Sv: Stabil bomlös sadel?
Jag har ingen erfarenhet av Top Reiter, men har ridit i en Kari flex i 3 år och är väldigt nöjd med den. Absolut den skönaste sadel jag ridit i. Jag tycker att jag sitter väldigt stadigt i den. Den glider kanske lite mer än en bomsadel, men jag har inte haft någon annan sadel på min häst så jag kan inte jämföra så heller. Han är väldigt platt över ryggen och har ingen manke, och när jag ridit andra hästar med samma form i bomsadel så har jag upplevt att sadeln glider lite där med. Så det är nog ungefär samma där.
Jag har iaf inte upplevt det som något problem.
Däremot skulle jag vara lite försiktig med att köpa en begagnad kari flex. Man sitter ju in dem så att de formar sig lite efter hur man sitter. Jag kan tänka mig att det kan bli lite fel om någon har suttit fel eller har väldigt annorlunda kroppsform än du. Den är ju väldigt rak i början, men efter att man ridit i den några minuter så har den format sig, det tar ett tag innan den format sig helt. Men när den gjort det så är det super tycker jag!
Se till att få den ordentligt inprovad bara, jag har hört ganska många som den inte passat på om hästen har kort och lite svängd rygg. Då kan den trycka på bak och ligger inte alls bra.