Sits... lodrät?

Sv: Sits... lodrät?

Men för f*n jag har aldrig sagt att det är de enda alternativen!
Jag frågar varför fler och fler ryttare sitter som på bild 1, inget annat öht!
Att du sen tvunget ska blanda in sadeltyper och 39 0000 olika sätt att sitta har inte med min fråga att göra utan det gör du bara för att djävlas. Eller också är du helt enkelt korkad, men du verkar inte helt blåst, bara fruktansvärt trångsynt och i total ovilja att se ad folk faktiskt skriver.

Den andra bilden var nåt att jämföra med, hur jag anser att man bör sitta, men den kan vi faktiskt lika gärna strunta i.
Svarar väl igen iom att du inte vill förstå att allt inte är svart eller vitt- fler o fler sitter inte alls så- här!
Jag anser inte heller att bild 2 är helt korrekt.
Skänkeln o armens position är fel- i normalläge. I en allroundsadel i skogen OK!

Ignorera bild två då, eller ge en enkel komentar om att du inte håller med om den och återgå till huvudfrågan. Och som jag tvingas upprepa; jag har aldrig sagt att det är de enda alternativen.

Har du något svar eller någon teori om varför fler och fler ryttare sitter som på bild 1? Annars kan du lämna tråden för du tillför inget annat än käbbel.

Man får lära sig att kryssa mellan inläggen här på buke :p
En del gillar att käbbla - ignorera dem

Tack själv föresten :laugh: = Glad! It's been a pleasure

Den enda orsaken till den sitsen är de som rider med för långa läder idag- AR-ryttare. Du ser ju hur knästödet är konstruerat- bomlös eller iberisk sadel.
Har skrivit så i tidigare inlägg:cool:

Jag ritade bara av ryttaren inte sadeln, och det var en ''engelsk'' dressyrryttare. Så där prack din teori. (om du inte fortf. käbblar om bild 2) Med en engelsk sadel, de har knästöd nu för tiden om du missat det. Fråga mig inte varför, de tycks mest vara ivägen. Min bomlösa ''akademiska'' sadel har inga knästöd alls. Bara ett framvalv men det slutar på tok för högt för att trycka ner låret. Dessutom har jag fått lära mig att korta lädrena sedan jag började rida AR-inspirerat efter att ha tränat vanlig dressyr tidigare.
Så tyvärr verkar du ha fel..

Fredrik_ = :)

Jag ritade bara av ryttaren inte sadeln,
:confused::rofl:

sitsfhfghfjgh.jpg

Sen skriver du att den moderna dressyrsadeln hämmar en o får då en viss sits:rofl:

Du kan omöjligt sitta som ryttare 2 i sadeln på bild 1- eller har sadeln ingen funktion?

Jag ritade sadeln från huvudet utan spec tanke men ryttaren ritade jag som grov skiss efter foto. Rita vs rita av/efter.

Bild 1 är en dressyrsadel. :grin: Som jag sa, ja den sadeln hämmar ju tydligt, som du själv skrev. Vad babblar du om egentligen?

Men tråden handlar fortfarande inte om sadlarna, utan om varför folk har en sån sits. Det kan kanske bero på sadlarna, men i det tecknade fallet är sadeln ritad efter ryttaren och inte tvärtom så det är inte sadeln som påverkar min streckgubbe utan han är menad att sitta så för att illustrera hur jag menar, inte för att illustrera vla sadlar folk använder. Varför har du så svart att skilja på det?

Och du har fortfarande ingen teori om varför folk sitter så (eller köper sadlar som sätter dem så), utan käbblar bara vidare om tecknade sadlar och hur de påverkar streckgubbar. Så varför är du kvar i tråden?

Har du några kort som du kan lägga ut som illustrerar det du vill visa?
Om du inte vill hänga ut någon ryttare så går det ju att maskera bilden lite.
Det blir lättare, tror jag, att diskutera utifrån verkliga ryttare istället för ritade.

Nej, eftersom många kort redan finns här på buke är det mkt lätt att de känns igen och då hänger jag ju ut folk iaf. Trots att det säkert verkar misstänkt att jag inte visar något.

Tur att fler än jag lagt märke till den sitsen ;)

Dessutom illustrerar bilderna hur jag menar, de är bara där för att visa vilken sits jag tänker på, inte för att analyseras och hitta orsaker på. Jag hade lika gärna kunnat beskriva hur jag menar med text, men en bild visar det tydligare.

Såg en video mes Ellen Ofstad (är hon släkt med moralfilosofen från Norge?), där hon satt på det viset, barbacka. Tror det var överdrivet för att få betraktaren att inse hur knasigt det blir att luta framåt/titta ned. Det lustiga var att hon fick hästen att gå riktigt fint - jämfört med hur det sett ut innan.
Jag funderar mer på hur den öppna bäckenvinkeln gör det lättare för hästen att sätta sig? Eller är det mer att den blir mer rörlig/följsam i ett mer öppet läge?

Den enda orsaken till den sitsen är de som rider med för långa läder idag- AR-ryttare. Du ser ju hur knästödet är konstruerat- bomlös eller iberisk sadel.
Har skrivit så i tidigare inlägg:cool:

Ja AR-ryttare har långa läder, men har du sett någon som sitter bakåtlutad sådär? Ta dig några sekunder och googla akademisk ridning/ridkonst och berätta sen vad du ser...:grin:

KL

jag håller med om att sits 1 är mer och mer förekommande, jag tycker framförallt inom dressyren. jag vet inte om det har med sadeln att göra, är inte bra på sånt:o Svaghet i bålmuskulaturen kan jag tänka mig, eller nån slags idé om att "driva" hästen med sätet, eller bli starkare i händerna genom att lägga bak kroppstyngden?... :crazy: och så följer benen med för att kompensera. bara spekulerar lite...

Jag inbillar mig att om man öppnar upp den vinkeln lite mera så har man mera "fjädring". Har man "allroundböjning" så är det lätt att man nyper ihop om man hamnar i obalans och låser fast knäet och hälen åker upp och tån åker ned.. Inte vet jag spekulerar bara.
Nu förespråkar jag inte att det ska bli helt rakt - eller med en ryttare som hänger i bäckenet bakåt á la bild ett.. Lite lagom får det vara ;)

Ang det här med sadlar, visst påverkar en sadel hur man sitter. Men jag har sett flera som sitter så i bra passande dressyrsadlar. En jag känner sitter som bild 2 när hon tränar själv (lodrät sits) men så fort hon tränar inför "publik" eller är på träning så sitter hon som ryttaren på bild 1.
I samma sadel!! Antagligen tycker hon att det är snyggt, jag gissar att hon sett andra duktiga ryttare som suttit så och att det är därför hon sitter så.

En annan som jag ridit ihop med förut sitter på det viset i ridskolans allroundsadlar, och de är verkligen inte för små i sitsen för henne. Så även om en sadel kan framkalla en sån sits, så finns det folk som sitter så ändå.

Ju rakare ben du har - desto mer vig måset du vara i höfteleden + avspänd.

Sedan så blir tyngdpunkten lägre med rakare ben. Jag tycker det är läskigt att rida i allroundsadel :o - jag känner mig svajjig

Sedan tycker jag att sadeln får avgöra stigläderlängd - få det måste i huvudsak funka när du skall stå i stigbyglarna - så med fööör långa läder hamnar man på tå och det är ju inte bra

men månag har alldeles för långa läder - undrar om inte det också påverkar hur man inverkar med underskänkeln ( hur långt bak den hamnar)

men månag har alldeles för långa läder - undrar om inte det också påverkar hur man inverkar med underskänkeln ( hur långt bak den hamnar)

Nej, det tror inte jag. Det stämmer i alla fall inte i mitt fall. Jag har inga problem med "rumpan", sitter på rätt ställe, rätt upp och ned. Det problem jag har med sitsen är att underskänkeln har en tendens att hamna lite långt bak. Felet härstammar alltså inte från att bäckenet skulle vara felvinklat eller höften för rak utan helt enkelt på att jag viker knät. Det här problemet har jag oavsett längd på stiglädren och även oavsett sadel. Jag får hela tiden tänka på att verkligen låta benen hänga rakt ned.

Har det att göra med om man är smal och lång månne? (Vilket onekligen skulle förklara att jag inte har det problemet som regel :D - om jag inte har hamnat i framvikt med bäckenet, då kommer underskänklarna som oönskade brev på posten att krafsa i ljumskarna, men det var ju inte så du gjorde)

Har det att göra med om man är smal och lång månne? (Vilket onekligen skulle förklara att jag inte har det problemet som regel :D - om jag inte har hamnat i framvikt med bäckenet, då kommer underskänklarna som oönskade brev på posten att krafsa i ljumskarna, men det var ju inte så du gjorde)

Mmm, kanske. Vet inte hur du ser ut. Själv är jag 170 cm, är smal och har långa ben men kort överkropp.
Och, som sagt, så sitter jag bra i sadeln men viker ibland knät om jag inte tänker mig för. Kanske är det jag som är konstigt skapt helt enkelt....:crazy::D
Minnet är dessutom mycket kort, kommer inte ihåg om jag skrev att det här problemet minskar ju större hästen är, eller om hästen är liten men självgående.
Jag tror att jag omedvetet försöker "sätta sprätt" på bakbenen med underskänkeln. Min förra häst (158 cm och svårriden) lärde sig hur mattes skänklar var, hon övade upp känseln i sidorna och blev sedan mycket fundersam när någon med korrekt skänkelläge red....:D Arma häst!

Nej, det tror inte jag. Det stämmer i alla fall inte i mitt fall. Jag har inga problem med "rumpan", sitter på rätt ställe, rätt upp och ned. Det problem jag har med sitsen är att underskänkeln har en tendens att hamna lite långt bak. Felet härstammar alltså inte från att bäckenet skulle vara felvinklat eller höften för rak utan helt enkelt på att jag viker knät. Det här problemet har jag oavsett längd på stiglädren och även oavsett sadel. Jag får hela tiden tänka på att verkligen låta benen hänga rakt ned.

Har du kommit på varför du gör det?Gör du det med båda benen?

Ibland kan men se detpå ena sidan och då är det ofta ett resultat av att ryttaren glider tex mot höger och då "håller sig kvar" med vänster skänkel bak i ngn slags benkrok.

Jag tror lite på Jackos variant här att det är ett "hoppsan moment" en reflex.

PÅ globenbilderna såg det mer ut som att vara en sidförande som var siiiiidförande

Senast ändrad av en moderator:

Jag har faktiskt haft ett flertal elever som har dressyrsadlar av kända populära märken som sätter en som bild nr 1, alltså det går inte att sitta annorlunda i dessa sadlar för dom puttar fram en dels pga att sätet är för litet och dels för att knästöden tvingar bak knä och lår.

Så jag tror att det är en av anledningarna till att man ser fler och fler sitta så.

Jag har också haft den misstanken, men inte känt det värt att dra in sadlar i frågan (det gör andra här så bra, skulle bara bli ''missförstått'' om jag gjorde det :P

Så följdfrågan är; varför tillverkas sadlarna mer och mer sådär?

Om sitsen nu håller på att ändras inom dressyren.. varför? Det är väl förvånansvärt att något ändras inom en så konservativ ridgren.. men vad är det som fått till det nu? Nya vetenskapliga rön? Förebilder på de stora tävlingarna? Lathet från ryttarna?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Fälttävlan Sitter och tittar på fälttävlan på Horse1 nu och har en del funderingar angående ryttarnas sits och hur de har tyglarna. Kan börja att...
Svar
14
· Visningar
2 541
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 049
Senast: Brille
·
A
Ridning Som titeln lyder, vad är det egentligen som gör detta så svårt? Finns säkert många av er därute som sitter som tända ljus utan något som...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Senast: annibanni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V