Sits... lodrät?

Sv: Sits... lodrät?

Det är säkert inte meningen att ryttarna ska hamna i svank bakvikt. På din första bild ser ryttaren ut att ha tyngdpunkten högt upp i bröstkorgen vilket är vingligt.
Men där hamnar man nog lätt om man inte är medveten. Sträcker man för mycket på ryggen i den typen av sadel så pekar tuttarna nästan mot taket och ryggen blir bakåtböjd. Om man istället slappnar av och sitter på "toppen" av sittbenen (nån som hänger med - alltså med ett rakt bäcken som inte tippar åt något håll) och stabiliserar sig med muskelgördeln i mage/rygg och slappnar av i höften/benen så hamnar man rätt. Då kan man med bäckenvinklingar fritt påverka och vara följsam i ridningen och man får en låg tyngdpunkt som är stabil. Då kommer det se ut ungefär som om överkroppen på bild 2 klipps in på bild 1..

Åh, om jag ändå kunde demonstrera eller var ritkunnig...

Jag brukar tänka att benen upp till naveln ungefär tillhör hästen/sadeln. Att det är en enhet. Det som kommer ovanför är en sån där tippleksak, väldigt rörlig med låg tyngdpunkt. När man inverkar med sitsen så lägger man på muskeltonus (spänner magen etc).

Senast ändrad:
Sv: Sits... lodrät?

Har du kommit på varför du gör det?Gör du det med båda benen?

Ibland kan men se detpå ena sidan och då är det ofta ett resultat av att ryttaren glider tex mot höger och då "håller sig kvar" med vänster skänkel bak i ngn slags benkrok.

Jag tror lite på Jackos variant här att det är ett "hoppsan moment" en reflex.

PÅ globenbilderna såg det mer ut som att vara en sidförande som var siiiiidförande

Japp, det gäller båda benen. Min egen teori är jag, som jag svarade till Jacko, helt enkelt omedvetet och ivrigt försöker hjälpa igång bakbenen med mina underskänklar (när jag rider hästar med "dåliga" bakben). På mer självgående hästar är det lättare att tänka o sitta rätt även med underskänkeln.

Ja ja, man kan inte få allt här i världen, det funkar bra om den lille :devil: är placerad bakom örat och vrålar åt mig SKÄNKELN!!!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Fälttävlan Sitter och tittar på fälttävlan på Horse1 nu och har en del funderingar angående ryttarnas sits och hur de har tyglarna. Kan börja att...
Svar
14
· Visningar
2 541
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 049
Senast: Brille
·
A
Ridning Som titeln lyder, vad är det egentligen som gör detta så svårt? Finns säkert många av er därute som sitter som tända ljus utan något som...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Senast: annibanni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V