Sits... lodrät?

Sv: Sits... lodrät?

Jag rider nog också mer åt bild nr 1-hållet nu för tiden, inte pga sadel eftersom jag rider mycket barbacka. Jag upplever att jag faktiskt, precis som biffen är inne på, har mycket lättare att följa med hästens ryggrörelser åt alla håll när jag tänker mer nedåt med knäna.

Dessutom tänker jag när jag ser bilden att ryttare nr 1 är precis i nedåtfasen av steget, på väg in i landning, och då har ju hästen tagit med sig ryttarens säte framåt/nedåt.

Ingen sits ska ju vara statisk! Viss betydelse kan de ju också ha hur hästen ser ut, jag som har en häst som eg är för stor för mig, kan inte sitta som ryttare nr 2 för då kan jag inte hålla om hästen. Sitter jag på en mindre häst kan det nog se ut mer som nr 2 men jag kan inte säga att det skulle kännas optimalt...

Man kan inte rida så avslappnad på högre nivå som du vill tro. Det är stor skillnad på avslappnad vs avspänd.
Gränsen mellan spänning o spänst är hårfin.
För att hästen ska arbeta o inte lulla runt så krävs energi som kan ge- spänning.

Duktiga ryttare rider- de åker inte.

Intressant tråd! Men är det bara jag som inte ser bilderna? ser inte ens någon bildlänk :o

Ja, det är nog bara du som inte ser bilderna.. har aldrig haft problem med bilder därifrån tidigare.. :/

såg bilderna nu, vet inte om det kanske var min data som var seg innan...
Men håller med är väl bild 2 som jag tkr ser mest rätt ut, och är ävl den man fått lära sig och är nog så jag rider (tror jag iaf).
Bild 1 tkr jag faktiskt man kan se hos vissa dressyr ryttare ja.. Har nog tänkt att de har benen lite lång bakåt, men har väl tänkt att rider man dressyr borde man väl sitta bra... ? Men kanske inte...

Du som är duktig på att rita får nog göra om...;)
Den första sadeln är helt omöjlig att sitta rätt i- bäckenet hamnar i framvikt o övriga kroppen måste föras bakåt..
Den andra ser mer ut som en allroundsadel

Sadeln har ju stor betydelse för hur man sitter. Idag verkar det vara väldigt vanligt att en för liten sadel används vilket gör att ryttaren hamnar på bakvalvet. Det blir omöjligt att sitta korrekt. Har också sett sadlar som haft så raka kåpor att jag funderat på hur i hela friden man ska kunna sitta rätt i den.
Ett annat, ganska utbrett, problem är att sadeln placeras för långt fram på hästen vilket också omöjliggör en korrekt sits och dessutom hämmar hästens framparti.

Jag tycker att din bild 1, som någon redan skrivit, visar en ryttare i en praktfull hängsits. Hängsits är tyvärr inte alltför ovanlig, och beror förmodligen på bristande styrka hos ryttaren i kombination med en inte helt passande sadel.

Men detta är en tecknad bild för att illustrera sitsen, inget annat. Sadeln är där för att jag gjorde misstaget att tro att folk kunde skilja på sadel och rytare på en tecknad bild...

Men på din bild omöjliggör sadeln korrekt sits.
Sen sitter inte höften där du har ritat. skänkeln ska vara längre fram.

När har jag skrivit att den ska det? Det jag reagerar på är ju att jag ser ryttare med bakåttryckta lår. raka ben eller underskänklarna långt bakåt, samt ofta en bit bakåtlutade i överkroppem; som jag även illustrerat i båda bilderna jag lagt upp; längs fram resp. överst.
Om du brytt dig om att ens försöka se vad jag menat (fast det gör du inte för du tycker till och med mer om att prata mot och vara irriterane för sakens skull än vad jag gör) hade du sett att det som jag illustrerat som rätt sits inte är en degklump.

Du har så rätt så :laugh:

Den sits som du tycker är rätt - är den enda som möjliggör ngn bålstabiltet som är till nytta för ridning.

Bålstabilitet är lätt att prata om - men desto svårare att ride med

Så det är den enda funtkonella sitsen ur ett fysiologiskt perspektiv

Det enda jag kan tänka är att de flesta tränare helt enkelt inte är insatta i orsak och verkan angående sitsen

För om du inte sitter i den balsn du beskriver - så kan du mycket riktigt inte swinga - och kan du inte swinga - så kan du inte heller "rida"

Men detta är en tecknad bild för att illustrera sitsen, inget annat. Sadeln är där för att jag gjorde misstaget att tro att folk kunde skilja på sadel och rytare på en tecknad bild...

:rofl:

psst detta är buke;) så det är att begära för mycket.

Alla vill vara ngn - och har man inget att tillföra rent kunskapsmässigt
- så kan man ju alltid klaga

Solis har dock en poäng - för man måste sitta i en sadel som passar ens rumpa - och den första förutsättningen är att placera sadeln i balans på hästen dvs på rätt ställe

Rent generellt så finsn det inget som missförståtts då mycket som "den lodräta sitsen"

Den beskrivs fel tom i ridläror av toppryttare

Det det rent anatomiskt handlar om är att bröstkorgen skall vara rakt ovanför bäckenet - just för att komma åt ryttarens muskelkorsett så att hon orkar stabilisera sig själv på en medioker häst eller en gångartshäst.

Tekniken är densamma det är bara tiden i luften som är längre på gångartshästen, så man måste orka liiite till, dvs vara stabil längre tid, samt vara mer rörlig - eftersom hästen är mer rörlig. :)

Min erfarenhet är att det sitter i tekniken - kan man cykla på en barncykel så kan man cykla på en vuxencykel - men kanske kortare stunder i början.

Så problemt är att inte den korrekta sitsen lärs in korrekt från början

Och ryttaren lär sig aldrig rätt teknik för att behålla den - när hästen rör sig

Tekniken handlar om att under olika faser i steget växla mellan vad som skall stabiliseras och vad som skall vara rörligt - inte helt lätt

luta sig framåt är den första lösningen

luta sig bakåt den andra

den tredje och rätta - handlar om att kunna behålla sitsen - men få kommer dit - för att hjälp saknas

Om man orkar göra det som står i Swifts böcker - och itne bara ha dem i bokhyllan - så kommer man långt :laugh:

Men jag tror inte Swift är tillräckligt "fin" Hon har ju inte vunnit OS

Senast ändrad av en moderator:

:rofl:

psst detta är buke;) så det är att begära för mycket.

Alla vill vara ngn - och har man inget att tillföra rent kunskapsmässigt
- så kan man ju alltid klaga

Solis har dock en poäng - för man måste sitta i en sadel som passar ens rumpa - och den första förutsättningen är att placera sadeln i balans på hästen dvs på rätt ställe

Jo det hade jag ju glömt, korkat av mig att tro att folk va vettiga här ;)
Tack för dina inlägg :)

perfectsaddle.jpg

Sådär, nu har ryttarna vars en magisk. osynlig sadel som passar alla hästar och rytre och främjar precis den sitsen ryttaren vill ha. Nej, det är ingen bomlös, den är bara magisk och osynlig.

Visst är sadeln viktig för sitsen och att kasta fram att folk kanske sitter dumt för att de har dåliga sadlar r naturligtvis en sak, men hur sadeln ser ut på en teckning som bara är gjord för att visa vilken sits någon menar är ganska oviktigt. Såvida man inte frågar ''varför sitter folk så konstigt i denna typen av sadlar?" så får man väl utgå från att man menar generellt oavsett sadel. Och sitsen hade ju varit likadan, på teckningen, om så jag ritat dit en westernsadel. Streckgubbar påverkas inte av dåliga sadlar på samma sätt som riktiga människor..

Kan ni se vilken sits jag menar nu när inte sadeln är där och stör? Ryttaren i bild 1 rider inte lätt utan sitter ner. Det hade synts med sadeln men den är ju osynlig.
Sen sitter inte höften där du har ritat. skänkeln ska vara längre fram.
Det ska den kanske, men höften och skänkeln har suttit precis där jag har ritat dem, det är ju drför jag gjort tråden, för att fråga varför folk sitter så konstigt.

Ja, det är väl bara på buke man kan bli förklarad helt utan kunskap av folk som man inte känner och aldrig har träffat......:mad:

I vilket fall som helst så var inte jag ute efter att kritisera dina teckningar. MEN jag ville påpeka att sadeln har faktiskt ganska stor betydelse för hur man sitter. Din bild 1 tror jag kan bero på just sadelproblem. MEN det kan också bero på bristande styrka hos ryttaren, bristande balans. Jag har själv förut haft en tendens att hamna för långt bak med överlivet, bäckenet vinklas inte helt rätt då och man får för mycket rumpa i sadeln (flummigt?), därmed ökar risken att man "trycker undan" hästens rygg. Med åren har jag fått bättre balans och styrka i kroppen och sitter nu "rätt upp och ned", jag envisas inte längre med att ha jättelånga stigläder. Jag upplever att något kortare stigläder ger bättre möjlighet att hålla balansen, mer stadga, man kan lättare inverka med en stadig skänkel.
Nu visar din bild 1 egentligen snarare hängsits där ryttaren har för lite rumpa i sadeln och istället belastar hästens framdel, denna ryttare kommer inte att kunna låta sin häst jobba optimalt med frampartiet, bogarna kommer att vara lite låsta, eller inte så fria som de skulle kunna vara. Ryttaren är inte tillräckligt följsam i sitsen.

Så, slutsvamlat, åter till arbetet!;)

Jag har heller inte menat dig :P

Visst, i dina inlägg ger du ju en förklaring på varför ryttaren kan sitta fel; även om det råkar vara pga sadeln. Helt ok, ag frågade ju varför! ;)

Men i några anda inlägg *nämner inga namn* låser sig skribenten helt pga sadeln och blir mer som ''jag kan inte fatta hur du menar eftersom du ritat sadeln fel''.. och där blr det lite löjligt.

Jag har faktistk inte sett så många som sitter som du ritat om de inte rider i ngn typ av barocksadel - och försöker få till ngn avlastningsits som de totalt misslyckats med.

Vanliga Dressyrryttare brukar inte bli så störda av stora klossar för de flyttar bara bak rumpan mot bakvalvet, de flesta dressyrryttare sitter i stolsits av den anledningen

Kan du pm'a original länk?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Fälttävlan Sitter och tittar på fälttävlan på Horse1 nu och har en del funderingar angående ryttarnas sits och hur de har tyglarna. Kan börja att...
Svar
14
· Visningar
2 541
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 049
Senast: Brille
·
A
Ridning Som titeln lyder, vad är det egentligen som gör detta så svårt? Finns säkert många av er därute som sitter som tända ljus utan något som...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Senast: annibanni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar