Sv: Finns det inga vettiga bomlösa sadlar?
känns som det viktigaste med hästar vad det än handlar om, är att gå efter individen.
Min häst kanske helt enkelt aldrig kommer kunna ha en bomsadel hur mycket jag än vill men jag är inte så envis att jag vill riskera hans hälsa för att jag ska rida i en bomsadel.
Men så har jag ju en häst till som förvisso med ser ut att få rätt kort rygg men tror det kommer vara mycket lättare att hitta sadel till honom just nu har han med bomlöst eftersom han växer och bara är 4½år men sen när han är färdigväxt ska jag nog testa bomsadel på han och se om det finns någon som kan passa.
Det känns överlag som väldigt mycket oro, pengar, risk för ont kläm bakvikt kissing spines osv med bomsadlar, visst de fördelar vikten bättre men vem har egentligen råd att byta sadel så ofta som det egentligen krävs för att den ska passa exakt alltid och sen den aspekten med hur i hela friden sadeln ska kunna följa med rygglinjen när den är stum?
jag har ju klarat mig bra i 5år nu utan problem och oro för att sadeln inte skulle passa med min London, denna gången sålde jag ju sadeln för att den inte passade mig annars hade det ofta varit hästen sadeln inte passat.
bakvalvet är mjukt på london o visst man hade kunnat karva men misstänker att jag endå inte varit nöjd och då hade jag ju inte fått mkt för sadeln vid en försäljning precis.
jag längtar faktiskt efter att få min Torsion sadel igen jag minns iaf att den var gudomligt skön att rida i och man fick en grym balans för den hade inte mycket stöd
man kunde inte smita utan och ta stöd av sadeln på så vis, både bra och dåligt.
men samtidigt blir man inte fastlåst.
jag har problem med höfterna sen jag fick barnet så jag klarar verkligen inte att sitta för faslåst på det sättet jag blev satt i london sadeln nu innan älskade jag ju den sadeln så det kan hända mycket när man får barn tyvärr.
varje gång jag klev ur sadeln nu så fick jag skitont i höfterna och ena höften låste sig.
min andra sadeln, trekker pro endurance den är mkt smalare att sitta i sen är sitglädren fästa inte fullt så långt bak som i london så man sitter mer där man sitter trots att det är gigantiska benstöd och bakvalv på den sadeln men den kan man iaf ändra sitsen 16-18 själv ifall man formar om sin ädla bakdel haha.
Här är min unghäst och Trekker pro Endurance en bomlös med paneler och mycket stabilare än london och ger mycket stöd.
När jag blev avbockad av hästen i vintras så hängde jag bra länge på ena sidan för jag vägrade släppa taget först och samtidigt bockade han kraftigt men när jag skulle hoppa upp igen hade sadeln inte flyttat sig en millimeter så det är nog rätt ovanligt stabilt för att vara bomlöst, vissa kan ju inte ens hoppa upp från marken i sina bomlösa, det har jag förvisso aldrig haft problem med på vare sig torsion, eller london.
Man får ju vara lite smidig
kan förvisso hoppa upp på en sadel från marken utan sadelgjord med så det handlar nog om teknik.