Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Karma is a bitch är mitt motto.Jag stör mig på att jag ibland blir så skadeglad.
Ex; person har betett sig dåligt (I detta fall haft 'kul' på andra personers bekostnad/utan att se att dennes kul negativt påverkat andra), och sedan råkar ut för något dåligt.
Man kan väl ändå glädja sig med att morötter är nyttiga Mina ungar lyckas bara få i sig otroliga mängder onyttigheter...Att barnet ätit upp morötterna, jag ville ju ha till soppan idag. Hur kan han ens ha fått i sig 3 kg morötter sedan helgen??
Jag skällde inte så högt på honomMan kan väl ändå glädja sig med att morötter är nyttiga Mina ungar lyckas bara få i sig otroliga mängder onyttigheter...
Du anar inte hur mycket du talar mig ur själen (Är det ett uttryck ens? På svenska? Eller nåt annat språk? Rädd att jag hittar på. Eller myntar nytt kanske!)Alltså jag tycker inte att jag har något emot jämställda texter och har aldrig obstruerat mot användningen av "hen" som en del helt rabiata typer. Har i stället varit mycket nöjd när jag kunde lägga in det i några officiella texter och ersätta texter där det fram till i år stått "åklagaren"..... "han".... alltså som en generalisering att en åklagare som defaultläge måste vara en man. DET var superstörigt när mer än hälften är kvinnor, och att fördelningen har varit så i många år.
Men nu har jag i stället fått stora problem med ett mycket vanligt förekommande uttryck "den misstänkte" (som jag själv använder med neutral syftning) som tydligen har hamnat på någon olämplig-lista inom myndigheten. Och jag tycker det ser helt stört och skitfult ut att skriva bara "den misstänktA" överallt, eftersom det för mig känns mycket mer feminint än vad "den misstänkte" känns maskulint. (sedan att könsfördelningen inte har ändrats där utan att de flesta misstänkta faktiskt ÄR män gör det liksom ännu skevare)
Så nu brottas jag hela tiden med om jag ska försöka tvinga mig till att lyda språkrekommendationerna och hoppas vänja mig om ett år eller fem, eller göra det helt otympligt och skriva "den misstänkta personen" överallt för att släta ut genusrynkan. Men då tyngs texterna i stället helt i onödan. Ett mycket onödigt störningsmoment, men ändå ett väldigt påtagligt sådant.
Men går det inte att prata med vc då?
Det tror jag med. Nu ägs vår vc av doktor.se så de besöken är gratis om man har en kod.Jag får lite känslan att Kry enbart skrev ut en burk just för att jag skulle behöva ringa tillbaks och betala för ett till videomöte.
What. Den misstänkta låter ju helt skevt på massa olika sätt Jag vill också ha Den misstänkte. Det låter ju rätt och känns rätt.Alltså jag tycker inte att jag har något emot jämställda texter och har aldrig obstruerat mot användningen av "hen" som en del helt rabiata typer. Har i stället varit mycket nöjd när jag kunde lägga in det i några officiella texter och ersätta texter där det fram till i år stått "åklagaren"..... "han".... alltså som en generalisering att en åklagare som defaultläge måste vara en man. DET var superstörigt när mer än hälften är kvinnor, och att fördelningen har varit så i många år.
Men nu har jag i stället fått stora problem med ett mycket vanligt förekommande uttryck "den misstänkte" (som jag själv använder med neutral syftning) som tydligen har hamnat på någon olämplig-lista inom myndigheten. Och jag tycker det ser helt stört och skitfult ut att skriva bara "den misstänktA" överallt, eftersom det för mig känns mycket mer feminint än vad "den misstänkte" känns maskulint. (sedan att könsfördelningen inte har ändrats där utan att de flesta misstänkta faktiskt ÄR män gör det liksom ännu skevare)
Så nu brottas jag hela tiden med om jag ska försöka tvinga mig till att lyda språkrekommendationerna och hoppas vänja mig om ett år eller fem, eller göra det helt otympligt och skriva "den misstänkta personen" överallt för att släta ut genusrynkan. Men då tyngs texterna i stället helt i onödan. Ett mycket onödigt störningsmoment, men ändå ett väldigt påtagligt sådant.
Jag med.Jag hade inte stört mig på det jag hade unnat mig det
What. Den misstänkta låter ju helt skevt på massa olika sätt Jag vill också ha Den misstänkte. Det låter ju rätt och känns rätt.
Nu stör jag mig också på det.
Var kan jag signera?Överväger att göra en sån där namninsamling som kommer att bevisa hur rätt jag har, känner mig redan stärkt i min övertygelse! Och sedan bifoga den sist i dokumentet (med enbart "den misstänktE" överallt i texten).
Som jag förstått det är det en geografisk komponent i det. Att göra skillnad på den lille pojken och den lilla flickan är ett sydligt drag (ingen koll på hur sydligt och med hur tydlig gräns...)Alltså jag tycker inte att jag har något emot jämställda texter och har aldrig obstruerat mot användningen av "hen" som en del helt rabiata typer. Har i stället varit mycket nöjd när jag kunde lägga in det i några officiella texter och ersätta texter där det fram till i år stått "åklagaren"..... "han".... alltså som en generalisering att en åklagare som defaultläge måste vara en man. DET var superstörigt när mer än hälften är kvinnor, och att fördelningen har varit så i många år.
Uppvuxen i Skåne och hade ingen aning om denna könsindelning på -a och -e förrän jag var typ 23. Så om det är en sydlig gräns går den nog mot Danmark?Som jag förstått det är det en geografisk komponent i det. Att göra skillnad på den lille pojken och den lilla flickan är ett sydligt drag (ingen koll på hur sydligt och med hur tydlig gräns...)
För mig som inte har annat än a-formen i mitt vardagsspråk så är -e något som används specifikt till just att benämna personer enligt mönstret den sjuke osv.
Håller med om att det känns helt knäppt och överreaktivt, men för min del för att det inte är en könskodande form, utan fyller en annan funktion.
Som jag förstått det är det en geografisk komponent i det. Att göra skillnad på den lille pojken och den lilla flickan är ett sydligt drag (ingen koll på hur sydligt och med hur tydlig gräns...)
För mig som inte har annat än a-formen i mitt vardagsspråk så är -e något som används specifikt till just att benämna personer enligt mönstret den sjuke osv.
Håller med om att det känns helt knäppt och överreaktivt, men för min del för att det inte är en könskodande form, utan fyller en annan funktion.
Lång tradition sedan medeltida kungar...Varför gillar män att jämföra sig med lejon hela tiden? Det är jätteologiskt. Stör mig på det.
Det är rätt slöa, tar inte hand om sin avkomma, låter tjejen fixa käket och hamnar i bråk med andra hanar?Varför gillar män att jämföra sig med lejon hela tiden? Det är jätteologiskt. Stör mig på det.
Alltså jag vet att det är löst, men jag kan ändå inte låta bli för nån kanske eventuellt kan ha nytta av det? Jag fick lergigan utskrivet av mvc. Bara sa till bm att jag behövde mer så skrev hon till läkaren och vips hade jag ett recept (dock också där bara ett uttag i taget)Gjorde det men alla samtal kostar tydligen 250:- Hos Kry i varje fall. Sa att jag tyckte att det var konstigt att de bara skrev ut ett uttag sist, maxdos räcker ju bara en vecka. Så nu skrev han ut två uttag men ja, är ju inne på sluttampen nu så behöver nog bara en till.