Sits... lodrät?

Sv: Sits... lodrät?

Du har missat den allra vanligaste sitsen- ngt framåtlutad med huvudet neråt- stirrar på nacken:rofl: DET gör att du aldrig kan sitta lodrätt.

Armarnas position påverkar även det. Benen i sig brukar vara avhängigt av det ovan.

Håller med Solis ang. stigläderlängden. Hade även jag förr för långa o hade ett evigt jobb bara att hålla de kvar:crazy:

Är det inte lite skillnad på hobbyryttares sitsar och mer erfarnas sitsar också?

För jag kan absolut hålla med dig om att i min sadel kanske den sits du beskriver är vanligare :o :mad:, men om man tittar på tävlingar med deltagare där ryttarna är längre komna än jag, så sitter de snarare mer bakåtlutade än i lodrät sits. AR-ryttare ser jag nästan aldrig IRL, det verkar inte vara så många som håller på med det just där jag vistas - så dem kan jag inte uttala mig om.

Kanske man först sitter i hängsits, för att sen gå till stolsits för att om hundra år verkligen hitta den lodräta? Hoppas kan man ju!

Jag har faktistk inte sett så många som sitter som du ritat om de inte rider i ngn typ av barocksadel - och försöker få till ngn avlastningsits som de totalt misslyckats med.

Vanliga Dressyrryttare brukar inte bli så störda av stora klossar för de flyttar bara bak rumpan mot bakvalvet, de flesta dressyrryttare sitter i stolsits av den anledningen

Kan du pm'a original länk?

Orginal länk till vad?
Bilderna? Har inte sparat någon av dem man kan antagligen hitta nya.

Du har missat den allra vanligaste sitsen- ngt framåtlutad med huvudet neråt- stirrar på nacken:rofl: DET gör att du aldrig kan sitta lodrätt.

Armarnas position påverkar även det. Benen i sig brukar vara avhängigt av det ovan.

Håller med Solis ang. stigläderlängden. Hade även jag förr för långa o hade ett evigt jobb bara att hålla de kvar:crazy:

Men jag har inte tänkt gå igenom alla möjliga olika sitsar, jag har bara frågat varför den sits som jag ritat överst på andra inlagda bilden i tråden, och nr 1 i första inlada bilden, blir/är så vanlig?'Varför måste du hela tiden smita runt om ämnet och klaga på tecknade sadlar och andra sitsar etc etc. ? Får du nån slags kick av det?

Därför att den sitsen ser jag inte alls IRL.

Det du vill diskutera är en avart- inte lodrät!
Är det ngt som du vill uppnå eller varför inte diskutera hur det bör se ut?

Senast ändrad:

Så för att du inte lyckats se den IRL eller på foto så ska du lägga dig i hela tråden? Hade du skrivit ditt senaste inlägg istället för alla de andra hade du inte behövt vara här längre. Du har ju ingen erfarenhet av den sitsen så efter att ha påpekat det har du inget här att göra mer.

Du är för rolig:rofl:
Du la upp 2 olika sitsalternativ. Det finns fler.... som är mer korrekta.

DIN sanning att fler o fler sitter som bild 1 överensstämmer inte med min bild. Lokalt fenomen eller AR-stuk.

I tråden med bilder från Globen tkr jag att det finns rätt många bakåtlutade sitsar?

Alla har dock inte fötterna så långt bakom sig (det är väl i stort sett bara Anky som har det, vad jag kan se) som på teckningen. Många har istället fötterna framför sitt bäcken.

(Och jag menar det inte som kritik på något vis, bara ett konstaterande)

Så i så fall är det ett lokalt fenomen på Globen?

Ska kolla på tråden, men det heter Axel-höft- häl

Skänkeln ska i normalläge ligga strax bakom gjorden- där den har mest känsel. längre bak brukar bara kittla o skapa irritation.

Sen brukar många dra bak skänkeln vid stor samling för att liksom påverka bakbenen.

Har tittat.
Det är mest när de ska ta tillbaka mkt eller vill sätta takten mer- i övrigt en korrekt sits. En framåtlutad sits är betydligt mer av ondo- om man vill försöka att hjälpa den.

Senast ändrad:

Ja, det är jag med på - att man kan dra bak hälarna för att få mer samling! (Inte för att jag är där, men rent teoretiskt så...)

Ja, det är jag med på - att man kan dra bak hälarna för att få mer samling! (Inte för att jag är där, men rent teoretiskt så...)
Fast om du titta på Holländarna så använder de mer av sitsen vid samling. Det är inte ovanligt att hästarna blir mkt irriterade av stor skänkeldrivning som ofta används vid piaff o kan leda till- som i OS- disaster:bump: men oftast så knyter sig "bara" hästen o trampar sådär halvhjärtat- bara för att den måste. går emot lite.

Ja, du menar att ha hästen på sätet först? För om man har det - kan det då inte funka att "peka med hälarna" på hästens bakben för att få mer bakbensaktivet/samling? Eller har jag missuppfattat?

Hade förmånen att se Hans-Peter Minderhouds och Edward Gals clinic i Flyinge och jag tyckte nog att de red till 90% med sätet och väldigt lite med skänklar.

En snabb impuls tar de, men inte konstant skänkel på.
Om hästen inte är så rädd för bettet o heller inte hålls så törs o vill den trampa på som de gör. Många gillar inte skänkeln så o den ger då motsatt effekt o en ovillig häst.
Får nog flytta till Skåne:angel: Tyckte inte att Globens gav så mkt:crazy:

Jag vill inte hänga ut någon. Jag har långt ifrån perfekt sits, och de personer som jag sett i denna sitsen är långt bättre ryttare än mig, så jag klankar inte ner på någon, ifall någon nu skulle känna sig träffad.

Men... jag har sett flera bilder på duktiga "hobbyryttare" här på buke som haft sån sits, dvs skänklarna långt bak och överkroppen bakåtlutad. Jag kan inte uttala mig om det hade med en viss övning att göra, utan menar bara att har man kikat runt lite här på buke så har man förmodligen också sett den här sitsen.

Att axel inte sett detta är mycket möjligt, men det är absolut inte svårt att få syn på.

Okey - jag är med dig

Jag kollade globenbilderna och jag ser det som ett moment av inverkan

MEN du har ju rätt - för hjäperna skall ju vara små och osynliga.

Grejjen är ju att om man vill peta med sporren eller hälen så är det ofta så att pga av hästens form - den delen av skänkeln inte har kontakt med hästkroppen - då måste man böja knät, men du har ju rätt det är ju inte korrekt.
Och enligt boken skall man ju flytta en handsbred bakåt - inte en halvmeter

jag tror i enlighet med allt annat jag skriver att rider man med sätet så behövs inte så grova hjälper rent generellt.

Har man hästen på sätet - så behöver man inte försöka peta in bakdelen med sporrarna

bakdelen får man på plats på annat sätt

Det beror ju återigen också på system vad denna underskänkel vill

Senast ändrad av en moderator:

Jag har försökt att följa hela tråden...........
Jag tycker JA - "sitstrenden" har absolut förändrats åt det håll du beskriver. Om det beror på sadlar eller annat........... tja. I alla fall upplever jag att det används betydligt färre all-roundsadlar idag. Jag noterar också att min underskänkel är placerad en bit längre bak idag än tidigare (för typ 30 år sedan...!).

Du är för rolig:rofl:
Du la upp 2 olika sitsalternativ. Det finns fler.... som är mer korrekta.

DIN sanning att fler o fler sitter som bild 1 överensstämmer inte med min bild. Lokalt fenomen eller AR-stuk.

Men för f*n jag har aldrig sagt att det är de enda alternativen!
Jag frågar varför fler och fler ryttare sitter som på bild 1, inget annat öht!
Att du sen tvunget ska blanda in sadeltyper och 39 0000 olika sätt att sitta har inte med min fråga att göra utan det gör du bara för att djävlas. Eller också är du helt enkelt korkad, men du verkar inte helt blåst, bara fruktansvärt trångsynt och i total ovilja att se ad folk faktiskt skriver.

Den andra bilden var nåt att jämföra med, hur jag anser att man bör sitta, men den kan vi faktiskt lika gärna strunta i.

Till Ponnytant, Fredrik m.fl. som faktiskt sett vad jag frågar efter och inte försöker få det till något annat och blanda in oväsentligheter bara för att krångla till det och käfta emot = STORT TACK!!! ::bow::

En positiv sak med Axel är ju att man lär sig uppskatta när folk är vettiga :P

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Fälttävlan Sitter och tittar på fälttävlan på Horse1 nu och har en del funderingar angående ryttarnas sits och hur de har tyglarna. Kan börja att...
Svar
14
· Visningar
2 541
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 049
Senast: Brille
·
A
Ridning Som titeln lyder, vad är det egentligen som gör detta så svårt? Finns säkert många av er därute som sitter som tända ljus utan något som...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Senast: annibanni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V