något är om man skall börja resa sig i stigbyglarna.

En sadels uppbyggnad placerar en till stor del
Om sadelsn lägsta punkt är långt fram är del lättare att hitta rätt, och att sadeln inte har för smal midja så att överskänkeln får stöd upptill
Men sedan måset ju ryttaren sitta rätt med bäckenet också. I svank så blir det gärna lite stolsits..

Men då är det väl konstigt att proffsen inte har sina sadlar i rätt läge så att de sitter rätt. Den man tränar för borde väl korrigera felet när man tränar i sådana fall så att man sitter rätt i en sadel som ligger rätt på hästens rygg, det gör tränare till elever som rider på lätt nivå på "vanliga" hästar. Kan man inte själv får en sadelmakare/sadelutprovare tas till hjälp.

Det var inte övervägande delen stolsitsar, men jag såg 5-6 stycken av totalt 20 starter i finalerna som var klockrena stolsitsar,dvs foten 1-2 decimeter framför höften, ett par tre andra var tveksamma stolsitsar och hade inte stolsits i alla rörelser och de övriga satt ej stolsits. Vi förde en diskussion på läktaren om det, så det var fler som såg det. Jag är inget proffs, men jag ser om foten är flera decimeter framåt och baken på människan bakåt i sadeln. Det skulle innebära att det iaf var 25% av ryttarna satt i stolsits, och då är det några av de bästa ryttarna vi har i landet. Rätt sits är väl grunden till att man påverkar hästen på rätt sätt, men för dessa verkar det fungera ändå.

Till Jacko: Danskarna satt mycket riktigt INTE i stolsits även om det var några småväxta tjejer där också. Det där med fd hoppryttare har du nog väldigt rätt i... men ska man sitta i stolsits i hoppning nuförtiden?

En fördom jag har är att elitdressyrryttare i första hand väljer sadel anpassad till *sig själv* och ev första hästen. Typ: Han/hon har köpt en dyr o fin dressyrsadel som han/hon sedan använder på *alla* hästar i träning.. såväl GP-hästen (som den troligen passar bra) som till 'ungtupparna' i form av en klase 5-åringar..

Tycker annars att man i GP-sammanhang ser allt färre ryttarei stolsits - kanske för att de flesta ha börjat gå över till de lite moderna sadlarna (á la Cobra & Amerigo)?

Du har en poäng tror jag.

På vilket vis tycker du Cobra och Amerigo är mer moderna?

Mode

eller ngt innovativt i utformningen?

QUOTE]FlipTheFrog]En fördom jag har är att elitdressyrryttare i första hand väljer sadel anpassad till *sig själv* och ev första hästen. Typ: Han/hon har köpt en dyr o fin dressyrsadel som han/hon sedan använder på *alla* hästar i träning.. såväl GP-hästen (som den troligen passar bra) som till 'ungtupparna' i form av en klase 5-åringar
Har du varit inne i en sadelkammare hos en del av dessa?
Det skulle hänga en sadel där om det är som du säger.

Dessa ryttare har ofta en god ekonomi o kunskap i sadel passning.

Tycker annars att man i GP-sammanhang ser allt färre ryttarei stolsits - kanske för att de flesta ha börjat gå över till de lite moderna sadlarna (á la Cobra & Amerigo)?

För länge sen satt man som regel i stolsits med kortare läder.
Amerigon är konstruerad så att den ska ge hästen rörelsefrihet.
Briar o Sack har sdna.

köpte själv en sdn då val. blev klämd vid bogen på böjt spår.

tyvärr var den stenhård i sitsen o jag fick många ridsår, men då den var mjuk o skön för hästen, bet jag ihop.

T o m jag har en dressyr o en hoppsadel var, åt hästarna.

Jag jobbade för hos ett Elitpar. Jag kan väl inflika att deras sadeltillgång inte var överväldigat.

Oftast användes en och samma sadel på de flesta i olika åldrar.
Visade häste tydliga smärtor eller ovillighet jag då började de söka efter annan sadel.

Inte ens hästarna som kom till för tillridning hade sina egna medföljande sadlar.

Men de har bättrat sig. En av deras hästar hade stora sadelproblem och öppnade deras ögon mer.:bow:

Av 15 hästar (varierade givetvis) var det max 4 sadlar vi hästskötare växlade emellan. Egentligen var det mest 2 sadlar som användes mes. Prestige och Cobra.

Sen jobbade jag hos en hoppryttare han hade EN sadel till alla 8 hästarna (hoppsadel) samt 1 dressyrsadel som ibland användes av någon dressyrryttare.
Han hade ett par gamla sadlar men de var alldeles för dammiga för att ha använts.

Kanse han också även har bättrat sig?

Så mycket av det Flip the Frog säger ligger det sanning i.;)

Ok!
Var det innan eller efter som de blev sponsrade av ett fint dressyrsadelmärke?

Jag har hört detsamma både av sadelninpassare och ET.

Ibland kan man nästan på sadelvalet se vilken sadelförsäljare de har :o

De går ju mode i sadlar.

Ett tag skulle alla rida i Keiffer

Nu har vi andra märken...

Det har ju hänt en hel del i sadelns utveckling..
förr fanns det bara 16 0 17 tum, ej heller extra långa kåpor.

En sadel kan hjälpa ryttaren att hamna mer korrekt eller stjälpa en.
Samma sak med hästen.
alla sadelutprovare är inte bra. Har sett folk som kommit hem med sadlar som legat ruskigt illa o ägaren vet inte bättre, utan litar på proffset som sa att den ligger bra.
Om man sadlar för långt bak så blir det för stor belastning/ blodstopp i musklerna nedanför manken o ryttaren hamnar i framvikt med bäckenet.
Lite samma som att rida en överbyggd häst.

Både och faktiskt!

Sadelprovaren("sponsorn", sadelmakaren som jobbar för märket) var ute flera gånger men inga nya bättre sadlar kom? Vi höll på med talk och grejer som han ville en hel dag på många hästar.

Sen slutade jag. Var där och tränade något år senare och fann då att 2 av hästarna ännu hade "sadelproblem"

Personligen tycker jag detta problem skulle vara löst...?

Men sadelkammaren var mer fylld sist jag var där 2005.
Tummen upp för det!:)

Åter igen så vill jag påminna om forumreglerna...

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

axel skrev:
Har du varit inne i en sadelkammare hos en del av dessa?
Det skulle hänga en sadel där om det är som du säger.

Ja, det är bl a på sådana besök som jag baserar mina fördomar! Dessutom har jag pga djup inlindning i sadeldjungeln haft ett överdrivet sadelintresse och därför lagt märke till nästan alla sadlar jag sett.. och då noterat att samma ryttare (såväl hopp som dressyr) använder samma sadel till 'alla' hästar. *En* sadel var kanske att ta i dock, men verkligen inte så många sadlar som hade behövts för att på långa väga matcha antalet olika ryggar ute i stallet!

Sedan har jag också sett, som Miagi skrev, att tillridningshästar sgs aldrig har egna sadlar med sig. Rätt dåligt tycker jag! Betalar man X antal tusen för att få hästen tillpiffad av ett proffs kan man ju se till att förutsättningarna blir så bra som möjligt genom att skicka med en passande sadel!

(Fast, passar den medskickade sadeln inte proffsets rumpa..)

jag skulle aldrig lämna kvar min häst- är alldeles för pjåskig.

Bästa berömmet är ju att få gå ut i gräshagen efteråt.:d

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 499
Senast: HannaZ
·
Z
Träning Lite funderingar bara :) Vad har egentligen hänt med den lodräta dressyr sitsen? Ni vet.. axlar, höft och häl i en lodrät linje? Och...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 298
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar