Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså....jag är nog lite märklig... :D Men jag hade faktiskt inte reagerat nämnvärt om en hantverkare hade lånat en mugg ur mitt köksskåp.... Det jag ser som en allvarlig händelse här är dörren som lämnades olåst!
Det är ju klart en allvarligare försummelse per se, men personligen skulle jag tycka det var mer obehagligt med det förra än det senare. Totalt gränslöst.
Det är en annan sak om jag har hantverkare som ska stanna en heldag och vi träffas och jag talar om för hen/dem att det är okej att de tar för sig av kaffe. "här är muggarna, känn er som hemma. Använd gärna micron till lunch" typ. Men någon jag inte känner som kommer in när jag inte är hemma och helt objuden börjar ta för sig av mina grejer i mina skåp: nej nix och nope!

Edit: jag är alltid jättenoga med sådant när jag själv jobbar hemma hos folk. Man måste känna in och vara varsam med folks gränser i deras egna hem.
 
Möjligt att jag har missat, men VET vi att han tog kaffe? När jag läste det tänkte jag att han hade kaffe med sig och "bara" lånade en mugg. Men jag missade kanske infon om kaffet.... :)

Mitt hem är min borg. Nu skulle jag givetvis inte göra något fysiskt mot någon men hade något gjort något liknande här hade min impuls varit att ta ett snack med vederbörande vilket hade inkluderat ett basebollträ.

Jag ska kunna känna mig trygg i mitt hem och något sådant hade gjort mig otrygg.
 
Alltså.. Satte ut en annons om att jag ville bli "medkusk" på en häst eller ponny. Har fått flera svar från folk som vill att jag kör in deras hästar, dock har de ingen vagn eller sele ens.
Förväntas blivande medryttare rida in hästen de senare ska rida? Köpa sadel och tränas till den?

Jag vet inte om jag ska skratta åt det eller störa mig. Men stör mig nog
 
Alltså.. Satte ut en annons om att jag ville bli "medkusk" på en häst eller ponny. Har fått flera svar från folk som vill att jag kör in deras hästar, dock har de ingen vagn eller sele ens.
Förväntas blivande medryttare rida in hästen de senare ska rida? Köpa sadel och tränas till den?

Jag vet inte om jag ska skratta åt det eller störa mig. Men stör mig nog
Tyvärr har jag varit med om den varianten att jag förväntades utbilda hästen (precis inriden i skritt och trav) och hästen hade ingen sadel så jag fick ta med en egen. Kommer inte ihåg exakt men tror till och med att jag betalade någon visserligen mindre summa för att jag red hästen också. Slutade efter någon månad då jag kände mig väldigt utnyttjad.
 
Tyvärr har jag varit med om den varianten att jag förväntades utbilda hästen (precis inriden i skritt och trav) och hästen hade ingen sadel så jag fick ta med en egen. Kommer inte ihåg exakt men tror till och med att jag betalade någon visserligen mindre summa för att jag red hästen också. Slutade efter någon månad då jag kände mig väldigt utnyttjad.
Så märkligt av hästägaren! Sjukt skumt.
 
Stör mig på att jag titt som tätt får (oftast gigantisk utbredning) allergiutslag lite random här och var på kroppen :meh: Nu har det blossat upp på baksidan av höger lår, precis nedanför rumpan O_o

Kortisonsmort och förhoppningsvis är det lite bättre i morgon :up:
 
Alltså.. Satte ut en annons om att jag ville bli "medkusk" på en häst eller ponny. Har fått flera svar från folk som vill att jag kör in deras hästar, dock har de ingen vagn eller sele ens.
Förväntas blivande medryttare rida in hästen de senare ska rida? Köpa sadel och tränas till den?

Jag vet inte om jag ska skratta åt det eller störa mig. Men stör mig nog
Men herregud! Att de ens har mage... En sak om man hör av sig och erbjuder ersättning, men det där är ju bara att utnyttja folk.
 
Stör mig på att jag titt som tätt får (oftast gigantisk utbredning) allergiutslag lite random här och var på kroppen :meh: Nu har det blossat upp på baksidan av höger lår, precis nedanför rumpan O_o

Kortisonsmort och förhoppningsvis är det lite bättre i morgon :up:
Det kan jag också få av stress eller när det börjar bli kallt! Jättejobbigt. Är kanske något liknande för dig?
 
Ja, eftersom det är ett hemfridsbrott... en vaktmästare har INTE rätt att använda något i en hyresgästs hem! Dessutom, var kom kaffet ifrån? Så vi kan ju lägga till stöld också...
Hur jag än vrider och vänder på det så förstår jag inte hur du kan få att använda någon annans mugg till hemfridsbrott? Hemfridsbrott kan begås genom att något av följande uppfylls: att man olovligen intränger i annans bostad (eller liknande) alternativt att man olovligen kvarstannar.

Gällande stöld så måste någon ha åsamkats en (ekonomisk) skada för att rekvisiten ska vara uppfyllda. Jag kan inte föreställa mig en enda förundersökningsledare som skulle göra bedömningen att två eventuella skedar kaffe skulle räknas som ekonomisk skada.

Men du får gärna förklara hur du tänker! :)
 
Börjar bli förkyld :( lite småvärk i kroppen när jag blir trött, har dessutom varit väldigt trött den här veckan. Och det värsta av allt, jag vaknade och var täppt i ena näsborren och nu ikväll kände jag att det började täppa till i båda. Jag vill inte :arghh: ser framför mig en period med nässpray och nässpraysberoende
 
Hur jag än vrider och vänder på det så förstår jag inte hur du kan få att använda någon annans mugg till hemfridsbrott? Hemfridsbrott kan begås genom att något av följande uppfylls: att man olovligen intränger i annans bostad (eller liknande) alternativt att man olovligen kvarstannar.

Gällande stöld så måste någon ha åsamkats en (ekonomisk) skada för att rekvisiten ska vara uppfyllda. Jag kan inte föreställa mig en enda förundersökningsledare som skulle göra bedömningen att två eventuella skedar kaffe skulle räknas som ekonomisk skada.

Men du får gärna förklara hur du tänker! :)
Fast någonstans måste det ju vara möjligt att anmäla att någon (visserligen lovligt) går in i ens hem, olovligt använder husgeråd och kanske faciliteter och desstuom lämnar dörren olåst efter sig?
Nu har det ju kanske gått lite till överdrift här i tråden, men för egen del hade det varit ett jättestort övertramp. Jag hade tagit upp det med hens arbetsgivare och aldrig velat ha in den människan i mitt hem igen

Jag vet faktiskt inte vart gränsen går för hantverkare i hemmet, men jag tänker att den som arbetas i andras hus får vara extra medvetna.
 
Fast någonstans måste det ju vara möjligt att anmäla att någon (visserligen lovligt) går in i ens hem, olovligt använder husgeråd och kanske faciliteter och desstuom lämnar dörren olåst efter sig?
Nu har det ju kanske gått lite till överdrift här i tråden, men för egen del hade det varit ett jättestort övertramp. Jag hade tagit upp det med hens arbetsgivare och aldrig velat ha in den människan i mitt hem igen

Jag vet faktiskt inte vart gränsen går för hantverkare i hemmet, men jag tänker att den som arbetas i andras hus får vara extra medvetna.
Först och främst: jag skulle bli vansinnig om någon gjorde så i mitt hem.

Två: Givetvis kan man anmäla det, det är alltid fritt fram. Och givetvis är det ett övertramp. Men för att det ska vara exempelvis hemfridsbrott eller stöld så måste rekvisiten för brotten vara uppfyllda. Det är ett faktum - uppfylls inte rekvisiten är det inte just det brottet. Det kan vara ett annat brott dock (när många säger stöld menar de till exempel egenmäktigt förfarande). Just det som beskrivits här vill jag inte försöka rubricera men jag vänder mig emot stöld och hemfridsbrott. Jag är osäker på att det alls skulle vara straffbart.

Allt som är puckat eller dumt eller omoraliskt är inte olagligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 570
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 210
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 052
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
11 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp