Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig på att det är ett så stort projekt att komma utanför dörren just nu. Hunden visar att han behöver gå ut. Till parken är det först en liten gallerhiss där man får köra in vagnen, fälla ner handtagen, tråckla den lite till höger och sen klämma sig in bredvid vilket egentligen är för trångt just nu så gravidmagen tar i mot vagnen. Sen ner, tråckla sig ut och fälla upp handtag, flytta skenorna som ligger bredvid sista trappen ner till porten. Köra ner vagnen i rampen, flytta tillbaks skenorna, gå över gården, upp för ramper igen och så är man i parken. Ungen är för tung att bära på gravidmage och snitt just nu så jag kan inte ta mig ut utan vagnen. Vill bara kunna släppa ut hunden?!? Ni kan vara lugna, maken hemma vilken sekund som helst så går ut då men jag blir galen på det här projektet så fort man ska kissa hunden eller handla. Hade kunnat smita förbi ICA för en timme sen men jag orkar inte fler hissar eller ramper. Skulle handla en sak på Åhléns City igår och det är en station dit för mig men 5 hissar. I söndags tog det 20 min att komma till rätt perrong pga långa barnvagnsköer till varje hiss som tar en vagn i taget…

Längtar till vårt hus nu.
I hear you sister! Var ensam med en 2-åring och två styck brukshundar..
Bodde dock på bottenplan vilket var min räddning. Men barn med öroninflammation och hund med dålig mage är inte en ultimat kombo.
(2-åringen är nu 15 och tyvärr har vi inga hundar. Saknar vår stökiga kaos-familj ganska ofta).
 
Stör mig på att jag titt som tätt får (oftast gigantisk utbredning) allergiutslag lite random här och var på kroppen :meh: Nu har det blossat upp på baksidan av höger lår, precis nedanför rumpan O_o

Kortisonsmort och förhoppningsvis är det lite bättre i morgon :up:
Jag också! Aldrig haft förr, men nu helt plötsligt. så jävla irriterande.

Kortisonkräm fick det att bli riktigt argt!
 
Mitt hem är min borg. Nu skulle jag givetvis inte göra något fysiskt mot någon men hade något gjort något liknande här hade min impuls varit att ta ett snack med vederbörande vilket hade inkluderat ett basebollträ.

Jag ska kunna känna mig trygg i mitt hem och något sådant hade gjort mig otrygg.
Men alltså, var inte det här en "känd" person? Var det inte husets vaktmästare? Eller så minns jag kanske helt fel från originalinlägget... :)
 
Fast någonstans måste det ju vara möjligt att anmäla att någon (visserligen lovligt) går in i ens hem, olovligt använder husgeråd och kanske faciliteter och desstuom lämnar dörren olåst efter sig?
Nu har det ju kanske gått lite till överdrift här i tråden, men för egen del hade det varit ett jättestort övertramp. Jag hade tagit upp det med hens arbetsgivare och aldrig velat ha in den människan i mitt hem igen

Jag vet faktiskt inte vart gränsen går för hantverkare i hemmet, men jag tänker att den som arbetas i andras hus får vara extra medvetna.
Men var det inte husets vaktmästare - dvs en "känd" person - som var inne i lägenheten för att installera en fläkt :confused:? Som dessutom var efterlängtad och planerad?
 
Men alltså, var inte det här en "känd" person? Var det inte husets vaktmästare? Eller så minns jag kanske helt fel från originalinlägget... :)

Det är strängt reglerat vad en vaktmästare får och inte får göra, just pga att det är ens hem och att hen har tillgång till nycklar för att ta sig in.

Frän Hyresgästföreningens sida (och ja, det finns situationer där det kan vara frågan om hemfridsbrott):

Hyresvärden behöver ditt tillstånd för att gå in i din lägenhet​

Nej, värden får inte gå in i lägenhet utan tillstånd. Om värden behöver komma in i din bostad för att ”utöva nödvändig tillsyn” eller annat så måste hen ha ditt tillstånd. Utan ditt tillstånd räknas det som en brottslig handling.

Värden måste ha ett klart tillstånd för att gå in i din lägenhet med huvudnyckel. Det finns de som säger att det räcker med att värden lägger till exempel en lapp i brevlådan och berättar att deras personal tänker gå in i lägenheten, och om du inte protesterar mot det har du gett ditt samtycke. Men det räcker inte.

Om hyresvärden går in utan tillstånd​

Om din hyresvärd går in utan ditt tillstånd kan det räknas som en brottslig gärning. Det kan handla om hemfridsbrott. Kontakta din värd och säg att du inte accepterar att de går in i din lägenhet utan ditt tillstånd.

Fortsätter värden att gå in utan tillstånd i lägenheten, kan du polisanmäla det. En polisanmälan kan också göras redan vid första tillfället. Du kan också begära att värden ändrar dina hyresvillkor så att hen inte längre ska få ha en reservnyckel till din lägenhet. Om värden inte går med på att göra ändringen kan du ansöka till hyresnämnden att det ska göras ändå.

Det här kan du göra om hyresvärden går in utan lov​

  • Säg till värden att du inte tillåter att de går in i lägenheten utan ditt tillstånd.
  • Polisanmäl om värden ändå går in i lägenheten utan tillstånd.
  • Kontakta hyresnämnden för att få ändrade hyresvillkor.
 
Det är strängt reglerat vad en vaktmästare får och inte får göra, just pga att det är ens hem och att hen har tillgång till nycklar för att ta sig in.

Frän Hyresgästföreningens sida (och ja, det finns situationer där det kan vara frågan om hemfridsbrott):

Hyresvärden behöver ditt tillstånd för att gå in i din lägenhet​

Nej, värden får inte gå in i lägenhet utan tillstånd. Om värden behöver komma in i din bostad för att ”utöva nödvändig tillsyn” eller annat så måste hen ha ditt tillstånd. Utan ditt tillstånd räknas det som en brottslig handling.

Värden måste ha ett klart tillstånd för att gå in i din lägenhet med huvudnyckel. Det finns de som säger att det räcker med att värden lägger till exempel en lapp i brevlådan och berättar att deras personal tänker gå in i lägenheten, och om du inte protesterar mot det har du gett ditt samtycke. Men det räcker inte.

Om hyresvärden går in utan tillstånd​

Om din hyresvärd går in utan ditt tillstånd kan det räknas som en brottslig gärning. Det kan handla om hemfridsbrott. Kontakta din värd och säg att du inte accepterar att de går in i din lägenhet utan ditt tillstånd.

Fortsätter värden att gå in utan tillstånd i lägenheten, kan du polisanmäla det. En polisanmälan kan också göras redan vid första tillfället. Du kan också begära att värden ändrar dina hyresvillkor så att hen inte längre ska få ha en reservnyckel till din lägenhet. Om värden inte går med på att göra ändringen kan du ansöka till hyresnämnden att det ska göras ändå.

Det här kan du göra om hyresvärden går in utan lov​

  • Säg till värden att du inte tillåter att de går in i lägenheten utan ditt tillstånd.
  • Polisanmäl om värden ändå går in i lägenheten utan tillstånd.
  • Kontakta hyresnämnden för att få ändrade hyresvillkor.
Men gick han in utan lov? Var det inte en efterlängtad badrumsfläkt som äntligen skulle installeras :confused: ??
 
Men gick han in utan lov? Var det inte en efterlängtad badrumsfläkt som äntligen skulle installeras :confused: ??

Ja, men använda en kopp, ev stjäla kaffe och lämna altandörren olåst är helt barockt och givetvis inte enligt reglerna.

Edit: Icke akuta jobb ska aviseras en månad i förväg och även om en väntat på fläkten så ska jobbet aviseras enligt reglerna.
 
En stor störning:
Jag hade med mig fika igår. En kollega utbrister: "Men det blir ju så äckligt om man bakar med havredryck!"

Tack för den liksom :(

Hen får gärna tycka det, men det måste kanske inte basunerats ut över hela matsalen..
Tror jag skulle svarat något i stil med "vilken tur att ingen tvingar dig äta då" och gett ett avmätt leende.

Men jag förstår absolut att det stör dig, vilket ohyfsat och ouppfostrat beteende.
 
Ja, men använda en kopp, ev stjäla kaffe och lämna altandörren olåst är helt barockt och givetvis inte enligt reglerna.

Edit: Icke akuta jobb ska aviseras en månad i förväg och även om en väntat på fläkten så ska jobbet aviseras enligt reglerna.
Det här med att icke-akuta jobb ska aviseras en månad i förväg var nytt för mig. När jag fick ny golvmatta så hörde mattläggaren av sig och sa att han 'var där nu och behövde mäta', jag fick skjutit på det till en dag då jag faktiskt kunde släppa in honom. Då bestämde vi en förmiddag för mätning och en annan dag för själva mattläggningen, båda i veckan efter. Sen försökte han övertyga mig om att han skulle börja lägga mattor på mätdagen redan (jag jobbade hemifrån och hade möten på eftermiddagen - ville verkligen inte ha honom arbetandes i samma lägenhet). Hade jag inte kunnat vara så flexibel så hade jag väl fått vänta nåt år till på golvet :meh:
 
Att 2022 verkar vara året då min kropp bestämt sig för att klappa ihop totalt! Jag är inte hundra år!!!:arghh:

Bara det här året: handled, armbåge, axel, mage och knä. Förra veckan vrickade jag foten och i måndags gjorde jag något med ländryggen och det blir långsamt lite värre istället för bättre och min naprapat har inte tid förens på tisdag!
Just nu är jag inte impad av min kropp.
 
Senast ändrad:
Ja, men använda en kopp, ev stjäla kaffe och lämna altandörren olåst är helt barockt och givetvis inte enligt reglerna.

Edit: Icke akuta jobb ska aviseras en månad i förväg och även om en väntat på fläkten så ska jobbet aviseras enligt reglerna.
Givetvis är det inte okej men nej, det rör sig inte om hemfridsbrott. Det du citerade handlade om att hyresvärden går in utan lov (olovligen intränger), inte att man med lov går in och medan man är inne tar en kopp kaffe. Att inte låsa dörren innebär inte heller att det är hemfridsbrott. Du skriver att det i vissa fall kan röra sig om hemfridsbrott och ja, det är korrekt: om man olovligen intränger eller olovligen kvarstannar. That's it. Så ser rekvisiten ut helt enkelt.

Jag tror att det generellt finns en missuppfattning om att bara för att man tycker att något är ett visst brott så är det det. Lagtexten kan förvisso tolkas och diskuteras men rekvisiten är ofta rätt lättapplicerade i många fall.

Bara för att man verkligen tycker att något är fel betyder det inte att det är en fråga för polisen. Bara för att någon påpekar att en handling inte är olaglig betyder det inte att denne någon tycker att handlingen är okej.
 
Senast ändrad:
Slötittar ofta på lökiga filmer, framförallt amerkanska. Bra att rensa hjärnan med eftersom de inte kräver någon hjärnkapacitet.

I den absoluta majoriteten deltar manliga skådespelare i medelåldern som ska spela män i 25-30 års åldern. Kvinnorna är oftast i den åldern de spelar.
Hurra för hårfärg liksom :meh: Så kan de täcka de grå håren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 574
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 213
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 054
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
11 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp