Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Givetvis är det inte okej men nej, det rör sig inte om hemfridsbrott. Det du citerade handlade om att hyresvärden går in utan lov (olovligen intränger), inte att man med lov går in och medan man är inne tar en kopp kaffe. Att inte låsa dörren innebär inte heller att det är hemfridsbrott. Du skriver att det i vissa fall kan röra sig om hemfridsbrott och ja, det är korrekt: om man olovligen intränger eller olovligen kvarstannar. That's it. Så ser rekvisiten ut helt enkelt.

Jag tror att det generellt finns en missuppfattning om att bara för att man tycker att något är ett visst brott så är det det. Lagtexten kan förvisso tolkas och diskuteras men rekvisiten är ofta rätt lättapplicerade i många fall.

Bara för att man verkligen tycker att något är fel betyder det inte att det är en fråga för polisen. Bara för att någon påpekar att en handling inte är olaglig betyder det inte att denne någon tycker att handlingen är okej.

Jag är inte jurist men du missar min poäng å det grövsta.

De gånger jag gjort en polisanmälan har jag talat om vad som hänt och faktiskt låtit polisen avgöra om det är ett brott och vilket. Om du också läst vad jag skrivit så tyckte jag att @TheRedLightning skulle upplysa värden om att händer det igen (oanmäld vaktmästare) blir det polisanmälan, inte att hon skulle göra det i nuläget.
 
Jag är inte jurist men du missar min poäng å det grövsta.

De gånger jag gjort en polisanmälan har jag talat om vad som hänt och faktiskt låtit polisen avgöra om det är ett brott och vilket. Om du också läst vad jag skrivit så tyckte jag att @TheRedLightning skulle upplysa värden om att händer det igen (oanmäld vaktmästare) blir det polisanmälan, inte att hon skulle göra det i nuläget.
Att du inte är jurist förstår jag!

Du skrev:

Ja, eftersom det är ett hemfridsbrott... en vaktmästare har INTE rätt att använda något i en hyresgästs hem! Dessutom, var kom kaffet ifrån? Så vi kan ju lägga till stöld också...
vilket jag alltså vänder mig emot. Du påstår tvärsäkert att 1) det rör sig om ett hemfridsbrott och 2) att det rör sig om dessutom en stöld. Du verkar inte kunna argumentera för det och trots att jag bett dig förklara ditt resonemang har du inte gjort det.

I min värld är det komplett vansinne och resursslöseri att anmäla till polisen att hantverkaren använt en mugg i ens hus och glömt låsa dörren. Det är 100% säkerhet att den anmälan skrivs och läggs ned utan att man inleder en förundersökning för det är så uppenbart att det här 1. inte är straffbart och 2. inte någonting som samhället ska ta hand om. Jag skulle istället råda personen att vända sig till sin hyresvärd för att komma in med klagomål dit. Men - vill man anmäla till polisen så har man all rätt att göra det, de kan inte neka att ta emot en anmälan. Att då ringa med ett öppet sinne och säga "jag har råkat ut för det här" är jättebra - man ska inte försöka brottsrubricera själv eftersom man ofta inte vet vad man pratar om. Hade du skrivit så från början hade jag alltså inte haft några invändningar.

Slutligen: Det är så himla vanligt att lekmän på nätet hojtar "anmäl!" och "det där är stöld/misshandel/bedrägeri" eller liknande i situationer där det inte är särskilt rimligt. Jag reagerar ofta då eftersom det här är något jag dagligen hanterar i min yrkesutövning. Det äter upp resurser och tid. Jag tycker därför att det vore bättre om man, om man nu vet med sig att man varken är jurist eller kunnig inom straffrätt, uttrycker sig lite mindre tvärsäkert och är lite mer ödmjuk inför att man kanske inte har helt rätt i det man säger. Och att man råder andra att fråga dem som kan - 11414 exempelvis - istället för att själv riskera att ge felaktig information :).
 
Senast ändrad:
Den suger elefantballar 😑 "If it ain't broken, don't fix it" :cautious:
Jag förstår faktiskt inte "vafför di gör på detta sättet"

Här lägger man massor med tid på att fixa till en behaglig miljö (som passar just mig) med färger, ikoner o.s.v. för mobilens skärmar, och så kommer det en s.k. uppdatering, som ger lite eller inget vad avser tekniken i telefonen, men som gör miljön som man fixat till, outhärdlig, tills man lyckats fixa den igen, och då vill dom uppdatera igen....
 
Alltså, surnade till här rejält.

Fick i går SMS från Region Skåne med en länk med frågor att svara på och ett SMS från 1177 om ett meddelande där. Loggar in där och ser att En väg in-BUP har skrivit ett meddelande åt mig. Jag ska svara på frågorna de skickade i länken till mig och sedan ringa ett telefonnummer för att boka telefontid för att svara på frågor angående barnet.

För det första är jag analog och har själv inte kallelser i 1177 utan får dem på papper också. Det gör att jag minns bättre.
För det andra är jag synskadad.
För det tredje är jag hörselskadad.

Ett SMS med en länk... jag har inget förstoringsprogram på min telefon och hanterar inte min telefon till särskilt många saker egentligen, pga synen, så jag tycker det plötsligt blir rätt jädrans bökigt att försöka läsa på den lilla texten på den lilla skärmen pga synen.

Att ringa för att boka telefontid, jag avskyr att ringa, man vet aldrig vem man får i luren- en mumlare tex, eller en tystpratare. Jag ringde, förstod inte vems personnummer jag skulle knappa in-och brukar ändå hoppa det för jag SER JU INTE bra nog för det och är FÖR LÅNGSAM för att hinna med i systemet, fick veta att jag rings upp kl 8:15 på tisdag, tryck 1 för att acceptera tiden... jag tryckte 1... och så avslutades samtalet av sig själv, jag kan ha nuddat något, jag vet inte, inte min mening, men det hette "vänta på att får höra att tiden är bekräftad innan du lägger på" och det hörde jag ju inte, det bara bröts liksom.

Jag ringde inte igen.

Så här är det alltid med sjukvården, och jag blir lika jävla vansinnig varje gång!!!!

Varför är det så jävla svårt att skicka ett brev med telefontid samt frågeformulär????????????????

Fuck digitalt jävla piss!
 
Att du inte är jurist förstår jag!

Du skrev:


vilket jag alltså vänder mig emot. Du påstår tvärsäkert att 1) det rör sig om ett hemfridsbrott och 2) att det rör sig om dessutom en stöld. Du verkar inte kunna argumentera för det och trots att jag bett dig förklara ditt resonemang har du inte gjort det.

I min värld är det komplett vansinne och resursslöseri att anmäla till polisen att hantverkaren använt en mugg i ens hus och glömt låsa dörren. Det är 100% säkerhet att den anmälan skrivs och läggs ned utan att man inleder en förundersökning för det är så uppenbart att det här 1. inte är straffbart och 2. inte någonting som samhället ska ta hand om. Jag skulle istället råda personen att vända sig till sin hyresvärd för att komma in med klagomål dit. Men - vill man anmäla till polisen så har man all rätt att göra det, de kan inte neka att ta emot en anmälan. Att då ringa med ett öppet sinne och säga "jag har råkat ut för det här" är jättebra - man ska inte försöka brottsrubricera själv eftersom man ofta inte vet vad man pratar om. Hade du skrivit så från början hade jag alltså inte haft några invändningar.

Slutligen: Det är så himla vanligt att lekmän på nätet hojtar "anmäl!" och "det där är stöld/misshandel/bedrägeri" eller liknande i situationer där det inte är särskilt rimligt. Jag reagerar ofta då eftersom det här är något jag dagligen hanterar i min yrkesutövning. Det äter upp resurser och tid. Jag tycker därför att det vore bättre om man, om man nu vet med sig att man varken är jurist eller kunnig inom straffrätt, uttrycker sig lite mindre tvärsäkert och är lite mer ödmjuk inför att man kanske inte har helt rätt i det man säger. Och att man råder andra att fråga dem som kan - 11414 exempelvis - istället för att själv riskera att ge felaktig information :).

Ok. Orkar inte tjafsa med dig längre och det är en tjattertråd.
 
Saktade in för att det blev 30 vid en skola. Då lägger sig en äldre herre i min baklucka och ser väldigt irriterad ut. Sen TUTAR han. Det blir 40 och jag ökar till 40. Då kör han om väldigt aggressivt och lägger sig sen i 50 (jo jag kollade genom att följa honom en liten bit).

Alltså hur dålig respekt kan man ha för hastighet vid en lågstadieskola! :rage:
 
Saktade in för att det blev 30 vid en skola. Då lägger sig en äldre herre i min baklucka och ser väldigt irriterad ut. Sen TUTAR han. Det blir 40 och jag ökar till 40. Då kör han om väldigt aggressivt och lägger sig sen i 50 (jo jag kollade genom att följa honom en liten bit).

Alltså hur dålig respekt kan man ha för hastighet vid en lågstadieskola! :rage:
Ja, det är väldigt intressant hur ofta folk bär sig illa åt när man väljer att följa hastighetsbegränsningarna. Jag vill inte få några böter och har inga problem med att köra lagligt. Det borde andra respektera!
 
Saktade in för att det blev 30 vid en skola. Då lägger sig en äldre herre i min baklucka och ser väldigt irriterad ut. Sen TUTAR han. Det blir 40 och jag ökar till 40. Då kör han om väldigt aggressivt och lägger sig sen i 50 (jo jag kollade genom att följa honom en liten bit).

Alltså hur dålig respekt kan man ha för hastighet vid en lågstadieskola! :rage:

Var med om nästan samma sak idag utanför en lågstadieskola (minus omkörningen då). Vägen där är jättesmal och jag har mött timmerbilar som kommer i full kareta förbi där (i mer än 50 som det är före och efter skolan) :meh:
 
Men var det inte husets vaktmästare - dvs en "känd" person - som var inne i lägenheten för att installera en fläkt :confused:? Som dessutom var efterlängtad och planerad?
Jag anser definitivt inte de olika hantverkare och liknande min hv kan tänkas anlita som kända personer. :) Jag vill i och för sig inte att eventuella familjemedlemmar eller vänner bara ska trava in och börja ta för sig av mina husgeråd om jag inte är hemma heller, men det är självklart värre när det är en person som ska vara proffessionell.
Har hen ett jobba att göra och jag gett tillstånd till det ska hen komma in, göra sitt jobb och sedan gå. städa upp eventuell röra efter sig så gott det går. Inte mer och inte mindre.
 
Att Sabatons officiella website tar 13.38 euro i frakt för en jäkla hoodie... Så totalt landar priset på 81.67 euro, är faktiskt inte så sugen på att köpa något. Hoppas de har exakt den med sig när jag ska på konsert så jag kan köpa den där istället..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 574
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 213
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 054
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
11 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp